Tekojärvillä on yhä helpompi löytää kauniita, kannoista siivottuja rantautumispaikkoja.
Tänä vuonna 40 vuotta täyttäneen Lokan tekojärven virkistyskäyttö on runsasta vuoden ympäri. Hanhipyynnissä olevat metsästäjät pystyttelevät leirejään Lokan rannoille tähyillen isoja lintuja. Syksyn edetessä rannoilla voi nähdä riekkoja tepastelemassa - väistelevät metsässä liikkuvia haulikkomiehiä.
Virkistyskalastajat lykkivät veneitä vesille ja laskevat siikaverkot pyyntiin. Syksyn kutu on alkanut ja mätisiikaa tavoitellaan.Ammattikalastajat kokevat verkkojaan läpi vuoden. Vain jäiden syntyaika ja lähtö keskeyttävät heidän ansiolähteensä syksyisin ja keväisin.Pimeä, jäätävän kylmä tuuli ja lumimyrskyt ovat kalastajille kuluttuvaa ja raskasta aikaa, mutta kevään tulleen kirkastuvat päivä ja mieli. Yksinäinen ja pimeä aika työmaalla on ohi, kun pilkkijät ja kelkkailijat ilmestyvät jäälle nauttimaan aurinkoisista kevätpäivistä ja ahvensaaliista.
TEKOJÄRVET KUTSUVAT
5
400
Vastaukset
- rrrrr.t
olla tiukat paikat paikat Kemijoki OY:ssä kun ihan Suomi24:ään pitää pökeltää hätäpäissään propagandaroskaa.
Sääliksi käy...- Egologisella järvellä
Itse kävin. Oli ihan mukava paikka, varsinkin nuo laitetut rannat.
Ei yhtään hassumpaa.
Kun en ole paikkakuntalaisia jäi kuitenkin visiitti lyhyeksi. Voisi kalastella, ja talviaikaan, talvilajeja. Veneillä. Uida, ei tarvitse Tulimaahan asti lähteä. Voisi siinä mielessä olla vaikka ekologinen järvi.
Menkää ja nauttikaa paikasta.
Se mielestäni ihan hyvä kommentti loppuun. - muu kalainen
Egologisella järvellä kirjoitti:
Itse kävin. Oli ihan mukava paikka, varsinkin nuo laitetut rannat.
Ei yhtään hassumpaa.
Kun en ole paikkakuntalaisia jäi kuitenkin visiitti lyhyeksi. Voisi kalastella, ja talviaikaan, talvilajeja. Veneillä. Uida, ei tarvitse Tulimaahan asti lähteä. Voisi siinä mielessä olla vaikka ekologinen järvi.
Menkää ja nauttikaa paikasta.
Se mielestäni ihan hyvä kommentti loppuun.hirvittävä liejukko ja kannokko silmänkantamattomiin, vesi haisevaa mätäliejua.
Kohtuuttoman surullinen näky; mutta onneksi noita maailmanlopun rapakoita ei enää koskaan tehdä uusia ja vanhatkin puretaan. - ryypyissäkö ?
muu kalainen kirjoitti:
hirvittävä liejukko ja kannokko silmänkantamattomiin, vesi haisevaa mätäliejua.
Kohtuuttoman surullinen näky; mutta onneksi noita maailmanlopun rapakoita ei enää koskaan tehdä uusia ja vanhatkin puretaan.Ihan mulkavia paikkoja nuo altaat.
Ihan kuin järvet.
Kävin myös ohimatkalla, Uljuan altaalla. Sitäkään ei erota järvestä mitenkään. Kesämökkejä näkyi rannoilla olevan ja siisti venelaituri. Kalaverkkoja, ja katiskan merkkejä näkyi runsaasti.
Mikähän jepestä noissa vikana.
Pelkosenniemen kupeeseenkin tulossa sitten aikanaan, komea järvi.
Voisi olla vaikka Pelkosjärvi nimeltään. - jep jep
ryypyissäkö ? kirjoitti:
Ihan mulkavia paikkoja nuo altaat.
Ihan kuin järvet.
Kävin myös ohimatkalla, Uljuan altaalla. Sitäkään ei erota järvestä mitenkään. Kesämökkejä näkyi rannoilla olevan ja siisti venelaituri. Kalaverkkoja, ja katiskan merkkejä näkyi runsaasti.
Mikähän jepestä noissa vikana.
Pelkosenniemen kupeeseenkin tulossa sitten aikanaan, komea järvi.
Voisi olla vaikka Pelkosjärvi nimeltään.Mukavia paikkoja nuo tekoaltaat!
Tekoaltaiden virkistyskäytön mahdollisuudet oivaltaa kun katsoo itse kuvaa:
http://personal.fimnet.fi/luonto/vapaavuotos/erkinrantakok.gif
http://personal.fimnet.fi/luonto/vapaavuotos/ilmarapa2.gif
Erityisen kiitoksen Lokan tekoallas ansaitsee siitä, että veneitä varten on jätetty runsaasti puita johon veneet voi kätevästi kiinnittää kun kalaan menee:
ks. kuva
http://www.ahven.net/kuvapankki/kuvat/011b04i.jpg
Kalastuksen kannalta Lokka ja Porttipahta ovat oivallisia paikkoja uittaa uistimia. Kalaa niistä ei kummastakaan käytännössä saada, mutta eihän se saalis ole oleellinen asia.
Lokan ja Porttipahdan tekoaltaisiin istutettiin vuodesta 1972 alkaen Peled-siikaa, joka ei kuulu Suomen luontoon. Vuosina 1992-93 peled-siiasta saatiinkin 150 tonnin vuosisaaliita. Tuolloin peled-siikaa markkinoitiin nimellä polarmuikku. Luontaisen lisääntymisen päätyttyä saalismäärä on romahtanut. Esimerkiksi vuonna 1999 vuosisaalis jäi ainoastaan neljään tonniin. Peled-siika on aiheuttanutkin lähinnä vain ongelmia Lokassa ja Porttipahdassa. Sen lisääntymistä ei ole voitu kontrolloida, kalat kääpiöityivät ja niitä markkinoitiin harhaanjohtavasti supermuikkuina. Kalastajien tulot vähenivät johtaen konkursseihin ja velkasaneerauksiin. Lokan altaan rannalle valtion rahoilla synnytetyistä matkailuyrityksistä pari on päätynyt konkurssiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1938696
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264858- 504308
- 623867
- 513246
- 503060
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.542790Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262716- 432511
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv422415