Purjehdus/moottoriveneily taitovertailua

vetta

Olympialaisissa on parhaillaan käynnissä mittelö pääsääntöisesti soutuveneen kokoisilla luokkaveneillä purhehdustaitojen paremmuudesta.

Voisitteko kuvitella, että moottorivenepuolella olisi samalaisia kisoja; esimerkiksi Suvi-soutuveneeseen 2,5 hp moottori ja sitten veneet kolmioradalle.
Vaikea kuvitella, sillä moottorivenepuolella ei vaadita syvällisempiä taitoja.
Jos venekortti tulee, niin moottoriveneilijöille itselleen on parempi, ettei korttia vaadita purjeveneseen. Jos molemmilla olisi samat kriteerit korttiin, niin suuri joukko moottoriveneilijöistä ei saisi korttia. Alkeellisten purjehdustaitojen puute/kyvyttömyys oppia ne estäisi kortinsaannin.

16

1916

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Genoa100

      Minä voin kuvitella helpostikin: Ensin ajo ulapalle, moottorin tankkaus kanisterista keikkuvassa veneessä tai jos ei onnistu kilpailun jatko soutaen, verkon kokeminen (jokaisesta tehdystä reiästä aikasakko), laidanylikuseminen keulatuhdolla seisten ja lopuksi rantautuminen tyylipisteitä keräten. Voittajajoukkue valitaan ajan ja tyylipisteiden perusteella. Jokaisesta kateissa olevasta miehistönjäsenestä aikasakko.

    • kuvitella,

      että jos tämä kortti joskus tulee, niin tutkinnon vastaan ottaja kiinnittäisi tämän ketjun aloittajan asenteeseen huomiota eikä möyntäisi korttia.Asenteesta kirjoituksessasi paistaa jo se läpi, että olet vaaraksi muille ihmisille

      • tosiseikka joka

        On. Vetta on ainakin oman ilmoituksensa mukaan LAKIMIES.


      • pitää huomioda,
        tosiseikka joka kirjoitti:

        On. Vetta on ainakin oman ilmoituksensa mukaan LAKIMIES.

        että aloittaja on laki-mies, niin voi sen asiakas parkoja.Sillä jos tuon tasoinen kaveri on laki-mies, se käy asiakkaalle kalliiksi, sekä rahallisesti että vapaa-ajan puutteena.Voisi kuvitella asiakkaan joutuvan istuma hommiin vetta "miehen" avustaessa häntä vaikkapa polkupyörä varkauden takia(siis asiakkaalta on anastettu pyörä),joten ehkä tämä aloittajan ehdotus kannattaa jättää omaan arvoon, ettei kaikki veneilijät kohta istu kakolassa


      • Tosiseikka joka
        pitää huomioda, kirjoitti:

        että aloittaja on laki-mies, niin voi sen asiakas parkoja.Sillä jos tuon tasoinen kaveri on laki-mies, se käy asiakkaalle kalliiksi, sekä rahallisesti että vapaa-ajan puutteena.Voisi kuvitella asiakkaan joutuvan istuma hommiin vetta "miehen" avustaessa häntä vaikkapa polkupyörä varkauden takia(siis asiakkaalta on anastettu pyörä),joten ehkä tämä aloittajan ehdotus kannattaa jättää omaan arvoon, ettei kaikki veneilijät kohta istu kakolassa

        Niin hyvä LAKIMIES ei vetta sentään ole, että saisi jonkun Kakolaan. Se kun ei enää ole vankila.
        Varmasti hän haluaisi tuomita ainakin kaikki turkulaiset Kakolaan, jos vain voisi.
        Paljon lisää vettan ajatuksia voi lukea "Satamat" osastolta. Niistä voi jokainen halukas sitten muodostaa oman käsityksensä kyseisestä henkilöstä.


    • ..ohoi?

      Mikähan mahtaa olla tämän hengentuotoksen tarkoitus?

      Sekö, että vain moottoriveneilijöille
      korttipakko, koska olympilaisissa kilpaillaan vain purjeveneillä? Todella murskaava perustelu, johon ei ole mitään lisättävää ;=))

      Jos korttipakko tulee, niin kaikille samat perustiedot ja purjehtijoille sitten vielä purjehduksen perusteet - eihän peruskortilla pääse
      maanteilläkään prätkää tai rekkaa ajamaan.

      Jos korttipakko tulee, niin tutkintoihin joko kurssien tai itseopiskelun ( = riittävä käytännön kokemus ja taito tarpeellinen määrä opetusmatskuun tutustumista) kautta.

      • vetta

        Vastauksessasi otat esille,miten asiat ovat maantiellä.
        Tyypillistä; vene EI ole auto, kuten alitajuisesti näytät ajattelevan.

        Pontti on siinä, että täällä vesipuolella moottorilaivan päälliköltä edellytettiin ennenvanhaan (kun purjelaivoja vielä vähän seilasi maailman merillä) purjelaivakokemusta. Tätä siksi, että ymmärtää, miten purjelaiva käyttäytyy.
        Siksi meillä oli Suomen joutsen ja saksassa yms. Passatit ja muut koululaivat.

        Tämä sama pointti pätee nykyäänkin, ihmiset eivät ole muuttuneet viisaammaksi.
        Mutta jos purjealuksen päälliköltä ei edellytetä korttia, niin luulen, että silloin voi olla hankalampaa perustella, yleisen mielipiteen kannalta, moottoriveneilijöille purjevenekokemusta.


      • JRxxx
        vetta kirjoitti:

        Vastauksessasi otat esille,miten asiat ovat maantiellä.
        Tyypillistä; vene EI ole auto, kuten alitajuisesti näytät ajattelevan.

        Pontti on siinä, että täällä vesipuolella moottorilaivan päälliköltä edellytettiin ennenvanhaan (kun purjelaivoja vielä vähän seilasi maailman merillä) purjelaivakokemusta. Tätä siksi, että ymmärtää, miten purjelaiva käyttäytyy.
        Siksi meillä oli Suomen joutsen ja saksassa yms. Passatit ja muut koululaivat.

        Tämä sama pointti pätee nykyäänkin, ihmiset eivät ole muuttuneet viisaammaksi.
        Mutta jos purjealuksen päälliköltä ei edellytetä korttia, niin luulen, että silloin voi olla hankalampaa perustella, yleisen mielipiteen kannalta, moottoriveneilijöille purjevenekokemusta.

        ...jotain edes puoliluotettavaa lähdettä tuolle väitteelle, että purjealuspraktiikan vaatiminen aikoinaan myös konealuspäällystöltä olisi perustunut tarpeeseen ymmärtää purjealusten liikkeitä? Väite ei tunnu uskottavalta; huomattavasti uskottavampi on perustelu, että vielä viime vuosisadan alkupuolella purjealusten osuus kauppalaivoista oli tarpeeksi merkittävä olemaan potentiaalinen työpaikka => kansiupseeri saattoi joutua itse käsittelemään purjealusta. Toisin sanoen, osaamista ei todellakaan vaadittu toisen aluksen liikkeiden ymmärtämiseen vaan oman aluksen käsittelyyn (niinhän se on nykyäänkin). Kun nuo herrojen kiireet ovat välillä vähän hitaita, niin vaatimus pysyi pidempään kuin purjealukset. Sitten huomattiin lopulta, että ammattiliikenteessä ei enää ole merkityksellistä määrää purjealuksia => pätevyyttä ei tarvitse tuntea.
        Ja kun toisaalta ammattiliikenteessä ei tarvita purjealuspätevyyttä konealuspäällystöltä, niin ei sitä voi millään perusteella vaatia huviliikenteessäkään.
        Muuten: tuo "vene ei ole auto" on melkoisen hutera klisee. Onhan vedessä kelluvan ja maallaolevan kulkuvälineen käytöksessä eroja, mutta todellisuudessa ei oikeastaan ole mitään todella relevanttia tekijää, jonka nojalla maantieliikenteen periaatteet eivät sopisi myös vesiliikenteeseen. Se on tietysti vaikea niellä kaikenmaailman "merimies on erimies" -romantikoille, mutta fakta.


      • ..tämäkin
        vetta kirjoitti:

        Vastauksessasi otat esille,miten asiat ovat maantiellä.
        Tyypillistä; vene EI ole auto, kuten alitajuisesti näytät ajattelevan.

        Pontti on siinä, että täällä vesipuolella moottorilaivan päälliköltä edellytettiin ennenvanhaan (kun purjelaivoja vielä vähän seilasi maailman merillä) purjelaivakokemusta. Tätä siksi, että ymmärtää, miten purjelaiva käyttäytyy.
        Siksi meillä oli Suomen joutsen ja saksassa yms. Passatit ja muut koululaivat.

        Tämä sama pointti pätee nykyäänkin, ihmiset eivät ole muuttuneet viisaammaksi.
        Mutta jos purjealuksen päälliköltä ei edellytetä korttia, niin luulen, että silloin voi olla hankalampaa perustella, yleisen mielipiteen kannalta, moottoriveneilijöille purjevenekokemusta.

        1) Olympialaisissa kilpaillaan purjeveneillä, ei moottoriveneillä

        2) VENE EI OLE AUTO

        joten: moottoriveneilijöille korttipakko, purjetijoille ei

        OK. Vastustamattoman murskaavaa logiikkaa. Lopetetaan tämä keskustelu nyt tähän, jatkaminen on hyödytöntä.


      • ison purjeveneen
        ..tämäkin kirjoitti:

        1) Olympialaisissa kilpaillaan purjeveneillä, ei moottoriveneillä

        2) VENE EI OLE AUTO

        joten: moottoriveneilijöille korttipakko, purjetijoille ei

        OK. Vastustamattoman murskaavaa logiikkaa. Lopetetaan tämä keskustelu nyt tähän, jatkaminen on hyödytöntä.

        väistämismanovereeri vaati kymmeniä miehiä ja monta kymmentä kilometriä vedettyä köyttä. vielä nykyäänkin purjeneen apukoneen käydessä tuulen suunnan tai voimakkuuden äkillillisesti muuttuessa voima on tuulella, ei koneella. oletko koittanut isosolla genualla, kun pakittaa miten koneella kääntää vastaan? 50 neliötä vs 10 hp puuskassa ei koneteho riitä minnekkään, vaikka sen saisi heti kahvasta käänntämällä.


      • vetta
        JRxxx kirjoitti:

        ...jotain edes puoliluotettavaa lähdettä tuolle väitteelle, että purjealuspraktiikan vaatiminen aikoinaan myös konealuspäällystöltä olisi perustunut tarpeeseen ymmärtää purjealusten liikkeitä? Väite ei tunnu uskottavalta; huomattavasti uskottavampi on perustelu, että vielä viime vuosisadan alkupuolella purjealusten osuus kauppalaivoista oli tarpeeksi merkittävä olemaan potentiaalinen työpaikka => kansiupseeri saattoi joutua itse käsittelemään purjealusta. Toisin sanoen, osaamista ei todellakaan vaadittu toisen aluksen liikkeiden ymmärtämiseen vaan oman aluksen käsittelyyn (niinhän se on nykyäänkin). Kun nuo herrojen kiireet ovat välillä vähän hitaita, niin vaatimus pysyi pidempään kuin purjealukset. Sitten huomattiin lopulta, että ammattiliikenteessä ei enää ole merkityksellistä määrää purjealuksia => pätevyyttä ei tarvitse tuntea.
        Ja kun toisaalta ammattiliikenteessä ei tarvita purjealuspätevyyttä konealuspäällystöltä, niin ei sitä voi millään perusteella vaatia huviliikenteessäkään.
        Muuten: tuo "vene ei ole auto" on melkoisen hutera klisee. Onhan vedessä kelluvan ja maallaolevan kulkuvälineen käytöksessä eroja, mutta todellisuudessa ei oikeastaan ole mitään todella relevanttia tekijää, jonka nojalla maantieliikenteen periaatteet eivät sopisi myös vesiliikenteeseen. Se on tietysti vaikea niellä kaikenmaailman "merimies on erimies" -romantikoille, mutta fakta.

        Ensinnäkin purjelaivapraktiikan vaatiminen ei ollut 1900-luvun alun asia. Suomen joutsen teki koulupurjehduksia vielä 1955, tosin kulta-aika oli 1930-luvulla, jolloin praktiikka oli vaatimuksessa. Vaatimus jäi sodan melskeissä pois, kun erityisesti purjelaivat, myös koulu., tuhoutuivat sodassa. Loppullinen isku olivat koulupurjelaivojen katoamiset merellä 1950-luvulla.

        Kysymys ei ollut herrojen laiminlyönnistä (sic), kun praktiikkaa vielä vaadittiin aikana, jolloin purjelaivoilla ei ollut kaupallista merkitystä merenkulussa.

        Huviveneissä tilanne muistuttaa 1800-luvun puoliväliä purjealusten kannalta. Huvipuolella merkittävä osa aluksista on purjealuksia. Moottoriveneijilän on hyvä tietää ja kokea, miten purjealus käyttäytyy; ohistustilanteissa, merenkäynnissä, luoviessä jne ja millaisia koettelemuksia olosuhteet asettavat miehistölle.
        Olen varma, että moottoriveneilijöiden käytös ja palstapuheet muuttuisivat esimerkiksi 12m/s vastatuuleea tallinnaan keikan jälkeen.

        Omaan arvoonsa jätän maalikenteen ja vesiliikenteen samankaltaisuuden. Esitä väite sitten, kun osaat kävellä vetten päällä.


      • JRxxx
        vetta kirjoitti:

        Ensinnäkin purjelaivapraktiikan vaatiminen ei ollut 1900-luvun alun asia. Suomen joutsen teki koulupurjehduksia vielä 1955, tosin kulta-aika oli 1930-luvulla, jolloin praktiikka oli vaatimuksessa. Vaatimus jäi sodan melskeissä pois, kun erityisesti purjelaivat, myös koulu., tuhoutuivat sodassa. Loppullinen isku olivat koulupurjelaivojen katoamiset merellä 1950-luvulla.

        Kysymys ei ollut herrojen laiminlyönnistä (sic), kun praktiikkaa vielä vaadittiin aikana, jolloin purjelaivoilla ei ollut kaupallista merkitystä merenkulussa.

        Huviveneissä tilanne muistuttaa 1800-luvun puoliväliä purjealusten kannalta. Huvipuolella merkittävä osa aluksista on purjealuksia. Moottoriveneijilän on hyvä tietää ja kokea, miten purjealus käyttäytyy; ohistustilanteissa, merenkäynnissä, luoviessä jne ja millaisia koettelemuksia olosuhteet asettavat miehistölle.
        Olen varma, että moottoriveneilijöiden käytös ja palstapuheet muuttuisivat esimerkiksi 12m/s vastatuuleea tallinnaan keikan jälkeen.

        Omaan arvoonsa jätän maalikenteen ja vesiliikenteen samankaltaisuuden. Esitä väite sitten, kun osaat kävellä vetten päällä.

        ...lukemaan, poju. Kirjoitin "viime vuosisadan alkupuolella", en "alussa". Omatkin aikamääreesi sopivat hyvin siististi yhteen sen kanssa, että purjelaivapraktiikan vaatiminen poistui vasta, kun asiasta päättävät uskoivat, ettei enää ollut todennäköistä pätevyyskirjan haltijan joutuminen ajamaan purjelaivaa.
        Ja kuvitelmasi vaatimuksen perusteesta on naurettava. Jokainen päällikkö on merellä vastuussa OMASTA aluksestaan, ei toisten.

        Yhtä naurettavia ovat vaatimuksesi, että moottoriveneilijöiden tarvitsisi tai tietää yhtään mitään purjeveneiden käyttäytymisestä tai, herra nähköön, "olosuhteiden miehsitölle asettamista koettelemuksista".

        Liikenne on liikennettä on liikennettä, sanoitpa sinä mitä tahansa. Meriliikennettä ei ole mitään syytä asettaa erikoisasemaan. Ja jos purjehtijan kantti ei kestä sitä, että konealukset toimivat kuten maantiellä, niin paras pysyä rannalla.


      • vetta
        JRxxx kirjoitti:

        ...lukemaan, poju. Kirjoitin "viime vuosisadan alkupuolella", en "alussa". Omatkin aikamääreesi sopivat hyvin siististi yhteen sen kanssa, että purjelaivapraktiikan vaatiminen poistui vasta, kun asiasta päättävät uskoivat, ettei enää ollut todennäköistä pätevyyskirjan haltijan joutuminen ajamaan purjelaivaa.
        Ja kuvitelmasi vaatimuksen perusteesta on naurettava. Jokainen päällikkö on merellä vastuussa OMASTA aluksestaan, ei toisten.

        Yhtä naurettavia ovat vaatimuksesi, että moottoriveneilijöiden tarvitsisi tai tietää yhtään mitään purjeveneiden käyttäytymisestä tai, herra nähköön, "olosuhteiden miehsitölle asettamista koettelemuksista".

        Liikenne on liikennettä on liikennettä, sanoitpa sinä mitä tahansa. Meriliikennettä ei ole mitään syytä asettaa erikoisasemaan. Ja jos purjehtijan kantti ei kestä sitä, että konealukset toimivat kuten maantiellä, niin paras pysyä rannalla.

        Kirjoiti mm; "purjelaivapraktiikan vaatiminen poistui vasta, kun asiasta päättävät uskoivat, ettei enää ollut todennäköistä pätevyyskirjan haltijan joutuminen ajamaan purjelaivaa. "

        Lyhyenä kommenttina seuraavaa; laivastopuolella purjelaivapraktiikan vaatiminen säilyi vuosikymmeniä pidenmpään (ja sitä voi vieläkin hankkia useissa maissa).
        Logiikkasi mukaan sotapuolella oli sitten kapteenin papereilla mahdollista joutua ajamaan sotapurjelaivaa vielä 1950-luvulla. Tosin sotapuolelle purjeet hävisivät 100-vuotta aikaisemmin.

        Meriliikenteessäkin on syytä tietää, miten muut alukset käyttäytyvät; mitä on luoviminen jne.
        Purjeveneiden etuajo-oikeus tosin on perusteltua jo senkin jodosta, että moottoriveneilijöissä on kaltaisiasi tyyppejä.

        Väistelevää kesänjatkoa.


      • pitää huomioida
        JRxxx kirjoitti:

        ...lukemaan, poju. Kirjoitin "viime vuosisadan alkupuolella", en "alussa". Omatkin aikamääreesi sopivat hyvin siististi yhteen sen kanssa, että purjelaivapraktiikan vaatiminen poistui vasta, kun asiasta päättävät uskoivat, ettei enää ollut todennäköistä pätevyyskirjan haltijan joutuminen ajamaan purjelaivaa.
        Ja kuvitelmasi vaatimuksen perusteesta on naurettava. Jokainen päällikkö on merellä vastuussa OMASTA aluksestaan, ei toisten.

        Yhtä naurettavia ovat vaatimuksesi, että moottoriveneilijöiden tarvitsisi tai tietää yhtään mitään purjeveneiden käyttäytymisestä tai, herra nähköön, "olosuhteiden miehsitölle asettamista koettelemuksista".

        Liikenne on liikennettä on liikennettä, sanoitpa sinä mitä tahansa. Meriliikennettä ei ole mitään syytä asettaa erikoisasemaan. Ja jos purjehtijan kantti ei kestä sitä, että konealukset toimivat kuten maantiellä, niin paras pysyä rannalla.

        eri tavalla käyttäytyvät ajoneuvot. Raskaan kaluston jarrutusmatkat, minä en kyllä ajaisi rekan eteen vaikka olisi oikeuskin koska tiedän, että sillä on pitkä jarrutusmatka. Pitää myös huomioida ettei juna tai raitiovaunu pääse pois kiskoiltaan. Mutta JR ajaakin vaikka kolmipyörällä polkevan lapsen päälle kun kerran on etuajoikeus risteyksessä. Tai 40 km/h alueella liikkuu koululaisi pyörällään niin eipä sitä kuulu jarrutella kun kerran saa lain mukaan ajaa 40:ä. Niin mitä sitä sitten vesillä muuttaa tapojaan. Lakikirja kädessä vaan ja oikeuksista tinkimättä kiinni.


    • myös purjehtiva m-veneilijä

      En ymmärrä lainkaan sanomaasi. :(

      Onkohan muuten myös toisinkinpäin.

      Ja sitten raaserit, CA:t, liukuvat, uppoumarunkoiset, katamaraanirungot, eri
      takilalaiset jne.

      Ohhoijaa.

    • vamma.

      Mistä sinä sen tiedät kuinka moni moottoriveneilijä ei osaa purjehtia.
      Minulla on moottorivene ja kölivenettä ei ole koskaan ollut, mutta mitali sentään kevyt veneiden Sm kisoista.

      moni vaihtaa purkkarin varsinkin sisävesillä moottoriveneeseen, pelkästään mukavuus syistä.

      Normaali ihmiselle kumpikin on helpohkosti opittava taito, kuten autolla ajo !

      Aivan eriasia on sitten ratapurjehduksen startti jne.
      mutta samahan se sitten on auto kilpailutkin jne.

      GET A LIFE !

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3101
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1590
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1442
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      89
      1349
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1304
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      152
      1219
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      999
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      912
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      793
    Aihe