kiusattu

Mr Gt

Eilisessä hesarissa oli mielenkiintoinen artikkeli vanhasta suomenlinnan ortodoksikirkosta ja sen muutoksista luterilaiseksi. tälläisiä
kirkkoja on runsaasti mm riihimäellä ja hämeenlinnassa.

Enemmistö on käyttänyt voimaansa. Enemmistö käyttää voimaansa tänäkin päivänä jokapäiväisessä elämässäme. Ort kirkko
on sopeutunut tähän melko mutkattomasti ja vastaanpanematta.

Naapurin rouva, isä ortodoksi, kertoi äskettäin syyn siihen, ettei häntä uskallettu
kastaa isän uskoon. Vanhemmat pelkäsivät lapsen kiusaamista. Ilmeisesti syystä.

Käsittääkseni jokainen ortodoksi on tullut kiusatuks, ainakin lapsena, uskontokuntansa vuoksi. Ainakin tätä mieltä ovat kaikki tuntemani ortodoksit.

Oma kokemukseni on oppikouluajoilta, jossa lut uskonnonopettajalle olin aina kaikkialla ortodoksi xx xx. koulun ruokajonossa, välitunnilla jne, ja
tällä nimellä huuto kuului usein yli muiden äänten.

3

376

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kiinnostunut

kuitenkin on se, että nuo ajat ovat menneen talven lumia. Sodanjälkeisessä Suomessa poliittiset (aikanaan myös geopoliittiset) väritykset olivat toisennäköisiä kuin nyt, ja viattomia jää aina jalkoihin.

Aatejyrääjien tallaamiksi taitaa jäädä vähän kukin vuorollaan, ajattelepa miten sotaveteraaneihin suhtauduttiin 1960-70 -luvulla!

Kirkkojen raiskaaminen on loukkaus uskontokuntaa kohtaan ja myös kulttuurihistoriallisesti sietämätöntä. Sellaista ei ikinä pitäisi tapahtua missään sivistysmaaksi itseään kutsuvaksi valtiossa.

Miten nykyään ort. kirkon pitäisi "pistää hanttiin"? Kirkko on kunnioitettu ja hyvin arvostettu.

• Raisa

Itse en ole ainakaan ikinä joutunut kiusatuksi ortodoksisuuteni vuoksi. Pikemminkin päinvastoin: ala-asteelta lähtien ystäväni ja koulutoverini ovat olleet erittäin kiinnostuneita uskonnostani ja kyselleet kaikenlaisia asioita. Yläaste- ja lukioaikoina monet tahtoivat jopa tulla kanssani kirkkoon vähän katselemaan, että millaista "meininkiä" siellä oikein on.

Johtuisiko sitten siitä, että olen sen verran nuori. Ehkäpä asenteet ovat muuttumassa suvaitsevaisempaan suuntaan. Ainakin itse olen kuullut noita kiusaamisjuttuja lähinnä vanhemmilta ihmisiltä, esim. omaa äitiäni on aikoinaan kiusattu, vaikkakin paikkakunnalla jossa hän asui, ortodoksisuus oli huomattavasti yleisempää kuin täällä meillä.

• ort.fi

Itse en oikeastaan ole myöskään kokenut kiusaamista, mutta äitini kertoi kuinka hän oli jatkuvasti tukkanuottasilla eri uskonsa takia. Moni muukin on kertonut erityisesti kuusikymmentä-seitsemänkymmentäluvuilla esim. sitä kuinka uskontotunnit pidettiin siivouskomerossa ja muutenkin kiusaaminen oli järjestelmällistä myös opettajien taholta.Tarina on siis tuttu. Onneksi nykyään sellaista ei kovin paljoa ole. Poikkeuksia varmasti on.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      43
      2478
    2. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      74
      2457
    3. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      73
      2352
    4. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      51
      2102
    5. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      25
      1837
    6. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      80
      1663
    7. Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista

Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      21
      1108
    8. Riikka runnoo! sähkön hinta +25 %, bensan hina +16 %

Euron bensa! Tuo legendaarinen persujen vaalilupaus. Sannan hallitus pudotti sähköenergan alv:n 10 prosenttiin, Riikka r
      Maailman menoa
      7
      1014
    9. Rakastan sinua hiljaisuudessa

Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi
      Rakkaus ja rakastaminen
      40
      979
    10. Eläköön kuningas, kuningas on kuollut

Heikki Nivala kaatui kuin mies. Kavaltaja käveli juuri edelliseen toukokuun kokoukseen hankkimansa puku päällä. Eläköön
      Kemijärvi
      55
      864
    Aihe