avopuolison tulojen vaikutus velkajärjestelyyn?

miia77

Mitenköhän vaikuttaa avopuolison tulot maksuohjelmaan kun olen muuttamassa avoliittoon? Maksuohjelmani on siis vahvistettu ja vakituisessa työssä olen. Yhteisiä lapsia ei ole. Minulla yksi alaikäinen lapsi joka muuttaa myös. Olisi kiva tietää mitä on tulossa. Katsotaanko tulevan avopuolison vain maksavan puolet asumismenoista vai katsotaanko hänen osallistuvan muuhunkin? Hänen tulonsa kohtalaisen isot, mutta eihän hänen voida katsoa elättävän minua ja lastani?? Kukas hullu se haluaisi sellaisen kanssa yhteen muuttaa jota joutuisi elättämään vaikka käykin töissä... Teen kuitenkin vakituista koulutusta vastaavaa työtä. Sosiaalialalla kukiten palkat niin huonot että kk mäksueräni vain 80 euroa. Ex-mieheni velkoja makselen, hyväuskoisena nimen laitoin paperiin ja näinhän siinä kävi... Ahdistaa suunnattomasti kun ei todellakaan itse ole tilannetta aiheuttanut. Jatkuvassa syynissä vuosien ajan joutuu olla. Vielä jos vaikuttaa siihenkin ettei pysty elämää jatkamaan toisen kanssa... Kirjoitelkaa kokemusta/tietoa asiasta omaavaat =)

8

6414

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Öllerö

Ei vaikuta.

• vaikuttaa!!!

Avopuolisosi tulot syynätään myös euron tarkkuudella, jotta sinä voisit maksaa enemmän.
      Tästä on olemassa laki ja asetukset.
      Todennäköisesti kuukausieräsi nousee huomattavasti. Varaudu johonkin 300 euroon.
      Ikävä kyllä näin on asiat.
      http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2007/20071076

• Öllerö

Asetusta sovelletaan myös sen voimaan tullessa käräjäoikeudessa vireillä olevassa velkajärjestelyasiassa, jossa maksuohjelmaa ei ole vahvistettu tai jossa velallisen maksuvara lasketaan uudelleen maksuohjelmaa muutettaessa. Jos käräjäoikeus on vahvistanut maksuohjelman ja muutoksenhakutuomioistuin palauttaa asian käräjäoikeuteen, asetusta sovelletaan, jos velallisen maksuvara on tuolloin laskettava uudelleen.

Helsingissä 15 päivänä marraskuuta 2007

kas kas tämähän on uusi pykälä.

Eli jos ei välttämättä alkuperäinen kysyjä halua
        maksaa enempää ja ilmoita muutoksenhakutuomioistuimeen, niin eipä hätää´.

• miia77
        Öllerö kirjoitti:

Asetusta sovelletaan myös sen voimaan tullessa käräjäoikeudessa vireillä olevassa velkajärjestelyasiassa, jossa maksuohjelmaa ei ole vahvistettu tai jossa velallisen maksuvara lasketaan uudelleen maksuohjelmaa muutettaessa. Jos käräjäoikeus on vahvistanut maksuohjelman ja muutoksenhakutuomioistuin palauttaa asian käräjäoikeuteen, asetusta sovelletaan, jos velallisen maksuvara on tuolloin laskettava uudelleen.

Helsingissä 15 päivänä marraskuuta 2007

kas kas tämähän on uusi pykälä.

Eli jos ei välttämättä alkuperäinen kysyjä halua
        maksaa enempää ja ilmoita muutoksenhakutuomioistuimeen, niin eipä hätää´.

Velkaneuvojalta kysyin asiaa ja vastaus oli ettei maksuohjelmaa muuteta kuin siinä tapauksessa jos menoni merkittävästi kasvavat ja tulot ei ole kasvaneet, siis tämä silloin kun tehdään vuosittaista tarkastusta tilanteesta. Siinä tapauksessa että itse haen muutosta ohjelmaan siihen otetaan puolison tulot huomioon ilm esim asumis kustannuksissa. Sanoi että huoletta voin muuttaa avoliittoon ja selvitystä ei tarvi erikseen siitä tehdä minnekään, kun maksuohjelma on kerran vahvistettu.

"Mukava" ylläri tuli tässä kun olen saamassa perintöä jonkun 10-15 000 euroa, peräti 1000 euroa saan summasta pitää ja loput viedään kaikki. Perintöä ei saa siirrettyä lapselleni koska on testamentattu minulle (en ole rintaperillinen). Eli jos perinnöstä kieltäydyn menee niille jotka ovat rintaperillisiä.. tekis mieli sanoa muutama ärräpää, mutta ei auta itku markkinoilla...

• neuvottelija
        miia77 kirjoitti:

Velkaneuvojalta kysyin asiaa ja vastaus oli ettei maksuohjelmaa muuteta kuin siinä tapauksessa jos menoni merkittävästi kasvavat ja tulot ei ole kasvaneet, siis tämä silloin kun tehdään vuosittaista tarkastusta tilanteesta. Siinä tapauksessa että itse haen muutosta ohjelmaan siihen otetaan puolison tulot huomioon ilm esim asumis kustannuksissa. Sanoi että huoletta voin muuttaa avoliittoon ja selvitystä ei tarvi erikseen siitä tehdä minnekään, kun maksuohjelma on kerran vahvistettu.

