Paras kahvi?

kahvianam

Mikä teidän mielestä on paras tai kamalin kahvi merkki? :>
Itse sanoisin parhaaksi Juhla mokkaa ja kamalimmaksi mitä olen maistanut Pirkan Costa Rica.

192

28121

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • parasta on

      jokin hyvä espresso. Kamalimmat ovat kaikki nämä vaaleapaahtoiset suomalaiset Juhla Mokat, Katriinat ja Costa Ricat.

      • 38

        En tiedä mikä on paras. Jokin tummapaahtoinen.

        Kamalimpia ovat kotimaiset ns. hyvät kahvit, kuten Juhla Mokka ja Presidentti. Happoista tiskivettä!

        Koko suomen kahvikulttuuri ja suomalaisten kahvimaku on yksi suurti vitsi.


      • faya

        Meillä vaihtuu kahvimerkki joka paketilla.
        Eli ei koskaan samaa mokkaa seuraavalla viikolla.
        Jos ei joku laatu nappaa, niin toinen sitten, ja vaihtelua tulee kivasti.

        Suosittelen Nordqvist Classic Reko - fair trade kahvia.


      • Anonyymi

        Minun mielestäni parasta on vaaleapaahtoinen presidentti ostettuna Fazerin kahvilasta. Itse en saa presidentistä samanveroista.


      • Anonyymi

        Verenpainekahvia espressoa ja shotit.


    • ......

      Jokin espresso on paras. Ehkä Illy tulee mieleen parhaimpana näistä supermarketeista löytyvistä. Kahvikaupoista saa kyllä parempiakin, varsinkin kun saa pavut vastajauhettuina. Parasta olisi tietysti itse omistaa mylly. Kamalimpia ovat nämä suomalaiset vaaleapaahtoiset Juhla Mokat, Saludot, Costa Ricat, Kulta Katriinat.

    • Rocker Out

      Kamalinta kahvia on mikä tahansa vaaleapaahtoinen ja kitkerä ns. kahvi. Huonoa kahvia on aina myös robusta-pavuista tehty. Hyvä kahvi on pelkistä arabica-pavuista tehtyä ja riittävän tummaksi paahdettua. Espressoista Illy, Lavazzan yksi tyyppi ja Lidlin espresso. Tavallisista kahveista kelpaa tummapaahtoinen Presidentti tai Lidlin kalliimmat kahvit.

    • Mövenpick

      Mövenpick oli suosikki markettikahvilaaduista, sitä ei taida enää olla myynnissä, ei ole ainakaan tullut vastaan. Robert Pauligin Wienerwalzer (tai sinnepäin) oli myös hyvää, sitäkään ei saa ihan joka kaupasta. Ja Bentskärin kahvi siinä "oluttölkkipakkauksessa" on hyvää myös.
      Inhokki on Costa Rica, ja nää jotkin aromipavut ja vastaavat. Espressoissa joudun tyytymään niihin nappeihin, joita vastaan tulee, en ole saanut tampattua niin tiukkaan ettei porot valuisi kuppiin, pitäis varmaan harjoitella enemmän.

    • kahvimonsteri

      Parhaat ovat Saludo ja Presidentti Tumma Paahto.Juhla Mokka on ihan ok,muttei yhtä hyvää.

      Huonoimmat ovat Aromimokka,Kulta Katriina ja FirstPrice-ja Hyvä Ostos-halpiskahvit.Maistuvat kaikki ihan palaneilta,yrrgh! X-P En oikein luota mihinkään alle 2 €/pkt maksaviin kahveihin, niin hirveää töhkäkahvia niistä usein tulee.

      • kahvi imuri

        euro shopper kahvi on tehty voi kukan lehdistä niinku sota ja pula aikana 1940


      • tilaamaan vaan

      • kahvi imuri kirjoitti:

        euro shopper kahvi on tehty voi kukan lehdistä niinku sota ja pula aikana 1940

        Sota-ajan korvikekahvi tehtiin voikukan juurista ja sikurista eikä voikukan lehdistä. Mukan saattoi olla myös viljaa paahdettuna.

        Ai, että mikä on sikuri? Sikuri on mauste- ja koristekasvi. Siitäkin käytettiin paahdtut juuret - ei lehtiä.


      • ei helppoa

        Hyvää kahvia saa mm. kahvipaahtimoiden kahviloista, joissa myydään aamulla paahdettua kahvia. Paahdettujen kahvipapujen aromi huononee jo parissa päivässä, ja marketeissa myytävät kahvipaketit ovat kaikki hyvin kaukana vastapaahdetusta, hyvästä kahvista. Raakakahvi (vihreät pavut) sen sijaan säilyy hyvin ja aromi vain pehmenee ja paranee parin vuoden säilytyksessä, sellaista kannattaa hankkia kotiin ja paahtaa itse rännärillä ja jauhaa kahvimyllyllä juuri ennen kahvipannussa haudutusta.


      • raikas aromi

      • ei helppoa kirjoitti:

        Hyvää kahvia saa mm. kahvipaahtimoiden kahviloista, joissa myydään aamulla paahdettua kahvia. Paahdettujen kahvipapujen aromi huononee jo parissa päivässä, ja marketeissa myytävät kahvipaketit ovat kaikki hyvin kaukana vastapaahdetusta, hyvästä kahvista. Raakakahvi (vihreät pavut) sen sijaan säilyy hyvin ja aromi vain pehmenee ja paranee parin vuoden säilytyksessä, sellaista kannattaa hankkia kotiin ja paahtaa itse rännärillä ja jauhaa kahvimyllyllä juuri ennen kahvipannussa haudutusta.

        Olistko kiinnostunut kimppatilaukseen raakapapuja Hollannista?


      • martat & martit
        crudo kirjoitti:

        Sota-ajan korvikekahvi tehtiin voikukan juurista ja sikurista eikä voikukan lehdistä. Mukan saattoi olla myös viljaa paahdettuna.

        Ai, että mikä on sikuri? Sikuri on mauste- ja koristekasvi. Siitäkin käytettiin paahdtut juuret - ei lehtiä.

        Korvikekahvia tehtiin myös kuivatetuista, paahdetuista tammenterhoista ja rukiin jyvistä.


      • Jjlkcjnvhjk

        Oma suosikki oli, aromimokka, saa mahan kuralle mut ehkä paras aromisin kahvi mitä voi olla! Kulta mokka on hyvää. Brasil on huonoimpia ja presidentti, en tykkää. Saludo on ehkä yks parhaimpia kahveja! Pannu versio on voittamaton kuitenki, kunnon kahvia!!!


    • :):):):):):):):):):)

      paras kahvi on pauligin ns "watsa kahvi". Aivan ihanan pehmeää kahvia. Nam.
      Järkyttäviä ovat ne "halpiskahvit" euroshopperit sun muut..

      • kokakolalla mennään?

        Varsin koomista lukea näitä viestejä, kun keskenkasvuiset lapset täällä kirjoittelee mikä kahvi on parasta, tuskin kahvia juoneetkaan joskus salaa maistanut kun on ollut yksin kotona äidin ollessa lähikaupassa asioimassa.


    • juhla mokka

      muhla jokka

      • Kofeinisti

        Paljonko on 10 grammaa kofeiinia.Paljonko siitä nousee verenpaine.Montako kupillista kahvia on 10 grammaa kofeiinia.


    • hannu 27

      Tämäpä sattui, mietinkin juri mitä kaikkia kahvimerkkejä on olemassa. Nyt ku alan luetella, tulee mieleen Kulta Katriina, Brazil, Costis, Saludo, Gevalia, Julma Houkka ja Prezident.
      Joku kahvi on sellaista joka haisee ihan oikeelle mutta sen maku jotenki katoaa suussa. Äkstra-kahvi on kyllä ihan kauheeta, varmaan huonompaa ko rännälillä paahetusta sikurista ja ruiksen jyvistä uutettu litku. Eiköhän tuo Juhla Moukka oo ihan hyvä kasin arvonen peruskahvi, sellanen joka ei juur kenkään mielest oo parasta eikä huonointakaan

    • rtgrth

      Liekkö noissa nyt suurempaa eroa ku kaljoissakaan. Samalta mahtavat maistua Lappari, Koffi, Kukko, Karhu ja Olvi, samoin kuin Saluto, Gevalia, Pressa, Halju Mokka, Lutka Katriina, Rasilia ja Kostariikka

      • 12+16

        Vaaleapaahtoinen suomalainen kahvi = ruosteenpoistoainetta.


