Viesti 8/8/2008

"Ei sanat salahan joua
Eikä luottehet lovehen,..."

- Väinämöinen Kalevalan 17. runossa

http://www.iki.fi/manninen/vipunen.html

Koska tuo nyt sattuu olemaan kotisivullani englanniksi, en copy-pastaa sitä nyt tänne.

4

490

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1. Älä koskaan julista tai tuomitse ketään syylliseksi
      mihinkään - älä edes itseäsi.

      2. Huomaa, että jos kohtalo tai Jumalan tahto olisi mennyt
      toisin - voisit olla nyt kenen tahansa kengissä tai housuissa.

      3. Ole armelias itseäsi ja kaikkia muita kohtaan -
      kurottaudu kohti ehdottoman rakkauden polkua.

      4. Ei ole olemassa syytä olettaa, että Jumala, jumalat
      tai jumaluudet eivät voisi huijata ihmisiä tai
      toisiansa. Tämä maailmankaikkeus on mahdollisesti vain
      jumalallinen tietokonesimulaatio tai jopa jumalallinen
      käytännön pila. Kuten on sanottu, elämämme päätarkoituksia
      voi olla vain hölmöillä ympäriinsä ja toivottavasti
      oppia jotakin, esimerkiksi etiikasta.

      5. Kuinka paljon on mahdollista - älä tee vastarintaa
      sille mitä pidät pahana. Jos joku lyö sinua, älä
      lyö heti takaisin, ellei se ole välttämätöntä
      itsepuolustussyiden takia. Useissa tapauksissa kannattaa
      kertoa tulleensa loukatuksi tai itkeä.

      6. Yritä elää nykyhetkessä - ei liikaa menneessä
      tai tulevaisuudessa. Tunne nykyhetken ja läsnäolon
      voima.

      7. Eräs viisas mies sanoi, että hänen salaisuutensa
      oli, että hän hyväksyi kaiken mitä tapahtui. Jos
      elät tarpeeksi kauan, niin todennäköisesti
      joudut tekemään samoin.

      • Jeesus

        Aika hyviä neuvoja. Harvemmin kirjoittelen täällä, mutta nyt tunsin tarvetta siihen. Kohtaa neljä, voisin sinulle hieman valottaa.

        Isä on puutarhuri, enkelit sadonkorjaajia ja sinä hedelmä. Millainen hedelmä sinä haluat olla? Kuolema on portti iäisyyteen, se missä sen vietät, riippuu itsestäsi.
        Kohta viisi alkaa hyvin, mutta älä lyö takaisin. Jos tähän pystyt, olet jo matkalla parempaan ja voit luottaa siihen.
        Lue minusta, kuule minusta ja seuraa minua, niin saat tuntea minut. Siunausta!


      • Jeesus kirjoitti:

        Aika hyviä neuvoja. Harvemmin kirjoittelen täällä, mutta nyt tunsin tarvetta siihen. Kohtaa neljä, voisin sinulle hieman valottaa.

        Isä on puutarhuri, enkelit sadonkorjaajia ja sinä hedelmä. Millainen hedelmä sinä haluat olla? Kuolema on portti iäisyyteen, se missä sen vietät, riippuu itsestäsi.
        Kohta viisi alkaa hyvin, mutta älä lyö takaisin. Jos tähän pystyt, olet jo matkalla parempaan ja voit luottaa siihen.
        Lue minusta, kuule minusta ja seuraa minua, niin saat tuntea minut. Siunausta!

        Jeesus kirjoitti:
        "Kohta viisi alkaa hyvin, mutta älä lyö takaisin."

        Yritän välttää lyömästä.

        Vuorisaarnan kohta, jossa evankeliumien Jeesus sanoo "älkää tehkö pahalle vastarintaa" (Matt.5:38-41), on kyllä evankeliumien Jeesuksen ja koko Raamatun pysäyttävimpiä kohtia.

        Tarkoittaako Matteuksen evankeliumin laatija ja/tai kirjoittaja todella, että se otetaan kirjaimellisesti? Sellaiset herrat kuin Friedrich Nietzsche ja Leo Tolstoi ovat katsoneet, että tuo lausahdus on avain koko evankeliumien Jeesuksen oppiin.

        Itse olen ymmärtänyt, että se kuvaa hyvin evankeliumeiden Jeesuksen asennetta elämään ja muihin ihmisiin. Toinen avain on käsittääkseni
        vuoden 1992 kirkkoraamattuun päätynyt "Älkää julistako ketään syylliseksi" (Luuk.6.37)

        Aiemmissa käännöksissä puhuttiin tuossa kohtaa kadotustuomion lausumisesta ja sadattelusta.

        Minusta tässä syylliseksi julistamisen kieltämisessä voisi olla todella ruutia kaiken maailman pohtijoille vähäksi aikaa. - Esimerkiksi rajataan todellisuudesta erilleen tietty atomijoukko, josta ihminen on koostunut, ja lyödään leima: "tuo on syyllinen" jne.


      • sappua
        varaväkevä kirjoitti:

        Jeesus kirjoitti:
        "Kohta viisi alkaa hyvin, mutta älä lyö takaisin."

        Yritän välttää lyömästä.

        Vuorisaarnan kohta, jossa evankeliumien Jeesus sanoo "älkää tehkö pahalle vastarintaa" (Matt.5:38-41), on kyllä evankeliumien Jeesuksen ja koko Raamatun pysäyttävimpiä kohtia.

        Tarkoittaako Matteuksen evankeliumin laatija ja/tai kirjoittaja todella, että se otetaan kirjaimellisesti? Sellaiset herrat kuin Friedrich Nietzsche ja Leo Tolstoi ovat katsoneet, että tuo lausahdus on avain koko evankeliumien Jeesuksen oppiin.

        Itse olen ymmärtänyt, että se kuvaa hyvin evankeliumeiden Jeesuksen asennetta elämään ja muihin ihmisiin. Toinen avain on käsittääkseni
        vuoden 1992 kirkkoraamattuun päätynyt "Älkää julistako ketään syylliseksi" (Luuk.6.37)

        Aiemmissa käännöksissä puhuttiin tuossa kohtaa kadotustuomion lausumisesta ja sadattelusta.

        Minusta tässä syylliseksi julistamisen kieltämisessä voisi olla todella ruutia kaiken maailman pohtijoille vähäksi aikaa. - Esimerkiksi rajataan todellisuudesta erilleen tietty atomijoukko, josta ihminen on koostunut, ja lyödään leima: "tuo on syyllinen" jne.

        Avoin ihminen ei vastaa pahaan pahalla.
        Sielun eli Itsen ei tarvitse suojautua pahaa vastaan niillä keinoilla joita pahuus käyttää. Tärkeää elämässä on vain se, että vahvistaa itseään pahuuden edessä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1117
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      113
      910
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      279
      679
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      658
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      621
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      556
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      520
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe