Mielestäni eläimiä tulee kunnioittaa, mutta niitä voi myös syödä tai tehdä niistä vaatteita. En tietenkään kiduttaisi esimerkiksi lehmää, mutta syön ja voin käyttää esimerkiksi nahkatakkia. Varmaan kaikki ymmärtävät pointin?
Olen ihmetellyt sitä että miksi Suomi24 palstoilla ollaan niin mustavalkoisia; esim. lihansyöjät (niin eläimet kuin ihmisetkin) ovat järjettömiä petoja jotka eivät kunnioita mitään, tai eläinaktivistit ovat teinipellejä jotka hakevat jännitystä elämäänsä tuhoamalla toisten omaisuutta.
Molemmat ovat mielestäni oikeassa. Ja väärässä.
Tunnen eläinaktivisteja jotka ovat tai eivät ole liimanneet lukkoja umpeen tms. En ole kysellyt eivätkä he ole kertoneet. Tunnen metsästäjiä, jotka kunnioittavat eläimiä ja käyttävät eläimen tarkasti hyväkseen heittämättä mitään hukkaan. Monet eläinaktivisteista, joita tunnen, ovat fiksuja ihmisiä, kuten metsästätkin joita tunnen.
Menen itse väliin jos näen vaikkapa koiraa lyötävän, tai vaikka riistanvaraista eläintä kidutettavan. Mutta silti, syön niitä ja käytän niitä hyväkseni.
Uskon että näin maailma on tarkoitettu toimivan.
Ihmisen tulee suojella ja kunnioittaa luontoa, mutta ihmisellä on oikeus myös käyttää luontoa hyödykseen, niin kauan kun tasapaino ei järky. Eli esimerkiksi uhanalaisia eläimiä ei missään tapauksessa tule metsästää, vain ja ainoastaan todellisessa itsepuolustuksessa.
Jos susi tulisi metsässä minua vastaan ja lähtisi hyökkäämään, ampuisin ensin lähelle ja toivoisin sen pelästyvän ja lähtevän karkuun. Jos näin ei kävisi, ampuisin suden itsepuolustuksena.
En kuitenkaan lähtisi etsimään susia, jos kuulisin niitä olevan lähistöllä, vain siksi että voisin ennaltaehkäistä tällaisen hyökkäyksen.
Aktivistit; ymmärrän teitä, ja halunne parantaa eläinten oloja, ja olen samaa mieltä että yhdellekään eläimelle ei tulisi aiheuttaa tarpeetonta kärsimystä, mutta en ymmärrä sitä, miksi jotkut tuhoavat toisen omaisuutta. On totta että niin saa joskus viestin paremmin perille, mutta mielestäni teidänkin kannattaa pysyä lain rajoissa.
Metsästäjät/kasvattajat; ymmärrän teitä, ja halunne harrastaa metsästystä tai hankkia elantonne kasvattamalle eläimiä esim. teuraaksi. Näinhän toki on tehty vuosituhansia. En kuitenkaan ymmärrä joitain, jotka eivät edes yritä etsiä haavakkoa, tai teitä jotka jätätte eläimille ruoan antamatta. Metsästäjiä koskee metsästyslaki, ja eläintenkasvattajia luonnonsuojelulaki.
Kirjoitusta saa ja pitääkin kommentoida, vastailen mielelläni kysymyksiin, jos vain osaan... :)
Aktivistit ja kasvattajat/metsästäjät
16
653
Vastaukset
- -p-
Oli ihan hyvä teksti. Ei tuu mitään kysyttävää mieleen koska olen itse aika samaaa mieltä.
Tosin se mitä tulee eläinaktivistien tekosiin olen sitä mieltä että esim. turkisliikkeen ikkunoiden töhrimisellä viesti ei todellakaan mene perille. Valistus kannattaisi kohdistaa ostajiin. Kaikenlisäksi se on pelottava kokemus kun herää yöllä särkyvien ikkunoiden ääneen, kokemusta on.
Sellainen lisäys vielä että maailmassa pitäisi olla enemmän ihmisaktivisteja, sillä elää niitä ihmisiäkin aika hirveissä oloissa ja ovat henkisesti epävakaita.- Luontoäijä
Kun energiakriisi, globaali talouslama ja vanhan hyvän ajan ruokapula kunnolla räjähtävät käsiin, meille tulee ihan muuta mietittävää kuin turkistarhaus ja kysymys siitä, pitääkö eläimille myöntää ihmisoikeudet. Eläinoikeusaktivismin turhimmar muodot ovat osa samaa hulluutta kuin kaikki tämä muukin luonnonvarojen äärettömään tuhlaukseen perustuva kouhotus, joka kohta loppuu, kun ihmiskunnalle tulee laskunmaksun aika.
Musta ihmisiä pitää kunnioittaa, mutta niitä voi myös syödä ja tehdä niistä vaatteita.
Ymmärtänet miksi yllä oleva lause herättää niin suurta vastustusta ihmisoikeusaktivistissa, joten luulisin sun ymmärtävän myös miksi vastaava eläimiin liittyvä aloituksesi aiheuttaa närää eläinten oikeusien kannattajissa, ja osaat varmasti myös nähdä eron eläinoikeuksissa ja eläinsuojelussa.
Se ei kertakaikkiaan riitä, että eläimistä vain pidetään hyvää huolta, jos samalla niiden arvo määritellään vaikka sitten lihan tai maidon kilohintana.
Mikä sellainen arvo sisältyy ihmisenä olemiseen mikä puuttuu muilta eläimiltä - uskotko ehkä sieluun - entä mitä mieltä olet Espanjan päätöksestä antaa apinoille "ihmisoikeudet"?
Eivätkö muut eläimet tunne, eivätkö ne ajattele, tuntevatko ne tuskaa, entä kykenevätkö ne onnellisuuteen?
Ihminen on ehkä ainoa eläinlaji joka kykenee tekemään näin pitkälle meneviä johtopäätöksiä muista kuin oman lajinsa edustajista, mutta valitettavasti ihminen on myös laji joka tietoisesti ohittaa nämä tiedostamansa tosiasiat ja tekee rikoksia muuta eläinmaailmaa kohtaan.
Niin kauan kuin ihminen kahlaa eläinten veressä ei voida puhua sivistyksestä, eikä varsinkaan kunnioituksesta eläimiä kohtaan.- Luontoäijä
"Mikä sellainen arvo sisältyy ihmisenä olemiseen mikä puuttuu muilta eläimiltä - uskotko ehkä sieluun - entä mitä mieltä olet Espanjan päätöksestä antaa apinoille "ihmisoikeudet"?"
Minä en ole noista ihmisoikeuksistakaan ihan varma.
"Eivätkö muut eläimet tunne, eivätkö ne ajattele, tuntevatko ne tuskaa, entä kykenevätkö ne onnellisuuteen?"
Eläimillä on tunteita, mutta ei ajattelua, koska niillä ei ole käsitteellistä kieltä eikä symbolifunktiota.
"Niin kauan kuin ihminen kahlaa eläinten veressä ei voida puhua sivistyksestä, eikä varsinkaan kunnioituksesta eläimiä kohtaan."
Ihminen on oikeutettu toimimaan eläimiä kohtaan samalla tavoin kuin eläimet toimivat toisiaan kohtaan. Eli metsästys ja luomukarjatalous on ok, teollisuuskanalat, ryöstökalastus ja massanavetat jne. ei. Tietysti melkein kaikki nykyinen elintarviketuotanto on luonnottomalla pohjalla, mutta eiköhän asiat palaa oikealle tolalle, kun ihmiskunnasta on ensin 2/3 kuollut nälkään tällä vuosisadalla. On mielenkiintoiset ajat tulossa. - NiFa1
En ole kuullutkaan tästä Espanjan tapauksesta, pitääpä alkaa tutkimaan. Mutta eikö monet eläinten ystävät ole sanoneet lähinnä siitä että eläimen elämän pitää olla elämisen arvoinen?
Esimerkkinä voisin kertoa että olen maatilalta kotoisin ja meillä oli ennen vanhaan lehmiä ja muita eläimiä.
Lehmiä oli 10-15, riippuen aina tilanteesta, ja uskon että niillä oli elämisen arvoinen elämä. Ne saattoivat syntyä laitumella, jonka jälkeen ne saivat olla emänsä rinnalla.
Välillä emä vain käytettiin lypsyllä muutaman sadan metrin päässä. Vasikka tarkistetuttiin eläinlääkärillä melko pian syntymän jälkeen, että kaikki on hyvin. Sitten kun talvi tuli, ne siirrettiin navetan vieressä olevaan pihattoon, jossa ne saivat olla, tai halutessaan pystyivät menemään sisälle, jossa oli ruokaa ja vettä ja lämpöä.
Ajan kuluessa tämä vasikka kasvoi isoksi hiehoksi tai sonniksi ja se vietiin joko siitettäväksi/siittäjäksi ja lopulta teurastamolle.
Mielestäni tuossa ei ole mitään ihmeellistä eikä tehdä väärin eläintä kohtaan.
Totta kai ne eläimet ajattelevat, ja tuntevatkin.
En tosin usko että eläimillä on sielua, kuten ihmisellä, perusteluja tähän minulla ei ole, mutta näin uskon. Uskotko sinä?
Olen samaa mieltä erään kirjoittajan kanssa, joka sanoi että massatuotanto ei ole eläimelle hyväksi. Meillä aikoinaan tunnettiin jokainen karjaeläin nimeltä. Kuinkahan moni nykynavetoista voi näin tehdä? NiFa1 kirjoitti:
En ole kuullutkaan tästä Espanjan tapauksesta, pitääpä alkaa tutkimaan. Mutta eikö monet eläinten ystävät ole sanoneet lähinnä siitä että eläimen elämän pitää olla elämisen arvoinen?
Esimerkkinä voisin kertoa että olen maatilalta kotoisin ja meillä oli ennen vanhaan lehmiä ja muita eläimiä.
Lehmiä oli 10-15, riippuen aina tilanteesta, ja uskon että niillä oli elämisen arvoinen elämä. Ne saattoivat syntyä laitumella, jonka jälkeen ne saivat olla emänsä rinnalla.
Välillä emä vain käytettiin lypsyllä muutaman sadan metrin päässä. Vasikka tarkistetuttiin eläinlääkärillä melko pian syntymän jälkeen, että kaikki on hyvin. Sitten kun talvi tuli, ne siirrettiin navetan vieressä olevaan pihattoon, jossa ne saivat olla, tai halutessaan pystyivät menemään sisälle, jossa oli ruokaa ja vettä ja lämpöä.
Ajan kuluessa tämä vasikka kasvoi isoksi hiehoksi tai sonniksi ja se vietiin joko siitettäväksi/siittäjäksi ja lopulta teurastamolle.
Mielestäni tuossa ei ole mitään ihmeellistä eikä tehdä väärin eläintä kohtaan.
Totta kai ne eläimet ajattelevat, ja tuntevatkin.
En tosin usko että eläimillä on sielua, kuten ihmisellä, perusteluja tähän minulla ei ole, mutta näin uskon. Uskotko sinä?
Olen samaa mieltä erään kirjoittajan kanssa, joka sanoi että massatuotanto ei ole eläimelle hyväksi. Meillä aikoinaan tunnettiin jokainen karjaeläin nimeltä. Kuinkahan moni nykynavetoista voi näin tehdä?Vaikka eläintä kohdeltaisiin kuinka hyvin ei se oikeuta riistämään siltä sen tärkeintä ja ainoaa omaisuutta, eli elämää.
Kuten itse myönnät, niin eläin ajattelee ja tuntee, ja juuri nämä kyvyt tekevät siitä yksilön, ainutkertaisen kokijan, ja mitä elämän tuhlausta onkaan tappaa tiedostava olento, oli kyse sitten muusta eläin tai eläimestä nimeltä ihminen.
Toisin kuin ihminen, eläin tuskin osaa käsitellä niin abstrakteja käsitteitä kuin kuolema, mutta ei se mielestäni tee sen elämästä ja kuolemasta sen vähäpätöisempää, kuin jos se tiedostaisi kuolevaisuutensa.
Ihankuin ei pientä lastakaan, joka ei ole vielä tajunnut omaa katoavaisuuttaan pidetä arvottomampana olentona kuin aikuista, ei mielestäni meitä vähä-älyisempiä eläimiä, jotka tutkitusti omaavat kyvyn tiedostaa maailmaa(nsa) voi arvottaa meidän alapuolelle syyllistymättä spesismiin, itsepetokseen ja suoranaiseen julmuuteen.
En henkilökohtaisesti usko sieluun, mutta jos voisin jakaisin sen toki kaiken (tiedostavan) luomakunnan kanssa.
Ja jos uskoo sieluun ja Darwinin oppeihin voi heittää ilmaan kysymyksen milloin apinaesi-isämme muuttuivat sieluttomista "elukoista" sielun omaaviksi ihmisiksi?
Tai, entä merestä nousseet niljakkaat kantaisämme, tai yksisoluiset alkumuotomme? - Niiden mahdollisesta sielusta ei käydä keskustelua.Luontoäijä kirjoitti:
"Mikä sellainen arvo sisältyy ihmisenä olemiseen mikä puuttuu muilta eläimiltä - uskotko ehkä sieluun - entä mitä mieltä olet Espanjan päätöksestä antaa apinoille "ihmisoikeudet"?"
Minä en ole noista ihmisoikeuksistakaan ihan varma.
"Eivätkö muut eläimet tunne, eivätkö ne ajattele, tuntevatko ne tuskaa, entä kykenevätkö ne onnellisuuteen?"
Eläimillä on tunteita, mutta ei ajattelua, koska niillä ei ole käsitteellistä kieltä eikä symbolifunktiota.
"Niin kauan kuin ihminen kahlaa eläinten veressä ei voida puhua sivistyksestä, eikä varsinkaan kunnioituksesta eläimiä kohtaan."
Ihminen on oikeutettu toimimaan eläimiä kohtaan samalla tavoin kuin eläimet toimivat toisiaan kohtaan. Eli metsästys ja luomukarjatalous on ok, teollisuuskanalat, ryöstökalastus ja massanavetat jne. ei. Tietysti melkein kaikki nykyinen elintarviketuotanto on luonnottomalla pohjalla, mutta eiköhän asiat palaa oikealle tolalle, kun ihmiskunnasta on ensin 2/3 kuollut nälkään tällä vuosisadalla. On mielenkiintoiset ajat tulossa."Ihminen on oikeutettu toimimaan eläimiä kohtaan samalla tavoin kuin eläimet toimivat toisiaan kohtaan. Eli metsästys ja luomukarjatalous on ok, teollisuuskanalat, ryöstökalastus ja massanavetat jne. ei."
Entä hirvet ja muut ei-lihansyöjäeläimet?
Eikö olisikin rationaalisempaa tappaa vain eläimiä jotka tappavat, noin moraalin kannalta?- NiFa1
jtguytiooiyhvb kirjoitti:
Vaikka eläintä kohdeltaisiin kuinka hyvin ei se oikeuta riistämään siltä sen tärkeintä ja ainoaa omaisuutta, eli elämää.
Kuten itse myönnät, niin eläin ajattelee ja tuntee, ja juuri nämä kyvyt tekevät siitä yksilön, ainutkertaisen kokijan, ja mitä elämän tuhlausta onkaan tappaa tiedostava olento, oli kyse sitten muusta eläin tai eläimestä nimeltä ihminen.
Toisin kuin ihminen, eläin tuskin osaa käsitellä niin abstrakteja käsitteitä kuin kuolema, mutta ei se mielestäni tee sen elämästä ja kuolemasta sen vähäpätöisempää, kuin jos se tiedostaisi kuolevaisuutensa.
Ihankuin ei pientä lastakaan, joka ei ole vielä tajunnut omaa katoavaisuuttaan pidetä arvottomampana olentona kuin aikuista, ei mielestäni meitä vähä-älyisempiä eläimiä, jotka tutkitusti omaavat kyvyn tiedostaa maailmaa(nsa) voi arvottaa meidän alapuolelle syyllistymättä spesismiin, itsepetokseen ja suoranaiseen julmuuteen.
En henkilökohtaisesti usko sieluun, mutta jos voisin jakaisin sen toki kaiken (tiedostavan) luomakunnan kanssa.
Ja jos uskoo sieluun ja Darwinin oppeihin voi heittää ilmaan kysymyksen milloin apinaesi-isämme muuttuivat sieluttomista "elukoista" sielun omaaviksi ihmisiksi?
Tai, entä merestä nousseet niljakkaat kantaisämme, tai yksisoluiset alkumuotomme? - Niiden mahdollisesta sielusta ei käydä keskustelua.En muuten usko darwinismiin... :)
- NiFa1
Vaikka eläintä kohdeltaisiin kuinka hyvin ei se oikeuta riistämään siltä sen tärkeintä ja ainoaa omaisuutta, eli elämää.
Tai, entä merestä nousseet niljakkaat kantaisämme, tai yksisoluiset alkumuotomme? - Niiden mahdollisesta sielusta ei käydä keskustelua.Missä vaiheessa sitten lihansyönnistä ja niiden pukemisesta vaatteiksi on tullut rikos eläinkuntaa vastaan? Ennen vanhaan ihmiset metsästivät eläimiä säilyäkseen hengissä. Enkä näe tässä minkäänlaista "elämän tuhlaamista", mikäli eläin käytetään tarkoin hyödyksi, eli ei tapeta huvikseen.
NiFa1 kirjoitti:
Missä vaiheessa sitten lihansyönnistä ja niiden pukemisesta vaatteiksi on tullut rikos eläinkuntaa vastaan? Ennen vanhaan ihmiset metsästivät eläimiä säilyäkseen hengissä. Enkä näe tässä minkäänlaista "elämän tuhlaamista", mikäli eläin käytetään tarkoin hyödyksi, eli ei tapeta huvikseen.
Vastasit oikeastaan jo itse kysymykseesi, eli eläinten tappamisesta tuli rikos silloin kun se ei enää ollut välttämätöntä hengissä säilymisen kannalta.
Ja tokihan sitä saa uskoa mihin haluaa (melkein), mutta jos uskollaan oikeuttaa julmuutta, oli se usko sitten maallista tai taivaallista, kyse ei enää ole vain henkilökohtaisesta valinnasta.- NiFa1
Vastasit oikeastaan jo itse kysymykseesi, eli eläinten tappamisesta tuli rikos silloin kun se ei enää ollut välttämätöntä hengissä säilymisen kannalta.
Ja tokihan sitä saa uskoa mihin haluaa (melkein), mutta jos uskollaan oikeuttaa julmuutta, oli se usko sitten maallista tai taivaallista, kyse ei enää ole vain henkilökohtaisesta valinnasta.Onko siis eläimen tappaminen oikeutettua, mikäli sen tekee välttämättömyydestä?
NiFa1 kirjoitti:
Onko siis eläimen tappaminen oikeutettua, mikäli sen tekee välttämättömyydestä?
No, musta ihmisellä on oikeus tappaa hengissä säilyäkseen, jopa silloin kun on kyse omasta lajitoverista, mutta annan saman oikeuden toki muillekin eläimille, ja ihmisille, vaikken suorasta menekään tyrkyttämään lihaani Korkeasaaren leijonahäkkeihin, ja pysyn kaukana aseista ja univormuista, joten lajikumppaneillani ei ole syytä tappaa mua.
- asioita
Ja tokihan sitä saa uskoa mihin haluaa (melkein), mutta jos uskollaan oikeuttaa julmuutta, oli se usko sitten maallista tai taivaallista, kyse ei enää ole vain henkilökohtaisesta valinnasta."Ja tokihan sitä saa uskoa mihin haluaa (melkein)"
Kertoisitko, mihin asioihin uskominen ei ole sallittua? Kuka kieltää? Miksi? Millä oikeudella? - NiFa1
No, musta ihmisellä on oikeus tappaa hengissä säilyäkseen, jopa silloin kun on kyse omasta lajitoverista, mutta annan saman oikeuden toki muillekin eläimille, ja ihmisille, vaikken suorasta menekään tyrkyttämään lihaani Korkeasaaren leijonahäkkeihin, ja pysyn kaukana aseista ja univormuista, joten lajikumppaneillani ei ole syytä tappaa mua.
No tästä asiasta siis ollaan samaa mieltä... :) Entä sun mielestä ne jotka kasvattavat eläimiä jotta heillä olisi elinkeino? Eikö silloinkin periaatteessa eläimiä kasvateta saadakseen ruokaa?
NiFa1 kirjoitti:
No tästä asiasta siis ollaan samaa mieltä... :) Entä sun mielestä ne jotka kasvattavat eläimiä jotta heillä olisi elinkeino? Eikö silloinkin periaatteessa eläimiä kasvateta saadakseen ruokaa?
Juu, mutta ei mikään välttämättömyys jota ilman näkisi nälkää.
Musta on sama kasvattaako eläimiä niiden lihan vai karvan takia, sillä yhtälailla kun ei liharavinnolle ole nyky-yhteiskunnassa tarvetta, ei myöskään turkiksillekaan.- EVR- kokaaa nokkaan
Me olemme ihmisiä ja siksi emme syö ihmisiä tai tee niistä vaatteita. Muut eliölajit sopivat siihen tarkoitukseen.
Miten voit olla noin pihalla yksinkertaisista perusasioista? Jos eläimet osaisivat nauraa niin nekin nauraisivat tuolaselle älyttömälle hörhölle.
HANKI ELÄMÄ !!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taisin tehdä virheen
Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle743730Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt1742922Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖472916Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi
Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle572401Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me3612172- 1601860
- 781555
- 281380
vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos231378Nainen onko sulla supervoimmia ?
Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.391342