On se kumma ku nämä nykyajan nuoret yrittää olla muka shamaaneja !! Ei shamaaniksi tulla Harry Pottereita kattomalla tai noitarummun tekemisellä.Shamaani on perinyt taitonsa esivanhemmiltaan jotka olivat shamaaneja !! Ei neukkukuutiossa asuvasta kaupunkilaispellestä saa kirveelläkään shamaania....sais ny ees kunnon ihimistä ensin !
Wannabe-Shamaaneja !!
11
1551
Vastaukset
- näin se on
piste.
- ätleim ire
olen asiasta eri mieltä.
- Qadesha
...shamaani on parantaja, ja shamaani kutsutaan tehtäväänsä siten että hänen on ensimmäiseksi parannettava jokin oma, vaikeahko sairautensa. Ja jotta hän pysyisi jatkossakin terveenä, hänen pitää parantaa yhteisönsä jäseniä.
Ihmiset varmaankin usein sekoittavat shamaanina olemisen shamismiin. Voihan kuka tahansa olla shamanismista kiinnostunut ja vaikka nimittää itseään shamanistiksi (=pölhöhkö nimitys jolla kertoo maailmankatsomuksestaan), mutta shamaaniksi ei kannata väittää itseään jos ei kykene parantamaan muita. Tai sitä itseäänkään.
Henk.koht. en erikoisemmin pidä siitä että nykyään surutta harrastustasolla sekoitellaan kaikki mahdollinen. Läiskitään Kalevala-tarotkortteja (?!!!) ja välillä vähän läimitään rummusta tahtia. Ja sitten hörpitään teetä itämaiseen tapaan tähtilampun alla, jee jee.
Noh, huvinsa kullakin.
Jos funtsii siihen malliin että on kykenevä tai edes halukas kehittymään tietoisesti henkisellä polulla, niin onhan noita samanhenkisiä jotka eivät jätä vain fanittamisen tasolle. Esmes
http://www.s8.createphpbb.com/mielenvoima/index.php?mforum=mielenvoima(Viestiä muokattu)
Minun on tieteellisenä vaikea uskoa kovin painokkaasti parantamiseen. Enemmän liitän shamaanin lumetohtoriksi. Vaikka lume viittaa vähättelyyn, ei ole tarkoitus halventaa.
Ihminen on kokonaisvaltainen olento ja esim hengellisyys kuuluu ihmisyyteen, mikäli sitä ei tukahduteta ja ihminen osaa elää kokonaisvaltaisesti. Enemmän näen oikean shamaanin mestarina alueella, joka ei ole niin selkeästi fyysinen. Käytännössä minun shamaanilla voi olla jotain tekemistä fyysisyyden puolelle.
Vanhastaan tiedetään, että tieto ohjaa esim ravinnon saantia. Miksei muukin aineeton linkkautuisi vahvasti fysiikkaan? Henkisyyttä vähätellään, vaikka kyseessä on ohjauskeskus.- Suomessa.
Eli miksi ihmeessä siis edes yrittäisin olla shamaani?
Vai ollaanko me kaikki vähän shamaaneja kun sukujuuremme johtavat jonnekin kivikauden hikisiin luoliin?
Kaikkien kulttuurien shamaanit eivät ole kilttejä parantajia vaan keskittyvät muihin henkimaailman aspekteihin.
Ihan yhtä hyvin voi päättää olevansa shamaani kuin ristiä kätenstä iltaisin, pitää läskin äijän patsasta kotonaan, asetella huonekalut "oikeaan" asentoon, vedella homeopaattisia placebolääkkeitä lättyynsä, lukea horoskoopin päivän lehdestä tai vaikka uskoa kehittyvänsä henkisesti lukemalla uskomatonta soopaa kirja tolkulla täpinöissä täristen.
Nimenomaan huvinsa kullakin. - Edellinen
Linkki oli hyvä sellaiselle ihmiselle joka on miettinyt kultistiksi rupeamista.
- Qadesha
juhasamy kirjoitti:
(Viestiä muokattu)
Minun on tieteellisenä vaikea uskoa kovin painokkaasti parantamiseen. Enemmän liitän shamaanin lumetohtoriksi. Vaikka lume viittaa vähättelyyn, ei ole tarkoitus halventaa.
Ihminen on kokonaisvaltainen olento ja esim hengellisyys kuuluu ihmisyyteen, mikäli sitä ei tukahduteta ja ihminen osaa elää kokonaisvaltaisesti. Enemmän näen oikean shamaanin mestarina alueella, joka ei ole niin selkeästi fyysinen. Käytännössä minun shamaanilla voi olla jotain tekemistä fyysisyyden puolelle.
Vanhastaan tiedetään, että tieto ohjaa esim ravinnon saantia. Miksei muukin aineeton linkkautuisi vahvasti fysiikkaan? Henkisyyttä vähätellään, vaikka kyseessä on ohjauskeskus....tuntuisi liittyvän pitkälti jonkinlaiseen henkiseen manipulointiin tai suggerointiin. Ihmiset ovat aika mestareita vakuuttumaan lähes mistä tahansa, kuten esim. psykopaattien perustamat uskonnolliset lahkot todistavat. Vaikka kaikki järki (ulkopuolisen päässä) sanoisi että johtaja johtaa joronjäljille, niin lahkossa sisällä oleva ei sitä näe, koska hän on eräänlaisen romanttisen harhan uhri. Oman harhansa, sillä yksikään johtaja ei pystyisi viemään ketään minnekään ellei seuraaja itse haluaisi uskoa (hyvää).
Kannattaa valita johtajat huolella tai jättää vallan johtajien seuraaminen, ja keskittyä itsesuggestioihin jos tykkää että jotakin kumminkin on tapahduttava.
- Itse en niin kauhean innostunut ole psykosomaattisista jutuista, vaikka niillä varmasti on vaikutusta. Mutta se mikä minua tympii on se että ihmisiä nykyään syyllistetään siitä että ovat ihan itse sairautensa hankkineet esim. stressillä. Sitten ihminen jää yksinään ihmettelemään että minkäs hän nyt tilanteelleen mahtaa, jos ei hän saa muuta hoitoa kuin kehotuksen muuttaa elämäänsä, joka taas ei ehkä onnistu. Mutta oikeat parantajat eivät olekaan sellaisia känkkäränkkiä kuin terveysintoilijat jotka pyrkivät haukkumaan jokaiikan siitä että tämä ei suurinpiirtein nouse klo 5, syö kasan ituja, juokse 30 km jne. - Qadesha
Edellinen kirjoitti:
Linkki oli hyvä sellaiselle ihmiselle joka on miettinyt kultistiksi rupeamista.
Suomessa ei jostain syytä kultit juurikaan hillu. Joku iänikuinen harekrishnalaisuus ehkä, ripaus sahaamista ja rippunen ammalaisuutta, mutta eiköhän ne siinä sitten olekin jo.
Olen äärimmäisen ihmeissäni jos tuo linkin foorumi saavuttaa edes sadan nutipään rajan. Todennäköisesti käy niin että aikansa yrittää kitkuttaa 20 ihmisen (joista aktiivisia ehkä 5) voimalla ja sitten ylläpitäjät kyllästyvät ja aamen. Tätä on ns. rajatieteen todellisuus Suomessa. Onko se sitten paha vai hyvä juttu, mene tiedä. - amaami
Suomessa. kirjoitti:
Eli miksi ihmeessä siis edes yrittäisin olla shamaani?
Vai ollaanko me kaikki vähän shamaaneja kun sukujuuremme johtavat jonnekin kivikauden hikisiin luoliin?
Kaikkien kulttuurien shamaanit eivät ole kilttejä parantajia vaan keskittyvät muihin henkimaailman aspekteihin.
Ihan yhtä hyvin voi päättää olevansa shamaani kuin ristiä kätenstä iltaisin, pitää läskin äijän patsasta kotonaan, asetella huonekalut "oikeaan" asentoon, vedella homeopaattisia placebolääkkeitä lättyynsä, lukea horoskoopin päivän lehdestä tai vaikka uskoa kehittyvänsä henkisesti lukemalla uskomatonta soopaa kirja tolkulla täpinöissä täristen.
Nimenomaan huvinsa kullakin.Saamelaisyhteisöjen esikristillisistä tukipilareista käytettiin saameksi sanaa noeid (samaa juurta kuin suomen noita); "shaman" ei todellakaan ole saamea eikä suomea vaan tunguusia.
Siis todellakin, miksi ihmeessä kukaan yrittäisi olla shamaani? Paitsi tietynkin jos onnettomuudekseen on eksynyt väärään porukkaan, kuten jonkun idiootin ohjauksessa matkaamaan ja rummuttamaan harnerilaista "ydinshamanismia", jossa sitten hetimiten saakin piirinvetäjältä kuulla olevansa ihqu aito shamaani, tai ainakin vähintään sille tielle kutsuttu kokelas.
Ei niin, etteikö "oikeitakin" noitia löytyisi, mutta niitä ei tunnu sopivalta ainakaan suomikakkosnelosessa mainostaa. - mainostaa itseään?
amaami kirjoitti:
Saamelaisyhteisöjen esikristillisistä tukipilareista käytettiin saameksi sanaa noeid (samaa juurta kuin suomen noita); "shaman" ei todellakaan ole saamea eikä suomea vaan tunguusia.
Siis todellakin, miksi ihmeessä kukaan yrittäisi olla shamaani? Paitsi tietynkin jos onnettomuudekseen on eksynyt väärään porukkaan, kuten jonkun idiootin ohjauksessa matkaamaan ja rummuttamaan harnerilaista "ydinshamanismia", jossa sitten hetimiten saakin piirinvetäjältä kuulla olevansa ihqu aito shamaani, tai ainakin vähintään sille tielle kutsuttu kokelas.
Ei niin, etteikö "oikeitakin" noitia löytyisi, mutta niitä ei tunnu sopivalta ainakaan suomikakkosnelosessa mainostaa.Miksi niiden tarvii asua kesät talvet poronnahkakodissa lätkytellen rumpuja.
Minun mielestäni kaikki shamaanit ovat aitoja. Minäkin päätin juuri nyt tällä millisekuntilla olevani shamaani huomiseen asti.
- fghdfhsj
ei ole shamaani vaan velho.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1421840
Stubb kävi pelaamassa golfia Trumpin kanssa Floridassa
Presidentit tapasivat aamiaisella, pelasivat kierroksen golfia ja lounastivat yhdessä. Vierailu oli luonteeltaan epävir279970- 35838
Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?
Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.78787Minkä kultakimpaleen
Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik31729Joustoasuminen , kyykyttämistä vai ihan vaan mielenvikaisuutta?
https://yle.fi/a/74-20149669 Kun asumistukia leikataan joittenkin sääntöjen mukaan,olis pakko muuttaa halvempaan. Mutta10692Onko kaivattusi
Työelämässä vai ei? Jo on niin mitä ajattelet hänen ammatistaan? Jos ei ole niin haittaako se sinua?44671Helppo selvittää onko oma täällä
Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse48656- 43630
Ikävä on häntä
Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos55616