Espoo asuinpaikkana?

mimmali*

Olen perheeni kanssa muuttamassa Espooseen työnperässä täältä kaukaa lapista.

Minkälainen asuinalue Espoon suvela on?

TArkoittaako tämä asuinalue Espoon keskus "espoon kaupungin keskustaa?" - oon vähän ymmälläni tästä!

Minkälaista asuinaluetta nämä rivitalo asuinalueet ovat?

ja miten pääsee esim: Suvelasta bussilla helsinkiin suoraan?.. siinäki melkonen opettelu alkaa kulkemaan noilla joukkoliikenteen vehkeillä.

43

8089

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kilolainen

      Vastataan nyt miljoonannen kerran:

      Jos haluat asua lähellä rappioalkoholisteja, nistejä & narkkareita, suomen kuuluisimman lapsenmurhaajan(jammu siltavuori), somaleiden, mustalaisten, alamaailman ihmisten kanssa niin terve menoa Suvelaan.

      Espoon Keskus ei ole asuinalue, vaan yksi Espoon kaupunkikeskuksista (pienin niistä) Espoon keskuksessa on muutama virasto ja ainoa rautatieasema espoossa, jossa on lipunmyynti.

      Suvelasta kai pääsee linjoilla 154, 213 ja 270 Stadiin. Jos haluat asua joukkoliikennevälineissä niin ole hyvä vaan ja käytä busseja - muut kulkevat junalla.

      Omasta mielestäni joukkoliikennevälineiden käyttö ei ole sen vaikeampaa, kuin esimerkiksi B-ajokortin suorittaminen ja omalla autolla ajaminen...

      • catha

        Ei tämä sen kummallisempi ole kuin muutkaan lähiöt. Kyllähän täältä, aivan kuten joka puolelta suomea löytyy rappio alkoholisteja, huumeita löytyy ihan yhtälailla jokaisesta pääkaupunkiseutulaisesta lähiöstä, sillä ei ole merkitys mistä jammu on, somaleita riittää, mustalaisia ei ole tavallista enempää.
        Todellisuudessa suurin osa täälläkin on ihan normaaleja ihmisiä. Kaiken lisäksi suvelassa saa kävellä vaikka aamu viideltä ilman pelkoa, että tulisi ryöstetyksi tai hakatuksi. Olen asunut suvelassa 23-vuotta ja kertaakaan kukaan ei ole käynyt syyttä minun tai kenenkään tuttuni päälle. Kerran espoon keskustassa kimppuuni käytiin, mutta epätodennäköistä tosiaan, kun kerta 23-vuodessa.


      • ON enemmän
        catha kirjoitti:

        Ei tämä sen kummallisempi ole kuin muutkaan lähiöt. Kyllähän täältä, aivan kuten joka puolelta suomea löytyy rappio alkoholisteja, huumeita löytyy ihan yhtälailla jokaisesta pääkaupunkiseutulaisesta lähiöstä, sillä ei ole merkitys mistä jammu on, somaleita riittää, mustalaisia ei ole tavallista enempää.
        Todellisuudessa suurin osa täälläkin on ihan normaaleja ihmisiä. Kaiken lisäksi suvelassa saa kävellä vaikka aamu viideltä ilman pelkoa, että tulisi ryöstetyksi tai hakatuksi. Olen asunut suvelassa 23-vuotta ja kertaakaan kukaan ei ole käynyt syyttä minun tai kenenkään tuttuni päälle. Kerran espoon keskustassa kimppuuni käytiin, mutta epätodennäköistä tosiaan, kun kerta 23-vuodessa.

        spurguja kuin missään muussa Espoon lähiössä. Ja sama pätee mamuihin. Jokainen voi todeta tämän omin silmin.


      • Miksei minulla
        ON enemmän kirjoitti:

        spurguja kuin missään muussa Espoon lähiössä. Ja sama pätee mamuihin. Jokainen voi todeta tämän omin silmin.

        ole koskaan hauskaa? Miksi kaikki kiva ja hauska on aina muualla?


      • waltsu espoosta
        catha kirjoitti:

        Ei tämä sen kummallisempi ole kuin muutkaan lähiöt. Kyllähän täältä, aivan kuten joka puolelta suomea löytyy rappio alkoholisteja, huumeita löytyy ihan yhtälailla jokaisesta pääkaupunkiseutulaisesta lähiöstä, sillä ei ole merkitys mistä jammu on, somaleita riittää, mustalaisia ei ole tavallista enempää.
        Todellisuudessa suurin osa täälläkin on ihan normaaleja ihmisiä. Kaiken lisäksi suvelassa saa kävellä vaikka aamu viideltä ilman pelkoa, että tulisi ryöstetyksi tai hakatuksi. Olen asunut suvelassa 23-vuotta ja kertaakaan kukaan ei ole käynyt syyttä minun tai kenenkään tuttuni päälle. Kerran espoon keskustassa kimppuuni käytiin, mutta epätodennäköistä tosiaan, kun kerta 23-vuodessa.

