kun siirrän esim. starttirahaa tai muuta toiminnasta riippumatonta rahaa henk.koht tililtä
firman (tmi) tilille?
Laitetaanko "pääoman lisäys" vai mitä..?
(siis tilisiirtoon viestiksi.siirtyy aikanaan suoraan kirjanpitoon)
vai kenties vain "siirto", omiahan ne rahat on kaikki kuitenkin, ja veroa kaikesta maksetaan..
Ja vielä:
tulkitsin kirjanpitoa niin, että tulos= varat-velat.
Kasvaako tulos siis jos laitan ulkopuolista rahaa firman tilille. Kyseleekö verottaja, että "mitäs siirtoja ne nämä on..? mistäs rahat ovat peräisin?"
-ja syntyykö juuri tällöin kaksoisverotustilanne, jossa jo ennakonpidätetty summa(esm starttir.)
siirtyy verotettavaksi firman tulona..?
ystävälliset vastaukset kiitos!
ulkopuolisen rahan siirto firman tilille
4
5575
Vastaukset
- V. Karhu
Se on luonteeltaan yksityissijoitus. Kirjanpitoon ei tarvita sen tarkempaa selitystä, jos tiliotteesta käy ilmi että rahat ovat peräisin henkilökohtaiselta tililtäsi.
Tulos = Tulot - Menot
Yksityissijoitukset eivät ole tuloja, eikä niistä makseta tuloveroa.
Verottaja näkee kyllä halutessaan kaikkien suomalaisten pankkitilien tapahtumat, joten kyllä he voivat selvittää mistä ne rahat ovat peräisin. Vasta siinä vaiheessa verottaja alkaa kysellä selitystä, jos pankkitililläsi on sellaisia rahoja joita et ole ilmoittanut kirjanpidossa ja/tai veroilmoituksessa.
Noilla tiedoilla olet toivottavasti jo hankkinut kirjanpitäjän, koska muuten on ongelmia luvassa ja paljon. - Steffen
Saat siirtää aivan vapaasti henkilökohtaiselta tililtäsi rahaa firman tilille. Per pankkitili an yksityistili 2008. Tilisiirtoon voit kirjoittaa viestiksi mitä haluat, ei se ketään kiinnosta. Voit kirjoittaa vaikka OMA SIJOITUS, ei sillä ole kirjanpidon kannalta vaikutusta. Tiliotteelta näkyy kuitenkin mistä rahat ovat tulleet.
Tulos ei tietenkään kasva, jos rahat eivät tule liikevaihdosta tai muutenkaan minkään liiketapahtuman seurauksena. Toki verottajaa voi kiinostaa, jos toiminimen tilillä makailee kovasti ylimääräistä rahaa. Silloin voi herätä kysymys mahdollisesta rahojen kätkemisestä, raportoimattomasta sijoitustoiminnasta tai jostain muusta.
Yleisesti ottaen, näitä asioita varten sulla kuuluisi olla kirjanpitäjä. Toiminimen kirjanpito ei paljon maksa, mutta vaikeudet esim. verottajan kanssa tulevat äkkiä hyvinkin kalliiksi.
Niin ja lopuksi, varat - velat = oma pääoma. Tämä on eräs teoreettinen tapa ajatella, missä se mitä varoista jää jäljelle kun velat on vähennetty on oman pääoman määrä. - Misi
Tee ihmeessä velkakirja paperille ja anna se tilitoimistoon ja pidä itse kopio!
Ota siihen toiminimen tapauksessa vielä kaksi todistajan nimeä.
Näin minä olen lainannut Oy:lleni rahaa ja jatkossa kun kuittaan velkaa takaisinpäin, teen myös aina selkeän "velka nro:x taikaisinmaksu" paperin.
Näin se ei sekoitu palkkatuloihin ja antaa verotarkastuksen tullessa hyvän viestin rahojen lähteestä.
Muuten voi käydäkin niin, että maksat velan takaisinmaksusta tyellit, sos,maksut ja kaiken muun.- perusta Oy
tmi tai kusessa yhdessä (Ky:ssä tosin äänetön yhtiökumppani on vain rahastaja ja maksumies vain sitoumuksistaan) niin vaikka kuinka antaisit firmalle rahaa niin kaikista firman veloista olet loppupeissä itse maksumiehenä. antamiasi rajoja ei katsota tuloiksi mutta
firman tulot=sinun tulot
firman velat= sinun velat
Et eroa palkansaajasta muuten kuin että joudut maksamaan ennakkoon verot mahdollisista tuloistasi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1363717- 122466
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos371975Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211731Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?301503- 1241468
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101311- 141256
Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo4831244- 771191