Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Vuosituhantinen kallio tuhotaan Sahalahdella

Akateemiset Maan Ystävät

Mukana Simo Arra Sahalahti-seurasta (pj)

Pakkalan Moltsiantien varrella on paljaaksi ajeltu alue vastapäätä vanhaa Peltolan keltaista taloa. Tähän on nyt Kangasalan ympäristölautakunta antanut murskausluvan 10 vuodeksi! Kyseessä on Laipan erämaa-alueen harvinainen raja-alue, mäki, Korpiniemen reuna-alue, jota ei koskaan saada takaisin, jos sitä lähdetään murskaamaan. Ei auta, jos se maisemoidaan kanalalla.

Ympäristölautakunnan kokouksessa olleet ja päättäneet jäsenet (Muistanette kunnallisvaaleissa)

25.6.2008*kello*16.00 – 17.40 Ilkossa

Saapuvilla olleet
jäsenet Kouhia, Raimo
Meurman, Mikko
Aarnio, Aira
Arra, Simo
Nowak, Anu
Tiitola, Leena

Muut saapuvilla
olleet      Lahtinen, Markku
Hallikas, Anna-Maija

Kaarne, Isto

Rasila, Liisa
   kaavoitusarkkitehti, esittelijä
ympäristöpäällikkö, asiantuntija 102-106 ja 108 §
kunnanhallituksen edustaja, 96-100 ja 102-108 §
pöytäkirjanpitäjä
Poissa olleet
jäsenet      Heino, Heikki

Tässä asia, jolla seutu tuhotaan:
LAUSUNTO VAASAN HALLINTO-OIKEUDELLE, VALITUS MÄKIFARMI OY:LLE MYÖNNETYSTÄ YMPÄRISTÖLUVASTA

Ympäristönsuojelu, A-MH 25.6.2008

Ympäristölautakunta on myöntänyt 8.4.2008, § 57 Mäkifarmi Oy:lle ympä-ristönsuojelulain 28 §:n mukaisen ympäristöluvan kiviainesten louhintaan ja murskaukseen Kangasalan kunnan Korpiniemen kylässä, tilalla Peltola, RN:o 3:31. Lupa on myönnetty hakemuksen mukaisena ja täydennettynä lupamääräyksin. Luvasta jätettiin neljä valitusta, joista yksi on sittemmin peruttu 21.5.2008 päivätyllä kirjeellä.

Valitukset
Lauri, Jouni ja Jorma Tölli ovat uusineet muistutuksensa ja mielipiteensä Mäkifarmi Oy:n maa-aineslupaa ja ympäristölupaa koskevasta hakemukses-ta. Muutosvaatimusta ei ole esitetty. Muistutuksen mukaan he omistavat ke-säpaikan noin 500 m päästä suunnitellusta murskaamosta. Muistutuksessa tuodaan esiin seuraavaa:
”Virkistyskäyttö tällaisen murskaamon läheisyydessä on mahdotonta, murskauksen meluhaitan ja pölyhaitan sekä tulevan kuorma-autoliikenteen melu- ja pölyhaitan vuoksi. Lisäksi alueella juomavesi saadaan ainoastaan kaivoista, onko varmuutta että louhinta ei katkaise alueelle tulevia vesisuo-nia? Lisäksi tällaisen murskaamon läheisyys alentaa virkistyskäyttöön suunnitellun kiinteistön arvoa huikeasti. Kuka haluaa tulla rentoutumaan kivimurskaamon välittömään läheisyyteen?”

Raimo ja Helena Peltolan valituksessa vaaditaan että ympäristölautakunnan päätös kumotaan. Vaatimusta perustellaan seuraavilla seikoilla:
-   Suunnittelualueen kalliot kuuluvat Kaakkovuoren ja Holtanmäen kallio-alueeseen.
-   Murskaamo rajoittuisi maakunnallisesti arvokkaaseen kulttuuriympäris-töön.
-   Valittajien kiinteistön ja murskaamon etäisyys on noin 350-400 metriä, välillä ei ole näköesteitä.
-   Murska-aumat, jotka sijaitsisivat 150-200 metrin etäisyydellä lisäävät melua ja pölyä erityisesti kesällä, kun ainesta ajetaan pois noin 50 kuor-man vuorokausivauhdilla.
-   kiinteistön arvo laskee
-   varastoitavien murska-aumojen pölyhaitat marjaviljelmille kesäaikaan kiviainesta lastattaessa.

Pälkäneen seudun ympäristöyhdistys ry vaatii ympäristölautakunnan pää-töksien kumoamista ja oikeudenkäyntikulujen korvaamista. Päätökset myönnettiin virheellisesti ja vaikuttavat tarkoitushakuisilta ja harhaanjohta-vilta. Valittajien näkemyksen mukaan päätökset syntyivät virheellisessä jär-jestyksessä ja lainvastaisina. Vaatimusta perustellaan seuraavilla seikoilla:
-   Paikka sijaitsee helposti haavoittuvassa kulttuuriympäristössä, valta-kunnallisesti arvokkaan kallioalueen reunamalla. Arvokkaan kallioalu-een reunamien tuhoaminen veisi ehdottomasti suojelulta merkityksen. Pirkanmaan ympäristökeskuksen lausunnossa ilmoitettu suojavyöhyke vastaa huonosti todellisia olosuhteita. Maakuntakaavassa karttarajaus on epätarkka ja vain suuntaa antava. Todellinen karttarajaus pitäisi katsoa korkeussuhteiden ja kallioreunojen mukaan. Alueella ei ole yleis- eikä asemakaavaa.
-   Valituksessa viitataan maakuntajohtajan lausuntoon seuraavilta osin: ”Ottamisalueen maisemoinnissa on estettävä hankkeen näkyvyys ar-vokkaaseen kulttuuriympäristöön. Yleisesti ympäristön kannalta kapean ja pitkän kallionottohankkeen sopeuttaminen ympäröivään maastoon on melko haasteellinen tehtävä, mikä luvan ehdoissa tulisi myös huomioi-da.” Ehtojen asianmukaista toteuttamista pidetään täysin mahdottoma-na. Toiminta tulisi tuhoamaan kulttuurimaiseman sekä tuottaisi huomat-tavaa haittaa luonnolle ja asutukselle.
-   Paikka sijaitsee ihan omakotiasutuksen ja huvila-asutuksen vieressä. Toiminta turmelisi merkittävästi myös ympärillä olevaa kaunista pelto-maisemaa- ja kallioalueluontoa. Toiminta aiheuttaa erityisen suuria hait-toja. Suojaetäisyydet ovat täysin riittämättömät. Haittoja on vähätelty eikä niitä ole tosiasiassa huomioitu ollenkaan. Haitat moninkertaistuvat alueella kalliolouhinnasta johtuvan liikenteen muodossa.
-   Valituksessa viitataan perustuslain 20 § sekä maankäyttö- ja rakennus-lakiin. Valituksenalaiset päätökset ovat ristiriidassa kestävän kehityksen kanssa. Kallionlouhinnalle paikassa ei ole aiheutuviin haittoihin nähden riittävää tarvetta.
-   Kuulutus ympäristöluvasta oli vain Sydän-Hämeen lehdessä ja vasta torstaina 17.4.2008. Osalle kuntalaisia tulee vain Kangasalan Sanomat. Kuulutuksessa oli jätetty mainitsematta, että kyseessä on kallionlouhinta ja murskaustoiminta, joten kuulutuksesta oli jätetty pois olennaista tie-toa.

Peltolan ja Pälkäneen seudun ympäristöyhdistys ry:n valitukset ovat liittee-nä.

Valituksien johdosta Pirkanmaan ympäristökeskuksella ja hakijalle varattiin tilaisuus vastineen antamiseen.

Pirkanmaan ympäristökeskus esittää 12.6.2008 päivätyssä vastineessaan, et-tä valituksissa ei ole tuotu esille mitään uusia asioita joita ei jo maa-ainesluvasta ja ympäristölupahakemuksesta annetuissa lausunnoissa olisi huomioitu. Ympäristökeskus uudistaa aiemmat lausuntonsa.

Luvan hakija on toimittanut vastineensa ympäristönsuojeluun 19.6.2008. Se on liitteenä.

Liitteet
Liitteet Ymp 75 ja 76, valitukset, 2 kpl
Liite Ymp 77, luvan hakijan vastine

Kaavoitusarkkitehti 25.6.2008

Ympäristölautakunta päättää antaa Vaasan hallinto-oikeudelle Mäkifarmi Oy:lle myönnetystä ympäristöluvasta tehtyjen valituksien johdosta seuraa-van lausunnon:

Ympäristölautakunta on myöntänyt 8.4.2008 Mäkifarmi Oy:lle ympäristö-luvan kiviainesten louhintaan ja murskaukseen. Samassa kokouksessaan se on tehnyt erillisen päätöksen maa-ainesluvasta.

Toiminta-ajat ja kesäaikainen virkistyskäyttö
Ympäristöluvan mukaan louhintaa ja murskausta saa suorittaa vuosittain enintään 60 työpäivää 1.9.-15.4. välisenä aikana. Työskentelyaikoja on ra-joitettu maanantaista torstaihin klo 7-17 ja perjantaisin klo 7-16 väliseksi ajaksi, arkipyhät pois lukien. Mursketta saa kuormata ja kuljettaa maanan-taista torstaihin klo 7-20 ja perjantaisin klo 7-18 välisinä aikoina, arkipyhät poisluettuna. Toiminta-aikoja on rajoitettu asutuksen läheisyyden ja puutar-haviljelyn vuoksi. Toimintaan liittyvän maa-ainesluvan mukaan on louhinta sallittua vastaavina ajankohtina kuin ympäristöluvassa. Kesäkuukausina ja viikonloppuisin ei alueella saa louhia ja murskata. Tällöin ei myöskään esiinny niistä aiheutuvia melu- ja pölyhaittoja.

Liikennöinti
Murskeen kuormausta ja ajoa tapahtuu ajoittaisesti. Vilkkaimpina aikoina murskeautojen määräksi arvioidaan 40 ajoneuvoa vuorokaudessa. Ympäris-töluvan lupamääräyksissä on rajoitettu murskeen kuormaaminen ja kuljetus tapahtuvaksi maanantaista torstaihin klo 7-20 ja perjantaisin klo 7-18 väli-sinä aikoina, arkipyhät pois luettuna. Liikennöinnin aiheuttamaa pölyämistä tulee ehkäistä kastelemalla tarvittaessa kiviainesta ja liikennöitäviä alueita. Moltsiantie, jota pitkin toimintaan liittyen liikennöidään, on kestopäällystet-ty, yleinen tie.
   
Vaikutukset kaivojen vedenlaatuun ja määrään
Kiviainesten ottaminen ei sijoitu luokitellulle pohjavesialueelle. Louhinta tulee ulottumaan alimmillaan tasoon 93,6, joka vastaa viereisen pellon pinnan tasoa. Vesisuonien kulkeminen kalliossa, ympäröivän maanpinnan-tason yläpuolella ei ole todennäköistä. Koska alueella ei ole keskitettyä ve-sihuoltoa, on toimintaan liittyvän maa-ainesluvan lupamääräyksessä 4 edel-lytetty luvan haltijaa kartoittamaan kustannuksellaan ennen toiminnan aloit-tamista 500 metrin etäisyydellä louhinta-alueesta sijaitsevat talousvesi-kaivot ja niiden tyyppi sekä vedenpinnan korkeus rengaskaivoissa. Kartta-tarkastelun perusteella louhinta-alueen välittömän vaikutuspiirin kaivot si-jaitsevat kyseisen 500 m säteellä louhinta-alueesta. Vaikka toiminta ei to-dennäköisesti vaikuta pohjaveden tasoon alueella, on lupamääräys annettu, koska pohjaveden pinnan tasoa ei ole tutkittu.

Suojaetäisyydet
Ympäristöministeriön ympäristöoppaassa 85 ”Maa-ainesten ottaminen ja ottamisalueiden jälkihoito” on tehtyjen tutkimusten ja vakiintuneen käytän-nön perusteella tarkoituksenmukaiseksi suojaetäisyydeksi asuttuihin raken-nuksiin kalliokiven ottamisalueilla määritetty vähintään 300 – 600 metriä.
Moltsiantien länsipuolella oleviin lähimpään vakituisessa käytössä olevaan asuinrakennukseen tulevan ottamisalueen reunasta matkaa noin 400 metriä. Ottaminen etenee pellonreunasta kohti kaakkoa, poispäin asutuksesta, jol-loin etäisyys asuinrakennuksiin kasvaa louhinnan edetessä. Moltsiantien ja louhinta-alueen väliin rakennetaan meluvalli. Sen ja lähimpien asuinraken-nusten etäisyys on yli 250 metriä.

Ympäristöluvan lupamääräyksessä 4 on annettu räjäytystöihin liittyvä mää-räys, määräyksessä 6 on käsitelty pölyämistä ja melua. Lupahakemuksessa esitetty, lupamääräyksissä edellytetty sekä toimintaan liittyvässä maa-ainesluvassa määrätyt rajoitukset huomioiden ympäristöluvan myöntämisen edellytykset täyttyvät.

Etäisyys Kaakkovuori-Holtanvuoreen
Suunnittelualueen koillispuolella sijaitseva Kaakkovuoren-Holtanvuoren kallioalue on maakuntakaavassa merkitty valtakunnallisesti arvokkaaksi kallioalueeksi. Ottoalueen ja kallioalueen välissä on syvänne, jonka pohjalla on puro. Puron pohjoisrannalla kulkee Vehkosuontie. Ottoalue ei sijaitse Kaakkovuoren-Holtanvuoren reunamilla, eikä uhkaa sen arvoja kuten vali-tuksissa tuodaan esiin. Pirkanmaan ympäristökeskuksen maa-aineslupahakemuksesta antamassa lausunnossa on todettu, että suunniteltu ottamistoiminta ei vaikuta geo2 alueeseen. Samassa lausunnossa todetaan, että suunnitelma-alueen ja arvokkaan kallioalueen väliin jää noin 200 met-rin suojavyöhyke. Pirkanmaan liiton maa-aineslupahakemuksesta antamas-sa lausunnossa todetaan, että vahvistetun maakuntakaavan varauksiin hae-tulla maa-ainesten ottohankkeella ei ole sanottavaa merkitystä.

Kulttuuriympäristö ja maisema
Ympäristölautakunta on pyytänyt maa-aineslupahakemuksesta lausunnot Pirkanmaan ympäristökeskukselta ja Pirkanmaan liitolta. Ne ovat lausun-noissaan ottaneet kantaa myös hankkeen vaikutuksiin maisemaan ja kult-tuuriympäristöön. Kumpikin lausunnonantaja on puoltanut luvan myöntä-mistä, kun niiden esiintuomat asiat huomioidaan. Näin on tehtykin mm. maisemointiin liittyvässä lupamääräyksessä.

Maisemointi
Maa-aineslupahakemuksessa on esitetty ja maa-aineslupaan on kirjattu, että ottamisaluetta tultaneen käyttämään maataloustoimintaan, esimerkiksi broi-lerkasvatukseen, kun kiviainesten louhinta on päättynyt. Lupamääräys 10 koskee alueen maisemointia. Maisemointitapaan liittyvän määräyksen li-säksi edellytetään tarkemman maisemointi- ja jälkihoitosuunnitelman esit-tämistä maa-aineslain valvontaviranomaisen hyväksyttäväksi viimeistään kaksi vuotta ennen luvan päättymistä. Näin pyritään varmistamaan, että alue tulee ottotoiminnan jälkeen sopeutumaan ympäröivään maastoon ja maise-maan mahdollisimman hyvin sen tuleva käyttö huomioiden.

Ympäristöluvan lupamääräyksessä 12 edellytetään, että kiinteistön siistimi-nen sekä hyväksytyn suunnitelman mukaiset maisemointi- ja muut jälkihoi-totyöt tulee suorittaa viipymättä toiminnan lopettamisen jälkeen.

Yleis- ja asemakaava
Ympäristönsuojelulain 6 §:n mukaan toiminnan sijoituspaikan soveltuvuut-ta arvioitaessa on otettava huomioon mm. alueen ja sen ympäristön nykyi-nen ja tuleva, oikeusvaikutteisessa kaavassa osoitettu käyttötarkoitus ja alu-etta koskevat kaavamääräykset. 42 §:n mukaan ympäristöluvan edellyttävää toimintaa ei saa sijoittaa asemakaavan vastaisesti. Ympäristönsuojelulain mukaan asema- tai yleiskaava ei ole edellytys maa-ainesluvan myöntämi-selle.

Suhde muuhun lainsäädäntöön
Ympäristönsuojelulain 41 §:n mukaan ympäristölupa myönnetään, jos toi-minta täyttää ympäristönsuojelulain ja jätelain sekä niiden nojalla annettu-jen asetusten vaatimukset. Lisäksi on noudatettava, mitä luonnonsuojelu-laissa ja sen nojalla säädetään. Ympäristönsuojelulain 42 §:ssä säädetään luvan myöntämisen edellytyksistä. Hankkeen tarve ei ole luvan myöntämi-sen edellytys.

Lupapäätöksestä tiedottaminen
Ympäristölupapäätös on lähetetty tiedoksi siitä muistutuksen jättäneille. Lupapäätös on ollut nähtävillä 18.4.-19.5.2008 välisen ajan ympäristöpalve-lukeskuksen asiakaspalvelussa. Julkipanoilmoitus on ollut Kangasalan kun-nan ilmoitustaululla 17.4.-19.5.2008 välisen ajan. Julkipanosta on ilmoitettu Sydän-Hämeen Lehdessä 17.4.2008. Lisäksi naapureille on lähetetty kirjeit-se ilmoitus ympäristöluvan julkipanosta. Lupapäätöksestä tiedottaminen on siten tapahtunut ympäristönsuojelulain 54 §:n mukaisesti.

Kangasalan kunnanhallitus on päättänyt 18.12.2006, § 445, että kunnalliset ilmoitukset vuosina 2007-2008 julkaistaan kuntalain 64 §:n mukaisesti aina kunnan ilmoitustaululla ja että ilmoitukset julkaistaan ilmoitustaulun lisäksi harkinnan mukaan joko Kangasalan Sanomissa tai Sydän-Hämeen Lehdessä tai molemmissa mainituissa lehdissä. Jos ilmoitus selkeästi koskee suppeal-la alueella asuvia henkilöitä, voidaan ilmoitus harkinnan mukaan, kustan-nusten välttämiseksi, julkaista vain toisessa mainituista ilmoituslehdistä.

Edellä esitetyn perusteella ympäristölautakunta katsoo, että valituksissa ei ole tuotu esille mitään uusia asioita, joita ei ympäristöluvassa olisi otettu huomioon. Näin ollen valitukset ovat aiheettomia ja ympäristölautakunnan päätös tulee saattaa sellaisenaan voimaan.

Pälkäneen seudun ympäristöyhdistys ry:n vaatimusta oikeudenkäyntikulu-jen korvaamisesta ympäristölautakunta pitää perusteettomana.

Ympäristölautakunta 25.6.2008 § 108

Ympäristölautakunta hyväksyi kaavoitusarkkitehdin esityksen.

Kokouksessa oli läsnä tämän asian käsittelyn ajan ympäristöpäällikkö
Anna-Maija Hallikas asiantuntijana.




Kokouksen paikka   Ilkon kurssikeskus, Ilkontie 8-10, Kangasala
ja aika      keskiviikko,* 25.6.2008*kello*16.00 – 17.40

Saapuvilla olleet
jäsenet
   Kouhia, Raimo
Meurman, Mikko

Aarnio, Aira
Arra, Simo
Nowak, Anu
Tiitola, Leena

   puheenjohtaja
varapuheenjohtaja, 96-99 ja 101-108 §
jäsen
jäsen, klo 16.20-17.40, 99-108 §
jäsen
jäsen


Muut saapuvilla
olleet      Lahtinen, Markku
Hallikas, Anna-Maija

Kaarne, Isto

Rasila, Liisa
   kaavoitusarkkitehti, esittelijä
ympäristöpäällikkö, asiantuntija 102-106 ja 108 §
kunnanhallituksen edustaja, 96-100 ja 102-108 §
pöytäkirjanpitäjä
Poissa olleet
jäsenet      Heino, Heikki

   

24

4018

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • erno poskimo

      jostain se maa-aines täytyy saada rakentamiseen,mistäs sunkin pihaas tai mökkitielle saadaan murskeet,jos ei jossain rikota kallioo?mitä lähempää se saadaan,sen halvempaa on kuljetuskustannukset.pitääkö nykyaikana valittaa ihan kaikesta,jos ei oo koiranpaska väärässä paikassa,niin joku muu mättää?eikö ihmisillä oo enää muuta tekemistä kuin valittaa?HELVETTI!

      • Akateemiset Maan Ystävät

        Pääsen kotiini mainiosti vaikka pientäkin polkua - mursketta ei tarvita. Nykyajassa on ihmeellistä, että kaikki pitää rakentaa suureellisesti ja isoilla koneilla. Kai ne isot koneet merkitsevät joillekin miehuutta, joka muuten on kovin pieni.
        Olen muutenkin sitä mieltä, että kaikkea ei tarvitse saada juuri nyt. Voi harkita ja miettiä, mitä oma toiminta merkitsee esim. maapallolle. Me länsimaalaisethan olemme maapallomme ryöstökäyttäjiä. Kannattaa miettiä, mitä haluamme jättää jälkipolville ja miten maapallo yleensä säilyy. Karu totuus on esim. Linkolan mukaan, että maapallo ei kaipaa mitenkään ihmistä... vaan tulee jopa paremmin toimeen. No se on hänen ajatteluaan.


    • pieni pyörii

      Kangasala on ihan perseestä. Täällä tietyt olevinaan kermikset, päättää mielivaltaisesti aivan järjettömiä asioita. Parempi vaan äänestää jaloillaan.

      • pyörii

        hyvät veljet hyörii toisiensa avuksi
        heti kaikki sileeksi
        lapsille ei jätetä
        kunhan me vain pärjätään


    • we have

      "In sahalahti, we have this thing called broiler-kasvattajien ylivalta"
      Sama juttu kuin etelä-Amerikkalaisten suurmaanomistajien kohdalla; Pakkalassa on kaksi sellaista broilerkasvattajaa joille ei sanota vastaan. Tai voi toki yrittää, ei siinä mitään, mutta yhtä tyhjän kanssa se on.

      Toivottavasti Saarioinen tuo siipikarjansa muualta ja keskusta lopettaa tukiaispummailun niin menee oligarkkien tekohengitetty kilpailukyvytön ja protektionismilla pönkitetty pisnes nurin niin että ryskää.

      • sopii kaavoittaa

        kunhan kaikki tosi-asiat tästä yrittäjästä tulisivat edes joskus esille niin paljon asioita
        selviäisi. jos saha soi niin kenen metsässä se
        soi.? virkamiesten hellässä suojeluksessa voi
        väärennetyn kaavapiirroksen tehdä myös naapurin
        tontille ja myös ottaa multaa kenen pelloista
        haluaa ja tiettävästi isännät saavat tässä
        kunnassa tehdä mitä itse haluavat. naapuri-
        tilojen laillisilla omistajilla ei ole kuulemma
        mitään asiaa siihen mitä isännät tekevät.
        olisi oikeuskanslerilla tässäkin työtä eikä
        turhaan. esteelliset ympäristövirkamiehet saisi
        haastaa vastaamaan miksi ei lakeja noudateta?
        Siis: saako naapurin tontille rakentaa?
        vai kaavoitettinko turhaan? = vanha vitsi on tosi, mutta onneksi tuli ajoissa ilmi edes yhden
        kerran.


      • miksi Pakkalanjärvi saastuu
        sopii kaavoittaa kirjoitti:

        kunhan kaikki tosi-asiat tästä yrittäjästä tulisivat edes joskus esille niin paljon asioita
        selviäisi. jos saha soi niin kenen metsässä se
        soi.? virkamiesten hellässä suojeluksessa voi
        väärennetyn kaavapiirroksen tehdä myös naapurin
        tontille ja myös ottaa multaa kenen pelloista
        haluaa ja tiettävästi isännät saavat tässä
        kunnassa tehdä mitä itse haluavat. naapuri-
        tilojen laillisilla omistajilla ei ole kuulemma
        mitään asiaa siihen mitä isännät tekevät.
        olisi oikeuskanslerilla tässäkin työtä eikä
        turhaan. esteelliset ympäristövirkamiehet saisi
        haastaa vastaamaan miksi ei lakeja noudateta?
        Siis: saako naapurin tontille rakentaa?
        vai kaavoitettinko turhaan? = vanha vitsi on tosi, mutta onneksi tuli ajoissa ilmi edes yhden
        kerran.

        kun kananpaskavesi valuu avo-ojasta suoraan järveen ja kananraadot kuskataan traktorilla yön pimeydessä kuopattavaksi metsätien varteen.


      • Akateemiset Maan Ystävät
        miksi Pakkalanjärvi saastuu kirjoitti:

        kun kananpaskavesi valuu avo-ojasta suoraan järveen ja kananraadot kuskataan traktorilla yön pimeydessä kuopattavaksi metsätien varteen.

        Kerropa tarkemmin tuosta kananpaskasta. Mistä valuu ja miten - sehän on oikea ympäristörikos, jos näin on!

        Hyvä muuten, että Savontien Lepokallion kaavailtuun murskaamoon asvalttiasemaan tuli 56 valitusta! Olkaa vain aktiivisia - se kannattaa. Ja EU:n hiljaisuuden direktiivi kannattaa muistaa. Paljonko hiljaisuutta on, jos murskaamo sijaitsee mukamas sallitulla 400 metrin etäisyydellä? Ottakaa kantaa.


      • joku
        Akateemiset Maan Ystävät kirjoitti:

        Kerropa tarkemmin tuosta kananpaskasta. Mistä valuu ja miten - sehän on oikea ympäristörikos, jos näin on!

        Hyvä muuten, että Savontien Lepokallion kaavailtuun murskaamoon asvalttiasemaan tuli 56 valitusta! Olkaa vain aktiivisia - se kannattaa. Ja EU:n hiljaisuuden direktiivi kannattaa muistaa. Paljonko hiljaisuutta on, jos murskaamo sijaitsee mukamas sallitulla 400 metrin etäisyydellä? Ottakaa kantaa.

        Sopii lähteä itsekunkin tutkimusmatkalle Lentolaan....
        Kuuntelemaan (sillä edellytyksellä ettet sen jälkeen halua kuulla enään mitään, paitsi mahdollisesti tinnitusta lopun elämääsi) kuinka vähän häiritse kallioräjäytykset vaikka hiukka pidemmänkin matkan päähän kuin tuo 400m.

        Aivan sairasta toimintaa... kuka tai mikä ihminen oikein luulee olevansa :/ ??


      • Sanna Tenkula
        joku kirjoitti:

        Sopii lähteä itsekunkin tutkimusmatkalle Lentolaan....
        Kuuntelemaan (sillä edellytyksellä ettet sen jälkeen halua kuulla enään mitään, paitsi mahdollisesti tinnitusta lopun elämääsi) kuinka vähän häiritse kallioräjäytykset vaikka hiukka pidemmänkin matkan päähän kuin tuo 400m.

        Aivan sairasta toimintaa... kuka tai mikä ihminen oikein luulee olevansa :/ ??

        Luvissa sivutettu kokonaan lain velvoitteet

        Suomessa ei noudateta räjähdysainelakia ja –asetusta kivilouhimoilla ja murskaamoilla.

        Kivilouhimot ja murskaamot eivät noudata alla mainittuja lakeja. Räjähdysaineen käyttö ja varastointi ovat luvanvaraista toimintaa, mutta kun räjähdysainelainsäädäntö ei anna toiminnalle mahdollisuutta, sivuutetaan ilmoitusvelvollisuus ja luvanvaraisuus. Samoin jätetään ympäristöriskit selvittämättä. Ympäristösuojelulaki 2000/86 ja ympäristösuojeluasetus 2000/169 edellyttää huomioimaan kemikaalit ympäristöluvassa, räjähdysaineiden käytöstä, varastoinneista, päästöistä ja ympäristövaikutuksista. Myös pelastussuunnitelma pitää laatia, kun teollinen käsittely ja varastointi ovat laajamittaista.

        Kemikaalisäädökset käsittävät lain vaarallisten kemikaalien ja räjähteiden turvallisesta käsittelystä (390/2005) sekä asetuksen vaarallisten kemikaalien teollisesta käsittelystä ja turvallisesta varastoinnista (59/1999). Nämä säädökset perustuvat suuronnettomuusvaaran torjuntaan koskevaan SEVESO II-direktiiviin (EY/105/2003), jota Suomikin on sitoutunut noudattamaan.

        Vaarallisten kemikaalien käsittelyä koskevat useat velvoitteet, joilla pyritään estämään vaarallisia onnettomuuksia ja rajoittamaan niiden ihmisille ja ympäristölle aiheuttamia seurauksia. Velvoitteet määräytyvät sen mukaan, kuinka laajasta toiminnasta on kyse. Toiminta jaetaan laajuuden perusteella kahteen ryhmään: laajamittaiseen ja vähäiseen. Laajamittaista toimintaa valvoo Turvatekniikan keskus (Tukes). Vähäistä toimintaa valvoo pelastusviranomainen.

        Vähäisellä räjäytystyöllä työtä, jossa käytettävä räjähdysainemäärä ei ylitä 25 kiloa vuorokaudessa eikä yhtenä panoksena räjäytettävä määrä yhtä kiloa eikä räjäytystyö tapahdu taulukosta 1 ilmenevää käytettävästä räjähdysainemäärästä riippuvaa etäisyyttä lähempänä asuttua rakennusta tai paikkaa, jossa ihmisiä tavallisesti oleskelee (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1986/19860410)

        Laajamittaiselle räjähdysaineen käsittelylle ja varastoinnille lupa haetaan Turvatekniikan keskukselta. Määräykset ilmoitusvelvollisuudesta ja luvanvaraisuudesta on määritetty laissa ”Vaarallisten kemikaalien ja räjähteiden käsittelyn turvallisuudesta (390/2005)”. Tämä laki sekä ”Asetus vaarallisten kemikaalien teollisesta käsittelystä ja turvallisesta varastoinnista 59/1999” perustuvat suuronnettomuusvaaran torjuntaan koskevaan SEVESO II –direktiiviin (EY/105/2003), jota Suomi on sitoutunut noudattamaan.

        Yrityksille myydään räjähdysaineita vastoin lainsäädäntöä. Nämä yritykset rikkovat toistuvasti räjähdysaineiden käyttö- ja varastointimääräyksiä. Toistuvasti sivuutetaan ilmoitusvelvollisuus ja luvanvaraisuus, jotka on määrätty laissa.
        Kymmenissä tapauksissa lain mukaan ei olisi lainkaan mahdollisuutta perustaa louhimoja ja murskaamoja suojaetäisyyksien ja muiden turvallisuuteen vaikuttavien asioiden vuoksi.


      • Sanna Tenkula
        Sanna Tenkula kirjoitti:

        Luvissa sivutettu kokonaan lain velvoitteet

        Suomessa ei noudateta räjähdysainelakia ja –asetusta kivilouhimoilla ja murskaamoilla.

        Kivilouhimot ja murskaamot eivät noudata alla mainittuja lakeja. Räjähdysaineen käyttö ja varastointi ovat luvanvaraista toimintaa, mutta kun räjähdysainelainsäädäntö ei anna toiminnalle mahdollisuutta, sivuutetaan ilmoitusvelvollisuus ja luvanvaraisuus. Samoin jätetään ympäristöriskit selvittämättä. Ympäristösuojelulaki 2000/86 ja ympäristösuojeluasetus 2000/169 edellyttää huomioimaan kemikaalit ympäristöluvassa, räjähdysaineiden käytöstä, varastoinneista, päästöistä ja ympäristövaikutuksista. Myös pelastussuunnitelma pitää laatia, kun teollinen käsittely ja varastointi ovat laajamittaista.

        Kemikaalisäädökset käsittävät lain vaarallisten kemikaalien ja räjähteiden turvallisesta käsittelystä (390/2005) sekä asetuksen vaarallisten kemikaalien teollisesta käsittelystä ja turvallisesta varastoinnista (59/1999). Nämä säädökset perustuvat suuronnettomuusvaaran torjuntaan koskevaan SEVESO II-direktiiviin (EY/105/2003), jota Suomikin on sitoutunut noudattamaan.

        Vaarallisten kemikaalien käsittelyä koskevat useat velvoitteet, joilla pyritään estämään vaarallisia onnettomuuksia ja rajoittamaan niiden ihmisille ja ympäristölle aiheuttamia seurauksia. Velvoitteet määräytyvät sen mukaan, kuinka laajasta toiminnasta on kyse. Toiminta jaetaan laajuuden perusteella kahteen ryhmään: laajamittaiseen ja vähäiseen. Laajamittaista toimintaa valvoo Turvatekniikan keskus (Tukes). Vähäistä toimintaa valvoo pelastusviranomainen.

        Vähäisellä räjäytystyöllä työtä, jossa käytettävä räjähdysainemäärä ei ylitä 25 kiloa vuorokaudessa eikä yhtenä panoksena räjäytettävä määrä yhtä kiloa eikä räjäytystyö tapahdu taulukosta 1 ilmenevää käytettävästä räjähdysainemäärästä riippuvaa etäisyyttä lähempänä asuttua rakennusta tai paikkaa, jossa ihmisiä tavallisesti oleskelee (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1986/19860410)

        Laajamittaiselle räjähdysaineen käsittelylle ja varastoinnille lupa haetaan Turvatekniikan keskukselta. Määräykset ilmoitusvelvollisuudesta ja luvanvaraisuudesta on määritetty laissa ”Vaarallisten kemikaalien ja räjähteiden käsittelyn turvallisuudesta (390/2005)”. Tämä laki sekä ”Asetus vaarallisten kemikaalien teollisesta käsittelystä ja turvallisesta varastoinnista 59/1999” perustuvat suuronnettomuusvaaran torjuntaan koskevaan SEVESO II –direktiiviin (EY/105/2003), jota Suomi on sitoutunut noudattamaan.

        Yrityksille myydään räjähdysaineita vastoin lainsäädäntöä. Nämä yritykset rikkovat toistuvasti räjähdysaineiden käyttö- ja varastointimääräyksiä. Toistuvasti sivuutetaan ilmoitusvelvollisuus ja luvanvaraisuus, jotka on määrätty laissa.
        Kymmenissä tapauksissa lain mukaan ei olisi lainkaan mahdollisuutta perustaa louhimoja ja murskaamoja suojaetäisyyksien ja muiden turvallisuuteen vaikuttavien asioiden vuoksi.

        Jatkuu edelliseen:

        LUVANVARAISUUS 23§
        ”Vaarallisen kemikaalin laajamittaista teollista käsittelyä ja varastointia saa harjoittaa vain turvatekniikan keskuksen luvalla. Toiminnanharjoittajan tulee hakea edellä tarkoitettua lupaa turvatekniikan keskukselta. Hakemuksessa on esitettävä tiedot ja selvitykset suunnitellusta toiminnasta ja turvallisuusjärjestelyistä.”
        (Laki vaarallisten kemikaalien ja räjähteiden käsittelyn turvallisuudesta 3.6.2005/390)

        LUPAMENETTELY 17§
        Teollista käsittelyä ja varastointia koskeva lupahakemus
        ”Lupaa kemikaalien laajamittaiseen teolliseen käsittelyyn ja varastointiin haetaan kirjallisella hakemuksella turvatekniikan keskukselta.”
        (Asetus vaarallisten kemikaalien teollisesta käsittelystä ja varastoinnista 29.1.1999/59)

        2.5.3 Kauppa- ja teollisuusministeriön päätös räjähdystarvikkeista (130/1980)
        Tässä päätöksessä edellytetään, että räjähteet varastoidaan työmaalla ja muussa tilapäisessä varastoinnissa standardin SFS 4397 tai SFS 4398 mukaisesti rakennetuissa ja varustetuissa varastoissa tai TUKESin tyyppihyväksymissä muissa varastosuojissa.

        Päätöksessä velvoitetaan työmaalla käytettävien tilapäisten räjähdevarastosuojien osalta noudattamaan valtioneuvoston päätöksen (410/1986) vaatimuksia suojaetäisyyksien osalta.

        Vaarallisten kemikaalien ja räjähteiden käsittelyn turvallisuudesta annetun lain (390/2005) ja sen alemman asteisten säädösten noudattamista valvovat Turvatekniikan keskus sekä poliisi ja pelastusviranomainen. Turvatekniikan keskus valvoo työmaalla tapahtuvaa räjähteiden tilapäistä ja pysyvää varastointia myöntämällä varastointilupia ja tekemällä niiden käyttöönottotarkastuksia.

        2.5.2 Räjähdeasetus (473/1993) (poliisin tarkistettava, kun Tukes on myöntänyt varastointiluvat)

        Asetuksen 76 §:ssä velvoitetaan toiminnanharjoittajaa ilmoittamaan poliisille kaikista räjäytystöistä lukuun ottamatta vähäisiä räjäytystöitä. (Lain mukaan vähäinen räjäytystyö on 1kg kerralla max. 25kg/vrk.)

        Räjähteiden valmistus, varastointi ja käyttö on järjestettävä sekä näihin tarkoituksiin käytettävät tilat, rakennukset ja laitteistot suunniteltava, rakennettava ja sijoitettava sekä varustettava valvonta- ja varojärjestelmillä siten kuin henkilö-, omaisuus- ja ympäristövahinkojen estämiseksi on toiminnan vaarallisuus huomioon ottaen kohtuudella tarpeellista.



        6 LUKU
        Varastointi
        Pysyvä varastointi

        55 §
        Räjähteiden pysyvään varastointiin tulee hakea lupaa (varastointilupa) teknilliseltä tarkastuskeskukselta.

        56 §
        Varastointilupaa on haettava kirjallisesti ja hakemuksessa on mainittava:
        1) hakijan nimi tai toiminimi, ammatti tai toimiala sekä kotipaikka;
        2) paikka, jonne varasto aiotaan perustaa;
        3) varastoitavat räjähteet ja niiden suurimmat määrät; sekä
        4) varastoinnin tarkoitus.

        Hakemukseen on liitettävä:

        1) selvitys siitä, että hakija hallitsee varastoaluetta;
        2) mittakaavaan 1:1 000 tai 1:2 000 laadittu asemapiirros varastoalueesta, josta tulee käydä selville varastoalueelle suunnitellut rakennukset ja rakennelmat sekä niiden sijainti;
        3) vähintään mittakaavassa 1:20 000 oleva kartta, josta ilmenee varastoalueen sijainti ja ympäristön pinnanmuodostus vähintään kahden kilometrin säteellä;
        4) selostus suojaetäisyydestä, kuitenkin vähintään yhden kilometrin etäisyydelle varastosta ulottuvalla alueella sijaitsevista rakennuksista samoin kuin muista rakennelmista ja niiden käyttötarkoituksesta sekä teistä ja muista sellaisista seikoista, jotka on yleisen turvallisuuden kannalta otettava huomioon;
        5) mittakaavaan 1:50 tai 1:100 laaditut varastosuojien ja muiden varastoalueelle suunniteltujen rakennusten ja rakennelmien piirustukset selostuksineen, joista selvästi ilmenevät mitat, rakennustapa, rakennusaines, mahdolliseen lämmitykseen ja valaistukseen käytettävät laitteet sekä ilmastoinnin, viemäröinnin ja palontorjunnan järjestely.
        (5.2.1999/131)

        Hakemus liitteineen on toimitettava kolmena kappaleena.

        Teknillisen tarkastuskeskuksen tulee hankkia asiasta kunnanhallituksen, kunnan palopäällikön ja työsuojelupiirin lausunto.

        57 §
        Teknillisen tarkastuskeskuksen on kuulutettava hakemus ja ilmoitettava sen nähtäväksi panemisesta noudattaen soveltuvin osin, mitä 12 §:n 1, 2 ja 4 momentissa säädetään.
        Sen, joka tahtoo tehdä muistutuksen hakemusta vastaan, tulee kuulutuksessa mainitun ajan kuluessa toimittaa teknilliselle tarkastuskeskukselle osoitettu kirjallinen muistutus kunnanhallitukselle. Kunnanhallituksen tulee hakemuksesta ja mahdollisista muistutuksista antamansa lausunnon ohella toimittaa asiakirjat teknilliselle tarkastuskeskukselle.


      • Sanna Tenkula
        Sanna Tenkula kirjoitti:

        Jatkuu edelliseen:

        LUVANVARAISUUS 23§
        ”Vaarallisen kemikaalin laajamittaista teollista käsittelyä ja varastointia saa harjoittaa vain turvatekniikan keskuksen luvalla. Toiminnanharjoittajan tulee hakea edellä tarkoitettua lupaa turvatekniikan keskukselta. Hakemuksessa on esitettävä tiedot ja selvitykset suunnitellusta toiminnasta ja turvallisuusjärjestelyistä.”
        (Laki vaarallisten kemikaalien ja räjähteiden käsittelyn turvallisuudesta 3.6.2005/390)

        LUPAMENETTELY 17§
        Teollista käsittelyä ja varastointia koskeva lupahakemus
        ”Lupaa kemikaalien laajamittaiseen teolliseen käsittelyyn ja varastointiin haetaan kirjallisella hakemuksella turvatekniikan keskukselta.”
        (Asetus vaarallisten kemikaalien teollisesta käsittelystä ja varastoinnista 29.1.1999/59)

        2.5.3 Kauppa- ja teollisuusministeriön päätös räjähdystarvikkeista (130/1980)
        Tässä päätöksessä edellytetään, että räjähteet varastoidaan työmaalla ja muussa tilapäisessä varastoinnissa standardin SFS 4397 tai SFS 4398 mukaisesti rakennetuissa ja varustetuissa varastoissa tai TUKESin tyyppihyväksymissä muissa varastosuojissa.

        Päätöksessä velvoitetaan työmaalla käytettävien tilapäisten räjähdevarastosuojien osalta noudattamaan valtioneuvoston päätöksen (410/1986) vaatimuksia suojaetäisyyksien osalta.

        Vaarallisten kemikaalien ja räjähteiden käsittelyn turvallisuudesta annetun lain (390/2005) ja sen alemman asteisten säädösten noudattamista valvovat Turvatekniikan keskus sekä poliisi ja pelastusviranomainen. Turvatekniikan keskus valvoo työmaalla tapahtuvaa räjähteiden tilapäistä ja pysyvää varastointia myöntämällä varastointilupia ja tekemällä niiden käyttöönottotarkastuksia.

        2.5.2 Räjähdeasetus (473/1993) (poliisin tarkistettava, kun Tukes on myöntänyt varastointiluvat)

        Asetuksen 76 §:ssä velvoitetaan toiminnanharjoittajaa ilmoittamaan poliisille kaikista räjäytystöistä lukuun ottamatta vähäisiä räjäytystöitä. (Lain mukaan vähäinen räjäytystyö on 1kg kerralla max. 25kg/vrk.)

        Räjähteiden valmistus, varastointi ja käyttö on järjestettävä sekä näihin tarkoituksiin käytettävät tilat, rakennukset ja laitteistot suunniteltava, rakennettava ja sijoitettava sekä varustettava valvonta- ja varojärjestelmillä siten kuin henkilö-, omaisuus- ja ympäristövahinkojen estämiseksi on toiminnan vaarallisuus huomioon ottaen kohtuudella tarpeellista.



        6 LUKU
        Varastointi
        Pysyvä varastointi

        55 §
        Räjähteiden pysyvään varastointiin tulee hakea lupaa (varastointilupa) teknilliseltä tarkastuskeskukselta.

        56 §
        Varastointilupaa on haettava kirjallisesti ja hakemuksessa on mainittava:
        1) hakijan nimi tai toiminimi, ammatti tai toimiala sekä kotipaikka;
        2) paikka, jonne varasto aiotaan perustaa;
        3) varastoitavat räjähteet ja niiden suurimmat määrät; sekä
        4) varastoinnin tarkoitus.

        Hakemukseen on liitettävä:

        1) selvitys siitä, että hakija hallitsee varastoaluetta;
        2) mittakaavaan 1:1 000 tai 1:2 000 laadittu asemapiirros varastoalueesta, josta tulee käydä selville varastoalueelle suunnitellut rakennukset ja rakennelmat sekä niiden sijainti;
        3) vähintään mittakaavassa 1:20 000 oleva kartta, josta ilmenee varastoalueen sijainti ja ympäristön pinnanmuodostus vähintään kahden kilometrin säteellä;
        4) selostus suojaetäisyydestä, kuitenkin vähintään yhden kilometrin etäisyydelle varastosta ulottuvalla alueella sijaitsevista rakennuksista samoin kuin muista rakennelmista ja niiden käyttötarkoituksesta sekä teistä ja muista sellaisista seikoista, jotka on yleisen turvallisuuden kannalta otettava huomioon;
        5) mittakaavaan 1:50 tai 1:100 laaditut varastosuojien ja muiden varastoalueelle suunniteltujen rakennusten ja rakennelmien piirustukset selostuksineen, joista selvästi ilmenevät mitat, rakennustapa, rakennusaines, mahdolliseen lämmitykseen ja valaistukseen käytettävät laitteet sekä ilmastoinnin, viemäröinnin ja palontorjunnan järjestely.
        (5.2.1999/131)

        Hakemus liitteineen on toimitettava kolmena kappaleena.

        Teknillisen tarkastuskeskuksen tulee hankkia asiasta kunnanhallituksen, kunnan palopäällikön ja työsuojelupiirin lausunto.

        57 §
        Teknillisen tarkastuskeskuksen on kuulutettava hakemus ja ilmoitettava sen nähtäväksi panemisesta noudattaen soveltuvin osin, mitä 12 §:n 1, 2 ja 4 momentissa säädetään.
        Sen, joka tahtoo tehdä muistutuksen hakemusta vastaan, tulee kuulutuksessa mainitun ajan kuluessa toimittaa teknilliselle tarkastuskeskukselle osoitettu kirjallinen muistutus kunnanhallitukselle. Kunnanhallituksen tulee hakemuksesta ja mahdollisista muistutuksista antamansa lausunnon ohella toimittaa asiakirjat teknilliselle tarkastuskeskukselle.

        58 §
        Varastointilupa voidaan myöntää, jos tämän asetuksen ja sen nojalla annettujen määräysten mukaiset edellytykset ovat olemassa.
        Lupapäätöksessä on mainittava paikka, johon varaston saa perustaa, varastoitavien räjähteiden enimmäismäärät sekä muut turvallisuuden vuoksi mahdollisesti annetut määräykset ja ehdot.
        Päätökseen on liitettävä asemapiirros ja tarvittavat piirustukset.
        Jäljennös päätöksestä on toimitettava poliisille ja kunnan palopäällikölle.

        59 §
        Varastoa ei saa ottaa käyttöön, ennen kuin turvatekniikan keskus on tarkastuksessa todennut, että varasto on tämän asetuksen ja sen nojalla annettujen määräysten sekä lupapäätöksen mukainen. (13.10.1995/1172)
        Tarkastuksesta on laadittava pöytäkirja. Pöytäkirjassa on mainittava, saako varaston ottaa käyttöön sekä käyttöönotolle mahdollisesti asetetut ehdot.

        Kauppa- ja teollisuusministeriön päätös räjähdystarvikkeista 25.2.1980/130

        Kauppa- ja teollisuusministeriö on räjähdystarvikkeista 1 päivänä helmikuuta 1980 annetun asetuksen (85/80) 4 ja 109 §:n nojalla päättänyt:
        1 LUKU
        Yleistä

        1 §
        Tässä päätöksessä annetaan tarkempia määräyksiä räjähdeasetuksen (473/93) soveltamisesta räjähteisiin, niiden valmistukseen, pakkaamiseen ja merkitsemiseen, varastointiin, kuljetukseen räjähdetehtaan tehdasalueella, varastoalueella ja työmaalla sekä käsittelyyn satamassa. Räjähdystarvikkeella tarkoitetaan tässä päätöksessä räjähdettä. (27.8.1993/793)

        B. Pysyvän varastosuojan rakenne

        58 §
        Varastosuojan tulee olla rakenteeltaan ja suojaukseltaan sellainen, ettei siitä lennä mahdollisen räjähdyksen sattuessa vaarallisia heitteitä ympäristöön. Varastosuojan tulee olla ikkunaton ja mahdollisimman murtovarma. Varastosuojan seinissä ja katossa tulee käyttää sellaista rakennetta, että niiden palonkestoaika ulkopuolista paloa vastaan on vähintään 120 minuuttia, ellei standardissa SFS 4397 ole muuta hyväksytty tai ellei turvatekniikan keskus ole muuta hyväksynyt. Ulkoseinien ulkopintojen pintakerrosten tulee olla syttymisherkkyysluokkaa 1 ja palonlevittämisluokkaa I. (24.10.1995/1197)

        Varastosuojan oven tulee murtovarmuudeltaan ja palonkestoajaltaan vastata varastosuojan seinälle asetettuja vaatimuksia. Varastosuojan ovi tulee varustaa lujarakenteisella lukolla.

        Varastosuojan ilmanvaihtohormit on rakennettava ja suojattava siten, ettei niiden kautta ole ulkoa mahdollista saada vieraita esineitä varastosuojaan.

        Räjähdeasetus 28.5.1993/473

        Turvallisuusvaatimukset
        5 §
        Räjähteiden valmistus, varastointi ja käyttö on järjestettävä sekä näihin tarkoituksiin käytettävät tilat, rakennukset ja laitteistot suunniteltava, rakennettava ja sijoitettava sekä varustettava valvonta- ja varojärjestelmillä siten kuin henkilö-, omaisuus- ja ympäristövahinkojen estämiseksi on toiminnan vaarallisuus huomioon ottaen kohtuudella tarpeellista.

        Ympäristönsuojelulaki 4.2.2000/86 15 § edellyttää huomioimaan räjähdysaineet
        Aineet, valmisteet ja tuotteet
        Kemikaaleja koskevista rajoituksista ja kielloista säädetään lisäksi kemikaalilaissa (744/1989) sekä tuotteiden turvallisuudesta kulutustavaroiden ja kuluttajapalvelusten turvallisuudesta annetussa laissa (75/2004). (7.11.2008/681)


      • Sanna Tenkula
        Sanna Tenkula kirjoitti:

        58 §
        Varastointilupa voidaan myöntää, jos tämän asetuksen ja sen nojalla annettujen määräysten mukaiset edellytykset ovat olemassa.
        Lupapäätöksessä on mainittava paikka, johon varaston saa perustaa, varastoitavien räjähteiden enimmäismäärät sekä muut turvallisuuden vuoksi mahdollisesti annetut määräykset ja ehdot.
        Päätökseen on liitettävä asemapiirros ja tarvittavat piirustukset.
        Jäljennös päätöksestä on toimitettava poliisille ja kunnan palopäällikölle.

        59 §
        Varastoa ei saa ottaa käyttöön, ennen kuin turvatekniikan keskus on tarkastuksessa todennut, että varasto on tämän asetuksen ja sen nojalla annettujen määräysten sekä lupapäätöksen mukainen. (13.10.1995/1172)
        Tarkastuksesta on laadittava pöytäkirja. Pöytäkirjassa on mainittava, saako varaston ottaa käyttöön sekä käyttöönotolle mahdollisesti asetetut ehdot.

        Kauppa- ja teollisuusministeriön päätös räjähdystarvikkeista 25.2.1980/130

        Kauppa- ja teollisuusministeriö on räjähdystarvikkeista 1 päivänä helmikuuta 1980 annetun asetuksen (85/80) 4 ja 109 §:n nojalla päättänyt:
        1 LUKU
        Yleistä

        1 §
        Tässä päätöksessä annetaan tarkempia määräyksiä räjähdeasetuksen (473/93) soveltamisesta räjähteisiin, niiden valmistukseen, pakkaamiseen ja merkitsemiseen, varastointiin, kuljetukseen räjähdetehtaan tehdasalueella, varastoalueella ja työmaalla sekä käsittelyyn satamassa. Räjähdystarvikkeella tarkoitetaan tässä päätöksessä räjähdettä. (27.8.1993/793)

        B. Pysyvän varastosuojan rakenne

        58 §
        Varastosuojan tulee olla rakenteeltaan ja suojaukseltaan sellainen, ettei siitä lennä mahdollisen räjähdyksen sattuessa vaarallisia heitteitä ympäristöön. Varastosuojan tulee olla ikkunaton ja mahdollisimman murtovarma. Varastosuojan seinissä ja katossa tulee käyttää sellaista rakennetta, että niiden palonkestoaika ulkopuolista paloa vastaan on vähintään 120 minuuttia, ellei standardissa SFS 4397 ole muuta hyväksytty tai ellei turvatekniikan keskus ole muuta hyväksynyt. Ulkoseinien ulkopintojen pintakerrosten tulee olla syttymisherkkyysluokkaa 1 ja palonlevittämisluokkaa I. (24.10.1995/1197)

        Varastosuojan oven tulee murtovarmuudeltaan ja palonkestoajaltaan vastata varastosuojan seinälle asetettuja vaatimuksia. Varastosuojan ovi tulee varustaa lujarakenteisella lukolla.

        Varastosuojan ilmanvaihtohormit on rakennettava ja suojattava siten, ettei niiden kautta ole ulkoa mahdollista saada vieraita esineitä varastosuojaan.

        Räjähdeasetus 28.5.1993/473

        Turvallisuusvaatimukset
        5 §
        Räjähteiden valmistus, varastointi ja käyttö on järjestettävä sekä näihin tarkoituksiin käytettävät tilat, rakennukset ja laitteistot suunniteltava, rakennettava ja sijoitettava sekä varustettava valvonta- ja varojärjestelmillä siten kuin henkilö-, omaisuus- ja ympäristövahinkojen estämiseksi on toiminnan vaarallisuus huomioon ottaen kohtuudella tarpeellista.

        Ympäristönsuojelulaki 4.2.2000/86 15 § edellyttää huomioimaan räjähdysaineet
        Aineet, valmisteet ja tuotteet
        Kemikaaleja koskevista rajoituksista ja kielloista säädetään lisäksi kemikaalilaissa (744/1989) sekä tuotteiden turvallisuudesta kulutustavaroiden ja kuluttajapalvelusten turvallisuudesta annetussa laissa (75/2004). (7.11.2008/681)

        Jatkuu:
        2. KIRJALLISUUSOSA: KEMIKAALIT YMPÄRISTÖLUPAAN LIITTYVÄSSÄ
        LAINSÄÄDÄNNÖSSÄ JA KANSAINVÄLISISSÄ SOPIMUKSISSA
        2.1. YMPÄRISTÖNSUOJELULAKI JA –ASETUS KEMIKAALINÄKÖKULMASTA
        2.1.1. Ympäristöluvanvaraisuus
        Uudet ympäristönsuojelulaki (YSL) ja ympäristönsuojeluasetus (YSA) tulivat voimaan vuonna 2000. Ne toimeenpanevat mm. ympäristön pilaantumisen ehkäisemisen ja vähentämisen
        yhtenäistämiseksi annetun direktiivin 96/61/EY (IPPC-direktiivi) vaatimukset. YSL vaatii ennakkolupaa eli ympäristölupaa tietyiltä pilaantumista tai sen vaaraa aiheuttavilta
        toiminnoilta ja tiettyjen aineiden päästämiseltä ympäristöön. Ympäristölupavelvolliset toiminnot on lueteltu YSA:n 1 §:n toimijaluettelossa. Useimmilla luettelon
        laitostyypeistä käytetään ja myös päästetään ympäristöön kemikaaleja. Lisäksi toimijaluettelossa (YSA 1 § 5.b) mom.) mainitaan erikseen ympäristöluvanvaraisiksi myös
        laitokset, joissa terveydelle tai ympäristölle vaarallisten kemikaalien käsittely tai varastointi on kemikaalilain (744/1989) mukaan laajamittaista. Kemikaalilaissa (KemL 11 §)
        määritetään terveydelle haitallinen kemikaali, ja asetus vaarallisten kemikaalien teollisesta käsittelystä ja varastoinnista (59/1999) määrää 12 §:ssä ja liitteessä I vähimmäismäärät
        ja suhdeluvut laajamittaisen toiminnan määrittämiseksi.
        Myös ympäristölupaviranomaisen on hyvä olla tietoinen toiminnanharjoittajan lupa- tai ilmoitusvelvollisuudesta sekä valintavelvollisuudesta kemikaalilainsäädännön nojalla.
        Laajamittaisen kemikaalien teollinen käsittely ja varastointi tarvitsee luvan Turvatekniikan keskukselta. Vähäisestä teollisesta käsittelystä ja varastoinnista tehdään ilmoitus
        palopäällikölle tai kunnan kemikaaliviranomaiselle.
        (http://www.ymparisto.fi/download.asp?contentid=4105&lan=fi)

        Jo räjähdysainevarastointilupa on räjähdeasetuksen mukaan ympäristölupavelvollinen. Lainsäädäntö edellyttää mm. asukkaiden kuulemiset, ja lainsäädännössä on yksityiskohtaisesti monenlaisia turvamääräyksiä.


      • Sanna Tenkula
        Sanna Tenkula kirjoitti:

        Jatkuu:
        2. KIRJALLISUUSOSA: KEMIKAALIT YMPÄRISTÖLUPAAN LIITTYVÄSSÄ
        LAINSÄÄDÄNNÖSSÄ JA KANSAINVÄLISISSÄ SOPIMUKSISSA
        2.1. YMPÄRISTÖNSUOJELULAKI JA –ASETUS KEMIKAALINÄKÖKULMASTA
        2.1.1. Ympäristöluvanvaraisuus
        Uudet ympäristönsuojelulaki (YSL) ja ympäristönsuojeluasetus (YSA) tulivat voimaan vuonna 2000. Ne toimeenpanevat mm. ympäristön pilaantumisen ehkäisemisen ja vähentämisen
        yhtenäistämiseksi annetun direktiivin 96/61/EY (IPPC-direktiivi) vaatimukset. YSL vaatii ennakkolupaa eli ympäristölupaa tietyiltä pilaantumista tai sen vaaraa aiheuttavilta
        toiminnoilta ja tiettyjen aineiden päästämiseltä ympäristöön. Ympäristölupavelvolliset toiminnot on lueteltu YSA:n 1 §:n toimijaluettelossa. Useimmilla luettelon
        laitostyypeistä käytetään ja myös päästetään ympäristöön kemikaaleja. Lisäksi toimijaluettelossa (YSA 1 § 5.b) mom.) mainitaan erikseen ympäristöluvanvaraisiksi myös
        laitokset, joissa terveydelle tai ympäristölle vaarallisten kemikaalien käsittely tai varastointi on kemikaalilain (744/1989) mukaan laajamittaista. Kemikaalilaissa (KemL 11 §)
        määritetään terveydelle haitallinen kemikaali, ja asetus vaarallisten kemikaalien teollisesta käsittelystä ja varastoinnista (59/1999) määrää 12 §:ssä ja liitteessä I vähimmäismäärät
        ja suhdeluvut laajamittaisen toiminnan määrittämiseksi.
        Myös ympäristölupaviranomaisen on hyvä olla tietoinen toiminnanharjoittajan lupa- tai ilmoitusvelvollisuudesta sekä valintavelvollisuudesta kemikaalilainsäädännön nojalla.
        Laajamittaisen kemikaalien teollinen käsittely ja varastointi tarvitsee luvan Turvatekniikan keskukselta. Vähäisestä teollisesta käsittelystä ja varastoinnista tehdään ilmoitus
        palopäällikölle tai kunnan kemikaaliviranomaiselle.
        (http://www.ymparisto.fi/download.asp?contentid=4105&lan=fi)

        Jo räjähdysainevarastointilupa on räjähdeasetuksen mukaan ympäristölupavelvollinen. Lainsäädäntö edellyttää mm. asukkaiden kuulemiset, ja lainsäädännössä on yksityiskohtaisesti monenlaisia turvamääräyksiä.

        Lisäksi räjähdysaineen käyttöä säätelee Työministeriön päätös räjäytys- ja louhintatyötä koskeviksi turvallisuusmääräyksiksi
        1 §
        Räjäytys- ja louhintatyössä on sen lisäksi, mitä valtioneuvoston päätöksessä räjäytys- ja louhintatyön järjestysohjeista (410/86) määrätään, noudatettava räjäytys- ja louhintatyötä koskevia turvallisuusmääräyksiä 16:0, jotka julkaistaan Turvallisuusmääräykset-nimisessä julkaisusarjassa.
        (http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1993/19930495)

        16:0 normeissa on kokemusperäiset taulukot.
        Taulukko 6: sirpalevaaran aiheuttama vaara-alueen suuruus: 0.5kg räjähdysainemäärällä on vaara-alueen suuruus 500 metriä.
        Taulukko 7: paineaallon aiheuttaman vaara-alueen suuruus: yli 25kg 1000 metriä

        Murskaamot myöntävät käyttävänsä tuhansia kiloja räjähdysainetta kerralla. He eivät myöskään noudata yllä olevien taulukoiden kokemusperäisiä turvamääräyksiä.


    • Hyvä asia

      Mäkifarmi Oy:n valitus hylättiin Korkeimmassa hallinto-oikeudessa. Juhani Mäkijärvi ei saanut kallionlouhoslupaa maakunnallisesti arvokkaaseen kulttuurimaisemaan.

    • gemmo logi

      missä on vuosituhantista kalliota? islannista tai hawajilta ehkä löytyy niin nuorta kalliota !!

      • Näin on. Puhutaan kymmenistä tai luultavasti sadoista miljoonista vuosista.


    • Korpimaa

      Näistäkin huuhaa Innasista jokainen käyttää vuodessa 20tonnia mursketta. Tilastollinen fakta.

    • kieltojaj

      Kallioita kyllä riittää. Soraharjujen kaivaminen on jo lailla kielletty.

    • Oikeutta-Tasa-arvoa

      Kangasalan kunta on taas myöntänyt luvan Mäkifarmille kallion luohintaan ja murskaustoimintaan Korpiniemen kylässä eli samassa paikassa kun aikaisemminkin. Ilmeisesti Juhani Mäkijärvi on taas onnistunut maasuttamaan Kangasalan päättäjiä. Ei voi kuin ihmetellä miten Kangasalan päättäjiin on valittu niin epäpäteviä henkilöitä, Korkein Hallinto Oikeus kumosi jo kerran tämän luvan joka koski samaa aluetta mihin nyt haetaan lupaa. Mitä päättäjät pelkäävät koska tekevät selkeästi vääriä päätöksiä, mielestäni kuntalaisten olisi syytä miettiä voisiko asialle tehdä jotain...

    • Anonyymi

      Vetäkää käteen, niin teen minäkin.

    • Anonyymi

      Kangasalan kaavoitus on lähtenyt lapasesta täysin.
      Busnes Kangasalan projekti , koiratarha kerrostalon pihaan.
      Kyllä , vaikka linjojen alusia ynm . muuhun käytöön sopimattomia paikkoja
      on kuinka.
      Parempi olis ottaa harjusta hiekka ei rakentaa portaita rinteessen.
      Toinen tuotta rahaa Kunnalle ja toinen vain menoja.

      • Anonyymi

        Kallioita riittää, ei muutakuin homma käyntiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kallioita riittää, ei muutakuin homma käyntiin.

        Korpiniemen kivilouhoksen luvat kaatuivat


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2184
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2013
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1632
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1460
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      75
      1420
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1347
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1324
    8. 50
      1215
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1180
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe