Oikea rotu

hau

Haluaisin kuulla millä tavoin olette päätyneet juuri sen rotuisen hauvan omistajaksi kuin satut olemaan. Kuinka teit valinnan ja miten osuit oikeaan?

Olen harkinnut koiran ottamista vakavissani jo muutaman vuoden, enemmän tai vähemmän haaveena se on ollut jo kymmenen vuotta. Nyt olen sentään päätynyt siihen, että tahdon rotukoiran enkä sekarotuista...

Kaikenlaisia netin "koiranvalintatestejä" olen kokeillut, mutta en osaa sellaisen perusteella valita. Olen tutustunut lukemalla eri rotuihin ja ollut muutenkin tarkkaavaisena, hoitanut tuttujen koiria jne. Jos joskus saisin ratkaistua tämän rotuongelman, pääsisin ehkä seuraavaan ongelmaan nimeltä jokainen koira on yksilö: millainen yksilö on minulle hyvä kaveri?

Vai lopetanko vain kaiken pohtimisen ja otan ensimmäisen pennun jota minulle tarjotaan? (ei niin voi tehdä...)

En tietenkään pidä valintakriteereissä kaikkia reilua 200 suomesta löytyvää rotua, mutta näissä muutamissakin on jo muutama liikaa.

19

1073

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on tullut vähän sattuman kautta, yks seropi tuli käyttötarkoituksensa takia.. rodut on ihan vääriä muissa mutta yksilöt aivan täydellisiä =)

• tietenkin käyttötarkoituksen

kannalta, älä ainakaan ulkonäön. Koira ei ole somiste.

Karsi rotuja pois käyttötarkoituksen ja ota huomioon millaiset olosuhteet voit koiralle tarjota.

Jos et metsästä jätät ne rodut pois automaattisesti, suuret vahtivietin omaavat koirat tarvitsevat ison reviirin, laajan pihan missä toteuttaa viettiään.
      Myös muut aktiiviset koirarodut tarvitsevat yleensä paljon tekemistä (agility, toko). Jos asut kerrostalossa, älä ota haukkuherkkää koiraa. Terrierit ovat yleensä melko hanakkaita haukkumaan. Samoin pystykorvat.

Me noudatimme valinnassa juuri näitä.
      Mieheni metsästää joten automaattisesti meille tietenkin lankesi metsästävät rodut.
      Toinen on kylläkin sekarotuinen.
      Mutta haaveena on joskus seuraavaksi ottaa kaukasialainen. Olen aina pitänyt kyseisestä rodusta, ja maalle mielestäni sopii pihavahdiksi tämän rodun edustaja.

Tsemppiä sinulle koiran valinnassa, kyllä se oikea sieltä löytyy. Oletko harkinnut sitten tarkemmin joatin tiettyjä rotuja? Ota ne kunnon syyniin ja kyllä huomaat mikä on sinulle se oikea. Käy vaikka kennelissä tutustumassa kyseisiin rotuihin niin saat kuulostella ihan kunnolla.
      Ensimmäistä pentua ei koskaan kannata ottaa. harkitse huolella :)
      Koirasta saat pitkäaikaisen kumppanin.

• krb

Rotu taisi tulla minulle jo äidin maidosta. Perheessämme oli 1-vuotias sheltti jo silloin kun synnyin. Rinnakkais eloa kesti 13 vuotta, jonka jälkeen menikin sitten 10 vuotta ennen kun aloin harkitsemaan omaa koiraa.
      kun rotua ruvettiin miettimään (se ei siis ollut yksiselitteisesti sheltti) listattiin asioita mitä toivottiin koiralta. esim. helppo kouluttaa, miellyttämishaluinen, kätevän kokoinen, ei trimmattava, ei metsästysviettiä, kävisi moneen harrastukseen, kaunis, ihmisrakas jne. Ja sitten huomattiin, että shettihän on kaikkea sitä.
      Ja valinta osuin aivan oikeaan. Nyt shelttejä löytyy jo kaksi. :)

• taas..

inhoan lenkkeilyä, joten seurakoira on meille hyvä. Niinpä meillä on rotu joka ei tarvi paljon liikuntaa, mutta turkissa onkin sitten vääntämistä. Minulla oli lapsena myös tämän kaltainen rotu, mutta ei ihan sama..

• vaan....

Kerro mitä kaikkee sinä haluat koirasta, niin voisi antaa vinkkejä! Olen käynyt sen verta rotuja läpi omaa koiraa hankkiessani, että jonkunnäköinen tutkinto tästä pitäs jo melkein saada... ;)

• mitä ja miten usein

olet valmis koiran kanssa tekemään/harrastamaan/trimmaamaan/kouluttamaan jne. Harmittavan usein näkee ihmisillä koiran, joka tarvitsisi paljon enemmän toimintaa/hoitoa/rakkautta mitä omistaja pystyy/viitsii tarjota. Sitten valitetaan, kun koira ei tottele. Näin sekä sinulla että koiralla on huomattavasti parempi alku pitkälle yhteiselle taipaleellenne. :))

• hau

Pidän kaikista eniten suomalaisista roduista, suomenpystykorva on ehdoton suosikki, koska minulla oli sellainen lapsena. Tai siis isäni koirahan se oli. Suomenlapinkoira vaikuttaa minulle sopivalta, mutta turkinhoito huolettaa, sekä se, pystynkö tarjoamaan riittävästi liikuntaa.

Muita rotuja, joita olen harkinnut, ovat collie ja lagotto romagnolo, joista myöskin pelkään, etten pysty tarjoamaan niille riittävästi liikuntaa. Löwchen on ihana pikkukoira, mutta toivoisin kuitenkin että koirassa olisi ehkä kokoa vähän enemmän ja se turkin hoidon määrä vähän pelottaa. Ystävälläni on tuon rotuinen koira ja tykkään siitä valtavasti. Tiibetinspanielia olen myös miettinyt, mutta sekin on pikkukoira, enkä tiedä onko sen rotuisista agilityyn, mitä tahtoisin kovasti kokeilla kun koiran vielä jonain päivänä hankin. Kääpiöpinseri sopisi siihen, mutta kaikki tapaamani rodun edustajat ovat olleet niin vauhdikkaita, etten tiedä pysyisinkö perässä.

En siis ole mikään himoliikkuja, mutta jos minulla olisi koira, tottakai se pääsisi päivittäin ulos. Tykkään itsekin samoilla luonnossa jne. Kiinnostaisi kokeilla agilityä, mutta ei välttämättä kisamielessä, ainakaan toistaiseksi.

Kaikista ihanteellisin olisi lyhyt, sileä tai karkea turkki, koska turkinhoito ei ole minulle tuttua. Vaikka saattaisin siitä kyllä innostua. Ja pitkä karva on hyvin hoidettuna niin kaunis... Näyttelyjä en ole ehkä valmis harrastamaan...

Koska en ole aiemmin yksin omistanut ja hoitanut koiraa, tahtoisin rodun olevan "helppo", tarkoitan, että sillä olisi olemassa palvelunhalu ihmistä kohtaan jo valmiina. En tahdo että ensimmäisestä koirastani tulee elämäni taistelu, jotta sen saa koulutettua kunnolliseksi. Ulkonäön ja koon puolesta ja melkein luonteenkin puolesta esim. amstaffi olisi unelmakoira, mutta taistelukoiramenneisyys pelottaa aivan liikaa, jotta uskaltaisin ottaa riskin. Mitä jos mokaan kasvatuksen täysin ja eräänä päivänä koirani puree jonkun sairaalaan? Uskon kuitenkin pystyväni kasvattamaan kunnollisen koiran sellaisesta rodusta, joka ei vaadi sotilaskuria.

Huolettaa myös se, onko minulla riittävästi aikaa koiralle -käyn vuorotöissä ja välillä jopa 10h vuoroja. Yksin elellessä ei voi luottaa siihenkään että joku muu olisi koiran seurana. Eli koiran tulisi olla melko sopeutuvainen. Välillä se saisi enemmän aktiviteettia, välillä vähemmän.

Sanokaa ihmeessä jos olen aivan hakoteillä, voiko kaikkea edes saada... Ihanasti olette vastailleet mun keskustelunaloitukseen, kyllä koiraihmiset on kermaa ;)

• hau
        hau kirjoitti:

Pidän kaikista eniten suomalaisista roduista, suomenpystykorva on ehdoton suosikki, koska minulla oli sellainen lapsena. Tai siis isäni koirahan se oli. Suomenlapinkoira vaikuttaa minulle sopivalta, mutta turkinhoito huolettaa, sekä se, pystynkö tarjoamaan riittävästi liikuntaa.

Muita rotuja, joita olen harkinnut, ovat collie ja lagotto romagnolo, joista myöskin pelkään, etten pysty tarjoamaan niille riittävästi liikuntaa. Löwchen on ihana pikkukoira, mutta toivoisin kuitenkin että koirassa olisi ehkä kokoa vähän enemmän ja se turkin hoidon määrä vähän pelottaa. Ystävälläni on tuon rotuinen koira ja tykkään siitä valtavasti. Tiibetinspanielia olen myös miettinyt, mutta sekin on pikkukoira, enkä tiedä onko sen rotuisista agilityyn, mitä tahtoisin kovasti kokeilla kun koiran vielä jonain päivänä hankin. Kääpiöpinseri sopisi siihen, mutta kaikki tapaamani rodun edustajat ovat olleet niin vauhdikkaita, etten tiedä pysyisinkö perässä.

En siis ole mikään himoliikkuja, mutta jos minulla olisi koira, tottakai se pääsisi päivittäin ulos. Tykkään itsekin samoilla luonnossa jne. Kiinnostaisi kokeilla agilityä, mutta ei välttämättä kisamielessä, ainakaan toistaiseksi.

Kaikista ihanteellisin olisi lyhyt, sileä tai karkea turkki, koska turkinhoito ei ole minulle tuttua. Vaikka saattaisin siitä kyllä innostua. Ja pitkä karva on hyvin hoidettuna niin kaunis... Näyttelyjä en ole ehkä valmis harrastamaan...

Koska en ole aiemmin yksin omistanut ja hoitanut koiraa, tahtoisin rodun olevan "helppo", tarkoitan, että sillä olisi olemassa palvelunhalu ihmistä kohtaan jo valmiina. En tahdo että ensimmäisestä koirastani tulee elämäni taistelu, jotta sen saa koulutettua kunnolliseksi. Ulkonäön ja koon puolesta ja melkein luonteenkin puolesta esim. amstaffi olisi unelmakoira, mutta taistelukoiramenneisyys pelottaa aivan liikaa, jotta uskaltaisin ottaa riskin. Mitä jos mokaan kasvatuksen täysin ja eräänä päivänä koirani puree jonkun sairaalaan? Uskon kuitenkin pystyväni kasvattamaan kunnollisen koiran sellaisesta rodusta, joka ei vaadi sotilaskuria.

Huolettaa myös se, onko minulla riittävästi aikaa koiralle -käyn vuorotöissä ja välillä jopa 10h vuoroja. Yksin elellessä ei voi luottaa siihenkään että joku muu olisi koiran seurana. Eli koiran tulisi olla melko sopeutuvainen. Välillä se saisi enemmän aktiviteettia, välillä vähemmän.

Sanokaa ihmeessä jos olen aivan hakoteillä, voiko kaikkea edes saada... Ihanasti olette vastailleet mun keskustelunaloitukseen, kyllä koiraihmiset on kermaa ;)

eli jos vähän tiivistäisin

- pärjää itsekseenkin tarvittaessa tietyn aikaa, mutta innostuu helposti, eli ei passivoidu jos on päivät yksin
        - kokoa saa löytyä keskikokoiseen asti, jopa mieluummin vähän isompi kuin ihan mini
        - turkki suhteellisen helppotöinen
        - kaipaa jonkin verran liikuntaa, mutta pärjää vähemmälläkin
        - kouluttaminen palkitsemalla helppoa, lempeä luonne
        - sopeutuu elämään kerrostalossa, muutenkin "letkeä luonne", ehkä vähän hömelö.

Ennen kaikkea toivon löytäväni koiran, josta tulee minulle ystävä, jonka kanssa koen kaikenlaista uutta ja jaan vanhaa.

• vaan....=)
        hau kirjoitti:

- pärjää itsekseenkin tarvittaessa tietyn aikaa, mutta innostuu helposti, eli ei passivoidu jos on päivät yksin
        - kokoa saa löytyä keskikokoiseen asti, jopa mieluummin vähän isompi kuin ihan mini

Ennen kaikkea toivon löytäväni koiran, josta tulee minulle ystävä, jonka kanssa koen kaikenlaista uutta ja jaan vanhaa.

Kylläpä pisti hymyilyttään tuo amstaffi homma! :) Itse päädyin juuri amstaffiin ja se täyttää syksyllä jo vuoden! :) Siitä tuli mieleen sulle staffi, mutta se ei ehkä jaksa odottaa sua kotona niin kauaa tuhoamatta paikkoja?! (Tosin ainahan koiraa häkittää sen yksinoloajan) Colliesta ja suomenlapinkoirasta löytyy lyhytkarvaisetkin versiot, eli lyhytkarvainen collie ja lapinporokoira. Mutta tuosta tiivistyksestä tuli mieleen belgianpaimenkoira! :) Se saattaa näyttää vaativalta poliisitehtävissä, mutta "taviksella" se on juuri tuo hömelö,erittäin miellyttämisen haluinen kaikkien kaveri!

Belgianpaimenkoiria on ainakin neljää eri sorttia:

Belgianpaimenkoira groenendael
        Belgianpaimenkoira laekenois
        Belgianpaimenkoira malinois
        Belgianpaimenkoira tervueren

Turkin laadun saa valita ;)

Sitten on tietty terrierit. Jos tykkäät Lagotto romagnolosta, vähän samanlainen on vehnäterrieri (ulkonäöllisesti ainakin mun mielestä xD)
        Kerrynterrieri tai kettuterrierit! Mutta terrierit on aina terriereitä, ne vaatii aina aavistuksen ennenmän ;)

• pitkäkarvainen
        vaan....=) kirjoitti:

Kylläpä pisti hymyilyttään tuo amstaffi homma! :) Itse päädyin juuri amstaffiin ja se täyttää syksyllä jo vuoden! :) Siitä tuli mieleen sulle staffi, mutta se ei ehkä jaksa odottaa sua kotona niin kauaa tuhoamatta paikkoja?! (Tosin ainahan koiraa häkittää sen yksinoloajan) Colliesta ja suomenlapinkoirasta löytyy lyhytkarvaisetkin versiot, eli lyhytkarvainen collie ja lapinporokoira. Mutta tuosta tiivistyksestä tuli mieleen belgianpaimenkoira! :) Se saattaa näyttää vaativalta poliisitehtävissä, mutta "taviksella" se on juuri tuo hömelö,erittäin miellyttämisen haluinen kaikkien kaveri!

Belgianpaimenkoiria on ainakin neljää eri sorttia:

Belgianpaimenkoira groenendael
        Belgianpaimenkoira laekenois
        Belgianpaimenkoira malinois
        Belgianpaimenkoira tervueren

Turkin laadun saa valita ;)

Sitten on tietty terrierit. Jos tykkäät Lagotto romagnolosta, vähän samanlainen on vehnäterrieri (ulkonäöllisesti ainakin mun mielestä xD)
        Kerrynterrieri tai kettuterrierit! Mutta terrierit on aina terriereitä, ne vaatii aina aavistuksen ennenmän ;)

ja yleensä luullaan, että sen turkin hoito on työlästä. Mutta päinvastoin, jos turkki vain on hyvälaatuinen, se on erittäin helppohoitoinen. Collie harjataan 1(-2) x kk:ssa, liiallinen harjaus nimenomaan huonontaa turkin laatua.

Minun tietääkseni lyhytkarvaiset colliet ovat toimeliaampia (tarvitsevat enemmän aktiviteetteja) kuin pk:t. Tämä vain tiedoksesi. Toivottavasti löydät oman rotusi. :)

• mjm
        hau kirjoitti:

Musta kans noista aun kriteereistäs tuli ensimmäisenä mieleen collie, pitkä- tai lyhytkarvainen. Kannattaa käydä rotuyhdistyksen sivuilla http://www.collieyhdistys.fi/ ja lukea niillä olevat tiedot tarkkaan. Mikäli rotu vaikuttaa miellyttävältä, ota yhteyttä kasvattajiin ja käy katsomassa heidän koiriaan luonnossa, niin saat hyvän kuvan rodusta kokonaisuutena.

Ja päädyt mihin tahansa rotuun, kehoitan käymään rotuyhdistyksen sivuilla, sillä sieltä löytyy varmasti paikkaansapitävää tietoa kyseisestä rodusta.

Tuohon kommenttiin, että lapinporokoira olisi suomenlapinkoira lyhytkarvaisena, niin kyllä niissä roduissa on muitakin eroja kuin vain karvan pituus. Muutenhan ne olisivat pitkä- ja lyhytkarvainen suomenlapinkoira eikä suomenlapinkoira ja lapinporokoira.

• missä vaan
        mjm kirjoitti:

Musta kans noista aun kriteereistäs tuli ensimmäisenä mieleen collie, pitkä- tai lyhytkarvainen. Kannattaa käydä rotuyhdistyksen sivuilla http://www.collieyhdistys.fi/ ja lukea niillä olevat tiedot tarkkaan. Mikäli rotu vaikuttaa miellyttävältä, ota yhteyttä kasvattajiin ja käy katsomassa heidän koiriaan luonnossa, niin saat hyvän kuvan rodusta kokonaisuutena.

Ja päädyt mihin tahansa rotuun, kehoitan käymään rotuyhdistyksen sivuilla, sillä sieltä löytyy varmasti paikkaansapitävää tietoa kyseisestä rodusta.

Tuohon kommenttiin, että lapinporokoira olisi suomenlapinkoira lyhytkarvaisena, niin kyllä niissä roduissa on muitakin eroja kuin vain karvan pituus. Muutenhan ne olisivat pitkä- ja lyhytkarvainen suomenlapinkoira eikä suomenlapinkoira ja lapinporokoira.

"Tuohon kommenttiin, että lapinporokoira olisi suomenlapinkoira lyhytkarvaisena, niin kyllä niissä roduissa on muitakin eroja kuin vain karvan pituus. Muutenhan ne olisivat pitkä- ja lyhytkarvainen suomenlapinkoira eikä suomenlapinkoira ja lapinporokoira."

Kyllähän mä sen tiedän ja ymmärtää varmasti aloittajakin, että kun on erinimet niin on erirotukin, mutta puhuinkin ainoastaan ulkonäöstä. Netti on siitä jännä paikka että kaikki asiat pitäisi kirjoittaa aina pilkkua viilaten ja melkeinpä tavuttaen, että se menee kaikille perille, muuten joku aina näpäyttää.

• abab
        hau kirjoitti:

joka tosian on maailman kiltein tapaus! Kaikki tutut ja tuntemattomat se tervehtii vilpittömästi. Ja joo, tosin pentuaika aika paljon yksin ollessaan sisusti, mutta hän sai sitten sisätilaan kopin jossa rautakalterit ikkunoissa, koska oveen puri ison läpimentävän reijän :)
        Mahtava tapus!
        Itselläni nyt tosiaan 3kk vanha AB joka uskoo hyvin kun kieltää ja tuntuu niin oikelta, kiltiltä koiralta. Minä en jaksa uskoa tohon taistelutaustaan. Se pätee kuinka sen koiran koulutat

• la.ra

Olin halunnut koiraa 5-vuotiaasta eli 25 vuotta olin valmistautunut. Luulin, että minulle oikea rotu olisi joku terrieri. Olin ollut yhden yorkin luottohoitaja vuosia ja hoitanut mm. collieta ja paria muuta terrieriä. Lisäksi kokemusta oli suomenpystykorvasta, beaglesta, bullterrieristä ja kultaisesta noutajasta.

Olin siis päätynyt johonkin terrieriin ja kaikki testit antoivat vastaukseksi länsiylämaanterrierin.

Ystäväperheellämme oli kuitenkin pitkäkarvainen mäyräkoira Shelly, johon ihastuin. Shellin pennuista jättivät itselleen Lizzyn, johon ihastuin vielä enemmän. Ja kun olin tarpeeksi viettänyt aikaa Lizzyn kanssa tiesin, että en halua vain mäyräkoiraa, mutta että haluan nimenomaan Lizzyn pennun. Se oli selviö ja iski kuin salama kirkkaalta taivaalta.

Ystäväni, Lizzyn omistaja, oli myös moneen otteeseen sanonut, että minulle sopisi mäyräkoira. Ja viimeiset pennut tehtiinkin paljolti minun takiani.

Ja nyt mulla on Lizzyn poika, pitkäkarvainen kääpiömäyräkoira Immu ja hän on elämäni paras päätös ikinä.

• Lapsiystävällisyys

Että kun koira tulee lapsiperheeseen se tulee toimeen sen lapsen kanssa.
        Halusin isomman koirn kun buudelin. Että pääsee ihan remmilenkkiä tekemään.
        Halusin koiran lyhyellä, helppohoitoisella turkilla.
        Halusin koiran joka kotona on suht "huomaamaton". Ei siis kohella ja sähellä joka käänteessä.
        Halusin suht helposti oppivan koiran.

ja ennenkaikkea iloisen ja tyytyväisen koiran.

Meilä on 12vkn amerikanbulldoggi

• Ana^^

Terve!
      Jos koirarotu on hakusessa, minulla olisi oiva ehdotus: Coton de tulear.
      Minulla itselläni on juuri tämä rotu, ja on ollutkin oikein mukava ja hauska, reipas seurakoira. Tämä on oikein hyvä kaveri lenkkipoluilla, ja rakastaa ihmisten seuraa. Coton on pienikokoinen koira, muttei kuitenkaan mikään ylipieni, eli juuri sopiva. Väriltään se on vaalea. Coton haluaa saada omistajansa tyytyväiseksi, ja rakastaa pallolla leikkimistä. Oma koirani rakastaa sitä, ja voisi aina leikkiä vaikka kuinka kauan. Tähän rotuun päädyin aivan ihanasta luonteesta, ja nykyinen koirani täytti odotukseni täydellisesti! Kerronpahan vielä: Useimmiten Cotoneille kasvatetaan hyvin pitkä turkki. Poikkeuksellisesti olen itse pitänyt enemmän lyhyestä karvasta, joten käytän koirani aina turkin kasvettua trimmaajalla, leikkaamassa aivan lyhyeksi. Tätä rotua suosittelen lämpimästi!

• mutta....

Jossei tykkää pikkukoirista,niin ei niistä silloin tykkää.... pikkukoira se on toi cottoniki

• hau

Tietenkin jokaisen mielestä oma koira on paras :)

Tuttavallani on ollut cottoneita jo vuosia, mutta ei se vaan tunnu omalta rodulta. Suloisia kavereitahan ne on olleet kuin mitkä, mutta ehkä etsin astetta "atleettisempaa" tyyppiä.

Kai minä "sen oikean" vielä löydän...

• Nelli :)
        hau kirjoitti:

Tietenkin jokaisen mielestä oma koira on paras :)

Tuttavallani on ollut cottoneita jo vuosia, mutta ei se vaan tunnu omalta rodulta. Suloisia kavereitahan ne on olleet kuin mitkä, mutta ehkä etsin astetta "atleettisempaa" tyyppiä.

Kai minä "sen oikean" vielä löydän...

hau, (sori taas tulee oman koiran mainostusta ;)) mun mielestä Lapinkoira olis sulle kyllä passeli koira. Turkinhoitoa ei todellakaan ole niin paljon kuin luulisi. Lisäksi paimensukuisilla lapinkoirilla (varsinkin nartuilla) on mielestäni ohuempi ja lyhyempi karva. Vain keväisin saa kunnolla harjata karvanlähdön aikaan. Muuten riittää mielestäni n.kerran kuukaudessa korvien ja tassujen takaa harjaus, riippuen yksilön turkista. Muutenkin lapinkoira on mielestäni aivan ihana luonnossa liikkuja. Kotioloissa "lapinkoira on aina läsnä, muttei koskaan tiellä". Lisäksi lapinkoiralla on lempeä luonne j se on helposti koulutettavissa. Itse harrastan lappalaiseni kanssa agilitya. Lappalaisen kanssa ei vauhtia ole vain ihan huipulle asti. Ainut huono puoli on herkkähaukkuisuus. Jotkut lappalaiset haukkuvat kuulemma ohi lentävät itikatkin, väitän kuitenkin, että omani ei räksytä turhaam: ainoastaan jos joku tulee pihaan.
        Sitten tuli mieleen vielä ne sun 10h:n työvuorot: en usko, että lappalainen hajoittaisi paikkoja. Kuitenkin jos koiralla ei ole ulkotarhaa vaan se joutuu olemaan sisällä niin mielestäni dogsitterin palkaaminen olisi huippu juttu :) tunnin lenkki keskellä päivää niin koirakin pysyy pirteänä ja iloisena ja muutenkin saa tarpeensa tehtyä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen noin mustis musta

Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      82
      6251
    2. Sen kerran kun siellä käyn

Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      35
      3421
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      44
      3028
    4. Kauan säkin jaksoit

Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      2252
    5. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      28
      2161
    6. Sä olet nainen kuuluisa..

..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      120
      2043
    7. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      190
      1972
    8. Miksi kaipaat

Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      29
      1969
    9. Mietin tässä T....

Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..
      Suhteet
      24
      1588
    10. Askanmäessä Huippu esitys

Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      17
      1468
    Aihe