kysyisin vielä keuhkoahtaumasta

neuvoa tarvitseva

Kävin puhaltamassa, ja testin tulos oli keskivaikea aleneminen. Samalla reissulla otettiin keuhkokuvat. Lääkäri sanoi puhelimessa, että minulla on lievä astma ja alkava keuhkoahtauma. Ensi viikolla menen vastaanotolle. Tämä kyseinen lääkäri on erittäin hyvä lääkäri, joten hän tietää mistä puhuu ja miten taudit hoidetaan.
Mieltäni askarruttaa nyt muutama kysymys. Jos keuhkoahtauma on vasta alkamassa, niin voiko sen eteneminen merkittävästi hidastua hoitojen myötä? Tupakointi loppui kuin seinään kuultuani diagnoosin. MIkäli todella pääsen siitä lopullisesti eroon, niin vaikuttaako se taudin kulkuun vai eteneekö tauti siitä huolimatta nopeasti? Entä tietääkö kukaan minkälainen elinajan odote tässä on tiedossa? Olen nyt 56 vuotias, kiirettä ei olisi tuonelaan.
Tietysti lääkäri vastaa näihin kysymyksiini ensi viikolla, mutta olsin kiitollinen, jos sattuisin tällä palstalla jo saamaan vähän vinkkejä.
Ja lopuksi sana syyllistäjille: joo, tupakoinnista minunkin tautini johtuu ja, joo itse olen syyllinen kun pilasin keuhkoni ja muunkin terveyteni. Tehtyä vain ei saa tekemättömäksi. Olkaa te viisaampia.

20

8957

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....

      keuhkoahtauman kehitys jatkuu, mutta hidastuu merkittävästi. Elinikäennuste nousee puolella siitä mikä se on ennen tupakoinnin lopettamista. Alkava keuhkoahtauma on "hyvä", saat luultavasti suht pitkän elinennusteen (n.70-80vuotiaaksi) koska tauti huomattiin ajoissa. :) Tsemppiä ja onneksi olet hyvässä hoidossa!

    • Känkkärä

      "voiko sen eteneminen merkittävästi hidastua hoitojen myötä?"
      Joops. Lopeta tupakointi, se on paras keino hidastaa taudin etenemistä. Hoida itseäasi annettujen ohjeiden mukaisesti, tulehdukset huolella. Tsemppiä.

    • muuten..

      menit testeihin, oliko oireita vai menitkö muuten vain? Pohdin vaan, huomaako alkavan keuhkoahtauman oireista, vai voiko sellainen olla oireettomanakin.

      • aloittaja

        Kiitos kaikille vastanneille! Ehdottomasti tärkein juttu mitä voin itseni eteen tehdä on ehdottomasti tupakoinnin lopettaminen. Muuten hoidoista ei ole mitään hyötyä.
        Pääsin testeihin, kun on ollut ajoittain hengenahdistusta. Kuivaa yskää on välillä, mutta ei mitään sellaista "kröhää" kuin joillakin kauan polttaneilla. Isällä oli tämä tauti ja muistan kun sillä oli paha yskä. Räki kaiken aikaa.
        Tarkemmin kuulen asiasta, kun menen keskiviikkona lääkäriin. Vähän tutkin netistä tietoja tästä taudista, jotta tiedän mistä on kyse.
        Tsemppiä myös teille!


    • ja puhallukset paranee

      Onnea, mitä aikaisemmin löytyy keuhkoahtaumatauti (=COPD = KAT) ja jos vielä oikesti kuuntelee mitä lääkäri sekä hoitaja sulle puhuu; sen parempi tilanne motivoitua tässä vaiheessa hoitamaan itseään. Ensimmäinen vaihe on tupakoinnin lopettamien, joka ei muuten ole helppoa. 2 -3 kk menee kun lima nousee ja nousee, mutta kun seuraaviin puhalluskokeisiin menee voi tulokset olla vähän parempia (mutta ei vielä huippuja). Paras palkka tästä on, että jaksaa vielä 10 vuoden päästä kävellä terveiden ikätovereiden kanssa pysähtymättä ja ilman mahdollista happea. Lääkkeitä kannattaa käyttää jos niitä tarjotaan.

