onkin juutalaista. Se löytyy kolmannesta Mooseksen kirjasta. Toisin sanoen Jeesus Nasaretilainen kehottaessaan rakastamaan lähimmäistään toteutti ainoastaan lakia. Eikä sitä Jeesus edes yrittänyt omiin nimiin laittaakaan. Kumma kyllä hihhulit ovat yrittäneet omia sinällään hienon ajatuksen.
"Älä kosta omaan kansaasi kuuluvalle äläkä pidä yllä riitaa hänen kanssaan, vaan rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Minä olen Herra." 3. Mooseksen kirja 19:18
"Kaikki, minkä tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te heille. Tässä on laki ja profeetat." Matt. 7:12
Kristillinen lähimmäisenrakkaus
8
237
Vastaukset
Onhan se kiva että ei kosteta omaan kansaan kuuluvalle, mutta on siitä vielä pitkä matka oikeaan suvaitsevaisuuteen. Eikö voisi sanoa vain "älä kosta kellekään..."? Miksi muihin kansoihin kuuluvalle saisi sitten kostaa? Miksi saisi pitää yllä riitaa vaikkapa nyt ruotsalaisten tai australialaisten kanssa?
määritelläänhän VT:ssä keitä saa ottaa orjiksikin. Kumma kun lähimmäisenrakkaat krisselihihhulit eivät tee elettäkään Raamatun päivityksen suuntaan. Ehkä heitä ei oikeasti kiinnosta pätkääkään?
- Tarkastaja X
Tätä kun tässä tutkimme, tulemme selkeään johtopäätökseen: Uskovainen ihminen INHOAA itseään. Jos oletetaan hänen rakastavan lähimmäistään kuten itseään.
Testi: Kysy rakastaako uskovainen ihminen ihmistä joka on eri uskoinen tai esim. homoseksuaali.- Kössönöm
pian vastauksen tyyliin, että emmme me, kuten ei jumalakaan vihaa homoja, mutta syntiä me vihaamme.
Tuossa lauseessa on todella ilkeä sävy. "Kyllähän me sinusta tykätään, jos et vaan tee sellaista, mikä on jumalansanan vastaista ja kyllä sinun nyt vaan täytyy elää ilman rakkaussuhdetta, koska muuten joudun kadotukseen"
Aargh!
- tosi pyhä
Mooses oli aktiivinen kirjoittaja ja dokumenttaarikko. Hän ja Jumala tunsivat ihmisten perusolemuksen, ja siten lait oli helppo laatia. Kirjoittaessaan - "Minä olen Herra" - hän tarkoitti paitsi Jumalaa myös itseään, koska ei tietenkään halunnut vähätellä omaa arvoaan.
Paljon helpompi on kostaa jollekin toisenmaalaiselle kuin omaan kansaansa kuuluvalle. Onko muka joku suomalainen tappanut joskus toisen suomalaisen? - jeesusteleva kiihkohihhuli ...
Jos kristillisyys tiivistetään rakasta lähimmäistä käskyyn, ei tiedetä vielä juuri mitään siitä mitä Jeesus opetti.
Kristillisyys olisi parempi tiivistää seuraavaan, jos pakko tiivistää yhteen lauseeseen, rakastakaa vihollistakin.
"Kumma kyllä hihhulit ovat yrittäneet omia sinällään hienon ajatuksen."
Ikävää titenkin jos tältä näyttää. Erityisesti kun Jeesuksen opetus on vielä korkeatasoisempaa. - siis tämän
päivän uskovaiset eivät tuota lähimmäisenrakkautta noudata. Vanhasta testamentistahan vain satunnaiset kohdat olivat voimassa ja enemmistö ei, kuulemani mukaan. Että sekin lienee näitä vanhentuneita 'ei koske lainkaan meitä' -säädöksiä.
Tuskinpa sitä hihhulit on mitenkää omineet sen enempää kuin Jeesuskaan.Kyllä sen toteuttamisessa riittää työsarkaa iha jokaiselle,ei se käytössä kulu :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.
https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.724924Persuja ei aluevaltuustoissa näy
Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.113349Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni
Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j202632Kerro kaivattusi nimi tai nimikirjaimet
🌠 Tähdenlento! Kirjoittamalla kaivattusi nimen tai nimikirjaimet tähän, saattaa toiveesi toteutua.571685- 471556
Tämmönen höpsö
Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress441336- 941302
Alkuvuodesta poistuu työttömyyskorvaus kaikilta joilla on säästössä rahaa
Tippuu korvaukselta iso määrä työttömiä.2191073Hiljaisuus
Tarkoittaa välinpitämättömyyttä, henkistä väkivaltaa ja kiusaamista. Olet valinnut hiljaisuuden.71995IS Viikonloppu 29.-30.11.2025
Antti Skytältä 3-tasoinen ristikko. Pääkuvassa on harhauttava elementti, mikä saattaa hidastaa myös muiden kuin minun ra51875