Miksi ihminen joka ottaa koiran ulkoiluttaa koiraa polkupyörällä?
Pystyykö koira olemaan koira ja nauttimaan toisten hajuista ja tekemään tarpeensa kun sitä fillarin kanssa juoksutetaan?
Jos ihminen on niin laiska ettei viitsi huolehtia koiran liikunnasta ja hyvinvoinnista kävellen niin kannattako koiraa sitten ottaa?
Mielestäni on eläinrääkkäystä roikottaa koiraa hihnassa ja polkea itse pyörällä vierellä...
Itse huolehdin koiran ulkoilutuksesta jalkapelillä 3 krt päivässä.
"koiranulkoiluttajat"
14
1344
Vastaukset
- Hahahahahahaaa
Just just. Tuomitset siis että pyörän vierellä kiran juoksuttaminen on aina eläinrääkkäystä? Joskus se toki näin on ja onpahan joku juoksuttanut koiraa tarpeillaan jopa autotiellä auton vierelle kelataluttimeen kytkettynä, mutta miksi yleistät kun tosiasia on että juoksuttaminen on koiralle oikein tehtynä vain hyväksi?
Sinun koiranomistajana pitäis ymmärtää terveyttä ja hyvinvointia ylläpitävän liikunnan ja tarpeiden teon ero. Koira ei saa tarpeeksi liikuntaa edes pitkillä tarpeidentekokävelyillä, aika vähän virikkeitäkin jos ei kävellä metsässä ja tehdä kävelyn ohessa jotain muutakin mieluisaa. Pyörän vierellä juoksuttaminen on hyvää liikuntaa jos vaan huomioidaan mm sääolosuhteet, riittävä nesteen saaminen ja koiran yksilölliset tarpeet ja rajoitteet. Vapaana liikuttaminen ois paras, mutta ei useinkaan mahdollista.
Tarpeet tehdään tietenkin ennen juoksuttamista ja koirakavereita ja muita virikkeitä harrastetaan erikseen.
Eläinrääkkäyksestä ja koiranpidosta et ilmeisesi paljon ymmärrä, toivottavasi koirasi ei sen vuoksi kärsi.- ulkoiluttaja
Kuuleppas...mulla on ollu useempia koiria ja tiedän kyllä kuinka vaihteleva liikunta on hyvästä...asumme maalla ja liikuntaan kuuluu metsälenkkiä, etsimistä, taitoa vaativia juttuja ja muiden koirien kanssa oleskelua ja peuhaamista.
Taidat itse kuulua näihin "polkupyöräulkoiluttajiin" kun otti noin mielen päälle kirjoitukseni. - ulkoiluttaminen
ulkoiluttaja kirjoitti:
Kuuleppas...mulla on ollu useempia koiria ja tiedän kyllä kuinka vaihteleva liikunta on hyvästä...asumme maalla ja liikuntaan kuuluu metsälenkkiä, etsimistä, taitoa vaativia juttuja ja muiden koirien kanssa oleskelua ja peuhaamista.
Taidat itse kuulua näihin "polkupyöräulkoiluttajiin" kun otti noin mielen päälle kirjoitukseni.ON IHAN NORMAALIA. Veljelläni on kaksi gordoninsetteriä ja niille ei RIITÄ mikään kävelylenkki, sen olen huomannut, ei ne pysty edes juoksemaan vaikka itse juoksisi. Ihminen ei millään pysty kävellen käyttämään koiran energiaa, kun ne pystyvät juoksemaan 70 kilometriä auton perässä ja nauttivat siitä että saavat juosta! Voi kuule ei taida olla isoista koirista mitään tietoa tuon mielipiteen jälkeen. Iso koira tarvitsee PALJON LIIKUNTAA.
- Muahahaa Buahahaa
Koira ei todellakaan saa tarpeeksi liikuntaa vain hihnassa kävelemällä, oli sitten vaikka 10km lenkki joka päivä.
Pyörän vieressä juoksuttaminen on hyvää vaihtelua liikuntaan. Metsässä juoksentelu ja uinti tulevat kuitenkin ykkösinä:)
Toivottavasti aloittaja ymmärtää, kuinka tärkeää monipuolinen liikunta on koiran hyvinvoinnille. - Iso koira
ulkoiluttaminen kirjoitti:
ON IHAN NORMAALIA. Veljelläni on kaksi gordoninsetteriä ja niille ei RIITÄ mikään kävelylenkki, sen olen huomannut, ei ne pysty edes juoksemaan vaikka itse juoksisi. Ihminen ei millään pysty kävellen käyttämään koiran energiaa, kun ne pystyvät juoksemaan 70 kilometriä auton perässä ja nauttivat siitä että saavat juosta! Voi kuule ei taida olla isoista koirista mitään tietoa tuon mielipiteen jälkeen. Iso koira tarvitsee PALJON LIIKUNTAA.
Minäkään en pysy juosten perässä noin 50 kg koirani perässä juosten joten polkupyörä on ihan hyvä tässä, itse en kuitenkaan harrasta, koska koira osaa kulkea ilman hihnaa pururadalla, olen siinä aika huono. Niin se voi juosta kovaa edelläni. Ja koirapuistossa!
Pientä koiraa ei tietenkään tarvitse pyörällä ulkoiluttaa. - liikuntaa
Iso koira kirjoitti:
Minäkään en pysy juosten perässä noin 50 kg koirani perässä juosten joten polkupyörä on ihan hyvä tässä, itse en kuitenkaan harrasta, koska koira osaa kulkea ilman hihnaa pururadalla, olen siinä aika huono. Niin se voi juosta kovaa edelläni. Ja koirapuistossa!
Pientä koiraa ei tietenkään tarvitse pyörällä ulkoiluttaa.ei muutakuin naru kaulaan ja autoon kiinni ja kaveri rattiin ja eiku menoks
- terveyttä
liikuntaa kirjoitti:
ei muutakuin naru kaulaan ja autoon kiinni ja kaveri rattiin ja eiku menoks
Koira ei ole ihminen, eikä ihminen ole koira. Vai haluatko lounaaksi koiran rehua ja raakaa lihaa?
Hampaiden harjaamisen sijaan voit kaluta hirven luuta.
Hyvin liikutettu koira on terveempi, kuin raukka, joka pääsee vain narun jatkeena lenkille.
- urheilijaaa,
Polkupyörän vierellä juokseminen on vain hyväksi roduille jotka tarvitsevat paljon liikuntaa,,esim,ajattele joitain vinttikoiria,,
mutta se on väärin jos koira vain juoksee vierellä eikä pysähdytä ollenkaan,anneta sen merkkailla,nuuhkia,tämmöistäkin näkee,,joten sen suhteen olet ihan oikeassa,,tai että ihmiset menevät vain omaa tahtia ja ajattelevat että koira jaksaa,,
minulla kun on ajokoirasekoitus,,jolla ei mahdollisuutta vapaana juosta metsässä,sillä voi jäädä reissuilleen päiviksi tai jäädä auton alle(tie vieressä),tietenkin teemme tämmöisen metsänlenkin kävellen kerran päivässä mutta se isompi liikunnallinen lenkki tehdään pyörällä jos koiralla paljon energiaa,,
Minusta vauhdin pitää olla hidas että voi tarvittaessa tehdä pysähdyksen jos koira haluaa nuuhkia ojan penkkaa,pissata,yleensä ajan myös senkin takia hitaasti koska ikinä ei tiedä mistä jänis voi pompata ja silloin kyllä lentää pahasti jos on vauhti päällä ja koira vetäsee äkkiä sivulle,,(kokemusta on,,=)eli pitää pystyä tarvittaessa pysähtymään hyvin,ja nopeasti,,
"koirapyöräilyssä" suosittelen mieluiten käytettäväksi valjaita,,muuten menee niskat koiralla kipeiksi,,olen myös harrastanut isomman koiran kanssa tätä pyöräilyä,ja silloin koira periaatteessa veti pyörää,,mikä hyvä laji kesäisin,talvisin koira vetää suksien kanssa,minusta oikein mainio talvilaji,, - joskus jopa autolla
Minulla on saksanpaimenkoira ja en todellakaan saa sen liikunnantarvetta tyydytettyä edes 20km kävelylenkillä.
Me käymme koirakaverien kanssa metsässä lenkillä, jolloin koira juoksee liki 2h irti toisen koiran kanssa riehuen, meidän omistajien kävellessä reippaasti.
Mutta silti käy usein myös 10km pyörälenkillä, koira ravaa vierellä. Tuon lenkin kiertää n. 30min.
Ja oma koirani ainakin innostuu valtavasti, kun otan pyörän varastosta ja koiran valjaat esille. Koirani nauttii työstään vetää pyöräilijää =)
Joskus annan koiran myös juosta irti auton edessä.
Silloinkin koira syttyy (valtavasti innostuu), kun menemme metsätielle autolla. Tykittää "tuhatta ja sataa" juosta auton edessä... n. 30-50m auton edellä. - Fillaroija
Voiko enää typerämpää kommenttia olla!!! Itselläni palveluskoira, joka rakastaa pyöräilyä yli kaiken! Kun ollaan lähdössä ulos käy koira hakemassa itse laatikosta valjaat, vaikka oltaisiin lähdössä vain kävelylle. Kannattaisi hiukan ottaa asioista selvää, ennenkuin kirjoittelee noin yksinkertaisia mielipiteitä. Todellista laiskuutta on ottaa pieni koira, jota ei mukamas tarvitse kouluttaa ja kävelylenkitkin riittävän lyhyitä. Niitä päävikaisia, kouluttamattomia, räksyttäviä koiria kyllä riittää tuolla lenkkimaastossa. Vaikka ulkoiluttaisit kävellen 10 kertaa sitä koiraasi päivässä ei se siitä hullua hurskaammaksi tule, jollei se saa aktiviteettia mistä se itse nauttii. Ja sitäpaitsi: ison koiran juoksuttaminen pyörällä on mahdotonta, jollei koira sitä itse halua. Se on lähinnä hengenvaarallista puuhaa.
- ex-samoyed
Meillä oli samojedi jolle puin vetovaljaat päälle ja hyppäsin fillarin satulaan, hyvin meni pitkän aikaa kunnes eräänä päivänä kurre pomppasi tielle koiran nenän edestä ja sitten mentiin ja lujaa mentiinkin, hetken aikaa... Voin vakuuttaa että sattui:) Sen jälkeen ulkoiltiinkin normaalisti jalkaisin:) Ikinä (ennen kurreäksidenttiä) koira ei tehnyt mitään yllättävää, ei äkkipysähdyksiä tai käännöksiä, tykkäsi vaan kun sai tehdä työtä.
- ulkoiluttaja
Koiraa meillä on ulkoilutettu tähän mennessä kävellen. Mutta kun on kyseessä metsästyskoirasta, joka tarvitsee enemmän liikuntaa varisinkin syksyisin, metsästyskautena. Ei oma kunto ole niin hyvä että jaksaisin riittävästi juosta koirani kanssa.
Kokeilin polkupyörällä ulkoiluttamista ja kyllähän se on kovasti pysähtelyä koiran tarpeiden mukaan. Myös monesti kävi niin, etten jaksanut varsinkaan pienessä ylämäessä polkea yhtä nopeasti kuin koirani juoksi.
Täytyy tarkkailla tilannetta, mikä olisikaan sopiva rytmitys pyörällä ulkoiluttamiseen, eli pitempään ulkoilutus retkeen. - huhuhuh
Puoliso sai juuri tänään haukut ventovieraalta, jonka mielestä koiran ulkoilutus pyörällä on väärin. Koiramme pääsee juoksemaan pururadalle ja päivittäin kävelyille, mutta välillä energiaa puretaan lyhyellä pyörälenkillä. Puoliso yritti saada haukkujalta perusteluja mielipiteelleen, mutta niitä ei tippunut ja omia koiria hänellä ei tietenkään ollut... vaan kissoja.
Tuntuu hupaisalta, että pitää ottaa haukkuja vastaan, kun yrittää pitää hyvää huolta omasta koirastaan. Suosittelen pyöräilytyksen vastustajia tutustumaan esim. netissä syihin miksi koiria ulkoilutetaan pyörällä. - vilin muisto
juoksija-luontoinen koira rakastaa pyörän kanssa lenkkeilyä. Tuli niitä samojedin hoitajan mainittuja kurre-kurvauksiakin, mutta otin ne ennakkoo huomioon, eli koiran hihna löysästi kädessä ja koira metrin verran pyörän edellä. Kun koira riuhtaisi tosissaan metsän suuntaa, irtosi hihna kädestä ja säästyi kaatumisilta. Sitten vaan koira kiinni kun se haukkuu puuhun paennutta oravaa. ( 2 koiraa, n 20 vuotta kokemusta) Tosi juoksijani veti lehdäss ekat 2 kilsaa pysähtymättä ja remmi tiukalla jopa alamäessä. Tunnin lenkin jlkeen kotiinpäin tullessa sai sitten joskus jopa taluttaa pyörää. Koirapyöräilyssä ideana on tietenkin se, että mennään KOIRAN EHDOILLA koko aika, eikä ainakaan lujepaa kuin koira haluaa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan483080Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan272884- 1212316
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281432Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336- 111296
Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121073- 74979
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39922Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13802