      Ihan oikeasti kannattaa kuunella mitä se lääkäri puhuu ja hoitajalta saa tietoa myös tarvittaessa.
      Pahinta mitä olen nähnyt on se kun 35 vuotias mies tuli puhaltamaan ja puhalsi yhtä huonosti kuin isänsä loppumetreillä hapen kanssa. Toki jos mitään muu ei motivoi lopettamaan tupakointia niin siinä vaiheessa kun joku kehoittaa sitä ihan oikesti, niin tee se ja mieti haluatko rajoittaa elämääsi sen takia että tupakoit.
      Vanha tervaskanto on lopettanut kertaheitolla ennen kuin mitään korvaushoitoja edes tuli, niin miksi nyt ei voisi lopettaa korvaushoitojen kanssa.

      Tämä ei ole saarna, vaan motivoimaan ja ajattelemaan miten asiat oikeasti joskus on.

      • mä josta mainitsit

        en tiedä onko hirveen fiksua kirjotella toisten puhalluksista täälä. eiköhän se oo jokaisen oma asia polttaa tai ei. ite kävin viime syksynä puhallustestissä ja sain tosi huonot tulokset 35vuotiaaksi. tupakkaa on tullu polteltua 11kesäsestä lähtien.nortti palaa edelleen ei vaan pysty lopettaan. zypanit söin viime syksynä, mutta 3kk lakon jälkeen sauhuttelu alko taas.


      • sanoa
        mä josta mainitsit kirjoitti:

        en tiedä onko hirveen fiksua kirjotella toisten puhalluksista täälä. eiköhän se oo jokaisen oma asia polttaa tai ei. ite kävin viime syksynä puhallustestissä ja sain tosi huonot tulokset 35vuotiaaksi. tupakkaa on tullu polteltua 11kesäsestä lähtien.nortti palaa edelleen ei vaan pysty lopettaan. zypanit söin viime syksynä, mutta 3kk lakon jälkeen sauhuttelu alko taas.

        mutta luulisi olevan korkea aika lopettaa, en ole lääkäri mutta huolestuttavalta kuulostaa! Olet kuitenkin suhteellisen nuori mies.


      • mä josta mainitsit
        sanoa kirjoitti:

        mutta luulisi olevan korkea aika lopettaa, en ole lääkäri mutta huolestuttavalta kuulostaa! Olet kuitenkin suhteellisen nuori mies.

        mä jäin työttömäks tänä keväänä eikä oo ollu oikeen motivaatiota lopettaa, röökii menee viel enemmän nykyään kun ei oo oikeen mitään tekemistä.ajoin työkseni pitkiäkin matkoja ennen siinä paloi helposti parikin toppaa vuoron aikana ja sitten ku lähti baariin toiset pari lisää.mulla toi ahtauma tuntuu lähinnä silloin jos pitää kävellä pitkiä matkoja tai ylämäkeen,mikään urheilija en oo koskaan ollu jotenka kunto senki puolesta ei mikään hyvä koskaan ollut.ja aamut on sellasta limakarusellia, muuten ei mitään hirveetä yskää usein oo. se on niin helppo semmosen sanoo joka ei oo koskaan polttanut et lopeta... ei oo helppoo!


      • ystäväni
        mä josta mainitsit kirjoitti:

        en tiedä onko hirveen fiksua kirjotella toisten puhalluksista täälä. eiköhän se oo jokaisen oma asia polttaa tai ei. ite kävin viime syksynä puhallustestissä ja sain tosi huonot tulokset 35vuotiaaksi. tupakkaa on tullu polteltua 11kesäsestä lähtien.nortti palaa edelleen ei vaan pysty lopettaan. zypanit söin viime syksynä, mutta 3kk lakon jälkeen sauhuttelu alko taas.

        hyvä anna periksi viellä,ainakin 2-3 kertaa pitää koittaa lopettaa polttaminen.


      • mä josta mainitsit
        ystäväni kirjoitti:

        hyvä anna periksi viellä,ainakin 2-3 kertaa pitää koittaa lopettaa polttaminen.

        oon yrittäny sillon viime syksynä, mutta 3kkn jälkeen alko taas...


      • irti päässyt
        mä josta mainitsit kirjoitti:

        mä jäin työttömäks tänä keväänä eikä oo ollu oikeen motivaatiota lopettaa, röökii menee viel enemmän nykyään kun ei oo oikeen mitään tekemistä.ajoin työkseni pitkiäkin matkoja ennen siinä paloi helposti parikin toppaa vuoron aikana ja sitten ku lähti baariin toiset pari lisää.mulla toi ahtauma tuntuu lähinnä silloin jos pitää kävellä pitkiä matkoja tai ylämäkeen,mikään urheilija en oo koskaan ollu jotenka kunto senki puolesta ei mikään hyvä koskaan ollut.ja aamut on sellasta limakarusellia, muuten ei mitään hirveetä yskää usein oo. se on niin helppo semmosen sanoo joka ei oo koskaan polttanut et lopeta... ei oo helppoo!

        Sairastuin 39 vuotiaana keuhkoahtaumatautiin, sitä ennen jo astma, nyt vuosia 46. Alku oli sellasta että en koko tautii edes tajunnu poltin ja otin lääkettä, sitä kesti vuosia. Sitten tilanne paheni yritin ajoittain lopettaa tupakointia en onnistunut vielä silloin, uskottelin aina itselleni että ei se enää auta ja ei se tästä tupakasta johdu. Lopulta olin siinä tilassa että jouduin kolmen tunnin välein hengittämään atrodulia omronsumuttimella ja kolmesti vuorokaudessa pulmicorttia sen lisäksi kaikki muut astma lääkkeen, verenpainelääkkeet, nesteenpoistolääkkeet, 20-40 mg kortisonia usean vuoden ajan sain siitä diabeteksen jota jouduin hoitamaan insuliinilla, olin tosi huonossa kunnossa tietenkin jouduin eläkkeelle, elämänhalu meni eikä itsari ollu kaukana, elämä oli oikeesti kidutusta ei saanu ikinä nukkua (vaikka öisin käytin hengityslaitetta) en pystyny ees pukeen itse, vessassa käynti oli yhtä tuskaa kuten syöminenkin, happi ei riittäny mihinkään. Douppasin itteeni tunnin että pääsin polttaan muutoman savun, pelkkä istuminen tuntu kuin olis juossu monta kilsaa. Silloin joku napsahti mun päässä ja päätin että näin mä en kuole, en kertonu kenellekkään, ostin vahvimpia nikotiinilaastareita ja vahvinta nikotiinipurkkaa. Laastareita käytin purkan ohella ohjeen mukaan, niitä voi käyttää yhdessä, siirtyen aina miedonpaan. Sosiaalisia yhteyksiä en alkuun pitäny lainkaan, pelkäsi tupakoivien ystävien vaikutusta. Laastareiden jälkeen jäi purkka ensi 4mg nykyään 2mg ja sitä kain syön loppuelämäni tai sit en, mutta en kanna siitä huolta. Olen nyt ollut irti tupakista kaksi vuotta ja olen oikeesti tosi ONNELLINEN, vaikka eihän ne vauriot parane mitkä on jo pysyviä,tilanne on mielestäni nykyään loistava. Lääkitys pienentyny, henki kulkee voin nukkua yöni jopa puhallusarvoni ovat parantuneet. Minua hoitava lääkäri sanoi tätä ihmeeksi, hän oli jo varma että se vuosi kun lopetin tupakoinnin olisi viimeiseni ja olisi ollutkin jos en olisi lopettanut. Suosittelen sitä tupakin lopettamista, ei se helppoo ole mutta onnistuu varmasti kun itse sen päättää, päätös on tärkein. Olin muuten tupakoinut kymmen vuotiaasta alkaen joten olin todella riippuvainen, kessua paloi keskimäärin puolitoista askii päivässä. En toivo kenellekää noita kamalia aikoja mitä tää tauti mulle toi, mutta ne on varmaankin edessä jos et lopeta tupakointia.
        Ystävyydellä tupakin jättänyt


    • epätoivoinen

      Olen polttanut noin 40 vuotta ja nyt tuntuu, että jotain on vialla. Paksua limaa joudun yskimään useamman kerran yössä. Päivällä ei kylläkään yskitä. Tupakanpolton lopettamista olen yrittänyt useamman kerran, milloin nikotiinipurkalla, milloin lääkärin antamalla reseptilääkkeillä. No, se on kestänyt aina sen aikaa,kun lääkkeitä on ollut, mutta taas olen sortunut polttamaan. Olen yrittänyt saada aikaa hypnotisoijalle, mutta ei kenelläkään luotettavalla ole aikoja ja varsinkaan nyt kesäloma-aikaan? Millä hitsillä pääsisin eroon tuosta tupakkapaholaisesta, ennen, kun kuolen keuhkoahtautumatautiin?????

      • epätoivoiselle

        Itse poltin 30 vuotta ja sähkötupakilla kuukaudessa eroon.


      • tietoa lähipiiriin
        epätoivoiselle kirjoitti:

        Itse poltin 30 vuotta ja sähkötupakilla kuukaudessa eroon.

        Miten sähkötupakka auttaa pääsemään tupakasta eroon? Etkö polta nyt myöskään sähkötupakkaa?


    • Typerys

      Olen nytkin sairaalassa ja HAPPIVIIKSIEN ja muiden suihkeiden.Minulla oli 6,PAHENEMISVAIHETTA ja aina palautui entiselleen sairaalassa.Nyt kesäkuussa oli taas vaihe muttei enää palautunut.poltan sähkötupakkaa mutta vieläkin välillä oikeata tupakkaa.Lopeta ihmeessä äkkiä kokonaan.Sillä on niin suuri merkitys että huh huh.Sitten vältä lanka,/kamgaspölyä.Ne oikein sukeltavat keuhkoihin.Sekä kaikkea pölyä.Sinulla ei ole mitään hätää vielä kunhan jätät tupakoinnin.Elinaika pitenee monella monella vuodella.Muista hengästyä kunnolla joka päivä.Olen 53v.nainen.Loppu on lähellä joten nyt tupakat roskiin
      Ja kokeile sähkötupakka.Nikotiini on vaaratonta keuhkoille,joten ei tarvii kärsiä himon tuskia tupakkaan.Terva ja häkä on myrkkyä ja keuhkotakkulasi tuhoutuu.Sinulla on niitä miljoonia, joka tupakka tuhoaa valtavasti niitä.Ne eivät palaudu kun sellaisella ihmisellä,jolla on terveet keuhkot,tuhoutuu solut ja kun hän nukkuu yön yli,on hänellä uudet.Se on COPD,:N PASKIN PUOLI.Kaikkea hyvää,muista,elät pitkään ilman tupakkaa.Minä poltin vaikka varoiteltiin.poltin 40 vuotta.Nyt ei pysty enää.tsemppiä.terv.oinas

    • lopetuskannattaa

      Minä poltin 30 vuotta ja lopetin kokonaan. Muutamaa vuotta myöhemmin jouduin sairaalaan ja totesivat keuhkoahtaumataudin joka on seurausta tupakoinnista. Viimeksi lääkäri totesi COPD Sairaus ei parane mutta pysähtyy edellytyksenä tupakoinnin lopettaminen. Kaikki paras keino on lopettaa tupakointi kerralla, kyllä se olo siitä ajan kanssa hellittää. Vaatii tosin sinnikkyyttä . Ikää minulla on 56v.

    • Lopeta

      Jokainen polttamatta jätetty savuke pidentää elinikää 5minuuttia

    • selkärangaton.sortuja

      Onko jo keuhkoahtaumatauti kun ei pysty oikein polttamaankaan
      vai syöpä kenties ?

      Viikon olen vasta ollut polttamatta, ja 3 lankeemusta on tullut.
      Se on niin pirun vaikeaa päästä eroon,
      monta vuotta olen yrittänyt vähentäen.
      Onneksi poltan edes puolta vähemmän kuin 5 vuotta sitten,
      mutta eroon ei meinaa päästä millään.
      Kauhea riippuvaisuus ja syyllisyys kun polttaa,
      koska keuhkot voi huonosti.

      Minulla on hyvin alhainen verenpaine,
      kun ole polttamatta, se laskee yhä alemmas,
      tuntuu että pyörtyy.
      Ylemmäs sitä ei saa millään konstilla.
      (paitsi tupakalla, josta haluan eroon)

      68v. olen. Polttanut vaihtelevasti 45 vuotta.

    • riippuvuustupakastapaha

      Miten menee teillä sairastuneilla tänä päivänä ?
      Samaa tuntuu olevan edessä itsellä.
      Pelottaa.

    • Anonyymi

      Olen saanut vähennettyä röökiä jättämällä kerrallaan yhden tupakan pois päivässä.
      Sitä pari viikkoa tai mikä vain aika mihin pystyt, vaikka kolme päivää
      ja sitten taas yksi tupakka pois päivän satsista.
      Olen päässyt alle puolen askin päivässä entisestä koko askista.

      Kun veren nikotiinivahvuus alenee ei tupakka himota niin vahvasti.
      Siis röökaamisen välien pidentäminen on ollut mulle keino vähentää
      ja toivon mukaan päästä eroon.
      Laakista vähentäminen ei onnistu ollenkaan.

      Limaa ei nouse, happikato on , mutta ehkä tilanne paranee.
      Pakon edessä yritän lopettaa. Olo tuntuu pahaenteisesti keuhkoahtaumalta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      1945
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1640
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe