Uskonnottomuuden

käsittely

Uskonnon opetusuunnitelma edellyttää, että myös uskonnottomuutta, uskonnotonta tapakulttuuria, sekulaarisuutta ja ateismia käsitellään "oman uskonnon" opetuksessa samaan tapaan kuin siinä käsitellän "muita uskontoja". Uusissa oppikirjoissa on sen aiheen suhten kuitenkin suuria eroja, jossakin on tosi vähän tuosta aiheesta, joissakin hieman paremmin.

Asianmukaisesti toimivat opettajat voivat kuitenkin käyttää itse ja ohjata oppilaita tutustumaan mm. seuraaviin sivustoihin:
www.uskonnonvapaus.fi
www.pro-seremoniat.fi
www.vapaa-ajattelijat.fi
www.sekulaarisuus.fi

Uskonnon opettajat samoin kuin elämänkatsomutiedonkin opettajat voisivat aiempaa enemmän kutsua uskonnottomien järjestöjen, kuten vapaa-ajattelijaoiden yhdistysten tai -liiton sekä Humanistiliiton ja sen yhdistysten edustajia kouluihin puhumaan, joko oppitunnille tai isommille ryhmille.

4

426

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Röllix-49

www.humanistiliitto.fi

• Opettaja hymyile säälivästi ja hiukan huvittuneeseen sävyyn opettaa lapsille, kuinka näinkin harhaantuneen opin edustajia pitää suvaita, kunnon kristittjä kun ollaan. Tuo ressukka ei pääse taivaaseen... Noh noh Tero-Markus ei saa nauraa...

Uskonnolla ei ole mitään tekemistä koulun opetuksessa. Tottakai jossain yhteiskuntaopissa tai muussa pitää käydä läpi ihmisten erilaisia uskomuksia ja uskontojen historiaa. Mutta ei niin, että joku niistä on "meidän" ja muut väärin.

• faijakans

Niinpä, tarkoitat varmaan, että ei pitäisi olla... Opetussuunnitelmaan on kuitenkin säädettu aine nimeltä "oma uskonto", ja vielä sekin, että siihen on kaikkien ev.lut. kirkkoon liitettyjen pakko opiskella. Muutoksen saaminen tähän eduskunnssa onkyllä vielä työn takana.

• faijakans kirjoitti:

Niinpä, tarkoitat varmaan, että ei pitäisi olla... Opetussuunnitelmaan on kuitenkin säädettu aine nimeltä "oma uskonto", ja vielä sekin, että siihen on kaikkien ev.lut. kirkkoon liitettyjen pakko opiskella. Muutoksen saaminen tähän eduskunnssa onkyllä vielä työn takana.

Eli siis adressiin nimi ja asia tapeetille. Mietitään itse kukin, ketä ensi vaaleissa äänestämme ;o)

http://www.adressit.com/uskonnonopetuksen_korvaaminen_

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita

Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko
      Maailman menoa
      275
      3445
    2. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      105
      1756
    3. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Luterilaisuus
      247
      1455
    4. 74
      1356
    5. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      65
      1243
    6. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      199
      1107
    7. Odotettu tulos Taivalvaaran hiihtokeskuksen osalta

"MCS Finland Oy on ilmoittanut Taivalkosken kunnalle 30.4.2026, että se irtisanoo Taivalkosken kunnan ja MCS Finland Oy:
      Taivalkoski
      52
      1099
    8. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      63
      1001
    9. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      22
      937
    10. IS viikonloppu 16.-17.5.2026

Tänä viikonloppuna on Kärkkäisen ja Skyttän yhteistyönä syntynyt 3.0 arvoinen sanaristikko ratkaistavana.
      Sanaristikot
      35
      883
    Aihe