Millaisia tukia mahdollista saada?

adser

Jäin tuossa kesän alussa työttömäksi keskeytettyäni aiemman opiskelun, mutten ilmoittautunut työkkäriin, koska en halunnut mitään pakollisia työharjoitteluja vaan aioin itse hakea koulutuksiin, ja toisaalta siitä syystä etten tarvinnut mitään tukia koska olen tähän asti vielä asunut vanhempieni luona.

Nyt on todennäköisesti edessä muutto toiselle paikkakunnalle työvoimakoulutuksen perässä ja ajattelin kysyä millaisia mahdollisuuksia on saada tukea työkkäristä, sossusta ja kelalta? Vaikuttaako tuo kesken jätetty aiempi opiskelu tukien saantiin?

Pitäisi siis saada hankittua itselleni sopiva asunto, hintaluokassa 350-500 €. Maksaako Kela tästä asumistukea ja sossu lopun vuokran, kun itellä ei tuloja ole eikä omaisuutta? Entä millaisia tukia työkkäristä on mahdollisuus saada koulutuksen ajaksi?

Ideanahan on että pystyisin elättämään itseni koulutuksen ajan, jonka jälkeen siirtyminen työelämään.

Huolenaiheenani on kesken jätetyt lukio-opinnot, josta kai tulee ennemmin tai myöhemmin sanktiota. Olen tietysti valmis maksamaan sitten työssä ollessani palkastani tämän opintotuen takaisin Kelalle, mutta ainakaan ei ole mitään syytä kieltää minulta tähän koulutukseen tukia, koska kyseessähän on kaksi eri asiaa.

Kyselen siksi, koska ei ole kokemusta näiden valtion virastojen käytännöstä hoitaa näitä asioita.

6

454

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fsdfsdafsad

en muuta sano, mutta et saa mitään tukia työkkäristä jos et ole ilmoittautunut työkkäriin (niinkun kirjoitit). Taas toisaalta jos et ole ilmoittautunut työkkäriin, et pysty hakemaan noita työllisyyskurssejakaan. eli joku ristiriita tässä on.

sossu ei auta, jos ei ole sitä ennen hakenut kaikki mahdolliset tuet, mitä voi saada eli toimeentulotuki on viimesijainen tukimuoto. (ensin työttömyyspäiväraha , eli työllisyyskurssin aikana koulutustuki, sen jälkeen voi saada asumistukea.
      sitten viimesijaisena tukena toimeentulotuki.

• adser

Olen kyllä netin kautta täyttänyt henkilötietolomakkeeni ja lähetellyt hakuja erilaisiin koulutuksiin, ja minulle on jopa vastattu, eikä ole mitään ongelmaa ilmennyt, että olisi ensin pakko ilmoittautua työkkäriin ja vasta sitten hakea niihin koulutuksiin.

Tiedossa oli kyllä että sinne pitää ilmoittautua, mutta ajattelin tehdä sen vasta sitten kun koulutuspaikka varmistuu. Tai sitten jos se on niin kuin sanoit, että ensin ilmoittautuminen ja vasta sitten koulutuksiin haku mahdollista. :|

Ideana tässä ilmoittautumatta jättämisessä oli alunperin se, etten tahtonut nyhtää valtiolta enempiä tukia, koska olin käytännössä tuhlannut valtion varoja turhaksi osoittautuneeseen opintotukeen (syyllisyyden tunne).

Muuten, eikös työkkärit ole kiinni heinäkuun ajan? Näin ainakin olen kuullut.

• kela ei
        adser kirjoitti:

Olen kyllä netin kautta täyttänyt henkilötietolomakkeeni ja lähetellyt hakuja erilaisiin koulutuksiin, ja minulle on jopa vastattu, eikä ole mitään ongelmaa ilmennyt, että olisi ensin pakko ilmoittautua työkkäriin ja vasta sitten hakea niihin koulutuksiin.

Tiedossa oli kyllä että sinne pitää ilmoittautua, mutta ajattelin tehdä sen vasta sitten kun koulutuspaikka varmistuu. Tai sitten jos se on niin kuin sanoit, että ensin ilmoittautuminen ja vasta sitten koulutuksiin haku mahdollista. :|

Ideana tässä ilmoittautumatta jättämisessä oli alunperin se, etten tahtonut nyhtää valtiolta enempiä tukia, koska olin käytännössä tuhlannut valtion varoja turhaksi osoittautuneeseen opintotukeen (syyllisyyden tunne).

Muuten, eikös työkkärit ole kiinni heinäkuun ajan? Näin ainakin olen kuullut.

peri opintotukia takaisin ajalta jolloin olet ollut koulussa. keskeytyminen ei johda takaisinperintään.

• adser
        kela ei kirjoitti:

peri opintotukia takaisin ajalta jolloin olet ollut koulussa. keskeytyminen ei johda takaisinperintään.

Siis kolme vuotta "turhaa" lukio-opiskelua, lukukauden joka kuukausi noin 60 € tukea... noin 1800 € yhteensä. Että ihan jättävät perimättä? I don't think so.

• mikään opiskelu
        adser kirjoitti:

Siis kolme vuotta "turhaa" lukio-opiskelua, lukukauden joka kuukausi noin 60 € tukea... noin 1800 € yhteensä. Että ihan jättävät perimättä? I don't think so.

ei ole turhaa. moni vaihtaa/lopettaa koulun esim silloin kun ala osoittautuu vääräksi. että ei ketään pakkokouluteta tai pakko-jälkiperitä... eihän sitä alussa voi olla varma tuleeko koulu keskeytymään, joten lopettaminen on tavallaan "syyntakeetonta" eikä "etukäteen suunniteltua". ja minulla on kokemusta lopettamisesta, vain silloin peritään jotain takaisin jos ei ole ollut paikalla koulussa tukien aikaan, tai korkeakoulutasolla saanut tarpeeksi opintopisteitä.

• on opiskelijan
        mikään opiskelu kirjoitti:

ei ole turhaa. moni vaihtaa/lopettaa koulun esim silloin kun ala osoittautuu vääräksi. että ei ketään pakkokouluteta tai pakko-jälkiperitä... eihän sitä alussa voi olla varma tuleeko koulu keskeytymään, joten lopettaminen on tavallaan "syyntakeetonta" eikä "etukäteen suunniteltua". ja minulla on kokemusta lopettamisesta, vain silloin peritään jotain takaisin jos ei ole ollut paikalla koulussa tukien aikaan, tai korkeakoulutasolla saanut tarpeeksi opintopisteitä.

"toimeentulotuki", joten se ei ole pelkkään opiskeluun vaan myös elämiseen. sossutädit ovat vaan iloisia kun et ole ollut tuona aikana luukulla, vaan sen sijaan käyttänyt ansaitsemiasi kelan etuuksia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Marja sulkee liikkeen

Nyt lähtee kylän ainoa kello ja kultaliike ja kenkäkauppa
      Oulainen
      30
      5517
    2. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      170
      2029
    3. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      160
      1611
    4. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      14
      1344
    5. Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon

Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike
      Hyrynsalmi
      28
      1288
    6. Yh:n pihalla aina eri auto

Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan
      Suomussalmi
      58
      1214
    7. Oletko loukannut

Oletko loukannut tarkoituksella kaivattuasi?
      Ikävä
      94
      1165
    8. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      70
      1164
    9. viekää miehet naiset kunnon treffeille

Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.
      Ikävä
      212
      1088
    10. Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan

Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus
      Oulainen
      8
      946
    Aihe