JEESUS LUOVUTETAAN PILATUKSELLE
JEESUKSEN KUULUSTELU JA TUOMIO
----
Mark.15:1-15
(Rinnakkaisteksti: Matt. 27:1,2, 11-26)
--
15:1 Ja heti aamulla ylipapit ynnä vanhimmat ja kirjanoppineet ja koko neuvosto tekivät päätöksen, sitoivat Jeesuksen, veivät hänet pois ja antoivat Pilatuksen käsiin.
15:2 Niin Pilatus kysyi häneltä: "Oletko sinä juutalaisten kuningas?" Hän vastasi ja sanoi hänelle: "Sinäpä sen sanot".
15:3 Ja ylipapit tekivät monta syytöstä häntä vastaan.
15:4 Niin Pilatus taas kysyi häneltä sanoen: "Etkö vastaa mitään? Katso, kuinka paljon syytöksiä he tekevät sinua vastaan."
15:5 Mutta Jeesus ei enää vastannut mitään, niin että Pilatus ihmetteli.
15:6 Mutta juhlan aikana hän tavallisesti päästi heille yhden vangin irti, sen, jota he anoivat.
15:7 Niin siellä oli eräs mies, jota sanottiin Barabbaaksi, vangittu muiden kapinoitsijain kanssa, jotka kapinassa olivat tehneet murhan.
15:8 Ja kansa meni sinne ylös ja rupesi pyytämään, että hän tekisi heille, niinkuin hänen tapansa oli.
15:9 Pilatus vastasi heille sanoen: "Tahdotteko, että päästän teille juutalaisten kuninkaan?"
15:10 Sillä hän tiesi, että ylipapit kateudesta olivat antaneet hänet hänen käsiinsä.
15:11 Mutta ylipapit kiihoittivat kansaa anomaan, että hän ennemmin päästäisi heille Barabbaan.
15:12 Ja Pilatus puhui taas heille ja sanoi: "Mitä minun sitten on tehtävä hänelle, jota te sanotte juutalaisten kuninkaaksi?"
15:13 Niin he taas huusivat: "Ristiinnaulitse hänet!"
15:14 Mutta Pilatus sanoi heille: "Mitä pahaa hän sitten on tehnyt?" Mutta he huusivat vielä kovemmin: "Ristiinnaulitse hänet!"
15:15 Ja kun Pilatus tahtoi tehdä kansalle mieliksi, päästi hän heille Barabbaan, mutta Jeesuksen hän ruoskitti ja luovutti ristiinnaulittavaksi.
Jeesuksen kuulustelu ja tuomio, Mark.
11
439
Vastaukset
Heti aamulla yöllä pidetyn valmistavan kokouksen tulos (Mark.14:64) muodostettiin nyt lopulliseksi päätökseksi: Jeesus tuomitaan vikapääksi kuolemaan ja annetaan Pilatuksen käsiin (1).
Maaherran vahvistus oli saatava kuolemantuomiolle.
Tässä toteutui Jeesuksen ennustus:
”Katso, me menemme ylös Jerusalemiin, ja Ihmisen Poika annetaan ylipappien ja kirjanoppineitten käsiin, ja he tuomitsevat hänet kuolemaan ja antavat hänet pakanoille pilkattavaksi ja ruoskittavaksi ja ristiinnaulittavaksi, ja kolmantena päivänä hän on nouseva ylös". (Matt.20:18,19).
Pilatuksen kysymyksestä ”Oletko sinä juutalaisten kuningas” (2) näkyy se, että neuvosto tahtoi esittää Jeesuksen valtiollisesti vaaralliseksi henkilöksi.
Jeesus myöntää asian, mutta Hän selittää asian laveammin (Joh. 18:33-38), ettei kyseessä ole maallinen kuninkuus: ”Minun kuninkuuteni ei ole tästä maailmasta” (Joh. 18:36).
Jeesus ei vastaa ylipappien syytöksiin (3-5). (Vaiti kuin karitsa, Jes.53:7). Hän ei pyrkinytkään vapaaksi.
Pilatus pitää Jeesusta syyttömänä (14)tietäen, että ylipapit kateudesta olivat antaneet hänet hänen käsiinsä (10).
Hän toivoi, että kansa vastoin johtomiehiänsä, anoisi Jeesusta vapaaksi.
Vastaehdokkaaksi vapautettavaksi Pilatus asettaa Barrabbaan, joka oli vangittu muiden kapinoitsijain kanssa, jotka kapinassa olivat tehneet murhan (7).
Hän toivoi, että kansa vähemmän suosisi Barrabbasta kuin Jeesusta.
Ylipapit kiihottivat kansaa valitsemaan Barrabbaan (11).
Pilatuksen vetoomuksista huolimatta kansa asettuu ylipappien puolelle Jeesusta vastaan(12,14).
Tämä törkeä valinta oli kansallinen synti ja häpeä (Apt.3:13-18).
Onneton se kansa, joka seuraa sokeita johtajiaan.
Toisaalta kansalla on sellaiset johtajat kuin se ansaitsee.
Pilatus oli heikko hallitsija. Vaikka hän tiesi Jeesuksen syyttömäksi, suostui hän kansan ja ylipappien tahtoon.Virsi 584
---
1.
Siunaa ja varjele meitä,
Korkein, kädelläs.
Kaitse ain kansamme teitä
vyöttäen voimalla meitä
heikkoja edessäs.
Sulta on kaikki suuruus,
henki sun hengestäs.
2.
Herramme, kirkasta meille
kasvos laupiaat,
niin että armosi alla
toivoa rohkaisemalla
kukkivat roudan maat.
Vaivoissa näytä meille
kasvosi laupiaat.
3.
Tutkien sydämemme
silmäs meihin luo.
Ettemme harhaan kääntyis,
ettei kansamme nääntyis,
silmäsi meihin luo.
Alati synnyinmaalle
siipies suoja suo.Matteus kertoo, kuinka Pilatus pesi kätensä ja sanoi:
”Viaton minä olen tämän miehen vereen. Katsokaa itse eteenne” (Matt. 27:24). (Väärä viattomuuden vakuutus tuomarilta, jolla oli valta vapauttaa Jeesus).
Johon kansa vastasi: ”Tulkoon hänen verensä meidän päällemme ja meidän lastemme päälle” (Matt.27:25).
Historia on todistanut, että tämä Kristus-viha ja siitä johtuva verivelka siirtyvät raskaasti painavina isiltä lapsille (Vrt. 2.Moos.20:5,6).- muualta
Tapio522 kirjoitti:
Matteus kertoo, kuinka Pilatus pesi kätensä ja sanoi:
”Viaton minä olen tämän miehen vereen. Katsokaa itse eteenne” (Matt. 27:24). (Väärä viattomuuden vakuutus tuomarilta, jolla oli valta vapauttaa Jeesus).
Johon kansa vastasi: ”Tulkoon hänen verensä meidän päällemme ja meidän lastemme päälle” (Matt.27:25).
Historia on todistanut, että tämä Kristus-viha ja siitä johtuva verivelka siirtyvät raskaasti painavina isiltä lapsille (Vrt. 2.Moos.20:5,6).kristinuskon perusopetuksessa: kaikki juutalaiset ovat syyllisiä siihen mitä roomalaiset tekivät kristinuskon tulevalle jumalalle 2000 vuotta sitten. Kollektiivisesti, aina ja kaikkialla, roomalaisista jotka sekä tuomitsivat että teloittivat, ei kukaan.
Inkarnoituneen jumalan kuolema oli kristillisen opin mukaaan välttämättömyys, koska kristinuskon jumala pystyy antamaan synnit anteeksi vain jos hän muuttuu ihmiseksi ja hänet sen jälkeen tapetaan. Anteeksiantoon kuuluu jostain syystä kosto niille joiden joiden uskottiin toteuttaneen teloituksen. Jostain syystä Rooman maailmanvalta säästyi kostolla ja sen sijaan kohteeksi tulivat juutalaiset joita oli sopivan vähän ja jotka olivat sopivan heikkoja. Kirkkohan alkoi hallita Roomaa varsin pian ja aloitti saman tien juutalaisvainot, jotka jatkuivat Euroopassa meidän aikoihimme. Muiden uskontojen parissa vainoja ei ole ollut, heillä lienee armollisemmat jumalat.
Muuten "Ei poikaa panna vastaamaan isänsä synneistä eikä isää poikansa synneistä. " kristillinen periaate lienee, että kuka vain voidaan panna vastaaman kenen hyvänsä synneistä. muualta kirjoitti:
kristinuskon perusopetuksessa: kaikki juutalaiset ovat syyllisiä siihen mitä roomalaiset tekivät kristinuskon tulevalle jumalalle 2000 vuotta sitten. Kollektiivisesti, aina ja kaikkialla, roomalaisista jotka sekä tuomitsivat että teloittivat, ei kukaan.
Inkarnoituneen jumalan kuolema oli kristillisen opin mukaaan välttämättömyys, koska kristinuskon jumala pystyy antamaan synnit anteeksi vain jos hän muuttuu ihmiseksi ja hänet sen jälkeen tapetaan. Anteeksiantoon kuuluu jostain syystä kosto niille joiden joiden uskottiin toteuttaneen teloituksen. Jostain syystä Rooman maailmanvalta säästyi kostolla ja sen sijaan kohteeksi tulivat juutalaiset joita oli sopivan vähän ja jotka olivat sopivan heikkoja. Kirkkohan alkoi hallita Roomaa varsin pian ja aloitti saman tien juutalaisvainot, jotka jatkuivat Euroopassa meidän aikoihimme. Muiden uskontojen parissa vainoja ei ole ollut, heillä lienee armollisemmat jumalat.
Muuten "Ei poikaa panna vastaamaan isänsä synneistä eikä isää poikansa synneistä. " kristillinen periaate lienee, että kuka vain voidaan panna vastaaman kenen hyvänsä synneistä.Muualta: "Anteeksiantoon kuuluu jostain syystä kosto niille joiden joiden uskottiin toteuttaneen teloituksen".
--
Lueppa Apt. 2:22-25,29-36
--
2:22 Te Israelin miehet, kuulkaa nämä sanat: Jeesuksen, Nasaretilaisen, sen miehen, josta Jumala todisti teille voimallisilla teoilla ja ihmeillä ja merkeillä, joita Jumala hänen kauttansa teki teidän keskellänne, niinkuin te itse tiedätte,
2:23 hänet, joka teille luovutettiin, Jumalan ennaltamäärätyn päätöksen ja edeltätietämyksen mukaan, te laista tietämättömien miesten kätten kautta naulitsitte ristille ja tapoitte.
2:24 Hänet Jumala herätti ja päästi kuoleman kivuista, niinkuin ei ollutkaan mahdollista, että kuolema olisi voinut hänet pitää.
2:25 Sillä Daavid sanoo hänestä: 'Minä näen alati edessäni Herran, sillä hän on minun oikealla puolellani, etten horjahtaisi.
--
2:29 Te miehet, veljet, on lupa teille rohkeasti sanoa, mitä kantaisäämme Daavidiin tulee, että hän on sekä kuollut että haudattu; onhan hänen hautansa meidän keskellämme vielä tänäkin päivänä.
2:30 Koska hän nyt oli profeetta ja tiesi, että Jumala oli valalla vannoen hänelle luvannut asettavansa hänen kupeittensa hedelmän hänen valtaistuimelleen,
2:31 niin hän edeltä nähden puhui Kristuksen ylösnousemuksesta, sanoen, ettei Kristus ollut jäävä hyljätyksi tuonelaan eikä hänen ruumiinsa näkevä katoavaisuutta.
2:32 Tämän Jeesuksen on Jumala herättänyt, minkä todistajia me kaikki olemme.
2:33 Koska hän siis on Jumalan oikean käden voimalla korotettu ja on Isältä saanut Pyhän Hengen lupauksen, on hän vuodattanut sen, minkä te nyt näette ja kuulette.
2:34 Sillä ei Daavid ole astunut ylös taivaisiin, vaan hän sanoo itse: 'Herra sanoi minun Herralleni: Istu minun oikealle puolelleni,
2:35 kunnes minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi astinlaudaksi.'
2:36 Varmasti tietäköön siis koko Israelin huone, että Jumala on hänet Herraksi ja Kristukseksi tehnyt, tämän Jeesuksen, jonka te ristiinnaulitsitte."- muualta
Tapio522 kirjoitti:
Muualta: "Anteeksiantoon kuuluu jostain syystä kosto niille joiden joiden uskottiin toteuttaneen teloituksen".
--
Lueppa Apt. 2:22-25,29-36
--
2:22 Te Israelin miehet, kuulkaa nämä sanat: Jeesuksen, Nasaretilaisen, sen miehen, josta Jumala todisti teille voimallisilla teoilla ja ihmeillä ja merkeillä, joita Jumala hänen kauttansa teki teidän keskellänne, niinkuin te itse tiedätte,
2:23 hänet, joka teille luovutettiin, Jumalan ennaltamäärätyn päätöksen ja edeltätietämyksen mukaan, te laista tietämättömien miesten kätten kautta naulitsitte ristille ja tapoitte.
2:24 Hänet Jumala herätti ja päästi kuoleman kivuista, niinkuin ei ollutkaan mahdollista, että kuolema olisi voinut hänet pitää.
2:25 Sillä Daavid sanoo hänestä: 'Minä näen alati edessäni Herran, sillä hän on minun oikealla puolellani, etten horjahtaisi.
--
2:29 Te miehet, veljet, on lupa teille rohkeasti sanoa, mitä kantaisäämme Daavidiin tulee, että hän on sekä kuollut että haudattu; onhan hänen hautansa meidän keskellämme vielä tänäkin päivänä.
2:30 Koska hän nyt oli profeetta ja tiesi, että Jumala oli valalla vannoen hänelle luvannut asettavansa hänen kupeittensa hedelmän hänen valtaistuimelleen,
2:31 niin hän edeltä nähden puhui Kristuksen ylösnousemuksesta, sanoen, ettei Kristus ollut jäävä hyljätyksi tuonelaan eikä hänen ruumiinsa näkevä katoavaisuutta.
2:32 Tämän Jeesuksen on Jumala herättänyt, minkä todistajia me kaikki olemme.
2:33 Koska hän siis on Jumalan oikean käden voimalla korotettu ja on Isältä saanut Pyhän Hengen lupauksen, on hän vuodattanut sen, minkä te nyt näette ja kuulette.
2:34 Sillä ei Daavid ole astunut ylös taivaisiin, vaan hän sanoo itse: 'Herra sanoi minun Herralleni: Istu minun oikealle puolelleni,
2:35 kunnes minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi astinlaudaksi.'
2:36 Varmasti tietäköön siis koko Israelin huone, että Jumala on hänet Herraksi ja Kristukseksi tehnyt, tämän Jeesuksen, jonka te ristiinnaulitsitte."yhtään mitään kollektiiviseen rangaistukseen ja vihaan? Muuten esittämäsi kappale uuden uskonnon, kristinuskon teologiaa, kertoo selkeästi että kristityillä on kaksi jumalaa, Jeesus ja "Jumala" jonka uskotaan "herättäneen" tämän Jeesuksen ja tehneen hänestä "messiaan". Outo messias joka ei täyttänyt yhtään profeettojen lupausta, muuttui jumalaksi ja sai kannattajikseen lopulta pelkkiä ei-juutalaisia, jotka todistaaksen uskonsa "messiaaseensa" tappoivat ja vainosivat juutalaisia.
- puheesi kertoo
muualta kirjoitti:
yhtään mitään kollektiiviseen rangaistukseen ja vihaan? Muuten esittämäsi kappale uuden uskonnon, kristinuskon teologiaa, kertoo selkeästi että kristityillä on kaksi jumalaa, Jeesus ja "Jumala" jonka uskotaan "herättäneen" tämän Jeesuksen ja tehneen hänestä "messiaan". Outo messias joka ei täyttänyt yhtään profeettojen lupausta, muuttui jumalaksi ja sai kannattajikseen lopulta pelkkiä ei-juutalaisia, jotka todistaaksen uskonsa "messiaaseensa" tappoivat ja vainosivat juutalaisia.
selvästi että et tiedä yhtikäs mittää kristinuskosta. Joten MINKÄ IHMEEN TÄHDEN OLET TIETÄVINÄS???
- muualta
puheesi kertoo kirjoitti:
selvästi että et tiedä yhtikäs mittää kristinuskosta. Joten MINKÄ IHMEEN TÄHDEN OLET TIETÄVINÄS???
ei ollut oikein.Korjaa.
- sitten.........
Ja sitten Jeesuksen ylösnousemisen jälkeen kristinusko tappoi ja tapatti Paavalin tuella Jeesuksen seuraajat joilla oli Jumalan ja Jeesuksen Sanan Raamatu muisti tietona ja siksi heidät pitä saatanaa jumalanaan palvelevien tahdosta tappaa...
Nyt meillä' on vain luder/lutherin väärentämä saatanallisuuden käsikirja raamattuna ja siinä olevaa Jumalan ja Jeesuksen Lakia ei krisinusko ole koskaan noudatanut vaan rikkonut sitä koko olemassa olonsa ajan tappamalla ja tapattamalla omia uskovoisia kastettuja syyttömiä pikkulapsiakin jotta Tapiokin tajuaisi ketä herra jumalanaan palvelee Jumalaa ja Jeesusta pilkaten!sitten.....: "Nyt meillä' on vain luder/lutherin väärentämä saatanallisuuden käsikirja raamattuna ...
---
Olisko sinulla tietoa, mistähän saisin käsiini sellaisen Raamatun, joka on mielestäsi oikea käännös, eikä väärennös?
(Itse käytän vuoden 1938 käännöstä.)- sinulle....
Tapio522 kirjoitti:
sitten.....: "Nyt meillä' on vain luder/lutherin väärentämä saatanallisuuden käsikirja raamattuna ...
---
Olisko sinulla tietoa, mistähän saisin käsiini sellaisen Raamatun, joka on mielestäsi oikea käännös, eikä väärennös?
(Itse käytän vuoden 1938 käännöstä.)sitä tietoa ei sinullekkaan anneta saatanallisuuden käyttöön. väriä todistuksia levität ja olet vielä niin hävytön, että teet sitä Jumalan ja Jeesuksen nimissä saatanaa jumalana palvellen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi433544Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!4413063Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan232830Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!831917- 871517
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541380- 1071267
- 1041222
SEO!! Pyhäsalmi
Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs721143Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.32983