Minulla on onneksi tuon miehen veroinen, melkein lääkärinä.
Kalle Achtén oppiin täytyisi vuorotellen tuoda jokainen TK,n lääkäri.
Minä ainakin diggaan miestä,
ja luulisin Psykopatologian kanssa diggaavan.
Ainut vika mutta se on pieni,
aika hyökkäävä puheissaan mutta rautainen ammattitaito!
Kalle Achté
10
2159
Vastaukset
- Psykopatologia
-
Achten suuri merkitys on ollut psykiatrian popularisoimisessa ja psykiatrian lähentämisessä muihin lääketieteen spesialiteetteihin. Työyhteisössä hän oli jopa ylidiplomaattinen.- The-Puu
Henkilö joka on työyhteisössä yli-diblomaattinen,
on joko narsisti tai as if as af -tyyppinen rajatila.
Kalle Achté,n kannalla ajattelisin välimuotoa(?).
>>psykiatrian lähentämisessä muihin lääketieteen spesialiteetteihin.>>
Monessa juuri päinvastoin. Mm Achté oli sitä mieltä kun neurologia ja psykiatria erotettiin aikaan 60-luvun alussa omaksi tieteen lajiksi,
että se oli molemmille eduksi.
Bentosodiatsebiinien käytössä TK,n lääkärien täytyis olla Achté,n opissa.
Muutenkaan en ymmärrä kuinka Diapamia voi edes käyttää väärin ilman muita aineita tai viinaa? The-Puu kirjoitti:
Monessa juuri päinvastoin. Mm Achté oli sitä mieltä kun neurologia ja psykiatria erotettiin aikaan 60-luvun alussa omaksi tieteen lajiksi,
Muutenkaan en ymmärrä kuinka Diapamia voi edes käyttää väärin ilman muita aineita tai viinaa?-
Mitä tarkoittaa "yli-diblomaattinen"?
Mitä on "as if as af -tyyppinen rajatila"?
Mitä ovat "bentsodiatsebiinit"?
Kommentti:
Psykiatrian lähentyminen muihin lääketieteen erikoisaloihin ei ole ristiriidassa psykiatrian ja neurologian eriytymisen kanssa. Jälkimmäisessä tapauksessahan on kyse erikoisalojen rajojen selventämisestä, ei oppiriidasta tai toisinajattelusta.- Psykopatologia
The-Puu kirjoitti:
Muutenkaan en ymmärrä kuinka Diapamia voi edes käyttää väärin ilman muita aineita tai viinaa?-
"Als ob" ja "narsistinen" olisivat manifestaatioltaan liki päin vastaisia!
- lukenut
muutamaa Kallen kirjaa. Ihan hyviä, oikeita asioita tipahtelee rivien välistä, mutta jokin Kallen asenteessa ei tunnu ihan aina olevan kohdallaan. Mutta nykyaikaan kaikkia asioita ei suoraan voikaan soveltaa. Ajan henki täytyy ottaa huomioon myös. Ja nykyään tiedetään jo asioita, joita silloin ei tiedetty.
- Psykopatologia
-
A c h t é, Karl (K a l l e) Aimo (1928–, Mikkeli),
Lapinlahden professori (1968–91). - muovimatto
Prof Kalle Achte oli erittäin pätevä lääkäri. En ole koskaan ollut hoidettavana niin pätevällä psykiatrilla, kun oli prof Achte. Toivon Sinulle onnellista ja pitkää elinikää.
- perhostoukka
Prof Kalle Achte kirjoitti minulle aivan oikeat diagnoosit (masentuneisuus ja ahdistuneisuus). Hän oli erittäin pätevä lääkäri ja kannatti potilaalle lievää psyykelääkitystä, jos oireet olivat vähäisiä. Hän ei kannattanut muutenkaan vahvaa lääkitystä, vaan oli sitä vastaan. Näin hän sanoi minulle aikoinaan. Myös edesmennyt lääkäri Veikko Hupli oli mielestäni myös erittäin pätevä lääkäri ja prof Kalle Achte suositteli häntä minulle. Psykiatri Veikko Hupli hoiti vain neurootikkoja ja masentuneita ja sitten naislääkäreistä on Liisa Lahdelma erittäin pätevä. Hänellä on vastaanotto edelleen. Psykiatri Liisa Lahdelma on psykiatrian tohtori ja opiskellut Saksassa.
- Terve.vaanmenoa
Vanhuudenhöperöitä
- Anonyymi
Ja vitun letut. Antoi hän mulle hullun diagnoosin. Mutta olen aina ollut työteliäs lääkäri. Joten terve menoa. Useamman ihmisen murheet olen kantanut kuin tuo mulkku.Minä olen sentään juuriltani Rehbinder.
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kyllä tiedän että ajattelet
Niin ajattelen minäkin. Sinulla tuskin on yhtään sen helpompi olla kuin minullakaan tällä hetkellä.. Toisaalta ehkä tä239629Korona-ajan häväistysten tutkiminen alkaa
Teemu Keskisarja ja Tapio Puolimatka haastavat korona-ajan viralliset totuudet. "Korona synnytti kastilaitoksen. Se aset3771986Martina, yksityishenkilön ex vihaa häntä
Seiska ja IL kirjoittaa, että yksityishenkilön ex on veemäinen ja vihaa Martinaa. Onneksi ex on 13000 km päässä.3881979- 4381665
- 941658
- 61375
Yksi elämän pahimmista virheistä
Olla tekemättä mitään, jos on jostakin oikeasti kiinnostunut ja jää vain miettimään, sekä kaipaamaan. Sekin parempi, jo331170Ensi vuonna
Toivon että meistä tulee vähintään ystäviä. Olemme samankaltaisia ja ymmärrämme toisiamme. Haluaisin oppia tuntemaan sin241106Parempaa uutta
vuotta dear. Kun vuosi vaihtuu, olet ensimmäisenä mielessäni. Uusi vuosi ei pyyhi pois vanhan vuoden tunteita.521052- 361008