Vauvan nukahtaminen syliin/sänkyyn

ihmettelen..

Moi mammat.

Jokainen on varmaan kuullut/ lukenut jostain, että vauvaa ei saisi nukuttaa syliin, vaan pitäisi saada nukkumaan omaan sänkyyn. Ideana siis että pienokaisen olisi erittäin tärkeää herätä samasta paikasta mihin on nukahtanut. Syliin nukahtanut vauva pitäisi havahduttaa ennen sänkyyn siirtoa.

Tekeekö joku oikeasti näin?? Mulla on kaksi lasta, nuorempi 2kk, enkä kumpaakaan ole koskaan herättänyt pinnasänkyyn siirrettäessä. Enkä aio ikinä tehdä niin, kumpikaan ei ole koskaan osannut nukahtaa itsekseen sänkyyn. (toki meidän 2v. nykyään nukahtaa itse omaan sänkyyn, mutta ei nukahtanut vauvana) Uskallan väittää ettei asialla ole mitään merkitystä. Esikoinenkin on nukahdellut pienempänä mihin sattuu ja herännyt eri paikoista. Ainakin meidän ipanoille on ollut tärkeämpää että tuttu aikuinen, eli isi tai äiti, on vastaanottamassa heräämisen hetkellä.

Miten teillä muilla nukahdetaan?

8

1950

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja sieltä myös useimmiten herätään.
      Olen kuitenkin linjoillasi siinä asiassa, etten kyllä syliin herättänyttä herättäisi ennen sänkyyn viemistä.
      Terve järki menee tuollaisten "sääntöhupsutusten" edelle.

Toinen sääntö mitä en allekirjoita on täällä usein viljelty "tunti per elinkuukausi ja vuorokausi per elinvuosi"- sääntö sen suhteen miten kauan lapsi kestää eroa äidistään.
      Muitakin vastaavia on.

• evian

"kyläilysääntöä" en ymmärrä minäkään. Meidän poika oli viime viikonloppuna (reilu 5-viikkoisena) yökylässä kummitätinsä perheen luona ja se meni oikein hyvin! Vaikeinta oli isällä (ja kissalla kun se etsi vauvaa ihmeissään joka puolelta), joka ehdotti muutaman kerran että haetaan se poika sieltä nyt kuitenkin kotiin :)

Itse en siis enää imetä, joten (yö)kyläily on mahdollista enkä tosiaan jaksa uskoa että yhden yön/päivän ero vanhemmista olisi vahingollista noin(kaan) pienelle.
        Omakin kummipoikani oli meillä yökylässä ensimmäisen kerran alle 2-kuisena ja terve tuleva eskarilainen on pojasta kasvanut!

• pedakooki.

tuosta toisesta säännöstä. jos pienen vauvan vie yökylään tai vaikka päiväkylään niin hänhän nukkuu suurimman osan ajasta. herätessään saa pulloa ja nukahtaa yleensä uudestaan.
        kyllä vanhemmat tietävät oman lapsensa rutiinit.
        jos lapsi on syötetty ja tyytyväinen niin nukkuu usein tunteja. onko sillä väliä jos joku vauvalle tuttu sillä aikaan hoitaa?

sitten kun vauvalle tulee "vierastuskausi" jos tulee niin ei tietenkään voi jättää hoitoon edes tunniksikaan. vauva/lapsi saattaa mennä ihan paniikkiin jos äiti ei olekkaan lähellä herättyään.

omat lapseni on ollut hoidossa silloin tällöin ihan vauvasta asti ja ovat tasapainoisia tänäkin päivänä. se on tärkeintä että vanhemmat itse tuntevat lapsensa ja tietävät miten he reakoivat eri tilanteisiin/ihmisiin.

• äiti kolmelle

Ykkönen nukutettiin syliin, kakkonen nukahti tassuhoidolla sänkyynsä ja kolmosen kohdalla löysin kantoliinat.... Ei kannata kuunnella asiantuntijoita kun kyseessä on niinkin arvokas asia kuin unen saanti! Hinnalla milllä hyvänsä ja keinoja kaihtamatta. :)

Jos mietin omalla kohdallani miltä tuntuu herätä kun ei tiedä missä on, niin kyllä siinä pikku paniikki ehtii iskeä. Joskus käy niin että aamulla joutuu pällistelemään hetken vaikka ihan itse on omaan sänkyyn köpötellyt.
      Joten sikäli ymmärrän että vauvalle voi iskeä paniikki myös samassa tilanteessa.

Tosi kaksipiippuinen juttu tämä nukuttaminen.
      Meillä 9-viikkoinen nukahtaa helpoiten syliin. Toisaalta on tosi ihanaa antaa vauvan tuhista vaikka monta tuntia siinä sylissä, mutta toisaalta ei pidä opettaa nukkumaan vain sylissä.
      Pitäisi opettaa nukahtamaan yksin sänkyynsä, jotta se jatkossakin onnistuisi. Välillä on raskasta nukuttaa 30 min sänkyyn kun tietää, että sylissä vauva nukahtaisi viidessä minuutissa.
      Ei saisi nukuttaa liikkeeseen että osaa nukahtaa ilman liikettäkin.
      Ja höpöhöpö...

Huoh :)

• mieltä olen

Meillä yleensä laitetaan vauva nukkumaan sänkyyn illalla, mutta jos se nukahtaa johonkin muualle, niin kyllä varmasti siirrän sen sänkyyn herättämättä. En tietenkään uskalla mennä väittämään, ettei kukaan vauva koskaan voi moista siirtoa ihmetellä, mutta tuskin siitä traumoja kenellekään tulee. Jos vauva joka ilta nukahtaa syliin ja herää sängystä, niin eiköhän sängystä herääminen ole hänelle vähemmän yllättävää kuin sylistä herääminen.

Kun noita isompia lapsia joskus nukkuvana kannan autosta sänkyyn, niin eivät he edes aamulla muista nukahtaneensa autoon. Eikä pieni vauva ensimmäisenä herätessään ajattele, että en minä tähän kyllä ole nukahtanut.

• pedakooki.

en tiedä mihinkä "teoriaan" tämä perustuu. uskon
      että takana voi olla vaikka seuraava:
      lapsella on vaikea nukahtaa omaan sänkyyn. kokee turvattomuutta. lasta aletaan nukuttamaan syliin ja siirretään nukahdettua sänkyyn --> seuraus siitä on että lapsi ei nukahda enään syliinkään koska luottamus kärsii.
      ja nyt tarkoitan hieman isompia lapsia.

vauvathan yleensä ihan pienestä asti nukahtavat syliin imetyksen aikana/jälkeen. en näe mitään järkeä herätellä nukahtanutta vauvaa.

• kredit

meil on kiikkustuoliin nukutettu pienestä, istumme siihen yhä laulelemaan, ja aina ei uni tule ennen vakio repertuaaria, silloin nostan (nuorimman tietenkin) omaan sänkyynsä ja toivotan hyvää yötä. Jos on nukahtanut, lasken sänkyyn ja peittelen. Kokemusta neljästi.

Niin, ja moni muukin alan vakio-opetus pitää miettiä maalaisjärjellä, niinkun nämä "imetä vaan, kyllä se sujuu" (sujuu äidin väsytys juu) tai aina selälleen/kyljelleen, ettei tule sitä tai tätä.

Työssä ammattilaisen pitää tietenkin tehdä kulloisenkin trendin mukaisesti, mutta kotona, silloin eletään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      73
      2805
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2694
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1792
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1637
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1560
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      10
      1525
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1412
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1267
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1243
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1229
    Aihe