JEESUKSEN KUOLEMA
Mark.15:33-41
(Rinnakkaisteksti: Matt. 27:45-56)
--
15:33 Ja kuudennella hetkellä tuli pimeys yli kaiken maan, ja sitä kesti hamaan yhdeksänteen hetkeen.
15:34 Ja yhdeksännellä hetkellä Jeesus huusi suurella äänellä: "Eeli, Eeli, lama sabaktani?" Se on käännettynä: Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit?
15:35 Sen kuullessaan sanoivat muutamat niistä, jotka siinä seisoivat: "Katso, hän huutaa Eliasta".
15:36 Ja muuan juoksi ja täytti sienen hapanviinillä, pani sen ruovon päähän ja antoi hänelle juoda sanoen: "Annas, katsokaamme, tuleeko Elias ottamaan hänet alas".
15:37 Mutta Jeesus huusi suurella äänellä ja antoi henkensä.
15:38 Ja temppelin esirippu repesi kahtia ylhäältä alas asti.
15:39 Mutta kun sadanpäämies, joka seisoi häntä vastapäätä, näki hänen näin antavan henkensä, sanoi hän: "Totisesti tämä ihminen oli Jumalan Poika".
15:40 Ja siellä oli myös naisia taampaa katselemassa. Näiden joukossa olivat Maria Magdaleena ja Maria, Jaakob nuoremman ja Jooseen äiti, ja Salome,
15:41 jotka hänen ollessaan Galileassa olivat seuranneet ja palvelleet häntä, sekä useita muita, jotka olivat tulleet hänen kanssaan ylös Jerusalemiin.
Jeesuksen kuolema, Mark. 15:33-41
12
287
Vastaukset
Kuudennella hetkellä, kun Jeesus oli riippunut ristillä kolme tuntia, luontokin todistaa parhaillaan tapahtuvista suurista tapahtumista; ”tuli pimeys yli kaiken maan” (33).
”Yhdeksännellä hetkellä Jeesus huutaa suurella äänellä: "Eeli, Eeli, lama sabaktani?" Se on käännettynä: Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit” (34)? Kova ääni osoitti Jeesuksen tuskien suuruuden.
Tämä huuto ja Getsemanen rukoustaistelu kertovat Jeesuksen raskaimmista henkisistä kärsimyksistä. Ruumiin tuskien lisäksi myös henkinen tuska oli suuri; kauhistuttava tunne siitä, että Jumala on Hänet hyljännyt.
Niin kuin Jeesus muutoinkin eli Vanhan Testamentin sanassa, niin Hän löytää suurimman tuskansakin ilmaisun sieltä, Psalmista 22.
Jeesus sanoi: ”Se on täytetty” (Joh. 19:30), ja sitten huusi suurella äänellä: ”Isä, sinun käsiisi minä annan henkeni (Lk. 23:46). ja kallisti päänsä ja antoi henkensä.
Jerusalemin temppelin esirippu repesi kahtia ylhäältä alas asti (38) ja maa järisi ja kalliot halkeilivat ja monta nukkuneiden pyhien ruumista nousi ylös (Matt. 27:51,52).
Jeesuksen kuolema avasi näin meille tien elämään Jumalan yhteydessä.
Jeesus otti kantaakseen pois esteen, jonka synti oli tuonut Jumalan ja ihmisten välille. Esiripun hengellisestä merkityksestä puhuvat Hebr. 10:19,20 ja Ef. 2:18.
Jeesus viattomana kärsi kauhean ristinkuoleman. Hän rakasti niin paljon meitä, että uhrasi meidän hyväksemme enimmän, mitä uhrata voi, oman henkensä:
”Sen suurempaa rakkautta ei ole kenelläkään, kuin että hän antaa henkensä ystäväinsä edestä” (Joh.15:13).
Jeesuksen ristinkuolema on koko kristikunnalle Jumalan suurimman rakkauden osoitus (Joh.3:16, Room. 5:8).Virsi 67
---
1.
Tulkaa kaikki, katsokaatte
piinaa rakkaan Herramme.
Itkekää, valittakaatte,
kärsii Vapahtajamme.
Kellä vaiva sellainen
ollut on kuin Jeesuksen!
2.
Käsistänsä, jaloistansa
on hän ristiinnaulittu,
verisessä kruunussansa
vaipuu päänsä runneltu.
Kellä vaiva sellainen
ollut on kuin Jeesuksen!
3.
Sappea ja etikkata
hänen juodakseen he toi
pilkkaa tehden katkerata:
"Alas astukoon, jos voi!"
Kellä vaiva sellainen
ollut on kuin Jeesuksen!
4.
Tuskassansa kauheassa
viimein näin hän huudahti:
"Käsiis, Isä taivahassa,
minä annan henkeni!"
Kellä vaiva sellainen
ollut on kuin Jeesuksen!
5.
Ah, ken näitä katseleepi,
itse eikö järky jo?
Aurinkokin pimeneepi,
halkee kova kallio,
sillä vaiva sellainen
ollut on vain Jeesuksen.- uhraus.
Jos Jeesus kerran sovitti kaikkien ihmisten synnit, niin miksi vielä Jumalan vihan maljaan jäi jotakin?
Ilm. 16:1
Ja minä kuulin suuren äänen temppelistä sanovan niille seitsemälle enkelille: "Menkää ja vuodattakaa ne seitsemän Jumalan vihan maljaa maan päälle". - siksi viha.
uhraus. kirjoitti:
Jos Jeesus kerran sovitti kaikkien ihmisten synnit, niin miksi vielä Jumalan vihan maljaan jäi jotakin?
Ja minä kuulin suuren äänen temppelistä sanovan niille seitsemälle enkelille: "Menkää ja vuodattakaa ne seitsemän Jumalan vihan maljaa maan päälle".1 Minä kuulin, kuinka temppelistä sanottiin kovalla äänellä seitsemälle enkelille: "Menkää! Tyhjentäkää Jumalan vihan seitsemän maljaa maan päälle."
2 Ensimmäinen enkeli lähti ja tyhjensi maljansa maan päälle. Silloin tuli pahoja märkiviä haavoja niihin ihmisiin, joilla oli pedon merkki ja jotka kumarsivat sen kuvaa.
joilla oli pedon merkki ja jotka kumarsivat sen kuvaa. - vielä,
siksi viha. kirjoitti:
1 Minä kuulin, kuinka temppelistä sanottiin kovalla äänellä seitsemälle enkelille: "Menkää! Tyhjentäkää Jumalan vihan seitsemän maljaa maan päälle."
2 Ensimmäinen enkeli lähti ja tyhjensi maljansa maan päälle. Silloin tuli pahoja märkiviä haavoja niihin ihmisiin, joilla oli pedon merkki ja jotka kumarsivat sen kuvaa.
joilla oli pedon merkki ja jotka kumarsivat sen kuvaa.2. Piet. 3:10
Mutta Herran päivä on tuleva niinkuin varas, ja silloin taivaat katoavat pauhinalla, ja alkuaineet kuumuudesta hajoavat, ja maa ja kaikki, mitä siihen on tehty, palavat. - vielä perillä.
uhraus. kirjoitti:
Ja minä kuulin suuren äänen temppelistä sanovan niille seitsemälle enkelille: "Menkää ja vuodattakaa ne seitsemän Jumalan vihan maljaa maan päälle".Emme ole vielä perillä.
Vielä on avaamattomia jakeita ennustuksi Raamatussa täyttymättä.
Tehkäämme parannusta joka päivä. uhraus. kirjoitti:
Ja minä kuulin suuren äänen temppelistä sanovan niille seitsemälle enkelille: "Menkää ja vuodattakaa ne seitsemän Jumalan vihan maljaa maan päälle"."...miksi vielä Jumalan vihan maljaan jäi jotakin"?
--
"Mitä ihminen kylvää, sitä hän myös niittää".
Gal. 6:7,8
6:7 Älkää eksykö, Jumala ei salli itseänsä pilkata; sillä mitä ihminen kylvää, sitä hän myös niittää.
6:8 Joka lihaansa kylvää, se lihasta turmeluksen niittää; mutta joka Henkeen kylvää, se Hengestä iankaikkisen elämän niittää.siksi viha. kirjoitti:
1 Minä kuulin, kuinka temppelistä sanottiin kovalla äänellä seitsemälle enkelille: "Menkää! Tyhjentäkää Jumalan vihan seitsemän maljaa maan päälle."
joilla oli pedon merkki ja jotka kumarsivat sen kuvaa."...tuli pahoja ja ilkeitä paiseita niihin ihmisiin, joilla oli pedon merkki ja jotka kumarsivat sen kuvaa" (Ilm.16:2).
--
Pedon valtakunta tulee olemaan maailmanlaajuinen.
Ensimmäinen vihan malja muistuttaa Egyptin vitsauksia, joista 2. Moos. 9:9 kertoo.
Monia sairauksia on voitettu, mutta tilalle on tullut ja tulee uusia.
Tämä (Ilm.16:2) vitsaus ei koske kaikkia ihmisiä.
Jotka ovat tunnustautuneet Jeesukseen ja sanoutuneet irti antikristuksesta, säästyvät näiltä pahoilta vaivoilta.
- ritala1
Onko noin?
- on.
on.
- .. ja tilalle...
.. syntyi Kristus, kirkastettu ja voideltu ihmisen Poika.
Jeesus koki hyljättynä olemisen.
Tämä lohduttakoon meitäkin, jotka myös olemme kokeneet hyljätyksi tulemisen.
Raastavinta tämä on silloin, kun joku läheisistä hylkää meidät. Hylkääjinä saattavat olla vanhemmat, aviopari, hyvä ystävä, yhteiskunta jne.
Martti Luther sai lapsena kokea hyvin niukasti lämpöä ja rakkautta.
Hän joutui koko elämänsä ajan kamppailemaan pystyäkseen hyväksymään itsensä.
Joutuessaan ankarien epäilysten kouriin hän kirjoitti avuksi itselleen liidulla työpöytäänsä:OLEN KASTETTU.
Kasteessa Jumala on ottanut minut vastaan ehdoitta, ennen kuin olen millään tavoin pystynyt ansaitsemaan hänen rakkauttaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan313099- 1582118
- 1371693
Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."
Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l71248Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.351030Venäjältä tullut jo 2 noottia. Kolmatta ei tule, silloin jo hyökätään
Suomi on saanut itänaapurilta muutaman päivän sisään jo kaksi tiukkasanaista noottia. Venäjä ilmoittaa paheksuvansa sit258947Hämeenlinna määrättiin maksamaan sakot - maahanmuuttaja lapsi oli kuullut koulussa maininnan Jeesus
Hämeenlinna joutuu maksamaan 1 500 euroa korvauksia koska lapsi oli kuullut koulussa laulun jossa oli mainittu Jeesus. Y192852Ranta-Kosulassa riitaisaa!!
Siellä Kosulassa on ny isot jytinät käynnissä. Kaksi peräkamaripoikaa kaivaavat haudatun sotakirveen esille. Kumpiko on54835- 77831
- 96788