B-kortin ajo oikeus

idoottimaista....

B-kortinhan saa ajaa 4 paikkaisella smarilla, mutta silti saa lähtä kylmiltään ajamaan helvetin isoa auton kuljetusautoa josta ei näy taaksepäin ollenkaan, leveyttä yli 2 metriä ja silleen...

Tulisi välittömästi saada tiukemmat säännökset ajokokeessa käytettävälle autolle.

Vähä sama juttu kuin että C-kortin saisi ajaa jollain Hummerilla...

Perusteet laille olisi; kansalaisten kiusaaminen

22

2219

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • BC työn alla

      Kertoisitko tarkemmin, mikä on "helvetin iso auton kuljetus auto" jota saa ajaa B-kortilla?

      • dsgsdgsd

        Toooosi vanha autokouljetusauto joka on aikoinaan olla kevyt kuorma-auto, mutta muutoskatsadtettu vuonna 1988 3500 kiloiseksi pakettiautoksi....


      • pitää
        dsgsdgsd kirjoitti:

        Toooosi vanha autokouljetusauto joka on aikoinaan olla kevyt kuorma-auto, mutta muutoskatsadtettu vuonna 1988 3500 kiloiseksi pakettiautoksi....

        olla omaa järkeä päässä ja harjoitella itsekseen ennen liikenteeseen menoa. en ainakaan kaipaa enää lisää ajokorttiluokkia, nykyistenkin ajaminen maksaa jo tarpeeksi.


      • Kiki  
        pitää kirjoitti:

        olla omaa järkeä päässä ja harjoitella itsekseen ennen liikenteeseen menoa. en ainakaan kaipaa enää lisää ajokorttiluokkia, nykyistenkin ajaminen maksaa jo tarpeeksi.

        Eli sun mielestä B-kortti voisi korottua kahdessa vuodessa itsetään C:ksi, kunhan vain "harjoittelee itsenäisesti" ennen liikenteeseen menoa?


      • jurpo vaan
        Kiki   kirjoitti:

        Eli sun mielestä B-kortti voisi korottua kahdessa vuodessa itsetään C:ksi, kunhan vain "harjoittelee itsenäisesti" ennen liikenteeseen menoa?

        Mitä sillä C:lla tekee, kun nykyään pitää olla kuljettajan tutkinto, että saisi ajaa kuorma-autoa työkseen.

        Täysin hyödytön! Rahan ja ajan tuhlausta.


      • halpaa
        jurpo vaan kirjoitti:

        Mitä sillä C:lla tekee, kun nykyään pitää olla kuljettajan tutkinto, että saisi ajaa kuorma-autoa työkseen.

        Täysin hyödytön! Rahan ja ajan tuhlausta.

        Logistiikan perustutkinto 2v.
        BC-kortti 200 euroa. 2-vaihe n.170 euroa.
        Työkokemuksen kautta CE-kortti. n.180 euroa.
        D-kortti samalla kaavalla heti kun paperit sisällä vielä n.110 euroa.
        BE CE DE hinta yhteensä 660 euroa.(viheltelee)
        A-kortilla hintaa autokoulussa yksistään jo sen verran...en oo ajamassa


      • mielestä
        Kiki   kirjoitti:

        Eli sun mielestä B-kortti voisi korottua kahdessa vuodessa itsetään C:ksi, kunhan vain "harjoittelee itsenäisesti" ennen liikenteeseen menoa?

        sitten sais ajaa b-kortilla kuorma-autoa parin vuoden päästä siitä kun on saanut b-kortin?

        niitä on sellaisia autojakin, joista toiset ovat rekisteröity pakettiautoksi ja toiset kuorma-autoksi. auto voi olla samannäköinen ulkoisesti mutta tarvittava ajolupa on eri. tässä kun lähtee ajamaan b-kortilla tätä "isoa pakua" niin kannattaa kyllä harjoitella ajoa vaikka kortti ajamiseen riittäisikin. c-kortti on erikseen kuten luulisi kaikkien tajuavan.


      • Kiki  
        mielestä kirjoitti:

        sitten sais ajaa b-kortilla kuorma-autoa parin vuoden päästä siitä kun on saanut b-kortin?

        niitä on sellaisia autojakin, joista toiset ovat rekisteröity pakettiautoksi ja toiset kuorma-autoksi. auto voi olla samannäköinen ulkoisesti mutta tarvittava ajolupa on eri. tässä kun lähtee ajamaan b-kortilla tätä "isoa pakua" niin kannattaa kyllä harjoitella ajoa vaikka kortti ajamiseen riittäisikin. c-kortti on erikseen kuten luulisi kaikkien tajuavan.

        Että B-kortilla saa ajaa jumlattoman isoa´autonkuljetuaspakettiautoa joka on KORITMMALILTAAN KA.

        Tulisi samantien tehdä tiukemmat rajat millainen auto inssiajossa saisi olla, esim vaihteiden mniimilukumäärä ja auton kokovaatimukset.

        Eihän inssiajoonkaan voi millään pikkujenkillä mennä mikä on kuormuri, ja saada C/C1-kortti...


      • Kiki  
        jurpo vaan kirjoitti:

        Mitä sillä C:lla tekee, kun nykyään pitää olla kuljettajan tutkinto, että saisi ajaa kuorma-autoa työkseen.

        Täysin hyödytön! Rahan ja ajan tuhlausta.

        Että sillä saa parempaa palkkaa, ja parempia hommia kuin 3 vuoden amiksella olemisella :)


      • jos..
        halpaa kirjoitti:

        Logistiikan perustutkinto 2v.
        BC-kortti 200 euroa. 2-vaihe n.170 euroa.
        Työkokemuksen kautta CE-kortti. n.180 euroa.
        D-kortti samalla kaavalla heti kun paperit sisällä vielä n.110 euroa.
        BE CE DE hinta yhteensä 660 euroa.(viheltelee)
        A-kortilla hintaa autokoulussa yksistään jo sen verran...en oo ajamassa

        Intissä saa CE kortin ilmaiseksi, ja intin jälkeen jos meet bussikursseille saat D kortin ja jopa palkan siitä että opettelet ajamaan.


      • vai kuka
        Kiki   kirjoitti:

        Että sillä saa parempaa palkkaa, ja parempia hommia kuin 3 vuoden amiksella olemisella :)

        Äitikö sulle maksaa palkan, kun kuskaat hänet kauppakeskukseen omalla kuorma-autolla? Koska duunia pian et saa tehdä pelkällä C-kortilla vaan pitää olla kuljetusalan koulutus.

        Joten pelkällä C-kortilla pian saa vain huvikseen ajaa omalla kuorma-autolla.


      • vielä noin
        jurpo vaan kirjoitti:

        Mitä sillä C:lla tekee, kun nykyään pitää olla kuljettajan tutkinto, että saisi ajaa kuorma-autoa työkseen.

        Täysin hyödytön! Rahan ja ajan tuhlausta.

        Viisi vuotta on siirtymäaikaa ajaa nykyisellä C:llä myös ammatikseen. Ja sen ehtii kait vielä hankkimaankin.
        Ja oletko koskaan ajatellut, että kuorma-autoja on myös yksityisessä käytössä. Yrittäjä voi käyttää autoa työssään, jos auton ajaminen ei ole pääasia. Esim. liikkuva verstas. Linja-autojen osalta, siis suurperheen alle 16 hengen bussi, laki meni kyllä ihan päin p:tä. Mutta liikenneministeriö kun on maailman helpoin lobbauksen kohde.


      • Kiki  
        vai kuka kirjoitti:

        Äitikö sulle maksaa palkan, kun kuskaat hänet kauppakeskukseen omalla kuorma-autolla? Koska duunia pian et saa tehdä pelkällä C-kortilla vaan pitää olla kuljetusalan koulutus.

        Joten pelkällä C-kortilla pian saa vain huvikseen ajaa omalla kuorma-autolla.

        Isälläni on ABECE-kortti jonka hän aikoinaan suoritti armeijassa joskus 70 luvulla (oli entuudestaam AB)

        Tosin sen jälkeen hän ei ole ajanut metrikään kuormuria.

        Mutta jos hän nyt huomenna maanantaina menee Keskolle töihin ajamaan kuorma-autoa niin mikä laki estää sen ettei hän saisi ajaa töikseen sitä kuormuria?


      • Kiki  
        jos.. kirjoitti:

        Intissä saa CE kortin ilmaiseksi, ja intin jälkeen jos meet bussikursseille saat D kortin ja jopa palkan siitä että opettelet ajamaan.

        Siis vuoden inttihän tuottaa tappiota noin 70 tonnia käviäklle, joten ei siellä saa ilmaiseksi mitään...


      • D-kortin
        jos.. kirjoitti:

        Intissä saa CE kortin ilmaiseksi, ja intin jälkeen jos meet bussikursseille saat D kortin ja jopa palkan siitä että opettelet ajamaan.

        Inssin ja kirjalliset maksaa? Ole vaan millä tahansa kurssilla niin nämä maksut joutuu maksamaan itse.

        Pelottaa ajatus siitä, että kohta E ja D kortteja ei voi enää ajokokemuksella enää yrittää. Kohta mennään B-kortilla JAKK:iin ja 3kk:ssa ajetaan kortit taskuun, jonka jälkeen päästään tilastoihin. Voivat muuten kasvaa tässä lähivuosina ne synkät meinaan.

        Itsellä useampi vuosi kokemusta jakeluajosta 18-26tonnisilla ja voin kertoa että pieni pelko oli perseessä kun ekan kerran 25metrisellä ajoon lähdin. Bussi on helpompi ajaa mutta siinä on eri varusteet jne.

        Ota itsekin vaan kokemusta jakarilla ennenkuin lähdet isojen miesten vehkeillä leikkimään.


      • ABCE
        D-kortin kirjoitti:

        Inssin ja kirjalliset maksaa? Ole vaan millä tahansa kurssilla niin nämä maksut joutuu maksamaan itse.

        Pelottaa ajatus siitä, että kohta E ja D kortteja ei voi enää ajokokemuksella enää yrittää. Kohta mennään B-kortilla JAKK:iin ja 3kk:ssa ajetaan kortit taskuun, jonka jälkeen päästään tilastoihin. Voivat muuten kasvaa tässä lähivuosina ne synkät meinaan.

        Itsellä useampi vuosi kokemusta jakeluajosta 18-26tonnisilla ja voin kertoa että pieni pelko oli perseessä kun ekan kerran 25metrisellä ajoon lähdin. Bussi on helpompi ajaa mutta siinä on eri varusteet jne.

        Ota itsekin vaan kokemusta jakarilla ennenkuin lähdet isojen miesten vehkeillä leikkimään.

        Siis saako nykyisin muka ajaa kokemus pohjalta D eli linjuri kortin ? Mun mielestä ei olis aikoihin saanu, eikä liikennöitsijät ota töihin, jos ei kurssi oo suoritettu. Yhdistelmillä ollu toinen käytäntö, kun suomessa paljon tukkiauto yrittäjiä ja kukas pojan opettaa jos ei isä ite.
        Kun ite menin kurssille, niin piti olla vähintään 3 kk kokemus päätoimisesta yli 9000 kokonaispainoisen auton kuljettamisesta ja tietysti 21 ikää. Taitaa nyt olla sekin muuttunut.


      • ADR Säiliö
        ABCE kirjoitti:

        Siis saako nykyisin muka ajaa kokemus pohjalta D eli linjuri kortin ? Mun mielestä ei olis aikoihin saanu, eikä liikennöitsijät ota töihin, jos ei kurssi oo suoritettu. Yhdistelmillä ollu toinen käytäntö, kun suomessa paljon tukkiauto yrittäjiä ja kukas pojan opettaa jos ei isä ite.
        Kun ite menin kurssille, niin piti olla vähintään 3 kk kokemus päätoimisesta yli 9000 kokonaispainoisen auton kuljettamisesta ja tietysti 21 ikää. Taitaa nyt olla sekin muuttunut.

        CE kortin yrittämiseen vaaditaan vähintään 3kk päätoiminen ajokokemus edellisen 5 vuoden ajalta YLI 12tonnisen kuorma-auton kanssa.

        D-korttiin vaaditaan vähintään vuoden työkokemus samankokoisella autolla. Se muuttuu ihan lähiaikoina. Itse sain molemmat luokat tänä kesänä kokemuspohjalta. 21v. ikää pitää olla molemmissa jos ei armeijan kautta aja.


      • Kiki  
        ABCE kirjoitti:

        Siis saako nykyisin muka ajaa kokemus pohjalta D eli linjuri kortin ? Mun mielestä ei olis aikoihin saanu, eikä liikennöitsijät ota töihin, jos ei kurssi oo suoritettu. Yhdistelmillä ollu toinen käytäntö, kun suomessa paljon tukkiauto yrittäjiä ja kukas pojan opettaa jos ei isä ite.
        Kun ite menin kurssille, niin piti olla vähintään 3 kk kokemus päätoimisesta yli 9000 kokonaispainoisen auton kuljettamisesta ja tietysti 21 ikää. Taitaa nyt olla sekin muuttunut.

        CE-korttiin vaaditaan 21 vuoden ikä, suoritettu kakkosvaihe ja 3kk ajokokemusta yli 12 tonnisella

        D-korttiin vaaditaan 21 vuoden ikä, pitkäaikainen ajokortti, ja väh 1 vuosi kokemusta yli 12 tonnisella


      • ABCE
        ADR Säiliö kirjoitti:

        CE kortin yrittämiseen vaaditaan vähintään 3kk päätoiminen ajokokemus edellisen 5 vuoden ajalta YLI 12tonnisen kuorma-auton kanssa.

        D-korttiin vaaditaan vähintään vuoden työkokemus samankokoisella autolla. Se muuttuu ihan lähiaikoina. Itse sain molemmat luokat tänä kesänä kokemuspohjalta. 21v. ikää pitää olla molemmissa jos ei armeijan kautta aja.

        Joo, näkyy tuo kokonaispaino muuttuneen ja mun aikaan oli vielä, että se 3 kk päätoiminen työskentely piti olla viimeisen 3 vuoden aikana.


      • Kiki  
        ABCE kirjoitti:

        Joo, näkyy tuo kokonaispaino muuttuneen ja mun aikaan oli vielä, että se 3 kk päätoiminen työskentely piti olla viimeisen 3 vuoden aikana.

        Mikä siinä on niin vaikeaa kirjoittaa otsikkoa tai nimimerkkiä.

        Otsikkoon EI kuulu mitään "ok" "jaahas" "juu" ja nimimerkin ei kuulu olla mysökään osa otsikkoa.

        Etenkin aloituksissa nuo väärät otsikot on aika vittumaisia, täälläkin on tuhansia aloituksia otsikoilla "apua" "kysymys" "mites nyt" ja siihen malliin...


      • JR
        Kiki   kirjoitti:

        Että B-kortilla saa ajaa jumlattoman isoa´autonkuljetuaspakettiautoa joka on KORITMMALILTAAN KA.

        Tulisi samantien tehdä tiukemmat rajat millainen auto inssiajossa saisi olla, esim vaihteiden mniimilukumäärä ja auton kokovaatimukset.

        Eihän inssiajoonkaan voi millään pikkujenkillä mennä mikä on kuormuri, ja saada C/C1-kortti...

        en tajua teitä narisioita jos luulet että et osaa ajaa isoo pakettiautoo niin älä aja.. jokkut osaavat ajaa pakettiautoksi rekisteröityjä isoja autoja ja osaavat ottaa huomioon sen pituuden ja leveyden ja kiihtyvyyden yms. itse olen 22 vuotias B kortin omistaja ja osaan ajaa pakettiautoa. mutta nähtävästi joillekin se on liian vaikeaa ja sen takia tullaan narisee tänne että p- auton ajamiseen tarvis tyylii joku oma korttinsa hommata yms.


    • JR

      hummerin h1 vaatii kuormaautokortin suomessa kun on liian painava pakettiautoluokkaa tai henkilöauto luokkaan mikäli nyt edes täällä puhutaan aidosta ja alkuperäisestä hummerin H1 nämä muut ns pikkuhummerit on taas asia erikseen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oi mun haniseni

      Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      30
      5822
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

      Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      14
      4374
    3. Hei rakas sinä

      Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3247
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

      IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      52
      2961
    5. Israel aloitti 3. maailmansodan

      https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      339
      1559
    6. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

      Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1338
    7. Haluaisin lähettää sulle viestin

      Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      66
      1301
    8. Nainen, meidän talossa on säännöt

      1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      232
      1206
    9. Miellytänkö sinun silmää?

      Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1169
    10. Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.

      Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul
      Maailman menoa
      401
      1161
    Aihe