        Se että muuallakin on samanlaista paskaa ei tarkoita sitä, että suvelan slummi olisi hyvä asuinpaikka, tai että sen ongelmat olisivat paremmin hyväksyttävissä.
        Jokainen tietää, että suvelan kaltaisissa paikoissa asuu se alin pohjasakka.
        Sosiaalisesti syrjäytyneet,narkkarit,alkoholistit sekä tietysti ihan tavallinen roskaväki.
        Jammun tapaisten kavereiden vastaantulo on todennäköisempää huono-osaisten kansoittamilla alueilla.
        Luuseriperheiden jälkikasvu pilaa normaaleista oloista tulevien koulunkäynnin ja tulevaisuuden.

        Ihminen tottuu ympäristöönsä pitäen lopulta ympärillään olevia ilmiöitä normaaleina asioina.
        Mikäli narkkarinaapurit,juopot,kulttuuria rikastavat moniosaajat sun muut höpönassut tuntuvat ihan ok jutuilta, niin nautiskele rauhassa.

        Melkoinen etu, että asuinpaikassaan saa kävellä rauhassa ilman että hakataan, tai ryöstetään.
        Enpä ole koskaan tullut ajatelleeksi.


      • 54745757
        catha kirjoitti:

        Ei tämä sen kummallisempi ole kuin muutkaan lähiöt. Kyllähän täältä, aivan kuten joka puolelta suomea löytyy rappio alkoholisteja, huumeita löytyy ihan yhtälailla jokaisesta pääkaupunkiseutulaisesta lähiöstä, sillä ei ole merkitys mistä jammu on, somaleita riittää, mustalaisia ei ole tavallista enempää.
        Todellisuudessa suurin osa täälläkin on ihan normaaleja ihmisiä. Kaiken lisäksi suvelassa saa kävellä vaikka aamu viideltä ilman pelkoa, että tulisi ryöstetyksi tai hakatuksi. Olen asunut suvelassa 23-vuotta ja kertaakaan kukaan ei ole käynyt syyttä minun tai kenenkään tuttuni päälle. Kerran espoon keskustassa kimppuuni käytiin, mutta epätodennäköistä tosiaan, kun kerta 23-vuodessa.

        Ei ole muualla vastaavaa ja se on ihan tarkoituksella luotu jotta juuri muualla ei olisi niin paljoa mutta totta kai on joka paikassa että ei se katso varallisuutta että löytyy ne Westendistäkin rappioalkoholistit ja narkkarit mutta tuskin niin paljon.


    • ja terveyspalvelut

      ovat täällä sitten eri luokkaa kuin lapissa. Viime viikolla jalkani murtui ja Jorvin terveyskeskuspäivystys ei ota hoitaakseen. Käski mennä kotiin nukkumaan ja sain kaksi Buranaa. Juoppoja päivystys oli täynnä ja ne kyllä hoidetaan, mutta muille ei riitä aikaa. Lisäksi vielä töykeä kohtelu, kun kehtaa mennä vain tuollaisen pienen vaivan takia terveyskeskukseen ja vielä selvin päin. Onneksi on vakuutus eli yksityiset hoitavat.

      Lasten päivähoito on mitä sattuu ja vanhukset jätetään pääsääntöisesti kokonaan hoitamatta. Eli yksityiseltä nämäkin palvelut pitäisi hommata.

      Kaiken lisäksi Espoo vihaa koiria ja on asentanut koirien ulkoilutuksen kieltomerkkejä metsäteillekin.

      Suvela on yksi Espoon pahamaineisimmista alueista. Siellä ehkä nämä sosiaali- ja terveyspalvelut toimivat paremmin kuin paremmilla alueilla.

    • vaskilintu nainen

      en tieda mitaan suvelasta enka koko espoosta ja sinne meidankin pitaa muuttaa miehen tyon perassa kuun lopussa. koko paakaupunki seutu on yksi iso ? merkki. Mietin juuri mista loytaa oman terv.keskuksen,lasten neuvolan ym. ym. no eikohan kaikki jarjesty pikku hiljaa. olen ymmartanyt etta espoon keskus ei kai ole silti espoon keskusta. Eikos siella ainakin kauppojen osalta ole ainakin kaksi isompaa ostos keskusta; iso omena ja sello eli kai palvelut on hajautettu ?tsemppia muuttoon!

    • abc..

      Espoon Suvela on monikulttuurinen ja moniongelmaisin alue Espoossa. Bussi menee alueen läpi ja sillä pääsee Helsinkiin ja muilla busseilla muualle.

      Espoon keskus on niin nimetty aikoinaan silloin joskus kun sitä alettiin rakentamaan.

      Rivitaloalueet on varmaan paljon rauhallisempia paikkoja asua siellä Suvelankin suunnalla jos sitä tarkoitit.

      • sillä ei hyvä maine

        sen sunan kouun maineessa on jotai


    • espoolainennainen

      Onhan Suvela ja Espoon keskus monikulttuurinen, jopa rauhaton, mutta eikä kaikki isommat keskukset ole samanlaisia. Leppavaara, Matinkylä, ym on mielestäni yhtä rauhtatonta.
      Minusta Suvelalla on ollut jo 70-luvulta huono maine, ja on itse asiassa mainettaan parempi.
      Maahanmuuttajat eivät ole sen kummempia häiriköitsijöitä kuin suomalaisetkaan.
      Espoon keskukseen on tulossa tämän vuoden lopussa uusi kauppakeskus Entrese, sinne myös iso uusi kirjasto.
      Minä olen viihtynyt, olen asunut sekä Suvelassa että Espoon keskustan ympäristössä.