"Mukava" ylläri tuli tässä kun olen saamassa perintöä jonkun 10-15 000 euroa, peräti 1000 euroa saan summasta pitää ja loput viedään kaikki. Perintöä ei saa siirrettyä lapselleni koska on testamentattu minulle (en ole rintaperillinen). Eli jos perinnöstä kieltäydyn menee niille jotka ovat rintaperillisiä.. tekis mieli sanoa muutama ärräpää, mutta ei auta itku markkinoilla...

Mikset tee sopimusta rintaperillisten kanssa, että antavat vaikka lahjana sun lapselle yhteisesti jonkun 2000-3000 € jolloin saat enemmän hyötyä perinnöstä ja myös rintaperilliset hyötyvät järjestelystä.

Paljonko sulla sitten on tuota henkilökohtaista velkaa, onko realististista ikinä maksaa sitä kokonaan takaisin jolloin 10000 - 15000 € lyhennys voisi olla jo merkittävä?

• Öllerö
        neuvottelija kirjoitti:

Mikset tee sopimusta rintaperillisten kanssa, että antavat vaikka lahjana sun lapselle yhteisesti jonkun 2000-3000 € jolloin saat enemmän hyötyä perinnöstä ja myös rintaperilliset hyötyvät järjestelystä.

Paljonko sulla sitten on tuota henkilökohtaista velkaa, onko realististista ikinä maksaa sitä kokonaan takaisin jolloin 10000 - 15000 € lyhennys voisi olla jo merkittävä?

Ei mene velkojille läpi perinnöllä kikkailu.
        Velallisen on kaikin tavoin edesautettava tulojensa kasvua.
        Toki jos perintö on jotakin muuta kuin käteistä tai muuta helposti rahaksi muutettavaa, voi velkojien kanssa neuvotella esim kiinteistön arvostamisesta tiettyyn summaan ja myydä sitten
        perintöosuutensa jollekin jne....

• miia77
        neuvottelija kirjoitti:

kumpa olisikin sellaisista ihmisistä kyse että vois tuollai sopia, mutta kun meitä on joka junaan. Ja toisaalta hirvittäis alkaa kikkaileen, menee pian koko järjestely häneksi...
        Velkoja mulle jätettiin sen verran että on merkittävä se 15 000 mutta ei riittävän merkittävä...

• EI JOS EI OLE

kyse huomattavasta summasta. Kysyä asiaa voi
      velkaneuvojalta. Tämäkin tieto tuli sieltä.
      Äkkiä sitä sellasen asian kysäsee puhelimella.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. S-kauppa nosti hintoja, K-kauppa laski

Elintarvikkeiden arvonlisävero laski vuodenvaihteessa 13,5 prosenttiin. S-kauppa siirsi alennuksen suoraan katteisiin pi
      Maailman menoa
      67
      5927
    2. Vilma Nissinen pyytää anteeksi rasistisia lausuntojaan

Nöyrtyi kuten persut yleensäkin. On kyllä noloa tuollainen vätystely, kun ei ole miestä seisoa omien lausuntojensa takan
      Maailman menoa
      349
      5749
    3. Hiihtäjä Vilma Nissisen kommentit aiheutti paniikkia

ja hernettä vedettiin nenään. Nissinen kertoi torstaina haastattelussa, kun häneltä kysyttiin, että tykkääkö hän hiihtä
      Maailman menoa
      93
      4731
    4. Huuto yltyy persujen piirissä Venezuelan johdosta.

Kohta kakofonia yltyy kun persut tajuavat mitä Venezuelassa tapahtui. Von den Leydenki jo kipuilee kuten persut EU:ssa y
      Maailman menoa
      12
      2235
    5. Ikävä uutinen uudesta Unelmia Italiassa kaudesta - Iso pettymys tv-katsojille!

Unelmia Italiassa -sarja kertoo Ellen Jokikunnaksen perheen elämästä Suomessa ja Italiassa. Nyt Ellen on kertonut tuleva
      Tv-sarjat
      18
      2048
    6. Nyt ottaa persua pattiin: sähköauto joulukuun myydyin

🤣 prööt prööt pakoputkellaan pörisevää persua ottaa nyt saamaristi pattiin, kun paristoilla kulkeva sähköauto on noussu
      Maailman menoa
      52
      1952
    7. Ovatko Perussuomalaiset kommunisteja?

Toiset sanovat että ovat, toiset sanovat että eivät. Ainakin heillä on paljon sen aatteen piirteitä, koska haluavat kont
      Maailman menoa
      43
      1870
    8. Martina vuokraa yksiötä

Nyt on tarkka'ampujan yksiö vuokrattavana 800 e. Toivottavasti löytyy hyvä asukas.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      251
      1211
    9. Jokaisella tytöllä on supervoimansa

Millaisia ajatuksia artikkeli herättää? Mainos: Dove | ”Itsetuntoni oli ihan romuttunut” – Peppina Rosén haastaa tavan
      Sinkut
      203
      1114
    10. Voi kauhiaa: keikkapaikat keikahtavat juopottelun puutteessa!

Vai ei tule rahaa artistille viinanmyynnin vähennyttyä. Missähän muualla kannattavuus korreloi myrkyn imemismäärän ka
      Maailman menoa
      64
      1061
    Aihe