      • baarista

        Väärin. Kukko ei kuulu joukkoon!


      • yhteenlaskumiäs
        12+16 kirjoitti:

        Vaaleapaahtoinen suomalainen kahvi = ruosteenpoistoainetta.

        Oletko kokeillut? Toimiiko?


    • Mocca Maisteri

      Top 4:
      Zoega's Skånerost
      Löfberg's Lila Skåneroast
      Lindvall's Kaffe Mörkrost
      Nordqvist REKO

      Karmeinta Scheissea on kaikki juhlamokat tms. korttipaahtoiset pula-ajan kahvit, joita täällä edelleen 2011 typerät kuluttajat onnessaan juo, kun eivät mitään kahvin oikean päälle ymmärrä.

      Suomessahan rahvaalla ei ole mitään ruoka- ja juomakulttuuria. Sen huomaa.

      • esbärbär

        vidun porvari mage :----DDD osdin viiggorahoilla es gahvia gu oli es lobbunu :---D join sen gaveringaa yhessä yössä :----DDD oli 5/5 sun paskat borvari gahvit on berseesdä :----D


      • näin se vaan menee
        esbärbär kirjoitti:

        vidun porvari mage :----DDD osdin viiggorahoilla es gahvia gu oli es lobbunu :---D join sen gaveringaa yhessä yössä :----DDD oli 5/5 sun paskat borvari gahvit on berseesdä :----D

        Ei tarvitse olla mikään porvari juodakseen hyvää kaffetta!

        Ruotsiin vaan rajan ylitse ja sieltä saa esimerkiksi Lindvall'sin kahvia kolme 500g pakettia sillä rahalla mitä Suomessa maksat yhdestä pakkauksesta Jubileums Moccaa.

        Suomessa tavallinen tietämätön kansalainen maksaa kauheita hintoja kahveista, joita Ruotslainen tavallinen kuluttaja ei edes suostuisi ostamaan, jos tietäisi kuinka kauheanmakuista lientä niistä saa.

        Suomessa kahvipaahtimot sekoittavat kahveihinsa halvempaa Robusta-papua, jolla jopa tummemmaksi paahdettujen papujen mausta saadaan kitkerää katkeroa.


      • Anonyymi

        Tuo Zoega on aivan hirveää myrkkyä en ymmärrä miten joku voi nauttia siitä.
        Haisee liuottimelle ja maistuu dieselille.


    • asasdasdasd2143325

      Xtrat ym. halpiskahvit ovat aivan perseestä. Maistuvat karvaalle ja eivät edes tuoksu hyvältä.

      Parasta suomi-tyylistä kahvia on ehdottomasti vaaleapaahtoinen Presidentti.

      Ulkomaalaiset kahvit ovat sitten tietenkin omaa luokkaansa...

    • Ehdottomasti paras

      Jamaikalainen Blue Mountain.

    • girl dudie

      No oon vasta 15-vuotias, joten en oikeen osaa vaikuttaa kahviostoksiin ja meil ostetaan tietty ihan peruskahveja. Isona ostelen sitten itse ulkomaalasia kahveja jne. :) Parasta on juhla mokka ja kamalinta pirkan costa rica ja kulta katariina.. en osaa ees sanoin kuvailla kuinka pahoja ne mun mielestä on. :)

      • ee

        söpööö... oothan sä tosissaan liian nuori menemään yksin kauppaan ja ostamaan kahvipaketin...ehkä sit isompana...


        Sori, oon inhottava, mut ei 15-vuotias oo enää mikään pikkulapsi, sen ikäsenä vois asua jo yksin.


      • lapset 14 ja 16
        ee kirjoitti:

        söpööö... oothan sä tosissaan liian nuori menemään yksin kauppaan ja ostamaan kahvipaketin...ehkä sit isompana...


        Sori, oon inhottava, mut ei 15-vuotias oo enää mikään pikkulapsi, sen ikäsenä vois asua jo yksin.

        Toivottavasti kenenkään 15-vuotiaan ei tarvitse asua yksin!

        Meillä esikoinen juo kahvia, kuopus ei. Esikoisen lempikahvi on joko Kulta Katriina tai Juhla Mokka, itse laitan joukkoon jotakin tummaa fifty-fifty, eilen keitin Parisienista ja Kulta Katriinasta kahvit.
        Mulle maistuis maitokahvi, mutta muu perhe ei tykkää niin tummasta kahvista, kun mies ei laita kahviin lainkaan maitoa ja esikoinenkin vain tilkkasen.


    • whuppii

      Parasta Presidentti ja sit sen jälkeen tulee Juhla mokka. Mutta hirveintä skeidaa on Pirkan muka pauligilla valmistettu kahvi, ihan kun jotain risukasan-makuista litkua joisi ja sit tietty nää 1,50€ maksavat xtrat ja es sun muut halpis.

      • Kahvihammas

        Taisi olla tällainen kuin Priima Mokka yksi kahvimerkki, joka maistui palaneelle ja värjäsi pannunkin mustaksi. Sitä en enää suostu juomaan. Oli jokin halpakahvi sekin. Myytiin muistaakseni Tokmannissa. Meillä juodaan Saludoa ja Juhlamokkaa. Joskus ostan Presidenttiä, jos se on tarjouksessa. On normaalihinnalla kallista.


    • Brändistä en maksa

      Costa Rica on paras kahvi eli samaa tasoa Pauligin perheen ylihintaisten paahtojen kanssa. Pirkka kahvi taas astetta tummempaa eli esim Tallinnan markettien tyyliin astetta vahvempaa paahtoa.

      • jgvvhgc

        Onko Costa Rica muuttunut Pirkka Costa Ricaksi, vai onko kyseessä eri kahvi?


    • tazhpa

      Omat suosikit jotka tarttuvat mukaan marketeista ovat Nordqvist Franskrost, Presidentti Gold Black (se musta paketti) ja Meiran tumma. Parisien käy myös, mutta on jo sen verran kallis että mieluummin satsaan perus arkikahviin pari euroa vähemmän. Jos eksyn kauppahalleihin niin sieltä tarttuu mukaan usein Kahlsin maustekahveja, irish cream on suosikki. Kaikki yllä olevat ovat kohtalaisen vähähappoisia. Maksaahan ne tummat enemmän kuin vaaleat, mutta vastaavasti mulle sopiva blendi tummien kanssa on laittaa vain puolet ehdotetusta mitasta, siis esim. kuuteen kuppiin kolme mitallista tummia poroja, joten paketista riittää tuplasti pidempään :)

      En osaa kauhistusta sanoa, varmaan ne kahviloiden kitkerät ja liian väkevät sumpit joita pidetään termareissa pari tuntia.

    • itsepaahdettu paras

      Mitä tahansa kaupan papuja, joita paahtaa parin minuutin ajan kuivalla kuumalla paistinpannulla, liesituulettimen alla, puulastalla jatkuvasti sekoitellen vähän tummemmiksi ja jauhaa. Tulee tuoreen vastapaahdetun kahvin aromia, ei tietysti yhtä paljon kuin vastapaahdetusta raakakahvista mutta toimii silti.

      Harmi ettei raakakahvia myydä kaupoissa, sehän säilyykin paremmin ja vain paranee ja pehmenee vuosia vanhetessaan.

    • kahveessa

      Ulkomaalaisten kahvien intoilijoille on syytä mainita, että veden ominaisuudet vaikuttavat kahvin makuun. Suomalaiset kahvit maistuvat ulkomailla erilaiselta ja useimmiten huonommalta, joten asian täytyy olla myös päinvastoin.

    • kahvitratti

      Itse juon "suomalaisista" kahveista vähän kaikkea, mutta EuroShopper / HyväOstos jne. kahvia vain äärimmäisessä hädässä - en tykkää noista halpiskahveista, tosin X-TRA-kahvia en ole (tietääkseni) maistanut...
      Parasta mielestäni on CostaRica, mutta juon mielelläni myös esim. Pirkka-kahvia, JuhlaMokkaa jne.

    • J.S.

      Kaikki vaaleapaahtoiset kahvit on perseestä.
      Happamia, närästäviä litkuja.
      Paras joku keskipaahtoinen kahvi, siihen sekoittaa kolmanneksen espressoa niin hyvää tulee.

      • JesperjaJoonatanilma

        Mitä jos sekotettas siihen sun vertas?


    • sadasdasdasdasd

      Miksi kaikki haukkuvat Pirkan Costa Rica- kahvia? Hyväähän tuo on.

      Parasta näistä vaaleapaahtoisista on Presidentti, paskinta ehkäpä joku Xtra kahvi.

      • jlhlfkch

        Kun taannoin Iltalehti tai -sanomat teki makuvertailun halpiskahveista, niin Pirkka Costa Rica pärjäsi hyvin, kun verrokki Juhla-Mokka taas ei. Oliko samassa vai eri vertailussa, niin Lidlin Perfetto (vai mikä se oli, muistaakseni punanen pakkaus) oli parhaiden joukossa.


      • Anonyymi

        Juohan tuota pirkkaa hätätapauksessa mutta on niin kitkerää ja hapokasta että ei maha pitemmän päälle kestä närästää..


    • Vaalea on parempi

      Kaikki te, jotka puhutte tummapaahtoisen kahvin puolesta, olette väärässä. Paras kahvi, joka itselleni tulee mieleen on Stockmannin Luxury (vaalea) tai Presidentti Gold Label.

    • Tummaa kahvia!

      Paras on Paulig Parisien, paahtoaste 5, on parasta vaikka ei olekkaan tehty pelkästään Arabica pavuista.

    • Gold.

      Suosikki kahvini on nykyään ehdottomasti Presidentti Gold blabel.

    • juhlamokka on paras:)

    • 597

      Julamokka on ruumiinpesupulveria.

    • kirppujakaikki

      juhlamokka on jotain sanoinkuvaamattoman hirveetä, hyi :((
      no jaa varmaan kun sitä vetää vuodesta toiseen ja makunystyrät tottuu..
      ei erota enää sitä oikeeta makua. maistuu ihan kissanpissalta on ensimmäinen sana joka tulee mieleen. en ymmärrä suomalaisten makua...
      tummapaahtoinen kahvi on parasta!

      • Kaaprielkikkeli

        Eikös silloin kannattaisi suksia sinne, missä on parempaa kahvia.

        Yleensäkin ns. vituttavat nämä, joiden mielestä kaikkein parasta on just se kahvi, mistä mahdollisimman harva tietää. Nämä tyypit kaipaavat talutuksen navetan taakse ja kuulan kalloon. Ai mut Rööperissä ei hipsterit tiedä, mikä on navetta.


    • Koffeettaja

      olen vaihtanut kahvilaatuja kuin sukkia aamuisin viimeisen kymmenen vuotta. Yleensä olen alkanut tykkään jostain kahvista jota olen maistanut reissatessa ja mitä ei sitten ole saanut suomesta.
      Hommattiin tuollainen italialainen kuparinvääntäjän mestarinäyte mikä pihisee ja suhisee ja siitä tulee pihalle kaikennäköisiä ruskeita neisteitä maidolla tai ilman.
      puoli vuotta suosikkia etsittyäni löysin ehdottoman suosikkini.
      Nyt olen vuoden pysynyt tässä enkä varmaan enään vaihda.
      http://www.nescafe.com.my/nescafe_range/nescafe_classic.htm

    • BP

      Parasta kahvia tulee Romboutsilta ja Malongolta,kelpaa myös Belgian kuninkaallisillekin. Mutta näistä suomen paulikeista parasta MINUN MIELESTÄNI on Brazil ja Pressan (tummapaahto) sekoitus.

    • Maailman paras.

      Jamaica Blue Mountain
      Aivan TÖRKYINEN hinta, mutta aivan USKOMATTOMAN HYVÄÄ.

      Lisäksi pala 85% tummaa sulklaata ja pieni murene kuivattua sitruunaa sekä tujaus hyvää konjakkia. *slurp*

      • ^__^

        Ja arkipäivään ihan kotoinen Saludo kevytmaitoa ja vaikka suolakeksi. (ja sunnustaina Dominokeksi tai klassinen Murokeksi.)


      • Maailman paras.
        ^__^ kirjoitti:

        Ja arkipäivään ihan kotoinen Saludo kevytmaitoa ja vaikka suolakeksi. (ja sunnustaina Dominokeksi tai klassinen Murokeksi.)

        Puhut vähän, mutta asiaa. :)


      • Staabi
        ^__^ kirjoitti:

        Ja arkipäivään ihan kotoinen Saludo kevytmaitoa ja vaikka suolakeksi. (ja sunnustaina Dominokeksi tai klassinen Murokeksi.)

        Extra on extravitunhyvää


      • Kahviharrastaja.
        ^__^ kirjoitti:

        Ja arkipäivään ihan kotoinen Saludo kevytmaitoa ja vaikka suolakeksi. (ja sunnustaina Dominokeksi tai klassinen Murokeksi.)

        Saludon arvostus on muuttunut hirveästi. Ihmiset haukkuivat sen syvälle suohon vielä jokunen vuosi sitten, taisivat valmistajat vain vaihtaa paketin ulkoasua, jos en väärin muista ja se alkoi myymään paremmin ja makukin muka muuttui samalla.

        Mielikuvamarkkinointi -kahvi sanon minä.


        Mutta tulee toisin juotua silloin tällöin, ei ole paskin kahvi.


      • Uusi versio = Hyi
        Kahviharrastaja. kirjoitti:

        Saludon arvostus on muuttunut hirveästi. Ihmiset haukkuivat sen syvälle suohon vielä jokunen vuosi sitten, taisivat valmistajat vain vaihtaa paketin ulkoasua, jos en väärin muista ja se alkoi myymään paremmin ja makukin muka muuttui samalla.

        Mielikuvamarkkinointi -kahvi sanon minä.


        Mutta tulee toisin juotua silloin tällöin, ei ole paskin kahvi.

        Se entinen Saludo oli tosiaan hyvää. Suosikkini. Sääli vain että sen maku uudistettiin täysin ja vanha versio katosi samalla. Uutta makua alettiin myydä lokakuussa 2013. Uusi Saludo on kyllä ihan kamalaa kuraa. Kitkerää, mitä se vanha taas ei ollut. Jos ei tykkää Juhlamokasta, niin ei tykkää uudesta Saludostakaan, koska ne ovat aika samankaltaiset.

        Bye bye Saludo. Etsin sille nyt hyvää korvaajaa. Presidentti Gold Label? Olisiko edes sinne päin?


      • Kahvikeisari
        Kahviharrastaja. kirjoitti:

        Saludon arvostus on muuttunut hirveästi. Ihmiset haukkuivat sen syvälle suohon vielä jokunen vuosi sitten, taisivat valmistajat vain vaihtaa paketin ulkoasua, jos en väärin muista ja se alkoi myymään paremmin ja makukin muka muuttui samalla.

        Mielikuvamarkkinointi -kahvi sanon minä.


        Mutta tulee toisin juotua silloin tällöin, ei ole paskin kahvi.

        Saludon maku on parantunut oikeesti!!!


    • GraniteChief

      Tänään loppui Lidlin papupussi ja aukesi Ikean papupussi. Mun mielestä Ikea on parempaa, ehkä hiukan vaalempaa, mutta ei kuitenkaan vaaleapaahtoista. Näitä kahta menee eniten kun on helppo hankkia ja ovat edukkaita.

      Pahin kahvi kahvilan Juhla Mokka tehtynä annospussista. Joka helkutan paikassa se on niin litkua, että pohja näkyy kupissa. Laihaksi tehtyä vaaleapaahtoa hyi!

    • Caffeguru

      Caffe Normanno mielestäni äärimmäisen hyvän makuinen.
      Ennen sitä myytiin citybaarissa Eerikinkadulla ennen kuin kahvila suljettiin. nykyään tilaan suoraan maahaantuojalta www.caffenormanno.fi hinnallakaan ei ole pilattu

    • asdasdadsdas

      No jos suomalaisista kahveista puhutaan, niin Presidentin vaalea- tai tummapaahto on oivan makuista. Halpiskahveista parasta on Rainbowin kahvi. Pahinta on varmasti Xtran kahvi, hyi.

      • hei kki

        "Halpiskahveista parasta on Rainbowin kahvi"

        Rainbow mokka on mielestäni todella hyvää kahvia.

        Ostin joskus talvella paketin, ajattelin että ei ole suuri taloudellinen menetys mikäli ei olekkaan hyvää;)

        Muutaman paketin käytin ja sitten otin taas Juhla Mokkaa, ei maistunut lainkaan hyvälle.

        Sanonta "hyvää ja halpaa ei ole" ei ihan aina pidä paikkaansa.


    • gjgfgfj

      caffè latte on paras. omnnonomnom
      kaikki kahvi menee

    • Köffe

      Tumma paahto parasta.

      • Ihjhuh

        Vietnamilainen kahvi on parasta. Trung nguyen on mielettömän hyvää, tummaa, mutta ei kitkerää.


      • Anonyymi
        Ihjhuh kirjoitti:

        Vietnamilainen kahvi on parasta. Trung nguyen on mielettömän hyvää, tummaa, mutta ei kitkerää.

        Mistä ostit ?


      • Anonyymi

        Vatsalle


    • menikö perille!

      Tiedoksi kaikille että Kulta katriina on paras kahvi. Sitäpaitsi presidentti on aika vahvaa mutta toisinaan sekin maistuu hyvälle. Vaaleapaahtoiset ovat parhaimpia!

    • makustelluty

      Huonoin keittämistäni varmaan Gevalia. Luutuveden makuista. Parasta keittämistäni ehkä Hieno, tumma paahto.

      • maistelija1

        minäkin otan aina toiseen kuppiin luutuvettä kun maistan uutta kahvia, siinä vaan on niin hyvä lähtötaso monen muunkin juoman makuelämyksen vertailuun :)


    • Totuus Asiasta

      Ei ole Juhla mokan voittanutta. Kalliit hifistelykahvit ovat vitsi.
      Joka muuta väittää, ei osaa keittää kahvia.

    • 100%

      Asia menee näin, kahvin paahto on tärkein asia, korviketta on suomessa myyty paulingin toimesta vuosia, esim. arabica pavun paahdossa menee 1/3 hukkaan eli valmiiseen 1kg pussiin on siis paahdettu n. 1300g-1400g raakapapuja. Hukka myydään paulingille :) jonka pauling sekoittaa erimerkkisiksi korvikkeiksi kuten juhlamokka. Osta kone joka jauhaa paahdetut pavuti kahviksi niin huomaat eron. 100% arabica on käytetyin ja myydyi kahvi tällä pallolla. Minulta loppui kaikki vatsavaivat 2002 kun siirryin KAHVIIN jonka itse jauhan joko espresso tai tavallinen ns. suodatinkahvi ja silloin tiedän mitä juon. Arabica-kahvia juotiin 1000v sitten, Gustav tuli stadiin 150v sitten. Kylä jämpti o näin :)

    • Kenian Kahvia!
    • EikkaMän

      Mitähän kahvia mahtoi olla Martina -ravintoloissa tarjolla 90-luvun puolivälissä? Oli mitä oli, niin parasta tähän mennessä.

      • Anonyymi

        Tämä on myös jäänyt itselle mieleen oli niin hyvää.


    • Kahviharrastaja.
    • näin se vaan menee

      Jos merkkikahveista puhutaan ja jätetään kaikki halpiskahvit pois, niin oma suosikkini Suomalaiskahveissa on Presidentti Tumma Paahto.

      Kamalin Suomalainen merkkikahvi tulee samalta valmistajalta ja on Juhla Mokka, vaikka aika lähelle pääsevät myös Meiran tuotteet.

      Ulkomaalaisista hinta-/laatusuhteeltaan paras peruskahvi on Ruotsalainen Lindvall's Mellanrost ja tummapaahtoisista Löfberg's Skånerost, Crescendo ja Lindvall's Skånerost.
      Myös Zoega's Skåpnerost on oikein maukasta, mutta siitä saa Ruotsissakin maksaa selvästi enemmän kuin edellämainituista.

      Ruotsalaiskahveista on sanottava, että ne kannattaa käydä tosiaan käydä ostamassa rajan siltä puolelta, koska saat jopa 3x 500g kahvipakkauksia samalla rahasummalla jonka joudut Suomessa maksamaan yhdestä ainoasta.

      • Anonyymi

        Vai maukasta. Älkää nyt naurattako. Ruotsalaisilla on omituinen maku. Heidän kahvi ei edes muistuta oikeaa kahvia. Vähän sama kuin saunan kanssa. Ei heillä ole oikeaa saunaa.


    • kahvia1
    • kofein

      Tuohan on aivan täyttä paskaa,hyi.

    • Ekstraaja

      Parhaita on monta, koska mielestäni seuraavat ovat aika lailla yhtä hyviä: Juhla-Mokka (sekä tumma että vaalea), Lidlin Bellarom, vaalea Presidentti, Löfsberg Lila Jubiläum. Tumma Presidentti olisi muuten paras, mutta se on aamukahviksi liian pehmeän ja tumman makuinen. Juon nimittäin vain aamuisin kahvia, iltapäivällä max 2-3 kertaa kuussa. Noissa muissa on sen verran avonaisempi maku, että toimivat aamuisin juotuina paremmin.

      Huonointa on ehdottomasti X-tran kahvi. Jos piru omistaisi kahvitehtaan, se valmistaisi tätä. Ostin kerran pihiyskohtauksen iskiessä X-traa, enkä toiste osta. Kun avasin paketin, sisältö ei edes tuoksunut kahville, vaan paahdetulle viljalle. Paahtoasteeksi ilmoitettiin 3. No olihan se keskimäärin, kun osa puruista oli noenmustaksi poltettu ja osa taas melkein kermanvaaleita.

      Keitin siinä sitten kahvit, ja sain toisen tuoksuelämyksen. Nimittäin valmiskaan kahvi ei tuoksunut kahville, vaan samalta kuin kosteana lojumaan unohtunut pöytärätti! "Kahvi" maistui samalta kuin tuoksuikin, poltetun viljan aromilla lisättynä. Sain juuri ja juuri mukillisen alas, mutta ei olisi kannattanut juoda sitäkään. Vartin päästä alkoi nimittäin korventaa sydänalassa niin hirveästi, että edes pahin krapulanärästys ei pysty samaan. Kävin samantien kaupasta kunnollista kahvia tilalle.

      Juttuun liittyy hauska epilogi. Unohdin nimittäin X-tra paketin aukinaisena kaappiin. Kuukauden päästä löysin sen sieltä, ja koska muu kahvi sattui olemaan loppu, päätin piruuttani kokeilla miltä maistuisi. Yllätyin kovasti, koska maistaessani se maistui lähes kahvilta! Ei miltään kauhean hyvältä, mutta juotavalta. Etenkin se tiskirättiaromi oli tiessään. X-tra: Maailman ainoa kahvi joka paranee väljähtyessään.

    • Uusi versio yöks :(

      Saludon entinen versio, se minkä paketissa luki Virkistävä, oli parasta. Meira pilasi sen lokakuun alussa "suomalaiseen nykymakuun sopivaksi" ja lisäsi siihen pehmeyttä. Hyi h*mmetti miten pahaa se uusi versio on... En osta enää.

      Juhlamokka on ollut tähänastisista kahveista pahinta. Uusi Saludo ei jää siitä kauas.

      Nyt etsinkin epätoivoisesti uutta juotavaksi kelpaavaa kahvia. Myönnettäköön että olen vaikea tapaus, koska olen pitänyt koskaan vain siitä Saludosta, jota mentiin nyt muuttamaan, eli sekään ei uppoa enää.

      • Uusi versio yöks :(

        Hei kahviasiantuntijat, mikä vastaisi parhaiten sitä vanhaa Virkistävää Saludoa? Tarttis oikeasti apua tässä :(

        Katsoin Pauligin sivuilta että Presidentti Gold Label on ainakin vaalea (vaaleusaste 2) kuten oli muistaakseni myös se entinen Saludo. Tummat paahdot siis eivät mene meikäläiseltä sujuvasti alas. Olisiko tuo Presidentin versio edes lähellä sitä? Jos siis joku teistä muistaa sekä sen Saludon että tuon tietyn Presidentin...

        Tai joku? Ei viitsisi ostaa kokeiluun kokonaisia paketteja yksi toisensa perän, joiden sisältö on ehkä pahaa ja menee sitten hukkaan. Saludo löytyi aikanaan kyläreissulla, kun kysyin talon isännältä että mitä merkkiä tämä hyvä kahvi on. Opin tosiaan juomaan kahvia vasta aikuisena ja se oli ainut joka on koskaan oikeasti maistunut.

        Olis kiva aloittaa aamut vielä joskus jatkossakin hyvällä kahvilla eikä pilata niitä jollain pahalla. Kahvi kun on paras pikakorjaus väsyneeseen aamuun...

        Helppiä!


      • Lidlistä Bellaromia
        Uusi versio yöks :( kirjoitti:

        Hei kahviasiantuntijat, mikä vastaisi parhaiten sitä vanhaa Virkistävää Saludoa? Tarttis oikeasti apua tässä :(

        Katsoin Pauligin sivuilta että Presidentti Gold Label on ainakin vaalea (vaaleusaste 2) kuten oli muistaakseni myös se entinen Saludo. Tummat paahdot siis eivät mene meikäläiseltä sujuvasti alas. Olisiko tuo Presidentin versio edes lähellä sitä? Jos siis joku teistä muistaa sekä sen Saludon että tuon tietyn Presidentin...

        Tai joku? Ei viitsisi ostaa kokeiluun kokonaisia paketteja yksi toisensa perän, joiden sisältö on ehkä pahaa ja menee sitten hukkaan. Saludo löytyi aikanaan kyläreissulla, kun kysyin talon isännältä että mitä merkkiä tämä hyvä kahvi on. Opin tosiaan juomaan kahvia vasta aikuisena ja se oli ainut joka on koskaan oikeasti maistunut.

        Olis kiva aloittaa aamut vielä joskus jatkossakin hyvällä kahvilla eikä pilata niitä jollain pahalla. Kahvi kun on paras pikakorjaus väsyneeseen aamuun...

        Helppiä!

        Lidlissä myytävä Bellarom-merkkinen kahvi tyydytti ainakin minua, jonka entinen suurin suosikki oli juuri se vanha Saludo. Bellarom Marsalkka sekä Bellarom Hieno Mokka ovat kahvit joita ostan jatkossa.

        Testasin monet kahvit ja vain nuo Lidlin kaksi arabica-kahvia 1-paahtoasteella miellyttivät paljon. President Gold Label on vähän sinne päin. Juohan sitä.

        Juhlamokka on minustakin kamalimpia kahveja mitä kaupasta saa.


    • KULUTA KATARIINA

      Kulta katriina on paras:) Juhlamokka on toiseksi paras. Costa rica on kolmanneksi paras. Kauhein kahvi on kyllä ES-''kahvi'' hyi saatana ku maistu pahalle!

    • PIKKUPIPPELI

      COSTA RICA ON HYVÄÄ SENKI PYYHY

    • Haroldus

      Itselleni maistuvat mm. Löfbergs Lila Crescendo, Jacobs Krönung, Lidlin Ethiopia Sidamo (silloin tällöin saatavissa), Arvid Nordquistin Colombia Mancali. Joskus olen saanut myös erinomaista Douwe Egbertsin kahvia, mutta ei taida nyt olla Suomesta saatavissa. Espressosuosikkini on Segafredo Intermezzo.

      Monen muun kanssa olen samaa mieltä siitä, että Xtra on kamalaa. Menettelee ehkä huussin kuivikkeena mökkioloissa, mutta ei siitä juotavaksi ole :)

    • Haroldus

      Itselleni maistuvat mm. Löfbergs Lila Crescendo, Jacobs Krönung, Lidlin Ethiopia Sidamo (silloin tällöin saatavissa), Arvid Nordquistin Colombia Mancali. Joskus olen saanut myös erinomaista Douwe Egbertsin kahvia, mutta ei taida nyt olla Suomesta saatavissa. Espressosuosikkini on Segafredo Intermezzo.

      Monen muun kanssa olen samaa mieltä siitä, että Xtra on kamalaa. Menettelee ehkä huussin kuivikkeena mökkioloissa, mutta ei siitä juotavaksi ole :)

    • Haroldus

      Itselleni maistuvat mm. Löfbergs Lila Crescendo, Jacobs Krönung, Lidlin Ethiopia Sidamo (silloin tällöin saatavissa), Arvid Nordquistin Colombia Mancali. Joskus olen saanut myös erinomaista Douwe Egbertsin kahvia, mutta ei taida nyt olla Suomesta saatavissa. Espressosuosikkini on Segafredo Intermezzo.

      Monen muun kanssa olen samaa mieltä siitä, että Xtra on kamalaa. Menettelee ehkä huussin kuivikkeena mökkioloissa, mutta ei siitä juotavaksi ole :)

    • jager

      Kauheinta kahvia mitä olen juonut : Pirkan kulta katriina

    • 1x4

      Makuasia. Itse olen juonut viimeiset vuodet Brazil kahvia. Olen käynyt suurimman osan kaupan kahveista läpi. Parhaimmillaan löytyi 15 eri kahvia kaapista. Kahvin valmistustapa ratkaisee. Eri kahvinkeittimet vaikuttavat paljon lopputulokseen

    • Segafredo Modena

      Suomessa ei ole kahvikulttuuria kuin alkutekiöissä vasta. Litkitään litratolkulla kamalia "pesukone" kahvia sen sijaan että panostettaisiin kunnon esim italiailaiseen keittimeen jolla saa monenlaista maukasta kunnon kahvia. Ja jota ei tarvitse vetää 3 kuppia samalta istumalta.

    • lidliin käy tie

      Bellarom Marsalkka ja Bellarom Hieno Mokka ovat yhtä hyviä ja minulle parhaita. Molempia saa Lidlistä. Entinen suosikki oli Saludo, ennen kuin sitä muutettiin viime syksynä ja sen jälkeen siitä tuli pahaa sumppia.

    • auerkuddan

      Saludo, ja Euroshopper kahvi maistuu pahalta. kun juot saludo kahvi vähän sen jälkeen voi tulla ripuli ja paska housut, mulla on siinä kokemusta.

    • jondey

      Presidentti tumma paahto on ehodottomasti paras, ja juhla mokka taas pahimmasta päästä.

    • muruuuuu

      Nescafe tai mikä vaan MURUKAHVI

    • Brasil
    • Kahviaddikti86

      Mövenpickin 3/5 paahtoasteinen kahvi! Lidlistä ainakin saa 3.49e paketti.

    • brazilparas

      Minulla on kokemuksia vain kahdesta kahvista, joita juon. Kotona Brazil-kahvia ja töissä pakotettuna Juhla Mokkaa.

    • KokeilemallaSelviää

      Brazil on todella hyvää, varsinkin se tummapaahtoinen.
      Sitä juon mieluiten itsekin.
      Pauligin Havanna-kahvi on myöskin kyllä hyvää. Ostin hiljattain kokeeksi yhden paketillisen ja tykästyin.

    • Hienoksi-jauhettua

      Lidlin Bellaromasta tekee hyvän yksinkertaisesti koska se on jauhettu tarpeeksi hienoksi. Liekö Suomalaisten kahvitehtaiden kahvimyllyt antiikinaikaisia. Kantseis uusia.

    • Makuasiatämäkin

      Vaalea kulta Katriina. Tummat liian väkeviä.

    • cafeole

      Jacobs kronung tai Lidlin reilunkaupan kahvia. Töissä menee pikakahvi. Vaaleapaahtoset jätän juomatta.

    • SuorastaanHimo

      Jatkuvasti KikkeliMokkaa...... vaahtoo suupielissä !

    • Marshu

      Rekooooo tietenkin ja ( kulta katriina) on kans iha jees

    • Kahvikissatar

      Löfbergs 3, turkoosi paketti. Aivan ehdoton suosikki ja vieraatkin tykännyt.
      Joskus vahingossa saanut tuliaisiksi kakkosta ja vitostakin, kumpikin menee kun annostelussa vaan ottaa huomioon.
      Hienojakoista, aromikasta olematta kitkerää. Itse nappaan raakakaakaota lusikallasen sekaan ja tilkan kermaa, jos kaapista löytyy...

    • Hyvää67

      Presidentti tumma paahto oli ennen suosikkini. Nykyisin se on ihan kamalaa. Kitkerää. Haisee palaneelle koko huusholli kun sitä valuttaa keittimessä. Aivastelen kun tai jos sitä juon. Kurkku kutisee ja alkaa yskittää. Mikään muu kahvimerkki ei sitä tee. Onko paahtomestari vaihtunut vai jauhetaanko siihen sekaan jotakin pahaa. Torakoita kenties. Kaikki tuttavatkin ovat lopettaneet sen ostamisen kun ei maistu. Nauratti kun ystävä kertoi, että luuli miehensä laittaneen puut palamaan takkaan... niin se olikin pressan käry keittimessä. Viemäriin oli kaadettu.

      • niyh

        Mäkin luulin että se ois laatukahvia, mutta ei kyllä sytytä. Parempia saa ja halvemmalla.


    • kannabismies

      Vittu, vaaleapaahtoiset on ihan paskoja. En tiedä parhaasta, mutta Pauligin Parisienne on ainakin hyvää tummapaahtoista kahvia.

      • Pauligin Havanna on todella hyvää tummapaahtoisista.
        Brazil myös on tummapaahtoisena todella hyvää.


      • Kitkeräntunkkaista

        Makukysymys, samoin kuin pitääkö joka ruokaan sotkea chiliä.


    • iltapäiväkahvi

      Ostan aina Juhla Mokkaa ja toisinaan Kulta Katriinaa tai Brazil kahvia.. Kerran maistoin First Price merkkistä ja olihan pahaa... Mahtavatko edes enää myydä moista.....

    • Kahvinystävä

      Paras kahvi syntyy kun itse jauhaa pavuista juhla mokka tai presidentti vaslea paahto.
      Pahin kahvi on reilun kaupan merkillä varustetut kahvit.näissä laatu heikentynyt mutt hinnassa ei muutoksia. Suurin pettymys oli juhlamokka luomu joka muuttui reilunkaupan tuotteeksi ja laatu muuttui huonompaan....... yritys säästää ostaessaan pavut köyhimmistä maista heikompi laatu verrattuna vsnhasn luomuun. nyt jouhlamokka luomu maku kitkeröityi ja paheni ja hinta nousi mitenkäs nyt noin.?

    • Sappimummi

      No, se on lapset silleen, että keittäjästä se riippuu! Työpaikalla oli kymmenen eri keittäjää ja vain yksi osasi keittää hyvää kahvia, Ellu. Siis pannukahvia 1970 luvulla. Suomessa lisätään happoa kahviin, siksi siitä tulee sapet kipeeksi heti ekasta hörpystä. Välimerenmaissa voi juoda kahvia pikkukupista ja ei sapet pauku. Siellä hapot saa viinistä, ei tarvi kahviin sotkea. Juhla Moka :) on kauheeta lattianlakasu sahanpurua, laatukin vaihtelee usein. Ostan tänään 3 pkt löfsbergiä, on tarjouksessa. Katotaan onko se naapurin juhla mokaa.

    • Anonyymi

      Tulen kuullostamaan hullulta, mutta pressopannussa laitettu K-Menu vaalea/keski paahtoinen kahvi on yllättävän hyvää.
      Karsein on Kulta Katriina.
      Arvid Nordqvistin Reko on aika hyvää.
      En osaa oikein päättää parasta, pitänee testailla vähän lisää

    • Anonyymi

      mikä on tämän päivän kaupoista saatav huippu hyvä kahvi, maistoin jotain sinisen pakkauksessa olevaa olikohan joku mundo joka oli ihan ok. tummapaahtoista oon joskus maistanut ja hyi .. kitkerää tervaa palanutta paskaa... eli keskipaahtoa nyt haetaan, mites nää pauligin paris jne.. eli luonnetta pitää olla ilma palanutta kitkeryyttä, joku puhui jostain kenialaisesta mutta en o löytänyt .. prismassakin on hyvä valikoima kyllä. juhla mokalla nyt menty toistaseksi.. kiitos kommenteistanne.. mitään saludoa tai katriinaa ei kannata suosietlla ne on nähty.. !

      • Anonyymi

        Samoin oli PELICAN ROUGE (Paahto.4) kuin palanutta, savunmakuista pskaa...en tätä Hollannin ihmettä enää toiste osta!

        Parhaimpia on ollut minulle Pauligin New York, ja Rainbow Luomu , tanskalaisen BKI Foodsin paahtama.


    • Anonyymi

      Parhaita ovat suomalaiset vaaleat paahdot, polttamalla saa kaikki pavut pilalle. Saludo, Kulta Katriina, Costa Rica, Juhla Mokka... Kun oikean määrän mittaa niin kaikki hyviä, toisia enemmän, toisia vähemmän.

      • Anonyymi

        Olen samaa mieltä että vaalea paahto parasta. Maku pehmeä ja ihana-


      • Anonyymi

        Suomalaiset juo ainoana kansana maailmassa paahtamatonta kahvia. Yök.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen samaa mieltä että vaalea paahto parasta. Maku pehmeä ja ihana-

        Suomalaisen suosikkilaatu: väritön, hajuton ja mauton.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomalaisen suosikkilaatu: väritön, hajuton ja mauton.

        Järjetöntöhän se oliskin pilata kahvin oma maku polttamalla, huonolaatuisille tekevät niin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Järjetöntöhän se oliskin pilata kahvin oma maku polttamalla, huonolaatuisille tekevät niin.

        Vahinko vaan että kun paahdetaan vain hiukan niin kahvi ei maistu miltään. Sen voi kokeilla syömällä raakoja papuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vahinko vaan että kun paahdetaan vain hiukan niin kahvi ei maistu miltään. Sen voi kokeilla syömällä raakoja papuja.

        Siksi sinun kannattaakin jättää paahtaminen ammattilaisille, vaalea paahto on parhaimmillaan, mutta löytyy myös tummaa jos tykkäät palaneen mausta. Kala ja liha on järkevää ja terveellisempää syödä kunnolla kypsennettynä, eikä raakana niin kuin jotkut muodin mukaan tekee, sama muotihan se on päinvastaisena poltetussa kahvissakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen samaa mieltä että vaalea paahto parasta. Maku pehmeä ja ihana-

        Raaka papu on parasta ja tulee halvemmaksi. Pavut voi jauhaa omalla myllyllä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siksi sinun kannattaakin jättää paahtaminen ammattilaisille, vaalea paahto on parhaimmillaan, mutta löytyy myös tummaa jos tykkäät palaneen mausta. Kala ja liha on järkevää ja terveellisempää syödä kunnolla kypsennettynä, eikä raakana niin kuin jotkut muodin mukaan tekee, sama muotihan se on päinvastaisena poltetussa kahvissakin.

        Kala on parasta graavattuna eli kevyesti suolattuna. Lihan pitää olla kypsää. Kahvi pitää paahtaa vähintään keskipaahtoiseksi joka on 1-5 asteikolla numeroa 3.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kala on parasta graavattuna eli kevyesti suolattuna. Lihan pitää olla kypsää. Kahvi pitää paahtaa vähintään keskipaahtoiseksi joka on 1-5 asteikolla numeroa 3.

        Ja lapamadot ovat parhaita mahdollisimman pitkinä, laihduttavat tehokkaasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja lapamadot ovat parhaita mahdollisimman pitkinä, laihduttavat tehokkaasti.

        Pitää tietää mistä kalasta voi saada lapamatoja. Merilohesta ei saa.


      • Anonyymi

        Oluessakin ykkönen on parasta. Yli 2-prosenttista juovat vain pularit. Miedossa juomassa aromit tulevat parhaiten esille. Tosi on!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oluessakin ykkönen on parasta. Yli 2-prosenttista juovat vain pularit. Miedossa juomassa aromit tulevat parhaiten esille. Tosi on!

        Ei ainakaan parane jos maltaat poltetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitää tietää mistä kalasta voi saada lapamatoja. Merilohesta ei saa.

        Lapamatoa ei saa myöskään siiasta tai muikusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lapamatoa ei saa myöskään siiasta tai muikusta.

        " Raa’an tai huonosti kypsennetyn kalan mukana voi saada elimistöönsä kalassa mahdollisesti olevia loisia. Ja vastoin yleistä luuloa parasiittejä voi olla lähes kaikissa kalalajeissa.

        Meillä Suomessa tunnetuin kalan loinen on lapamato eli leveäheisimato (Diphyllobothrium latum), joka oli takavuosina yleinen riesa etenkin sisävesien kaloja syövillä ihmisillä. Yhden matokuurin jouduin ottamaan itsekin, kun onkiretkelläni erehdyin syömään tikkuahventa, joka oli jäänyt sisältä raa’aksi.

        Kaikki tietävät, että lapamadon voi saada ainakin hauesta, ahvenesta, kiiskestä ja mateesta sekä mahdollisesti kuhastakin, mutta sitkeän luulon tai pikemminkin toiveajattelun mukaan sitä ei muka ole lohessa, taimenessa, nieriässä ja muissa ns. paremmissa kaloissa.

        Yksinkertaisellakin järjellä ajateltuna lapamadon toukkia voi periaatteessa olla kaikissa (peto)kaloissa. Tämä käy selväksi, kun tarkastellaan lapamadon kehitysvaiheita. "
        https://eralehti.fi/arinkalahatusta/2017/05/20/varo-villin-kalan-loisia/

        Tuolta voi lukea kokonaan, Perämerellä riski loisiin on wikipwdiankin mukaan. Itse olen nähnyt loisia myös muikun selkälihassa, meni ruokahalut kun fileoin, muuten en olisi edes huomannut. Teini-ikäisenä sainkin lapamadon, syön kalaa vain hyvin kypsennettynä, mutta saattanut jäädä munia vaikka kynsien alle suolistaessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Raa’an tai huonosti kypsennetyn kalan mukana voi saada elimistöönsä kalassa mahdollisesti olevia loisia. Ja vastoin yleistä luuloa parasiittejä voi olla lähes kaikissa kalalajeissa.

        Meillä Suomessa tunnetuin kalan loinen on lapamato eli leveäheisimato (Diphyllobothrium latum), joka oli takavuosina yleinen riesa etenkin sisävesien kaloja syövillä ihmisillä. Yhden matokuurin jouduin ottamaan itsekin, kun onkiretkelläni erehdyin syömään tikkuahventa, joka oli jäänyt sisältä raa’aksi.

        Kaikki tietävät, että lapamadon voi saada ainakin hauesta, ahvenesta, kiiskestä ja mateesta sekä mahdollisesti kuhastakin, mutta sitkeän luulon tai pikemminkin toiveajattelun mukaan sitä ei muka ole lohessa, taimenessa, nieriässä ja muissa ns. paremmissa kaloissa.

        Yksinkertaisellakin järjellä ajateltuna lapamadon toukkia voi periaatteessa olla kaikissa (peto)kaloissa. Tämä käy selväksi, kun tarkastellaan lapamadon kehitysvaiheita. "
        https://eralehti.fi/arinkalahatusta/2017/05/20/varo-villin-kalan-loisia/

        Tuolta voi lukea kokonaan, Perämerellä riski loisiin on wikipwdiankin mukaan. Itse olen nähnyt loisia myös muikun selkälihassa, meni ruokahalut kun fileoin, muuten en olisi edes huomannut. Teini-ikäisenä sainkin lapamadon, syön kalaa vain hyvin kypsennettynä, mutta saattanut jäädä munia vaikka kynsien alle suolistaessa.

        ... ja elämä tuhoontuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kala on parasta graavattuna eli kevyesti suolattuna. Lihan pitää olla kypsää. Kahvi pitää paahtaa vähintään keskipaahtoiseksi joka on 1-5 asteikolla numeroa 3.

        Tosi on!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosi on!

        Ei kahvinpavuissa ole loisia vaan kaloissa.


    • Anonyymi

      minunkin mielestäni juhla mokka on hyvä kahvi ja myös presidennti. Costa Rica ei ole minunkaan makuuni. Mutta parasta kahvia tuli , kun keitin kivennäisvedestä, kun ei voinut juoda vesijohtovettä.

      • Anonyymi

        Taidat olla kauppias. Kauppiaat juuri tuolla tavalla mainostavat tuotteita.
        Ostoveteen pitäisi kahvi keittää.


    • Anonyymi

      Omasta mielestä parhaat kahvit on Löfbergsin kahvit. Pauligin Parisien on myös loistava kahvi.
      Pahinta on omaan makuun suomalaiset vaaleat, eikä noissa tummemissakaan yleensä kovasti kehuttavaa ole. Kauhein kahvi mitä olen koskaan saanut nauttia on euroshopper. Se maistui palaneelta ja haisikin viemäriltä.

    • Anonyymi

      Tupakoitsijat tykkää tummasta paahdosta, jääneet ilmeisesti koukkuun palaneen makuun.

    • Anonyymi

      Eri kahveja pitää laittaa eri määrä, esim Saludoa hiukan vähemmn kuin Kulta Katriinaa.

      • Anonyymi

        Juoko noita vielä joku, kauheaa kuraa molemmat-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juoko noita vielä joku, kauheaa kuraa molemmat-

        Sinulla on oudot vertailukohteet, kura, tammankusi..., mitä muita erikoisuuksia ruokavalioosi kuuluu?


    • Anonyymi

      Riippuu keittäjästä. Ihmettelin kaverilla miten kahvi voi olla pahaa, mutta sitten näin kerran kun se heitti porot vanhojen päälle samaan suodatinpussiin.

      • Anonyymi

        Ei kannata, vanhoista poroista ei irtoa juuri mitään ja voi vaan huonontaa makua, vesi menee myös helposti yli kun suodatin tukkeutuu. Jos haluaa säästää poroissa niin käyttää ennemin vähemmän, suodatinpusseissa ei kannata säästää,m eivät maksakaan paljon mitään, kestosuodattimissa taas kuluu aikaa, vettä ja pesuainetta.


    • Voisin kommentoida myös.
      Itse ollessani poikanen ja asuessani yksin tyhjensin 2-3 pakettia useille uunipelleille ja laatikoihin ja vein vajaan kaappiin. sekoittelin välillä.

      Otin sitten 2-3 kk tuulettuneet kahvit ja kaikki sanoi että onpa todella hyvää kahvia. Mutta on siinä, niistä kaikista ei ollut yhtään niin hyvää kaveria että olisin oikein saanut selvää oliko se hyvää, vai outoa.

      Jaksoin sitä vielä yli kolmekymppiseen isänä, mutta kyllästyin.

      • Toiset säilyttää jääkaapissa pussi suljettuna.
        Meillä on vielä ja on aina ollut parissa kolmessa peltipurkissa kansi raollaan ja huoneenlämmössä.


    • Anonyymi

      Huonoimmat kahvit tulevat Pauligilta. Hyvillä taas on monta valmistajaa

      • Anonyymi

        Pauligilla on hyviä maustettuja kahveja. Esim. Paulig Vanilla Coffee, ja Wienerwalzer.

        Maustamattomat kahvit ovat kaikki niin pahan makuisia ettei niitä sellaisenaan voi juoda. Pitää lisätä vähintäänkin kermaa ja mieluiten makusiirappejakin, jolloin mistä tahansa kahvista tulee hyvää.


    • Anonyymi

      Suomi on ainoa maa paljon kahvia käyttävistä jossa kahvia ei varsinaisesti paahdeta vaan käydään paahtimon eteisessä kääntämässä. Sen huomaa vaikka siitä että kun paahtoasteikko on 1 - 5 niin meillä paahdon 2 1/2 nimenä on "tumma paahto". Oikea nimitys olisi vaalea keskipaahto,

    • Anonyymi

      Mikä on paras murukahvi? Ostan nykyään Kulta Katriina pikakahvia. Oliskohan tiedossa vielä parempaa.

      • Anonyymi

        Pirkka choco cappuccino tai Nescafe vanilla latte.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pirkka choco cappuccino tai Nescafe vanilla latte.

        Nescafe Gold Iced Latte Salted Caramel
        Nopea valmistaa, ei tarvita vedenkeitintä vaan murukahvi sekoitetaan hanakylmään veteen. Kinuskijäälatte on heti valmis nautittavaksi ilman että tarvitsee vatkailla maitoa tai etsiä sokeria. Murut on pakattu annospusseihin, joten kahviaromi säilyy aina tuoreena.


      • Anonyymi

        Paras perinteinen maustamaton musta murukahvi on Starbucks Dark Roast Instant Premium -pikakahvi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paras perinteinen maustamaton musta murukahvi on Starbucks Dark Roast Instant Premium -pikakahvi.

        Olipas kallista ja pieni purkki. Piti ostaa mutta ei kannata jokapäiväiseks kahviks.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olipas kallista ja pieni purkki. Piti ostaa mutta ei kannata jokapäiväiseks kahviks.

        Miten niin kallista? Kilohinta Starbucks-pikakahvissa on puolet pienempi kuin vaikka Nescafe gold annospusseissa (samoissa joita on kaikissa hotellihuoneissa), jotka maksavat 26 senttiä kpl ja on varmasti maailman kalleinta kahvia, jos ei lasketa ravintolasta tilattuja kahvikupillisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten niin kallista? Kilohinta Starbucks-pikakahvissa on puolet pienempi kuin vaikka Nescafe gold annospusseissa (samoissa joita on kaikissa hotellihuoneissa), jotka maksavat 26 senttiä kpl ja on varmasti maailman kalleinta kahvia, jos ei lasketa ravintolasta tilattuja kahvikupillisia.

        Mistä ostit?


      • Anonyymi

        Nescafe Azera espresso valmistettuna normaali vahvuuteen ei espresso vahvuuteen.


      • Anonyymi

        Nescafè azera espresso.


    • Anonyymi

      Pressakahvi kaikki on yhtä pahoja. Joskus käy cocaiini cola kofeiini piristää vaan verenpaineet nousee kattoon.

    • Anonyymi

      Jos käyttää kofeiini tuotteita on riippuvuus ja veren painetauti. Kuten diapes sokeritauti. Riippuvuudet on pakkomielteitä.

    • Anonyymi

      Ostin kokeeksi Intenso kahvia kun oli puolta halvempaa kuin muut, saapa nähdä miltä maistuu. Taitaa joutua uteliaisuuden takia avaamaan paketin ennen kuin edellinen loppuu.

      • Anonyymi

        Ihmettelin mistä tuli kamala haju, sitten tajusin että kahvinkeittimestä. Todella outo haju ja makukin vähän bensamainen, sama jossain muussa mistä en tykännyt. Kyllähän tuotakin juo, mutta taidan säästää jossain muussa jatkossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmettelin mistä tuli kamala haju, sitten tajusin että kahvinkeittimestä. Todella outo haju ja makukin vähän bensamainen, sama jossain muussa mistä en tykännyt. Kyllähän tuotakin juo, mutta taidan säästää jossain muussa jatkossa.

        Menee huomattavasti paremmin kun sekoittaa puoliksi parempaan kahviin, ei viitsi poiskaan heittää. Mistä ihmeestä tuo bensamainen haju ja maku tulee.


      • Anonyymi

        Meillä juodaan sitä. On sentään makua toisin kuin näissä Presidentti tai Juhla-Mokka litkuissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä juodaan sitä. On sentään makua toisin kuin näissä Presidentti tai Juhla-Mokka litkuissa.

        Ihme kyllä, tuohonkin makuun tottuu, ensin laitoin 1/3, sitten 2/3 ja menee yksinäänkin, etenkin kun on leipää tai pullaa kahvin kanssa. Enemmän tykkään Saludosta, Kulta Katriinasta, Costa Ricasta, Presidentistä ja muista vaaleista tai enintään keskipaahdoista, tuoksukin paljon parempi. Eihän tuo Intensokaan tumma paahto ole, mutta todella outo haju ja jää jälkimakua suuhun, ainakin haju miedontuu kun siirtää purkkiin.


    • Anonyymi

      Paulig Brazil Original sekä tummapaahto ehdottomasti parasta. Hintava, mutta sen arvoista. 💪🏼 Paulig Origins Blend kahvit myös hyviä. Vähän erikoisempia kahveja nautiskeluun.

    • Anonyymi

      En kerro. Nostavat hintaa. Kahviloissa jo nostaneet sietämättömäksi.

    • Anonyymi

      on hyvä keskustelun aihe . on alkanut vuodesta 2008

      monet merkit testattu. Minkään merkin laatu ei ole tasalaatuista. Sama merkki hyvää ja huonoa tai poltettu aromi

      tumma pressa pitää välillä heittää roskiin kun koko talo haisee palaneelle kun ns tuoksu leviää ... saan allergiset oireet nieluun ja nenään.. kunnon limakohtauksen... olisko robustaa mennyt mukaan !?

    • Anonyymi

      Pikakahvi on parasta.

      • Anonyymi

        Yäk !!!!!


      • Anonyymi

        Lidlin maustetut pikakahvit missä maitojauhe ja sokerikin mukana ovat hyviä ja helppoja käyttää. Tulee käytettyä vain jos kahvi sattuu loppumaan tai ei viitsi enää illalla keittää uutta, töissä käytin myös, sekoitin hanakuumaan veteen.


    • Anonyymi

      Kimbo Napoli on parasta kahvia, myydään ainakin Citymarketeissa.
      Kapseli vain on pakattu niin täyteen ja tiiviisti kahvipuruja, että kapselikahvinkeittimen kantta pitää pidellä alhaalla kahvin valuttamisen ajan. Muuten kansi voi nousta liikaa ja vedentulo loppua kesken kaiken. Yhdestä kapselista tulee lyhyt espresso 35ml.

    • Anonyymi

      Pirkan paahtoasteen 3 Costa Rica on parasta, suomalaiset paahtamattomat kuraa.

    • Anonyymi

      Ei mikään lopetin kahvin juomisen, enkä juo teetäkään.

    • Anonyymi

      Itseäni tummapaahtoiset kahvit närästävät pahasti. Suosin Presidentti Gold Labelia.

      • Anonyymi

        Kaikki poltettu ruoka on pahasta vatsalle, tulee myös haitallisia karsinogeenejä. Lihan pinnan ruskistaminen saa maistumaan paremmalta, kuulema umamilta, mutta sekin menee pilalle jos mustuu, sama kaikissa ruuissa ja kahvissa.


    • Anonyymi

      Aikoinaan noin vuosi sitte. Costs rica oli hyvän makusta. Nykyää maistuu korvikkeelle ni siihe jäi tuo kahvi

    • Anonyymi

      Suomalaisten suosikki on paahtamaton kahvi, en ymmärrä. Keskipaahto eli paahtoaste 3 on laimein mitä juon. Tosi kahvi on viitosta.

    • Anonyymi

      kultakatriina keskustelut.

    • Anonyymi

      Parhaasta kahvista olen täysin samaa mieltä aloittajan kanssa mutta ei huonoa kahvia suomalaisista edes löydy , parasta huomattavasti huonompia kylläkin , ulkomailta sitä pitää hakea ja sellaiseksi ehdottaisin Portugalilaista Sical kahvia vaikka uskon että karmeampiakin kahvielämyksiä löytyy .

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      65
      3137
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      547
      2985
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      37
      2195
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      1972
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1805
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      305
      1785
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1562
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      100
      1284
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1208
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1172
    Aihe