Onko as oy:n kirjanpidossa mitään erikoista verrattuna tavallisen yrityksen kirjanpitoon? Teen työkseni kirjanpitoa, mutta asunto-osakeyhtiöihin en ole koskaan joutunut sekaantumaan. Nyt olisi mahdollisuus saada sellaisen kirjanpito hoidettavaksi (ihan "henkilökohtaisesti" siis, ei mitenkään päivätyöni puitteissa) ja mietin tosiaan onko siinä mitään niin erilaista ettäkö en pystyisi sitä hoitamaan. Kyseessä uudehko ja pienehkö muutaman asunnon yhtiö. Kirjanpidon osaan tehdä alusta loppuun, eli tilinpäätöskin hoituu. Ainoastaan se, että onko as oy:n tilinpäätöksessä jotain erilaista kuin yrityksillä?
Tietysti joutuisin sitä varten hankkimaan jonkin ohjelman (suosituksia saa antaa :)) ja ajattelin että ehkäpä jokin kirjakin as oy:n kirjanpidosta tulisi hankittua, tai vähintäänkin ainakin lainattua ja luettua. Ihan oman kokemuksen ja tietotaidon kartuttamisen takia tähän "tarjoukseen" olisi aika houkuttelevaa tarttua.
As Oy:n kirjanpito
13
5069
Vastaukset
- siinä
mitään erikoista ole.
- laki,
sieltä ne isoimmat erot selviävät.
Poistokäytäntö on vähän väljempää.
Ja jos yhtiöllä on lainaosuusksia, niiden puljailussa on oma työnsä. - konttorirotta
Poistoilla vain pyritään saamaan tulos nollaan. Sitten pitää vahtia näiden hallituksen jäsenten perään, etteivät tekisi tai ehdottele laittomuuksia. Esim. talkoisiin osallistuvien vastikkeet pienempiä tai että maksettaisiin ylimääräisiä korvauksia heille talon asioilla juoksemisesta yms.
Tilintarkastuslakiin taisi taloyhtiöille tulla joku asuntokohtainen raja, jonka jälkeen tilintarkastus on suoritettava, olisko ollut 20 huoneistoa?
Kai teillä joku isännöitsijä on, joka pitää huolen taloyhtiön "teknisestä" puolesta?- tavallaan
olisi se henkilö, joka tätä kirjanpitohommaa minulle ehdotti. Eli en itse asu kyseisessä yhtiössä, vaan tuttavani. Heillä (taloyhtiön asukkailla siis) olisi tarkoituksena hoitaa itse kaikki huoltotyöt (lumityöt jne), joten eivät haluaisi jatkossa maksaa "turhasta" nykyiselle isännöinti- ja kirjanpitotoimistolleen. Minulle varmaan lankeaisi kinrjanpidon ohella isännöitsijän todistusten (onkos tuo nyt se oikea nimitys?) kirjoittaminen, ja sehän nyt tapahtuisi ehkä tyyliin kerran vuodessa, jos sitäkään tuollaisessa pienessä yhtiössä. Pitäisi vaan selvittää sellaisen todistuksen sisältö tässä myös, etten lupaudu johonkin mihin en sitten pystykään. Ja jos joku tämän lukeva nyt sattuu tietämään esim. että tarvitaanko tuollaista todistusta kirjoittamaan joku jollakin tavalla isännöintiin pätevöitynyt ihminen, niin kertokaa ihmeessä. Toki aioin kyllä itsekin asiaa netistä penkoa jos tuo as oy nyt päättää lopulta minun puoleeni kääntyä.
Mutta selvennätkö vielä tuota poistoasiaa. Jos siis yhtiö hankkii jonkin koneen tai joutuu uusimaan jonkin laitteen muutaman vuoden päästä (no, senhän voisi ehkä muutenkin laittaa korjauskuluihin...), siitäkö ei ole pakko tehdä poistoja samoin säännöin kuin yrityksissä? Onko sitten mitään sääntöä tai rajaa milloin poisto olisi pakko tehdä? - sen lain?
tavallaan kirjoitti:
olisi se henkilö, joka tätä kirjanpitohommaa minulle ehdotti. Eli en itse asu kyseisessä yhtiössä, vaan tuttavani. Heillä (taloyhtiön asukkailla siis) olisi tarkoituksena hoitaa itse kaikki huoltotyöt (lumityöt jne), joten eivät haluaisi jatkossa maksaa "turhasta" nykyiselle isännöinti- ja kirjanpitotoimistolleen. Minulle varmaan lankeaisi kinrjanpidon ohella isännöitsijän todistusten (onkos tuo nyt se oikea nimitys?) kirjoittaminen, ja sehän nyt tapahtuisi ehkä tyyliin kerran vuodessa, jos sitäkään tuollaisessa pienessä yhtiössä. Pitäisi vaan selvittää sellaisen todistuksen sisältö tässä myös, etten lupaudu johonkin mihin en sitten pystykään. Ja jos joku tämän lukeva nyt sattuu tietämään esim. että tarvitaanko tuollaista todistusta kirjoittamaan joku jollakin tavalla isännöintiin pätevöitynyt ihminen, niin kertokaa ihmeessä. Toki aioin kyllä itsekin asiaa netistä penkoa jos tuo as oy nyt päättää lopulta minun puoleeni kääntyä.
Mutta selvennätkö vielä tuota poistoasiaa. Jos siis yhtiö hankkii jonkin koneen tai joutuu uusimaan jonkin laitteen muutaman vuoden päästä (no, senhän voisi ehkä muutenkin laittaa korjauskuluihin...), siitäkö ei ole pakko tehdä poistoja samoin säännöin kuin yrityksissä? Onko sitten mitään sääntöä tai rajaa milloin poisto olisi pakko tehdä?oikeesti?
- Konttorirotta
tavallaan kirjoitti:
olisi se henkilö, joka tätä kirjanpitohommaa minulle ehdotti. Eli en itse asu kyseisessä yhtiössä, vaan tuttavani. Heillä (taloyhtiön asukkailla siis) olisi tarkoituksena hoitaa itse kaikki huoltotyöt (lumityöt jne), joten eivät haluaisi jatkossa maksaa "turhasta" nykyiselle isännöinti- ja kirjanpitotoimistolleen. Minulle varmaan lankeaisi kinrjanpidon ohella isännöitsijän todistusten (onkos tuo nyt se oikea nimitys?) kirjoittaminen, ja sehän nyt tapahtuisi ehkä tyyliin kerran vuodessa, jos sitäkään tuollaisessa pienessä yhtiössä. Pitäisi vaan selvittää sellaisen todistuksen sisältö tässä myös, etten lupaudu johonkin mihin en sitten pystykään. Ja jos joku tämän lukeva nyt sattuu tietämään esim. että tarvitaanko tuollaista todistusta kirjoittamaan joku jollakin tavalla isännöintiin pätevöitynyt ihminen, niin kertokaa ihmeessä. Toki aioin kyllä itsekin asiaa netistä penkoa jos tuo as oy nyt päättää lopulta minun puoleeni kääntyä.
Mutta selvennätkö vielä tuota poistoasiaa. Jos siis yhtiö hankkii jonkin koneen tai joutuu uusimaan jonkin laitteen muutaman vuoden päästä (no, senhän voisi ehkä muutenkin laittaa korjauskuluihin...), siitäkö ei ole pakko tehdä poistoja samoin säännöin kuin yrityksissä? Onko sitten mitään sääntöä tai rajaa milloin poisto olisi pakko tehdä?Asoy:n ei ole pakko tehdä suunnitelman mukaisia poistoja, joten ei tarvii kirjata poistoja rasittamaan tulosta, mikäli tulos menisi miinukselle. Poistoja kannattaa tehdä vain vuosina, jolloin tulos jäisi liikaa positiiviseksi.
Toki hankitut koneet aktivoidaan taseeseen normaalisti, mutta poistoja ei tehdä normaaliin tapaan.
- kirjanpito ei
ole mitään rakettitiedettä mutta suosittelen tutustumaan alan kirjallisuuteen ennen töihin ryhtymistä. Monessa kirjanpito-ohjelmassa on myös tilikartat asunto-osakeyhtiölle joten kirjanpitoa varten ei tarvita mitään erillistä ohjelmaa.
Sen sijaan isännöinnissä ohjelma on avuksi, sillä joudut mm. ylläpitämään lainaosuuksia, antamaan isännöitsijäntodistuksen, talonkirjaotteen sekä hoitamaan vastikereskontran. Pienenkin taloyhtiön rutiineissa säästää tunteja jos hankkii isännöintiohjelman, hinta on halvimmillaan muutaman satasen.
Halvimmat isännöintipalvelut maksavat ainakin tuolla Kortteli-isännöinnillä alle satasen kuussa joten siitä voi miettiä millä hinnalla hommaa hoitaa. Kai taloyhtiölle lähtökohtana on että saavat palvelun sinulta edullisemmin kun isännöitsijäntoimistolta? - mitään ihmeellistä
Tässä muutama asia, jota kannattaa miettiä:
1. Oletko yrittäjä tai maksetaanko sinulle palkkaa sivukuluineen?
2.As oy ei koskaan maksa veroja eli taitava kirjanpitäjä näyttää tulosta n. 20€ ja jos poistot ei riitä tähän, niin yhtiökokouksissa pitää tehdä päätös jonkin rahaston perustamiselle.
3. Poistoprosenttien yläraja on sama kuin muillakin, mutta poistoja ei tarvitse käyttää, toki voi ja käyttää vahvistettua tappiota sitten hyväksi hyvänä vuonna.
4. Oletko varma, ettei sinusta tule samalla isännöitsijää, joka setvii riitoja, tilaa korjaajia, osallistuu hallituksen kokouksiin ja toimeenpanee sen päätöksiä?
5. Pelkkä kirjanpito on helppoa, mutta melkoinen riesa, jos tositteita puuttuu, lainalaskelmat ei täsmää kun amatööri tekee niitä ruutupaperille. - asia tässä
tuli mieleen. Uskallan väittää, että pakko on ainakin jonkin oppikirjan avulla perehdyttävä As Oy:n kirjanpidon erityispiirteisiin. Tässä muutamia ehdottomasti tiedettäviä asioita: rahastoinnin ja asuintalovarausten edellytykset, poistoprosentit rakennuksille, rakennelmille ja kalustolle (ei tarvitse tehdä sumu-poistoja), vastikerahoituslaskelman (jälkilaskeman) laatiminen tilinpäätökseen. Hyviä kirjoja aiheeseen kyllä löytyy, esim. Kari Mannerin kirjoittamia.
- prokp
no huh huh... olen tehnyt työkseni as oy kirjanpitoja ja todellakin on nähty kun ns. kirjanpitäjät ovat tehneet näitä kirjanpitoja. As Oy kirjanpito eroaa täysin esim Oy kirjanpidosta.. että onnea vaan sullekin
- >>>
Näin on asia. Asunto-osakeyhtiöön verrattuna pieni elinkeinotoimintaa harjoittava osakeyhtiö on helppo homma.
Olen (hyväksytty) tilintarkastaja, joka kohta 20 vuoden aikana on tarkastanut kymmenien eri asunto-osakeyhtiöiden tilinpäätöksiä. Harvoin näkee kiitettävästi laadittuja tilinpäätöksiä.
- Ullastiinatar
As Oyt ei ole ALV-velvollisia.
Alkuperäinen kirjoittajahan vain tekisi kirjanpidon ja isännöinnin hoitaa joku muu. Joo, näin tehdään monessa talossa. Ihan normi juttu.
As Oyn ei kannata tehdä voittoa jottei joudu maksamaan veroja. - 556677
Kirjanpidossa ei mitään ihmeellistä - tilinpäätöksen liitetiedot ovat vähän laajemmat kuin pienissä osakeyhtiöissä, muuten ei juuri eroa. Toki on syytä ymmärtää muut asoyn erikoisuudet, kuten rahastointi yms ettei tule kalliita virheitä....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan firma haastettiin käräjille
Seiska: Martinan firma haastettiin käräjille, taustalla outo rahasotku.3002195Putin ei suostu tulitaukoon nyt kun Kurskin taistelut ovat kesken
ja venäjä on viimein päässyt niskan päälle, suuren ylivoiman turvin. Ukraina ilmeisesti suorittaakin taktista vetäytymi2182114Miksi haluat satuttaa
Sillä tiedolla ettet välittäisi minusta vaikka se ei ole totta. Silti tiedän että rakastat minua edelleen. Niinkuin sano461315- 871251
- 1011203
- 821191
Millainen ihminen linda brandt-ahde on
Hän on nyt julkisuudessa varsin eriskummallisen asian tiimoilta431185Martina makkarankuori päällä
Voi hyvää päivää minkä asun oli valinnut Emma gaalaan, ei jäänyt kenellekään epäselväksi, minkälaiset rinnat on naikkose1611131- 1171060
- 60954