Tiedottaja

iskee jälleen

C.S. Lewis, entinen ateisti
Usko ... on taito pitää kiinni siitä, minkä järkesi on vaihtelevista mielialoistasi huolimatta kerran hyväksynyt. Sillä mielialat muuttuvat, ottipa järki minkä kannan tahansa. Sen tiedän kokemuksesta. Nyt kun olen kristitty, minulla on mielentiloja, jolloin koko juttu näyttää hyvin epätodennäköiseltä: mutta kun olin ateisti, minulla oli mielentiloja, jolloin kristinusko näytti kauhistuttavan todennäköiseltä. Tällainen mielenvireiden kapina todellista minuuttasi kohtaan on kuitenkin käynnissä. Siksi usko on niin välttämätön hyve: ellet opeta mielenvireitäsi oivaltamaan, missä ne menevät harhapoluille, et voi koskaan olla tervejärkinen kristitty tai edes tervejärkinen ateisti, vaan vain sinne tänne häälyvä olento, jonka uskomukset itse asiassa riippuvat säästä tai ruoansulatuksesta. Näin ollen tapaa uskoa on harjoitettava. - C.S. Lewis

Perusteluni Jumalaa vastaan oli, että maailmankaikkeus näytti niin julmalta ja epäoikeudenmukaiselta. Mutta mistä sain tämän idean oikeasta ja väärästä? Ihminen ei sano viivaa vääristyneeksi ellei hänellä ole jonkinlaista ideaa suorasta. Mihin vertasin maailmankaikkeutta kutsuessani sitä epäoikeudenmukaiseksi? Jos joko näytelmä oli huono ja järjetön niin sanoakseni A:sta Ö:hön, miksi minä, jolla piti olla osa tuossa näytelmässä, reagoin niin voimallisesti sitä vastaan? Ihminen tuntee itsensä märäksi pudotessaan veteen, koska ihminen ei ole vesieläin: kala ei tuntisi itseään märäksi. Tietenkin olisin voinut luopua oikeudenmukaisuuden ajatuksestani sanomalla, että se oli vain oma yksityinen ideani. Mutta jos olisin tehnyt niin, silloin perusteluni Jumalaa vastaan olisi myös kumoutunut - sillä perustelu oli kiinni väittämästä, että maailma todella oli epäoikeudenmukainen, eikä siitä että se ei vain sattunut miellyttämään yksityisiä mieltymyksiäni. Näin juuri yrittäessäni todistaa, että Jumalaa ei ollut - toisin sanoen, että koko todellisuus oli järjetön - minun oli pakko olettaa, että yksi todellisuuden osa - nimittäin ideani oikeudenmukaisuudesta - oli täysin järkevä. Näin ollen ateismi osoittautuu liian yksinkertaiseksi. Jos koko maailmankaikkeudella ei olisi merkitystä, emme olisi koskaan nähneet, että sillä ei ole merkitystä: aivan samoin kuin jos maailmankaikkeudessa ei olisi lainkaan valoa eikä olentoja, joilla on silmät, emme koskaan tietäisi, että se on pimeä. Pimeys olisi vailla merkitystä. - C.S. Lewis

4

181

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jenkkihihhuli on puhunut!

Pitikö tossa olla jotain faktaakin mukana?

Ylermi Kurppa Juupajoelta sanoi ettei Jumalaa ole olemassa, joten se on aivan sama mitä se sun C.S. Lewis sanoo!

• iskee jälleen

Onkos Jeesusjutuissa ikinä faktaakin ?

buahhaah!

nauraen, iskee jälleen

• "Tiedottaja iskee jälleen" ...kätensä paskaan!

• AngryMon

Käytetäänkö Amerikassa Ö-kirjainta?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin Enter-napilla tehdään miljardi euroa - Helsingissä

"Ei se nyt niin kovin ihmeelliseltä näytä. Tavallinen nappi, musta muovinpala, joka kököttää parikymppiä maksavan mustan
      Maailman menoa
      17
      11143
    2. Eipä tunnu se "pedofilia" huuto kiinnostavan

Lähinnä se sekohäirikkö ressukka joutuu itse vastaileen itselleen, mitään näkyvyyttä ei saa, palstalla ylipäätään on hyv
      Maailman menoa
      80
      10261
    3. Minulla ei ole ketään muita

Enkä halua ketään muita kuin sinut.
      Ikävä
      50
      4334
    4. 4,5 promillee

Aika rajut lukemat joku eilen puhaltanut.
      Suomussalmi
      24
      4037
    5. Perussuomalaiset kirjoittaa vain positiivisista uutisista

Ei tarvitse palstaa paljon seurata, kun sen huomaa. Joka ainoa positiivinen uutinen Suomen taloudesta tai ylipäätään, ni
      Maailman menoa
      12
      4008
    6. Jätä minut rauhaan

En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv
      Ikävä
      35
      3806
    7. Ben Z: "SDP ei ole ollut 50 vuoteen näin huolissaan velasta"

"– Olen ollut eduskunnassa noin 50 vuotta, eikä SDP ole koskaan ollut niin huolissaan velasta kuin nyt. Se on tietysti h
      Maailman menoa
      57
      3699
    8. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      41
      3533
    9. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      53
      3233
    10. Voiku saisi sen sun

Rakkauden kokea. Tykkään susta niin paljon edelleen.
      Ikävä
      42
      2955
    Aihe