Fiktiosta kiinnostuneille 4

Huljami Haittalalta

7
Mainitsin, että minulle silloin tällöin näytetään, mitä elävien maailmassa tapahtuu. Minä saan täällä esittää toivomuksia, kertoa, mitä haluaisin katsella. Useinkin ne toiveet ovat sellaisia, ettei niihin suostuta. Toisinaan taas minulle näytetään sellaistakin, mitä en ole pyytänyt katsella enkä haluaisikaan. Silloin ei auta, vaikka sulkisi silmänsä, sillä nähtävä on, mitä nähtäväksi pannaan.

Jotenkin ne sen vain junailevat, pakolla katsottamisen.
Alkuun olin hyvinkin innokas seuraamaan kirkkoni ja sen johtomiesten elämänmenoa. Etenkin veljien salaiset synnit kiinnostivat. Halusin tarkistaa, oliko jokin niistä jäänyt minulta huomaamatta ja julkisuuteen saattamatta. Täältä katseltuina ne aika pian alkoivat vaikuttaa melko mitättömiltä. Siksi kerran pyysin ihan piruuttani, että minulle näytettäisiin jokin kokoillan elokuva, vaikkapa Tuulen viemää. Sitähän ei ollut vielä filmattu silloin, kun kuolin, joten enhän minä olisi voinut sitä katsella vielä eläessäni. Sitä paitsi orangistien ei ollut lupa käydä elokuvateattereissa edes luontofilmejä katselemassa. Vasta 1950–luvulla ne alkoivat lipsua tässä asiassa, käytännössä vaan ei virallisesti. Sellainen poikkeus viralliseen sääntöön toki oli, että jos elokuvateatteri oli muutettu orangistikirkon kokoushuoneeksi, silloin sinne sai ja pitikin mennä.

Tietystikään tuo muutostyö ei rajoittunut rakennuksen teknisiin yksityiskohtiin, vaan elokuvanäytöksistä seiniin, lattiaan, kattoon ja istuimiin imeytynyt henkinen saasta piti poistaa tarkoin ja huolellisin menoin. Tästä maasta - tarkoitin vanhasta muistista Yhdysvaltoja - ja muistakin maanosista löytyy erinäinen määrä orangistikirkkoja, jotka tosiaan ovat entisiä elokuvateattereita.

Sain minä sen pyytämäni menestysfilmin katsellakseni ja sen jälkeen monia muitakin. Toivelistallani ovat jo pitkään olleet vahvat miehet: Sylvester Stallone, Arnold Schwarzenegger ja kumppanit. Koko maisen elämäni olen joutunut tahimaan itseäni heikompien miesten kanssa, joten mielestäni olen ansainnut edes kuolemani jälkeen vahvojen miesten näkemisen. Ja on niitä minulle näytettykin. Piirrettyjä filmejäkin on tullut silmäillyksi erinäinen määrä.

Tämän paikan tekijänoikeuspolitiikka lienee sellainen, ettei täällä minulle näytetyistä filmeistä makseta provikkaa millekään filmiyhtiölle. Eihän tuo asia minulle kuulu ja toisaalta: en minäkään eikä orangistikirkkokaan maksanut korvauksia niille kirjailijoille, joiden hengentuotteita sisällytettiin minun kirjoituksiini, tosin muuttaen sana sieltä, toinen täältä, usein kokonaisia lauserakenteitakin uudelleen muokaten. Nykyäänhän sitä sanottaisiin kai piratismiksi, joten lienee ihan paikallaan, että saan silloin tällöin nähdäkseni piraattikopion jostakin filmistäkin.

© Copyright Huljami Haittala

1

103

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Totta tosiaan ...

Eikö tosiaan mikään paha pysy piilossa Herralta!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      101
      7423
    2. 79
      4974
    3. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      79
      4839
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      132
      4248
    5. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      9
      3028
    6. Miksi sä valitsit

Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      52
      2679
    7. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      40
      2561
    8. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

Rehellinem fiilis
      Suhteet
      48
      2229
    9. Törkeää toimintaa

Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2201
    10. Suudeltiin unessa viime yönä

Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit
      Ikävä
      21
      1830
    Aihe