      • espoolainen-

        "Leppavaara, Matinkylä, ym on mielestäni yhtä rauhtatonta."
        Kaikki keskukset ovat yleensä rauhattomia yöntunneilla.
        Itse pelkään huomattavasti enemmän liikku Matinkylässä pimeällä kuin Espoon Keskuksessa.


      • flikka kirasta

        asun 70 luvulla suvelan kerostaloissa jotka olivat mukavia,viihtyisiä ja rauhallisia vaikka toki erinlaista elämää mahtui noihin laatikoihin kuten kaikkissa lähiöissä mutta koskaan ei tarvinnut pelätä vaikka nuorena likkana öisin kuljinkin läpi koko suvelan
        kunnnioitus asumiseen,naapuriin,lähinmäiseen ja itsekkyys tuntuu vaivaavan lähiön asukkaita tänä päivänä yhteenkuuluvuuden ja yhteishyvän sijaan joka tietenkin on selvää yhteiskunnan maksaessa vuokrat,sähkön sekä ruuan.
        Valitettavaa että asuinalue-olkoon se mikä tahansa lähiö jonka pitäsi olla koti- lepoa,rauhaa,turvaa antava onkin rauhaton juoppojen ja narkkareitten leikkikenttä mutta rohkeutta soittaa poliisit häiriö tapauksessa,tehdä häiriöilmoitus isännöitsijäntoimiston naapurista joka häiritsee on ainoa keino vaikuttaa elämäntasoon ja alueen hyvinvointiin


    • suvelassa asunut

      Suvelan rivitalot sijaitsevat vähän syrjemmässä mutta sieltäkin on loistavat liikenneyhteydet esim. Helsingin keskustaan. Bussilla pääsee jonkin verran nopeammin kuin junalla koska Tuomarilan ja Espoon keskuksen juna-asemille on pidempi matka kuin bussipysäkeille. Suvela on melko levoton alue varsinkin iltaisin mutta Suvelassa on hyvät ulkoilumahdollisuudet ja lapsille koulut, päiväkodit ja leikkipuistot. Suvelaan kannattaa muuttaa, jos kestää satunnaiset känniläiset ja haluaa asua lähellä palveluita edullisesti.

      • dreee

        Älä muuta tänne lapista ellei ole aivan täydellinen pakkotilanne! Muuta ennemmin vaikka Oulun seudulle, huomattavasti rauhallisempaa, ei ruuhkia, asunnot puolet halvempia..yms yms.
        En ymmärrä minkä takia kaikkien on pakko tunkea itsensä pk-seudulle, vaikka muualla Suomessa asiat ovat paljon paremmin. Mieti vielä. Itse paluumuuttamassa.


      • en suosittele
        dreee kirjoitti:

        Älä muuta tänne lapista ellei ole aivan täydellinen pakkotilanne! Muuta ennemmin vaikka Oulun seudulle, huomattavasti rauhallisempaa, ei ruuhkia, asunnot puolet halvempia..yms yms.
        En ymmärrä minkä takia kaikkien on pakko tunkea itsensä pk-seudulle, vaikka muualla Suomessa asiat ovat paljon paremmin. Mieti vielä. Itse paluumuuttamassa.

        ja viimeiseksi juuri Espoo. Ennemmin Kirkkonummi, Vantaa tai Helsinki.

        Espoossa ovat asiat aivan rempallaan. Todellakaan päivähoito- ja terveyspalveluita ei Espoossa ole. Yksityisellä kaikki, jos haluaa pientäkään tasoa.


      • JOSSUUU-
        en suosittele kirjoitti:

        ja viimeiseksi juuri Espoo. Ennemmin Kirkkonummi, Vantaa tai Helsinki.

        Espoossa ovat asiat aivan rempallaan. Todellakaan päivähoito- ja terveyspalveluita ei Espoossa ole. Yksityisellä kaikki, jos haluaa pientäkään tasoa.

        Minä olen tykännyt asua Espoossa, ja asustelen Suvelan ihan vieressä.


      • työt työttömyyteen
        dreee kirjoitti:

        Älä muuta tänne lapista ellei ole aivan täydellinen pakkotilanne! Muuta ennemmin vaikka Oulun seudulle, huomattavasti rauhallisempaa, ei ruuhkia, asunnot puolet halvempia..yms yms.
        En ymmärrä minkä takia kaikkien on pakko tunkea itsensä pk-seudulle, vaikka muualla Suomessa asiat ovat paljon paremmin. Mieti vielä. Itse paluumuuttamassa.

        Luen tätä viestiketjua, koska olen itse muuttamassa. Oulu on harvoja paikkoja, jossa on töitä pohjois-suomessa. Nyt on vain niin, että tämä on muuttumassa suurtyöttömyysalueeksi. Pakko muuttaa, jos haluaa emännällekkin töitä. Yhdellä palkalla ei täälläkään tule toimeen. Espooseen mekin.


      • catha
        en suosittele kirjoitti:

        ja viimeiseksi juuri Espoo. Ennemmin Kirkkonummi, Vantaa tai Helsinki.

        Espoossa ovat asiat aivan rempallaan. Todellakaan päivähoito- ja terveyspalveluita ei Espoossa ole. Yksityisellä kaikki, jos haluaa pientäkään tasoa.

        Et ole tainnut asua vielä kirkkonummella, kun tuota mieltä olet. Kirkkonummen terveydenhuolto toimii monin verroin huonommin kuin espoon. Terveys asemalla jouduin pahimmillaan jonottamaan päivystävälle lääkärille aikaa 5 tuntia, kun jonossa minua edellä oli peräti 5 ihmistä. Lekuri piti sellasia reilun puolen tunnin taukoja jokaisen potilaan välissä. Vaivaan kuin vaivaan vastauksena on burana, sekin käsikauppa valmisteena. Sairasloma todistuksia siellä on turha pyytää, vaikka sitä oikeasti tarvitsisi.
        Espoossa ainakin samarian terveysasema toimii kuin unelma verrattuna kirkkonummeen.

        Lisäksi kirkkonummelta on vaikeaa ja kallista tulla melkein mihin vain. Junalla pääsee sentään helsingin keskustaan suoraan, kunhan maksaa juna lipusta n. 6€/suunta. Muualle mentäessä saakin kiertää sitten monen mutkan kautta. Kirkkonummen sisäinen julkinen liikenne on aivan älyttömän hintainen. Lisäksi kirkkonummelaisiin tutustuessa tuntui oikeasti että joka toinen heistä on jotenkin kaheli. Aivan sairaalloista naapurivihaa naapuri kuntia kohtaan, erittäin väkivaltaisia ryöstöjä ja pahoinpitelyitä kuuli vähän väliä, ties kuinka monen kadun kulmalla rotan myrkyllä "maustettua" jauhelihaa koiria varten, aivan sairaita naapureiden kyttääjiä jne.


    • Sunalainen(Suvelan naapuri)

      Espoon keskus on hallinnollinen keskusta Espoossa(esim. kaupungintalo ja joitain virastoja on täällä), ja ehkä myös varsin keskellä Espootakin maantieteellisesti. Ainakin keskemmällä kuin etelä-Espoon lähiöt, joissa sielläkin asuu paljon ihmisiä.

      Jotkut tapiolalaiset välillä inisee että hallintokeskus pitäisi siirtää sinne, koska Tapiola olisi mukamas edustavampi "puutarhakaupunginosa". Tapiolalaiset voi jättää omaan arvoonsa, sen aika on jo ohi. Metrokin on suunniteltu menemään ohi sieltä. Joskus 70-80 luvulla Tapiolassa oli parhaimmat kaupat ja palvelut - ellei lähtenyt Helsinkiin asti. Nykyään hypermarkettien tultua Tapiolan vaikutus on näivettynyt.

      Nukkumalähiöistä on kadonnut pankit ja erikoisliikkeet ja niiden palveluita tarvitsevan täytyy lähteä jättimarkettiin ostoksille. Olen asunut Olarissa ja Matinkylässä ennen nykyistä Sunaa. Varsinkin Olarin surkastuminen näkyi selvästi. Ennen siellä oli useita pankkeja, kauppoja. Nyt lähinnä baareja ja pizzerioita. Joku kauppakin siellä sinnittelee vaikka Iso Omena vetää paljon ostajia puoleensa.

      Matinkylä oli toisaalta aika surkea paikka 80-90-luvuilla mutta nyt viimeisen 10 vuoden aikana sinne tullut Iso Omena ja paljon kehityskohteita, esim. metro. Jos aikoinaan olarilaisena tuli katseltua Matinkylää halveksuen, nyt Olarin näkee vain läpikulkumatkalla kun Matinkylässä kehitys ei ole jäänyt paikalleen. Vielä kun se vanha keskusta revitään alas niin alkaa olla paikat kunnossa.

      Iso Omena, Leppävaara, tuleva Entresse Espoon keskustassa - ovat palvelukeskuksia joita itse käytän.

      Espoon keskus on hyvässä paikassa siinä mielessä että sen läpi kulkee lähijuna, jolla pääsee muutamiin kaupunginosiin ja esim. Kirkkonummelle/Helsinkiin.

      Suvela.. moni sanoo sitä pahamaineiseksi alueeksi. Ehkä se on ollutkin. Mitään kauniita ne betonikolossit(kerrostalot) eivät ole. Mutta jos olette muuttamassa rivitaloon, ne ovat ihan ok alueita. Suvelassa ei tarvitse viettää paljoa aikaa jos ei halua, ainahan voi käydä kaupassa Espoon keskustassa tai muualla. Ne rivitaloalueet ovat vähän sivuilla, kerrostalojen ollessa keskellä Suvelaa.

      Itse asun Sunassa joka on aika samanlaista aluetta kuin Suvenlan rivitaloalueet. Hyvin oon tähän mennessä viihtynyt. Olen käynyt Suvelan baareissakin eikä siellä mitään ihmeellistä ole ollut, normaalia menoa.

      Kaikissa Espoon lähiöissä alkaa olemaan rauhatonta öisin. Jos haluaa pelata varman päälle, muuttakaa asumaan jonkin lähiön reunalle, ettei tartte kuunnella känniläisten riitelyä kaduilla. Olarin ja Matinkylän baarien "kanta-asiakkaana" voin sanoa että Suvelan baarit eivät ole yhtään pahempia. Kaikki on kiinni ihan omasta itsestä. Eihän baariin mennä nurkkaan tuijottamaan ja toivomaan ettei kukaan näe tai vahingossakaan juttele mitään?

    • ja jokkut

      uskoo ja selittää. Miksi teet tätä? Kerro se!

    • diiv3

      minkä ikäisiä lapsesi ovat..?? jos lapsesi ovat vielä pieniä niin suosittelisin lapsi ystävällistä aluetta...

    • myös Sunasta

      Olen lähinnä huvittunut "Centti" -vastaisuudesta. :) (Centti on siis Espoon keskus ja sen lähiseudut Suvela, Kirkkojärvi ja Kiltakallio kuten paikallinen nuoriso sitä kutsuu) Itse olen asunut 18 vuotta Sunassa ja asioinut sen 18 vuotta Espoon keskuksessa. Suvelalla on maine pahamaisena paikkana 70- ja 80-luvuilta ja voittihan se pk-seudun levottomimman alueen maineen. Kuitenki Metro-lehti on julkaissut kuinka ESPOO ON KAUPUNKIEN KUNINGAS, Espoolla ei ole velkaa sen suuremmin vaan me olemme sijoittaneet rahastoihin ja Espoo panostaa niin kouluihin kuin terveydenhuoltoon ja palveluihin ja kilpailuttaa ja käyttää yksityisten palveluita. Tämän kaiken lisäksi Espoon keskuksen yleisilmetta parannetaa huimasta lähivuosina. Espon keskuksen lähellä sijaitsevat lähes esikaupunkimaiset asuinalueet Suna ja Tuomarila, jotka ainakin karkoittavat mielikuvan levottomasta alueesta. SE KUNNIA ESPOOLLE, MIKÄ SILLE KUULUU!

      • Espoolainen sunalainen

        Sunan ja Tuomarilan alueet ovat aivan ihanaa pientaloaluetta. Rauhallista ja luonnonläheistä. En minkäänlaista häiriötä ole koskaan täällä huomannut, muuta kuin ehkä känis tulee pihalle loikkimaan :-)


      • Jobs1234
        Espoolainen sunalainen kirjoitti:

        Sunan ja Tuomarilan alueet ovat aivan ihanaa pientaloaluetta. Rauhallista ja luonnonläheistä. En minkäänlaista häiriötä ole koskaan täällä huomannut, muuta kuin ehkä känis tulee pihalle loikkimaan :-)

        Nyt kun Suvelassa alkaa olla huomattava määrä Itä-naapureita, niin seuraavaksi tuntuvat valtaavan Sunan ja Tuomarilan aluetta. Tämähän laskee alueen arvoa ja lisää alueen turvattomuutta.
        Ota huomioon, jos mietit muuttoa alueelle !!


      • tietääkö joku
        Espoolainen sunalainen kirjoitti:

        Sunan ja Tuomarilan alueet ovat aivan ihanaa pientaloaluetta. Rauhallista ja luonnonläheistä. En minkäänlaista häiriötä ole koskaan täällä huomannut, muuta kuin ehkä känis tulee pihalle loikkimaan :-)

        Olen kysellytja siellä on joku tapahtuma sattunut siellä koululla. rehtori asuu jossai muualla, ei siellä.Miksi?


      • mies oli raitistunu
        Espoolainen sunalainen kirjoitti:

        Sunan ja Tuomarilan alueet ovat aivan ihanaa pientaloaluetta. Rauhallista ja luonnonläheistä. En minkäänlaista häiriötä ole koskaan täällä huomannut, muuta kuin ehkä känis tulee pihalle loikkimaan :-)

        Mies oli raitistunu, niin muut hääsi sen pois. Lastenhoitjia on, mutta ne kai on juuri sitä häätösakkia jotkut. Kerrotaan.Jokukerto että lastenhoitajat pitää valtaa siellä.Ne päättää asukaista ja häädöistä. Voiko niin tehdä?


    • jo muuttanut

      Miettisin vielä muuttoa Etelä- Suomeen. Täällä on töitä, mutta ihmisiä ja ruuhkia PALJON.

      Töiden takia minäkin Lapista tänne muutin ja asun Espoossa.En asu tosin Espoon keskuksessa. Siellä on rauhallisempia alueita, mutta myös todella rauhatontakin. Lapsiperheen asumisympäristönä hieman lohduton.

      Rauhallisinta on rivi- ja omakotitaloalueen lähellä.En muuttaisi ainakaan lasten kanssa Espoon keskukseen.

      • Suna-Tuomarilan alue on hyv...

        Täällä keskuspuiston laidalla olevalla rivitaloalueella on paljon lapsiperheitä ja ihan mukava ja rauhallinen tunnelma. Suvelaan on matkaa muutama kilometri, mutta ei sen läsnäolo tunnu täällä yhtään mitenkään.

        Suosittelen rauhaa rakastavalle lapsiperheelle Sunaa lämpimästi.


      • Espoo!
        Suna-Tuomarilan alue on hyv... kirjoitti:

        Täällä keskuspuiston laidalla olevalla rivitaloalueella on paljon lapsiperheitä ja ihan mukava ja rauhallinen tunnelma. Suvelaan on matkaa muutama kilometri, mutta ei sen läsnäolo tunnu täällä yhtään mitenkään.

        Suosittelen rauhaa rakastavalle lapsiperheelle Sunaa lämpimästi.

        Suvela ja Tuomarila on käytännössä samaa yhteen kasvanutta aluetta. Tuomarilassa ei ole mitään palveluita vaan kaikki palvelut Suvelassa ja Espoon keskuksessa. Suvelasta lyhyt matka Tuomarilan juna-asemalle ( ~1 km). Suvelassa käytännössä Joupin alueesta jo vaikea sanoa onko se Suvelaa vai Tuomarilaa.


    • Pk

      Suvelat, Kirstinmäet, Espoon Keskuset ovat pääkaupunkiseudun huonoimipia alueita, eli pohjasakan alueita (sosiaalitapauksia, huumeveikkoja, juoppoja ja linnanvenkuloita ja mamuja). Kirstinmäki on todennäköisesti se Suur-Helsingin huonoin paikka.
      Jos Espooseen haluat muuttaa, valitse joku perus rivitalolähiöalue, ovat vähän mitäänsanomattomia, mutta varmasti parempia, kuin nuo edellämainitut alueet.
      Espoo on melko hajanainen alue ja tehty autolla liikkumista varten, joten auton hankkiminen on melkein pakko.

      • Vajaan vuoden Espoossa..

        Muutin Espooseen maaliskuussa 09. Suvelasta en ole kuullut muuta kuin huonoa.
        Asutaan Järvenperässä ja kuljetaan bussilla, kun ne niin kätevästi kulkevat. Espoon keskuksessa ei käydä edes kaupassa ostoksilla juoppojen, narkkarien ja muuten vaan sekopäisten vuoksi. Lähes joka kerta saa pysäkiltä siirtyä kun siihen tulee joku laitapuolen kulkija uhittelemaan/juttelemaan sekavia. Istutaan mieluummin 10min lisää bussissa että käydään Leppävaarassa asioimassa.


      • Eki12
        Vajaan vuoden Espoossa.. kirjoitti:

        Muutin Espooseen maaliskuussa 09. Suvelasta en ole kuullut muuta kuin huonoa.
        Asutaan Järvenperässä ja kuljetaan bussilla, kun ne niin kätevästi kulkevat. Espoon keskuksessa ei käydä edes kaupassa ostoksilla juoppojen, narkkarien ja muuten vaan sekopäisten vuoksi. Lähes joka kerta saa pysäkiltä siirtyä kun siihen tulee joku laitapuolen kulkija uhittelemaan/juttelemaan sekavia. Istutaan mieluummin 10min lisää bussissa että käydään Leppävaarassa asioimassa.

        Pitää paikkansa, olin duunissa eri puolilla Espoota ja olen ehdottamasti samaa mieltä kuin edellinen kirjoittaja.
        Kerran harkitsin muuttoa Espooseen työmatkojen lyhentämiseksi, mutta asun silti mielummin muualla, vaikka asuntojen hinnat Espoossa olisivatkin korkeampia kuin muualla. Vähänkin keskisimmillä paikoilla on liikaa rauhattomuutta.
        Espoosta löytyy uskomattoman paljon ns. huonoja alueita. Siis osa näistä on huonoimpia jopa pk-seudun mittakaavassa.
        Reuna-alueet ovat ihan ok, osa standardi rivari-alueista on vähän tylsiä, mutta varmaan asuttavia kyllä.


      • atlatl
        Eki12 kirjoitti:

        Pitää paikkansa, olin duunissa eri puolilla Espoota ja olen ehdottamasti samaa mieltä kuin edellinen kirjoittaja.
        Kerran harkitsin muuttoa Espooseen työmatkojen lyhentämiseksi, mutta asun silti mielummin muualla, vaikka asuntojen hinnat Espoossa olisivatkin korkeampia kuin muualla. Vähänkin keskisimmillä paikoilla on liikaa rauhattomuutta.
        Espoosta löytyy uskomattoman paljon ns. huonoja alueita. Siis osa näistä on huonoimpia jopa pk-seudun mittakaavassa.
        Reuna-alueet ovat ihan ok, osa standardi rivari-alueista on vähän tylsiä, mutta varmaan asuttavia kyllä.

        ...22 vuotta.

        Jos et iltaisin pidä tapoinasi liikkua kännisenä/häiriköiden kaduilla niin saat olla rauhassa.
        Itselläni kun ei yleensäkään ole syytä liikkua yömyöhällä kylillä.

        Harrastuksista olen saanut tulla rauhassa kotiin 21-22 välillä.

        Kapakoissakin olen käynyt,eikä koskaan mitään ongelmia.

        Ongelmat ja niiden sieto on itsestä kiinni.
        Jos haluat täydellistä rauhaa ja hiljaisuutta,ei kaupunki ole sinun ympäristösi.
        Muuta silloin maalle.
        Kerrostaloissa on aina ääntä,sille ei voi mitään.
        Tietenkin kohtuuttomaan meteliin pitää isännöitsijän kautta vaikuttaa.

        Rivitalot ovat yleensä hieman rauhallisempia.

        Palvelut ovat mitä ovat,eikä niiden tarjonta ole minulle mieleen,edes Entressessä.

        En tukevana naisena juuri hyödy paikallisista vaatekaupoista,vaan muualle on mentävä.
        Varsinkin jos haluaa jotakin muuta kuin perusmustaa rättiä...

        Ruokakauppa on onneksi vieressä ja riittää useimmiten minulle valikoimansa puolesta.
        Parhaita puolia on hyvät kulkuyhteydet.

        Tosin Nuuksion suuntaan saisi olla enemmän vuoroja,samoin Oittaalle päin.
        Ja harrastemahdollisuudet saisivat myös olla monipuolisemmat.


      • catha

        No ensinnäkin suvelan kirstinmäki ja koko suvela on ihan tavallinen lähiöalue tavallisine ongelmineen. Ei suvela tai sen osa, kirstinmäki ole mitenkään tavallista rauhattomampi tai vaarallisempi lähiöalue. Samalla tavalla joka lähiössä törmää kännisiin ihmisiin, samalla tavalla joka lähiöstä löytyy huumeiden viihdekäyttäjiä, narkkareita ja huumeiden myyjiä sekä myös maahanmuuttajia löytyy joka puolelta pääkaupunkiseutua. Tietääkseni eniten itä-helsingin suunnalta. Ja ihan varmasti myös joka lähiöstä löytyy joku joka on istunut vankilassa. Ja kyllähän niitä kelan tukien ja sosiaalituen turvin eläviä löytyy ihan joka lähiöstä.
        Lisäksi suvela on erittäin rauhallinen paikka lukuunottamatta jotain välillä kuuluvaa kännistä ölinää. Mutta ihan yhtälailla sitä kuuluu joka lähiössä. Esimerkiksi ryöstön tai pahoinpitelyn uhriksi joutuminen on todella epätodennäköistä suvelassa.


      • PK
        catha kirjoitti:

        No ensinnäkin suvelan kirstinmäki ja koko suvela on ihan tavallinen lähiöalue tavallisine ongelmineen. Ei suvela tai sen osa, kirstinmäki ole mitenkään tavallista rauhattomampi tai vaarallisempi lähiöalue. Samalla tavalla joka lähiössä törmää kännisiin ihmisiin, samalla tavalla joka lähiöstä löytyy huumeiden viihdekäyttäjiä, narkkareita ja huumeiden myyjiä sekä myös maahanmuuttajia löytyy joka puolelta pääkaupunkiseutua. Tietääkseni eniten itä-helsingin suunnalta. Ja ihan varmasti myös joka lähiöstä löytyy joku joka on istunut vankilassa. Ja kyllähän niitä kelan tukien ja sosiaalituen turvin eläviä löytyy ihan joka lähiöstä.
        Lisäksi suvela on erittäin rauhallinen paikka lukuunottamatta jotain välillä kuuluvaa kännistä ölinää. Mutta ihan yhtälailla sitä kuuluu joka lähiössä. Esimerkiksi ryöstön tai pahoinpitelyn uhriksi joutuminen on todella epätodennäköistä suvelassa.

        Jostain syystä niitä häiriötapauksia ja mamuja löytyy Suvelan ja Kirstinmäen alueelta reilusti. Alue on todella kuuluisa levottomuudestaan koko Suur-Hesan alueella, monet pitävät sitä juuri pahimpana. Eräs tuttuni asui siellä muutaman vuoden, mutta muutti nopeasti pois, koska oli niin rauhatonta aluetta. Käsittääkseni myös rähjäisyydessään ja ankeudessaan alue on omaa luokkaansa.
        En suosittele muuttoa sinne.


      • AChippa
        PK kirjoitti:

        Jostain syystä niitä häiriötapauksia ja mamuja löytyy Suvelan ja Kirstinmäen alueelta reilusti. Alue on todella kuuluisa levottomuudestaan koko Suur-Hesan alueella, monet pitävät sitä juuri pahimpana. Eräs tuttuni asui siellä muutaman vuoden, mutta muutti nopeasti pois, koska oli niin rauhatonta aluetta. Käsittääkseni myös rähjäisyydessään ja ankeudessaan alue on omaa luokkaansa.
        En suosittele muuttoa sinne.

        Eihän tuo Suvela niitä pääkaupungin kauneimpia alueita ole, mutta kyllä täältä muitakin yhtä ankeita tai ankeampiakin löytyy esim. itä-Helsingistä ja Vantaalta. Itse asuin Joupinmäessä 4 vuotta, siinä se kököttää Suvela/Tuomarila akselilla ja ihan rauhallista oli aina. Enemmän örvelöitä ja kännisiä olen tavannut iltasella monilla muilla alueilla ja paikkakunnilla. Ellei mene itse notkumaan muutaman lähiöpubin eteen iltasella, saa kyllä olla ihan rauhassa. Nykyäänkin asunto on melko lähellä Espoon keskusta ja siellä tulee asioitua silloin tällöin. Aika paljon on esim. maahanmuuttajanuoria, mutta ei nyt mitenkään yleiseksi häiriöksi asti. Enemmän noita "parvia" näkee mm. Vuosaaressa, Konalassa ja metroreitin varrella noin yleensäkin.

        Kaikken suurin känniläisten keskittymä on pääkaupungissa alueella Kallio, Sörnäinen, Hakaniemi.... Siellä ei todellakaan voi kilometrin matkalla välttyä näkemästä useampaakin hörhöä.

        Ihmisten juttuja kun kuuntelee pk-seudulla on vaikka kuinka paljon alueita, joiden maine on "se pahin" koko alueella. Ja kun lukee näitä joidenkin kirjoituksia siitä, kunka Suvelassa ei voi välttyä kauhealta häiriköinniltä sitten millään muotoa tavallisella päiväkävelylläkään, huonomman, sosiaalisen pohjasakan takia, voisi kuvitella paikan olevan kuin jenkkileffojen slummeissa. Joka alueella on omat ongelmansa, missä tahansa voit saada ne kauheat tai ne ihanat naapurit.


      • Asukas-alueelta
        AChippa kirjoitti:

        Eihän tuo Suvela niitä pääkaupungin kauneimpia alueita ole, mutta kyllä täältä muitakin yhtä ankeita tai ankeampiakin löytyy esim. itä-Helsingistä ja Vantaalta. Itse asuin Joupinmäessä 4 vuotta, siinä se kököttää Suvela/Tuomarila akselilla ja ihan rauhallista oli aina. Enemmän örvelöitä ja kännisiä olen tavannut iltasella monilla muilla alueilla ja paikkakunnilla. Ellei mene itse notkumaan muutaman lähiöpubin eteen iltasella, saa kyllä olla ihan rauhassa. Nykyäänkin asunto on melko lähellä Espoon keskusta ja siellä tulee asioitua silloin tällöin. Aika paljon on esim. maahanmuuttajanuoria, mutta ei nyt mitenkään yleiseksi häiriöksi asti. Enemmän noita "parvia" näkee mm. Vuosaaressa, Konalassa ja metroreitin varrella noin yleensäkin.

        Kaikken suurin känniläisten keskittymä on pääkaupungissa alueella Kallio, Sörnäinen, Hakaniemi.... Siellä ei todellakaan voi kilometrin matkalla välttyä näkemästä useampaakin hörhöä.

        Ihmisten juttuja kun kuuntelee pk-seudulla on vaikka kuinka paljon alueita, joiden maine on "se pahin" koko alueella. Ja kun lukee näitä joidenkin kirjoituksia siitä, kunka Suvelassa ei voi välttyä kauhealta häiriköinniltä sitten millään muotoa tavallisella päiväkävelylläkään, huonomman, sosiaalisen pohjasakan takia, voisi kuvitella paikan olevan kuin jenkkileffojen slummeissa. Joka alueella on omat ongelmansa, missä tahansa voit saada ne kauheat tai ne ihanat naapurit.

        Tuskin taida enää ankeampaa aluetta löytyä. Olen asunut itä-hesassa ja Vantaankin kerrostalolähiöissä, joten tiedän millaista niissä oli.
        Kirstinmäen kautta olen nyt Suvelassa. Tämä on aivan surkeeta aluetta. Jos joku väittää, että muualla olisi vielä huonompia alueita, niin muuttakaa tänne asumaan niin tiedätte.
        Heti kun tilanne paranee, muutan täältä kyllä pois.
        Muille en suosittele muuttoa, jos teillä on olemassa jotain parempia vaihtoehtoja tarjolla.


    • näin on!

      Väestön rakenne Suvelassa

      Suomea äidinkielenään puhuvia on 73 %, mikä on 12 prosenttia Espoon keskiarvoa vähemmän.
      Ruotsia äidinkielenään puhuvia on 6 %, mikä on 27 prosenttia Espoon keskiarvoa vähemmän.
      Muuta äidinkieltä puhuvia on 21 %, mikä on 157 prosenttia Espoon keskiarvoa enemmän.

    • Taksiduunari

      Ajan taksia työkseni ja kyseinen alue on tullut tutuksi vain lähinnä huonossa mielessä.
      Kaikista ikävimmät asiakkaat ovat tulleet juuri täältä, känniset ja agressiiivisesti käyttäytyvät todennäköisesti jossain aineissa olevat häiriköt. Jotkut ovat livistäneet pakoon maksamatta, perään ei uskalla kuitenkaan lähteä, koska alueen rauhattomuuden tuntien voi käydä itselle huonosti.
      Mikä helpotus ettei tarvitse asua siellä.

    • 45645634

      Siellä missä työtä niin voidaan asumisen kustannukset nostaa myös korkealle että palkka meneekin sittenb pelkkään asumiseen. Suvela on nykyään ja ollut jo 20 vuotta ainakin vähemmistä ihmisten asuinalue, sinne keskitetään kaikki mahdollisuuksien mukaan kaikki mamut, mannet, rosvot, pedofiilit ja muut rikolliset asumaan, eiköhän sieltä pääse bussilla helsinkiinkin, ainakin ennen on päässyt.

    • mä vaan

      http://www.adressit.com/espoonkruunu

    • Anonyymi

      rientamo on entinen koulukiusaaja

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      445
      4778
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1702
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      93
      1438
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1339
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1296
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1171
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1065
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      980
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      865
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe