"Ihmisviisautta" vain: Kreationismi

Uskovaiset kreationistit täällä ja siellä täällä tuntuvat määrittävän tieteen olevan vain "erehtyväistä ihmisviisautta" = luulotteluja.

Eivätkä he huomaa, että myös heidän kreationisminsa on USAsta lainattua erehtyväistä "ihmisviisautta", teologiaa.

Uskovaiset tuntuvat erottelevan jyrkästi erilaisiksi: erehtyvä muuttuva Tiede versus muuttumaton Raamattu.

Erilaisuus ei ole kuitenkaan siinä. "Muuttumaton Raamattu" on vain kasa kirjaimia, heti kun lukija sitä lukee hän tekee tulkintoja erehtyväisellä ihmisviisaudellaan, näkihän se jo tuolta aiemmin viikko sitten kun tuttumies ja outsider ja JT-läiset kukin TULKITSIVAT Raamatun alkukappaletta Geneisistä kukin omalla keskenään ristiriitaisella tavallaaan. Joten aina kun uskova puhuu Raamatusta, voin sanoa: PYH EREHTYVÄISTÄ IHMISVIISAUTTA :D

Erottelu olisi pikemmin tämä:
Luonto - tiede ja teoriat
Raamattu - teologia, uskovan puheet ja kreationismi

Ensin on se absoluutti : luonnonlait ovat ja pysyvät, myös se Raamattu kotihyllyssä pysyy liki samana.
Mutta tiede ja Raamatuntulkinta, luulo mitä Raamattu sanoo ja mitä ei, on ihmisviisautta JOKA ON EREHTYVÄISTÄ.

Joten älköön kukaan enää tulko sanomaan mulla omaavansa absoluuttitotuuden. Hän joka niin väittää eikä ole Jumala itse, valhettelee.

3

416

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..vaikka Raamattu todella olisi Jumalan sanaa.

• Ristinkantaja

täytyy hieman korjata käsitystäsi: Teologia on tietten eräs laji. Teologia itsessään ei ole Jumalan sanaa. Se on tiedettä, joka tuki Kristinuskon olemusta tieteellisesti - mutta se ei ole kristinuskoa. Tänä päivänä, jos pysytään kotoisessa Suomessa, on teologia vieraantunut paljonkin raamatullisista näkemyksistä; joissain äärimmäisyyksissä se toimii raamatullisuuden pahimpana pirstoajana ! Eli, kannattaa nyt pitää erillään raamatullinen Usko ja Teologia. Itse en näe Teologian hedelmissä paljokaan hyvää. Raamatulliset teologit - Suomessa - ovat lähes kaikki jo Kirkkauden maailmoissa.

• Mr.K.A.T.

Myönnän käyttäneeni termiä löysästi.
        Joku "Raamatunselitysoppi" parempi termi ?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minä häviän tämän taistelun

Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      88
      8129
    2. Jos jokin ihme

Tapahtuisi huomenna niin mikä se olisi sinun elämässäsi?
      Ikävä
      89
      6218
    3. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      55
      6178
    4. Sydän karrella

Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme
      Ihastuminen
      34
      4711
    5. Miksi halusit

Tällaisen suhteen?
      Ikävä
      50
      3225
    6. Onko yhtään ikävä

Vai pitäisikö sinut unohtaa
      Ikävä
      36
      3224
    7. Sinulle J mies

Hyvää joulua ❤️
      Ikävä
      44
      2769
    8. Sinällään hauska miten jostakin

jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per
      Ikävä
      41
      2705
    9. Mikä tarkoitus tällä kaikella

On ollut? Osaatko vastata tähän?
      Ikävä
      43
      2651
    10. Olet taitava

monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo
      Ikävä
      56
      2492
    Aihe