järkyttäviä vehkeitä

kauhistunut

Mulla oli autoa odotellessa kolme eri sitikkaa lainassa Veholta (Berlingo, Xantia ja Xsara) ja täytyy sanoa, että en kyllä epämääräisemmillä rimpuloilla ole koskaa ajanut. Berlingo oli ainoa auton tuntuinen ja suht hyvä ajaa (vaikka mopolla siitäkin ohi ajaa kiihdytyksessä), mutta noi kaksi muuta...voi hyvä ihminen sentään.

Jos Xantian jousitus on ylhäällä, niin auto pomppii minne sattuu, jos se on alhaalla, niin auto pohjaa joka helvetin töyssyssä. Maastoon sillä ei pääse, vaikka olisi missä asennossa. Siis mitä hiton käyttöä sillä vivun eri asennoilla on? Voi nostaa maavaraa, jos ei yltä parkkihallin mittariin / DriveInin tiskille?

Mielestäni fiksuissa peleissä alustan korkeus säätyy automaattisesti kuorman mukaan ja pitää sen passissa, mutta tuskin sitäkään on sitikassa takaa ajettu. Xsarassahan tätä säätöä ei ollut (tai en ainakaan löytänyt) ja alusta oli, kuin vanhassa traktorissa.
Junanradan yli mennessä hampaista putoavat paikat ja meteli, sekä ryskytys ylittää sata desibeliä. Motarilla ajettaessa mutkassa töyssyyn, auto vetelee metrin ryydloikkia mihin suuntaan milloinkin.

Jotenkin korin käytös ääritilanteissa muistuttaa enemmän sellaista tasapainoilevaa nukkea, joka heiluu holtittomasti puolelta toiselle, kuin autoa.

Koomista oli lisäksi se, että yhdessäkään em. sitikassa meikäläisen siro 45 numeron kenkä ei mahtunut kaasupolkimelle yksinään, vaan tennaria pitää kääntää vinottain, ettei paina samalla jarrua!

..Ehkä noilla ranskanrapeilla rallissa ja rallicrossissa pärjää, kun koko auto on suunniteltu ja rakennettu täysin uusiksi ja noi järkyttävät alustaviritykset on raavittu mäkeen. Tahtoinpa nähdä, miten Xsaralla pärjätään ännäläisissä.

89

28721

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta

      "Xsarassahan tätä säätöä ei ollut (tai en ainakaan löytänyt) ja alusta oli, kuin vanhassa traktorissa.
      Junanradan yli mennessä hampaista putoavat paikat ja meteli, sekä ryskytys ylittää sata desibeliä. Motarilla ajettaessa mutkassa töyssyyn, auto vetelee metrin ryydloikkia mihin suuntaan milloinkin."

      Xsarassahan onkin rautajouset.

      • Kauhistunut

        Okei, siis se selvittää vähän tätä ryskytystaipumusta. Tuo sinnetänne holtittomasti loikkiminen taas kuului lähinnä Xantian "ominaisuuksiin".

        Vanha XM oli mielestäni vielä kohtuu mukava ajettava, mutta mitä ihmettä siellä ranskan maalla on tapahtunut. Vai liekö tuo vaa fuulaa, joka perustuu siihen, että siihen aikaan vertailukohtina oli VIELÄ järkyttävämpiä pelejä.

        Vähän näyttäisi, että aika on ajanut tässä asiassa sitikan ohi, ja niiden pitäisi kiireen vilkaa lähteä teollisuusvakoilukäynnille Japaniin, Jenkkeihin, tai vaikkapa Bemarin tehtaille...


      • Nipponi
        Kauhistunut kirjoitti:

        Okei, siis se selvittää vähän tätä ryskytystaipumusta. Tuo sinnetänne holtittomasti loikkiminen taas kuului lähinnä Xantian "ominaisuuksiin".

        Vanha XM oli mielestäni vielä kohtuu mukava ajettava, mutta mitä ihmettä siellä ranskan maalla on tapahtunut. Vai liekö tuo vaa fuulaa, joka perustuu siihen, että siihen aikaan vertailukohtina oli VIELÄ järkyttävämpiä pelejä.

        Vähän näyttäisi, että aika on ajanut tässä asiassa sitikan ohi, ja niiden pitäisi kiireen vilkaa lähteä teollisuusvakoilukäynnille Japaniin, Jenkkeihin, tai vaikkapa Bemarin tehtaille...

        Nyt olet sitten ilmeisesti onnellinen Honda Civicin omistaja ja autosi on NIIIIIIIIN mukava ja NIIIIIIIN tilava että...

        Herää tähän päivään kaveri!


      • MP71
        Kauhistunut kirjoitti:

        Okei, siis se selvittää vähän tätä ryskytystaipumusta. Tuo sinnetänne holtittomasti loikkiminen taas kuului lähinnä Xantian "ominaisuuksiin".

        Vanha XM oli mielestäni vielä kohtuu mukava ajettava, mutta mitä ihmettä siellä ranskan maalla on tapahtunut. Vai liekö tuo vaa fuulaa, joka perustuu siihen, että siihen aikaan vertailukohtina oli VIELÄ järkyttävämpiä pelejä.

        Vähän näyttäisi, että aika on ajanut tässä asiassa sitikan ohi, ja niiden pitäisi kiireen vilkaa lähteä teollisuusvakoilukäynnille Japaniin, Jenkkeihin, tai vaikkapa Bemarin tehtaille...

        Xantussa:
        -Alin asento on huoltoasento - sillä ei saakaan ajaa - jousius ei toi tuossa asennossa
        -Seuraava eli normaaliasento - siinä asennossa jousitus toimii ja pitää korkeuden vakiona kuormasta riippumatta
        -Yläasento huonoille teille - joustot aika huonot, mutt amaavaraa enemmän kuin normaalisti. Tarkoituksena one, ttä tätä asentoa voi käyttää oikein huonolla tiellä alle 50 kmh:n nopeudessa
        - Yli asento - renkaanvaihto asento - ei joustoa -ei tarkoitettu ajettavaksi - tilapaäiseti voi käyttää esim. kannon tms. ylitykseen

        Jos Xanttu loikkii jousitus normaalisennossa niin jousitus ei oo kunnossa. Jos taas loikkii muissa asennoissa niin vika löytyy ratin ja penkin välistä, koska normaaliasento on se jolla ajetaan.


      • Jza
        Nipponi kirjoitti:

        Nyt olet sitten ilmeisesti onnellinen Honda Civicin omistaja ja autosi on NIIIIIIIIN mukava ja NIIIIIIIN tilava että...

        Herää tähän päivään kaveri!

        En todellakaan ole mikään nipponi! Sellaista tinapaperipussia en ottaisi, vaikka ilmaisiksi annettaisiin...Enkä kyllä sitikkaakaan.


      • Jza
        MP71 kirjoitti:

        Xantussa:
        -Alin asento on huoltoasento - sillä ei saakaan ajaa - jousius ei toi tuossa asennossa
        -Seuraava eli normaaliasento - siinä asennossa jousitus toimii ja pitää korkeuden vakiona kuormasta riippumatta
        -Yläasento huonoille teille - joustot aika huonot, mutt amaavaraa enemmän kuin normaalisti. Tarkoituksena one, ttä tätä asentoa voi käyttää oikein huonolla tiellä alle 50 kmh:n nopeudessa
        - Yli asento - renkaanvaihto asento - ei joustoa -ei tarkoitettu ajettavaksi - tilapaäiseti voi käyttää esim. kannon tms. ylitykseen

        Jos Xanttu loikkii jousitus normaalisennossa niin jousitus ei oo kunnossa. Jos taas loikkii muissa asennoissa niin vika löytyy ratin ja penkin välistä, koska normaaliasento on se jolla ajetaan.

        "Alin asento on huoltoasento - sillä ei saakaan ajaa - jousius ei toi tuossa asennossa"

        Miten kaikki muut autot voidaan huoltaa ajoasennossa?

        "Seuraava eli normaaliasento - siinä asennossa jousitus toimii ja pitää korkeuden vakiona kuormasta riippumatta"

        Joo, ymmärrän, mutta miten muut merkit eivät tarvitse näitä kahta muuta asentoa?

        "Yläasento huonoille teille - joustot aika huonot, mutt amaavaraa enemmän kuin normaalisti. Tarkoituksena one, ttä tätä asentoa voi käyttää oikein huonolla tiellä alle 50 kmh:n nopeudessa"

        Säätääkö tämä myös keulaa? Tänään yksi Xantia loikki liikennevaloissa, kuin kenguru ja nähdäkseni siinä ei liikkunut kuin perä ylösalas koko ajan... Mitenkä siis kanto ylitetään, jos etupuskuri nappaa kiinni? Vai liekö tuo ollut rikki.
        Jos taasen asuu sellaisessa korvessa, että pitää normaali auton maavaraa nostaa, niin miksei sitten osta maasturia?

        Olisikos niin, että sitikka pitää noista kiinni vain ja ainoastaan maineen vuoksi. Itse en ainakaan ole yhtään puoltavaa argumenttia kuullut. ..Taino, ainakaan sellaista, mikä perustuisi eri merkkien väliseen puolueettomaan vertailuun.


      • JaKe
        Jza kirjoitti:

        En todellakaan ole mikään nipponi! Sellaista tinapaperipussia en ottaisi, vaikka ilmaisiksi annettaisiin...Enkä kyllä sitikkaakaan.

        ...Caprice STW, Chevy Trans Sport tai Ford Sierra, leikkikaluksi?


      • Jza
        JaKe kirjoitti:

        ...Caprice STW, Chevy Trans Sport tai Ford Sierra, leikkikaluksi?

        Minkähän hiton takia minun pitäisi sitten niistä joku valita?

        Oletko oikein salapoliisina löytänyt jonkun toisen samaa nikkiä käyttävän jenkkifanaatikon :D

        Köyhässä ovat sinunkin harrastukset.

        Baijerin suunnassa oma autoni on tehty. Todennäköisesti myös seuraava :D


      • jupe
        Jza kirjoitti:

        "Alin asento on huoltoasento - sillä ei saakaan ajaa - jousius ei toi tuossa asennossa"

        Miten kaikki muut autot voidaan huoltaa ajoasennossa?

        "Seuraava eli normaaliasento - siinä asennossa jousitus toimii ja pitää korkeuden vakiona kuormasta riippumatta"

        Joo, ymmärrän, mutta miten muut merkit eivät tarvitse näitä kahta muuta asentoa?

        "Yläasento huonoille teille - joustot aika huonot, mutt amaavaraa enemmän kuin normaalisti. Tarkoituksena one, ttä tätä asentoa voi käyttää oikein huonolla tiellä alle 50 kmh:n nopeudessa"

        Säätääkö tämä myös keulaa? Tänään yksi Xantia loikki liikennevaloissa, kuin kenguru ja nähdäkseni siinä ei liikkunut kuin perä ylösalas koko ajan... Mitenkä siis kanto ylitetään, jos etupuskuri nappaa kiinni? Vai liekö tuo ollut rikki.
        Jos taasen asuu sellaisessa korvessa, että pitää normaali auton maavaraa nostaa, niin miksei sitten osta maasturia?

        Olisikos niin, että sitikka pitää noista kiinni vain ja ainoastaan maineen vuoksi. Itse en ainakaan ole yhtään puoltavaa argumenttia kuullut. ..Taino, ainakaan sellaista, mikä perustuisi eri merkkien väliseen puolueettomaan vertailuun.

        ei ole sitikkaa, mutta noista sinun kysymyksistä paistaa tyhmyys läpi, mies ( tai poika ) ihan ulkona asiasta ja yrittää terävänä kysellä, pistä vaikka lamppu vasempaan korvaan ja katso monestako reiästä valo näkyy....


      • röyh
        Jza kirjoitti:

        Minkähän hiton takia minun pitäisi sitten niistä joku valita?

        Oletko oikein salapoliisina löytänyt jonkun toisen samaa nikkiä käyttävän jenkkifanaatikon :D

        Köyhässä ovat sinunkin harrastukset.

        Baijerin suunnassa oma autoni on tehty. Todennäköisesti myös seuraava :D

        jätkä ajaa m-wenyttimellä.


    • wc.

      amispellellä ole muuta tekemistä

      • Jza

        Muuta tekemistä, kuin mitä?

        En valitettavasti ole amista käynyt, niin kerro sinä!


    • bigT

      Jaahas. Seuraa nyt siellä koulussa, mitä se ope oikein yrittää opettaa ja jätä kommentointi asioista joista et mitään ymmärrä.

      Siltä varalta, että joskus saat ajokortin, voin kertoa jo varalle, ettei niitä ylä ja ala-asentoa ole ajamiseen tuossa Xantiassa tarkoitettu.

      Jos joskus sen inssi-ajon läpäiset, niin mene sitten isin kanssa koeajolle toimivalla kaasunesteytetyllä Citroenilla. Kirjoitellaan sitten lisää. Jooko?

      • Jza

        On se koomista, kun joku kehtaa baskeripäiden seassa todeta, että mikä muu hyvänsä on ajettavuudeltaan parempi, niin heti alkaa kamala rutina.

        Testasin ennen viimeisen auto ostoa tosiaan varmaan kymmentä eri merkkiä, mutta kyllä tuo sitikka on naurettavuuksien huippu!

        Eräskin täällä kommentoi, että ylä asento on tarkoitettu huonoille teille! Missä helvetin siperiassa noilla vehkeillä on tarkoitus ajaa, että pitää oikein jousitus olla sitä varten rakennettu?

        Uraleissa ja Gazeissa on muuten yllättävän paljon samanhenkisyyttä...Myös omistajien perikateus länsiautoilijoita kohtaan..


    • joo

      "Jos Xantian jousitus on ylhäällä, niin auto pomppii minne sattuu, jos se on alhaalla, niin auto pohjaa joka helvetin töyssyssä. Maastoon sillä ei pääse, vaikka olisi missä asennossa. Siis mitä hiton käyttöä sillä vivun eri asennoilla on? Voi nostaa maavaraa, jos ei yltä parkkihallin mittariin / DriveInin tiskille?"

      - Niin, eihän sitä korkeudensäätövipua ole tarkoitus vempata koko ajan. Silloin käy juuri niin kuin totesit. Jos tarpeen huonossa maastossa voi tilapäisesti nostaa maavaraa hitaasti ajettaessa. Korkeutta voi puolestaan pudottaa esim kuormauksen helpottamiseksi. Se ei ole mikään cruising-asento...

      "Mielestäni fiksuissa peleissä alustan korkeus säätyy automaattisesti kuorman mukaan ja pitää sen passissa, mutta tuskin sitäkään on sitikassa takaa ajettu."

      - Löytyyhän Citikalta aktiivinen jousituskin paremmista malleista.

      " Xsarassahan tätä säätöä ei ollut (tai en ainakaan löytänyt) ja alusta oli, kuin vanhassa traktorissa. "

      - Niin, Xsarassahan on tavanomainen teräsjousitus...

      • Jza

        " Jos tarpeen huonossa maastossa voi tilapäisesti nostaa maavaraa hitaasti ajettaessa. Korkeutta voi puolestaan pudottaa esim kuormauksen helpottamiseksi. Se ei ole mikään cruising-asento... "

        ..siihen on tehty maastoautot. Mitä helvettiä tuollaisella toiminnalla tekee tavan käyttöautossa, ellei asu pellolla?

        "- Niin, Xsarassahan on tavanomainen teräsjousitus... "

        Joo, tämän yksi omistaja jo tuolla aikaisemmin selvittikin.


      • Kirmo Uusitalo
        Jza kirjoitti:

        " Jos tarpeen huonossa maastossa voi tilapäisesti nostaa maavaraa hitaasti ajettaessa. Korkeutta voi puolestaan pudottaa esim kuormauksen helpottamiseksi. Se ei ole mikään cruising-asento... "

        ..siihen on tehty maastoautot. Mitä helvettiä tuollaisella toiminnalla tekee tavan käyttöautossa, ellei asu pellolla?

        "- Niin, Xsarassahan on tavanomainen teräsjousitus... "

        Joo, tämän yksi omistaja jo tuolla aikaisemmin selvittikin.

        "..siihen on tehty maastoautot. Mitä helvettiä tuollaisella toiminnalla tekee tavan käyttöautossa, ellei asu pellolla?"

        Minä olen käyttänyt tuota c5:n jousituksen yläasentoa mökkitiellä, jossa edellinen, MB A otti pohjasta kiinni tuon tuostakin. Siihen tuo jousituksen nostovara on mielestäni oikein hyvä. Ja toinen käyttöpaikka on talvella kun pitää päästä pihaan auran jättämän lumivallin yli.

        Ala-asento on autoa pestessä kätevä, saa c5 farkun katon putsattua helposti.

        t. Kirmo Uusitalo


    • ENEMMÄN_KAUHISTUNUT

      Kyllä nyt voi sanoa suoraan, että TYHMÄ!
      Joko on taas amisspedet asialla tai olet koeajanut Xantiaa ilman aivoja. Risuja vois antaa sille automyyjällekin, joka antaa Xantun koeajoon ilman, että kertoo tuosta korkeudensäädöstä ja sen tarkoituksesta!!!
      Kerropa missä liikkeessä tuo Xantia on myytävä, että voimme välttää sitä, koska tuo sun käsittely ei ainakaan ole sen alustalle hyvää tehnyt!!
      Yläasennossa kun ei ole tarkoitus ajaa kuin lyhyt matka ja sekin hyvin hitaalla nopeudella (äärimmäisen kätevä talvella aurausvallien ylittämisessä!). Yläasento on myös se asento missä auton tulee olla jos rengasta aikoo vaihtaa tunkilla nostaen!
      Ja ala-asento on VAIN huoltoasento, siinä asennossa ollessa ei Xantulla SAA ajaa!

      • Jza

        Kerrohan siis oi viisas, että miksi helvetissä niissä on tuollainen kikkailu korkeussäätöjen välillä? Miksi ala-asento on huoltoasento? Miksi kaikki maailman muut autot voidaan huoltaa ilman, että niissä on perse maassa kiinni? Helpottaako tuo jotenkin esim. öljyn- tai jarrupalojen vaihtoa?

        Miksi sen pitää olla yläasennossa, että voi vaihtaa renkaat? Siksikö, että muuten on lokari tiellä? Miksi se lokari on siinä tiellä? Siksikö, ettei renkaita varasteta? Miksi ranskassa ei ole varashälyttimiä? Siksikö, että ranskalaiset eivät itse niitä valmista, eivätkä suostu ostamaan muiden tekemiä? Miksi eivät valmista? Siksi, koska eivät osaa!


      • Voi
        Jza kirjoitti:

        Kerrohan siis oi viisas, että miksi helvetissä niissä on tuollainen kikkailu korkeussäätöjen välillä? Miksi ala-asento on huoltoasento? Miksi kaikki maailman muut autot voidaan huoltaa ilman, että niissä on perse maassa kiinni? Helpottaako tuo jotenkin esim. öljyn- tai jarrupalojen vaihtoa?

        Miksi sen pitää olla yläasennossa, että voi vaihtaa renkaat? Siksikö, että muuten on lokari tiellä? Miksi se lokari on siinä tiellä? Siksikö, ettei renkaita varasteta? Miksi ranskassa ei ole varashälyttimiä? Siksikö, että ranskalaiset eivät itse niitä valmista, eivätkä suostu ostamaan muiden tekemiä? Miksi eivät valmista? Siksi, koska eivät osaa!

        luoja tätä toopea.


      • asento
        Jza kirjoitti:

        Kerrohan siis oi viisas, että miksi helvetissä niissä on tuollainen kikkailu korkeussäätöjen välillä? Miksi ala-asento on huoltoasento? Miksi kaikki maailman muut autot voidaan huoltaa ilman, että niissä on perse maassa kiinni? Helpottaako tuo jotenkin esim. öljyn- tai jarrupalojen vaihtoa?

        Miksi sen pitää olla yläasennossa, että voi vaihtaa renkaat? Siksikö, että muuten on lokari tiellä? Miksi se lokari on siinä tiellä? Siksikö, ettei renkaita varasteta? Miksi ranskassa ei ole varashälyttimiä? Siksikö, että ranskalaiset eivät itse niitä valmista, eivätkä suostu ostamaan muiden tekemiä? Miksi eivät valmista? Siksi, koska eivät osaa!

        Alaasennossa poistuu paineet putkistosta ja se helpottaa työskentelyä huomattavasti esin jarrupalojen vaihtoa!!

        Koska nuo sitikat on niin perkeleen tyhmiä autoja että jousituksessa ja jarruissa käytetään samaa nestettä!!
        Hytraulipumpun hihna kun katkee niin eipä ole autossa jarruja eikä jousia!!


      • shakal
        asento kirjoitti:

        Alaasennossa poistuu paineet putkistosta ja se helpottaa työskentelyä huomattavasti esin jarrupalojen vaihtoa!!

        Koska nuo sitikat on niin perkeleen tyhmiä autoja että jousituksessa ja jarruissa käytetään samaa nestettä!!
        Hytraulipumpun hihna kun katkee niin eipä ole autossa jarruja eikä jousia!!

        Ovat siirtyneet sähköpumppuun, että se siitä sun hihnastas. Ja niissä vanhemmissakin joissa oli hihna, on jarrut vaikkei autossa paineita olisikaan, ovat näet ymmärtäneet laittaa käsijarrun etupyöriin. Vaikuttaa suoraan levyihin ja tehoa on sen verran että kuivalla asfaltilla tekee vanaa.

        Ja mitä tuohon hihnan katkeamiseen tulee - entäs sitten? Aika monessa nykyautossa matkanteko katkeaa yhtälailla laturin hihnan katkeamiseen. Tsekkaapa esim jossakin Mersussa mitä kaikkea se serpentiini siellä pyörittelee. Minä ainakin pidän autossa varahihnaa mukana, sinäkö et? Ei tuollaisen pikkumurheen takia kannata tien päälle jäädä. Eriasia tietysti on jos ei tekniikan tuntemus riitä edes hihnan vaihtoon.

        P.S. On muuten helkutin fiksua kun käytetään samaa nestettä, kokemus on nimittäin opettanut että Citikassa on ainoa toimiva takajarrujen paineensäätely. Paine kun menee suoraan takajousitukselta takajarruille. Autoa kun kuormataan, nostaa järjestelmä automaattisesti takajousituksen paineita ja samalla toki myös takajarrujen.


      • kerrottu
        Jza kirjoitti:

        Kerrohan siis oi viisas, että miksi helvetissä niissä on tuollainen kikkailu korkeussäätöjen välillä? Miksi ala-asento on huoltoasento? Miksi kaikki maailman muut autot voidaan huoltaa ilman, että niissä on perse maassa kiinni? Helpottaako tuo jotenkin esim. öljyn- tai jarrupalojen vaihtoa?

        Miksi sen pitää olla yläasennossa, että voi vaihtaa renkaat? Siksikö, että muuten on lokari tiellä? Miksi se lokari on siinä tiellä? Siksikö, ettei renkaita varasteta? Miksi ranskassa ei ole varashälyttimiä? Siksikö, että ranskalaiset eivät itse niitä valmista, eivätkä suostu ostamaan muiden tekemiä? Miksi eivät valmista? Siksi, koska eivät osaa!

        kyseinen asia jo moneen kertaan, mutta ei vaan tunnu menevän jakeluun. Kerrotaanpa vielä kerran:

        Ylimässä asennossa on helppo ylittää lumivallit tai ajella huonoilla mökkiteillä.

        Ala-asennossa on hyvä kuormata raskas tavara tai vaikkapa pestä auton katto sen kummemmin kurottelematta.

        Eihän nuo mitään kovin tärkeitä ominaisuuksia ole, mutta mitä ihmeen haittaa siitä on, jos noin hyvä jousitus autosta löytyy? Onhan sitä turhempaakin autot täynnä lähtien aina jalopuulistoista kojelaudassa.

        Jos Bemarissasi olisi kyseinen jousitus, niin se olisi mielestäsi varmasti todella hieno keksintö.


    • citikkamies...

      amispelle varmasti...
      jos ei tiedä hydejousituksesta mitään tai jostain asiasta niin eikö olisi parempio kysyä siitä ensin ennenkuin hajottaa sen tai antaa koko jutun olla rauhassa?

      • Zombie

        Tämä koko ketjun avaus oli niin asiaton, etten malta olla laittamatta tänne häntään asian viereen osuvaa kysymyksen muotoista huulta: olen aina kummastellut, miksi Sitikan jousituksesta puhutaan kaasunestejousituksena. Eikö hydropneumaattinen jousitus ole oikeasti nestekaasujousitus?


      • Jza

        Joo. Sanotaan näin, että jos on todella kiinnostunut jonkun vehnäpatongin jousituksen yksityiskohdista, niin sitten täytyy olla amispelle.

        Kertokaa teiniviiksikavereillenne terveisiä.


      • MP71
        Jza kirjoitti:

        Joo. Sanotaan näin, että jos on todella kiinnostunut jonkun vehnäpatongin jousituksen yksityiskohdista, niin sitten täytyy olla amispelle.

        Kertokaa teiniviiksikavereillenne terveisiä.

        Uho alkaa usein siitä mihin ymmärrys loppuu...


      • Jza
        MP71 kirjoitti:

        Uho alkaa usein siitä mihin ymmärrys loppuu...

        Tiedä sitten oliko tuo kommentti kenelle, mutta itse en käsittääkseni ole uhonnut mitään. Kerroin vain omat kokemukseni sitikoiden alustoista.

        En ole väittänytkään olevani mikään sitikka/jousitusguru. Alusta vaan yksinkertaisesti on jälkeenjäänyt sekä mukavuudessa, että ajettavuudessa.

        Olisi kiva tehdä sokkotesti, jossa ajettaisiin vaikkapa helsingin keskustassa kymmenellä eri merkkisellä autolla siten, että kuski ei tiedä millä autolla milloinkin ajaa. Luulisin, että aika moni yllättyisi tuloksesta.

        Itse hyppäsin Xsaran rattiin Volvo V70 jälkeen ja mielestäni eroa on kuin yöllä ja päivällä Volvon eduksi (joo, en kuitenkaan omista Volvoa).

        berlingossa oli tosiaan jo vähän ajettavuuttakin mukana. Mahtaako olla Saksalaisten tekemä :F


      • Niin
        Jza kirjoitti:

        Tiedä sitten oliko tuo kommentti kenelle, mutta itse en käsittääkseni ole uhonnut mitään. Kerroin vain omat kokemukseni sitikoiden alustoista.

        En ole väittänytkään olevani mikään sitikka/jousitusguru. Alusta vaan yksinkertaisesti on jälkeenjäänyt sekä mukavuudessa, että ajettavuudessa.

        Olisi kiva tehdä sokkotesti, jossa ajettaisiin vaikkapa helsingin keskustassa kymmenellä eri merkkisellä autolla siten, että kuski ei tiedä millä autolla milloinkin ajaa. Luulisin, että aika moni yllättyisi tuloksesta.

        Itse hyppäsin Xsaran rattiin Volvo V70 jälkeen ja mielestäni eroa on kuin yöllä ja päivällä Volvon eduksi (joo, en kuitenkaan omista Volvoa).

        berlingossa oli tosiaan jo vähän ajettavuuttakin mukana. Mahtaako olla Saksalaisten tekemä :F

        "Itse hyppäsin Xsaran rattiin Volvo V70 jälkeen ja mielestäni eroa on kuin yöllä ja päivällä Volvon eduksi (joo, en kuitenkaan omista Volvoa). "
        Niin, Xsarassahan on rautajouset.


      • Jza
        Niin kirjoitti:

        "Itse hyppäsin Xsaran rattiin Volvo V70 jälkeen ja mielestäni eroa on kuin yöllä ja päivällä Volvon eduksi (joo, en kuitenkaan omista Volvoa). "
        Niin, Xsarassahan on rautajouset.

        On siinä vaikka puujouset, niin auto on kamala ajettava ja se on merkkiä sitikka!


      • MP71
        Jza kirjoitti:

        On siinä vaikka puujouset, niin auto on kamala ajettava ja se on merkkiä sitikka!

        autoja kannattaa vertailla sunnilleen saman hintaluokan autoihin. Uutena V70 on 2-3 kertaa kalliimpi kuin Xsara ja Berlingo - ei oikein taida vastaavankokoista/hintaista Volvoa helpolla löytyä - v40kin kun on reilusti kalliimpi, joskaan ei yhtään parempi ajaa. Samoten V70 on ollu uutena n. puolitoista kertaa kalliimpi kuin Xanttu. Xanttuahan ei tosin ole muutamaan vuoteen tehty eli jos jos V70 on kovinkin uusi niin C5 on parempi vertailukohta - tosin sekin aika paljon Volvoa halvempi. Jousitusmukavuudessa Xantukaan jos jousitus kunnossa tuskin Volvolle häviää, mutta ajo-ominaisuuksissa voi vähän jäädäkin. Ero ei kuitenkaa ole aivan sitä luokkaa, mitä kerroit ;-)


      • Jza
        MP71 kirjoitti:

        autoja kannattaa vertailla sunnilleen saman hintaluokan autoihin. Uutena V70 on 2-3 kertaa kalliimpi kuin Xsara ja Berlingo - ei oikein taida vastaavankokoista/hintaista Volvoa helpolla löytyä - v40kin kun on reilusti kalliimpi, joskaan ei yhtään parempi ajaa. Samoten V70 on ollu uutena n. puolitoista kertaa kalliimpi kuin Xanttu. Xanttuahan ei tosin ole muutamaan vuoteen tehty eli jos jos V70 on kovinkin uusi niin C5 on parempi vertailukohta - tosin sekin aika paljon Volvoa halvempi. Jousitusmukavuudessa Xantukaan jos jousitus kunnossa tuskin Volvolle häviää, mutta ajo-ominaisuuksissa voi vähän jäädäkin. Ero ei kuitenkaa ole aivan sitä luokkaa, mitä kerroit ;-)

        Hinnasta en tiedä mitään. En sitä kysynyt, eikä juuri kiinnostanutkaan. Ei kai halvempi hinta automaagisesti tarkoita surkeampaa ajettavuutta?

        Muista pikkuautoista ei ole vertailupohjaa muista, kuin volkkareista, audeista ja bemareista, mitä kaikkia pidän miellyttävämpinä. Tämähän on siis vain minun mielipide!


      • VOIMAA
        Jza kirjoitti:

        Hinnasta en tiedä mitään. En sitä kysynyt, eikä juuri kiinnostanutkaan. Ei kai halvempi hinta automaagisesti tarkoita surkeampaa ajettavuutta?

        Muista pikkuautoista ei ole vertailupohjaa muista, kuin volkkareista, audeista ja bemareista, mitä kaikkia pidän miellyttävämpinä. Tämähän on siis vain minun mielipide!

        Mee ruikuttaa vaikka jippiin chattiin,siellä teitä tuntuu riittävän.


      • Anonyymi
        Zombie kirjoitti:

        Tämä koko ketjun avaus oli niin asiaton, etten malta olla laittamatta tänne häntään asian viereen osuvaa kysymyksen muotoista huulta: olen aina kummastellut, miksi Sitikan jousituksesta puhutaan kaasunestejousituksena. Eikö hydropneumaattinen jousitus ole oikeasti nestekaasujousitus?

        Pneumatiikka on ilmaa, citikassa on typpi kaasuna, siksi kaasuhyddraulinen sana


    • Petrus

      Minkähän vehje sieltä Veholta on tulossa kun Xsaraakin on ulkoilutettu ääritilanteissa. Nuo ääritilanteet taas viittaa enemmän tuonne ralliin ja rallicrossiin?

      • Jza

        Miksei olisi? Eikös ne autot ole ajettaviksi tehty ja tähän kuuluu myös se, että sillä pitää pystyä vaikkapa väistämään hirveä ilman, että fillarit putoilevat tien varteen.

        Mielestäni on hyvä tietää, mitä auto tekee, jos sillä työntää esimerkiksi mutkassa olevaan töyssyyn vähän kovempaa...Ääritilanteet ovat tuosta vielä kaukana.

        Eipä käy kateeksi niitä, jotka niitä esmes Tuulilasilla, tai TeeäMmässä testaavat:D
        Sitikka näyttää ainakin vetelevän mihin suuntaan huvittaa. Ehkä nuo on sitten tarkoitettu ennen sotia syntyneille, pellolla asuville taiteilijoille.


      • MRV
        Jza kirjoitti:

        Miksei olisi? Eikös ne autot ole ajettaviksi tehty ja tähän kuuluu myös se, että sillä pitää pystyä vaikkapa väistämään hirveä ilman, että fillarit putoilevat tien varteen.

        Mielestäni on hyvä tietää, mitä auto tekee, jos sillä työntää esimerkiksi mutkassa olevaan töyssyyn vähän kovempaa...Ääritilanteet ovat tuosta vielä kaukana.

        Eipä käy kateeksi niitä, jotka niitä esmes Tuulilasilla, tai TeeäMmässä testaavat:D
        Sitikka näyttää ainakin vetelevän mihin suuntaan huvittaa. Ehkä nuo on sitten tarkoitettu ennen sotia syntyneille, pellolla asuville taiteilijoille.

        Trolli olet vastannut kaikille tähän
        mennessä. Vastaatko minullekin ???

        :-)


    • Jeppe

      Citikan huima suosio huippukehittyneenä autonaa taistelee nyt pahasti mielipiteitäsi vastaan. Asiahan on niin, että esim. XM:ää parempaa kyytiä saat etsiä ja jousitus isoissa sitikoissa on huippuluokkaa - paras jousitus maailmassa. En tiedä millä romuilla olet ajanut.
      Niin, ja se huipputekniikka mitä paremmista sitikoista löytyy tänään, löytyy haukotuttavista autoista (Ford, Opel, Bemari...) joskus vuosien kuluttua. Odotan innolla C6:sta.... ;)

      • Jza

        Todistelet tuota samaan tapaan, kuin lestadiolaiset uskontoaan; mistään muusta ei ole tietoa, eikä kokemusta, mutta silti pitää esittää kaikkitietävää.

        "XM:ää parempaa kyytiä saat etsiä"

        ..eipä tarvitse etsiä kovin kaukaa. Lähin BMW, Volvo, Saab, Mercedes, tai vaikkapa Toyota liike hoitaa asian.

        "paras jousitus maailmassa"

        ..tarkoitat varmaan paras Citroenin tekemä jousitus maailmassa.

        "En tiedä millä romuilla olet ajanut"

        ..en muilla romuilla, kuin niillä mainitsemillani sitikoilla. Lähes kaikki muut ovat olleet ihan ajettavia.

        "huipputekniikka mitä paremmista sitikoista löytyy tänään"

        ...Kuten mikä? Ajoin tässä hetki sitten kaverin Buickilla, vuosimallia -74. Autossa on vakiovarusteina mm. automaatti-ilmastointi, sähkösäätöiset penkit, sähkölasit, pyyhkijät tihkulla, luonnollisesti automaattivaihteet, keskuslukitus, vakionopeudensäädin...jne. Hyvä kun noitaKAAN löytyy vielä tän päivän ranskanrapeista, saati sitten 30 vuotta vanhoista :D

        Fransmannien automaatit ovat ainakin "kuuluisia" epäluotettavuudestaan ja ja hirveästä korjaushinnasta. Vanhaan jenkkiin lootaan uusii sisuskalut 500 eurolla. Ranskalaiseen ei saa edes poljinta siihen rahaan.


      • n.n.
        Jza kirjoitti:

        Todistelet tuota samaan tapaan, kuin lestadiolaiset uskontoaan; mistään muusta ei ole tietoa, eikä kokemusta, mutta silti pitää esittää kaikkitietävää.

        "XM:ää parempaa kyytiä saat etsiä"

        ..eipä tarvitse etsiä kovin kaukaa. Lähin BMW, Volvo, Saab, Mercedes, tai vaikkapa Toyota liike hoitaa asian.

        "paras jousitus maailmassa"

        ..tarkoitat varmaan paras Citroenin tekemä jousitus maailmassa.

        "En tiedä millä romuilla olet ajanut"

        ..en muilla romuilla, kuin niillä mainitsemillani sitikoilla. Lähes kaikki muut ovat olleet ihan ajettavia.

        "huipputekniikka mitä paremmista sitikoista löytyy tänään"

        ...Kuten mikä? Ajoin tässä hetki sitten kaverin Buickilla, vuosimallia -74. Autossa on vakiovarusteina mm. automaatti-ilmastointi, sähkösäätöiset penkit, sähkölasit, pyyhkijät tihkulla, luonnollisesti automaattivaihteet, keskuslukitus, vakionopeudensäädin...jne. Hyvä kun noitaKAAN löytyy vielä tän päivän ranskanrapeista, saati sitten 30 vuotta vanhoista :D

        Fransmannien automaatit ovat ainakin "kuuluisia" epäluotettavuudestaan ja ja hirveästä korjaushinnasta. Vanhaan jenkkiin lootaan uusii sisuskalut 500 eurolla. Ranskalaiseen ei saa edes poljinta siihen rahaan.

        Oikeastaan olisi pitänyt olla komentoimatta, mutta ...

        "...Kuten mikä? Ajoin tässä hetki sitten kaverin Buickilla, vuosimallia -74. Autossa on vakiovarusteina mm. automaatti-ilmastointi, sähkösäätöiset penkit, sähkölasit, pyyhkijät tihkulla, luonnollisesti automaattivaihteet, keskuslukitus, vakionopeudensäädin...jne. Hyvä kun noitaKAAN löytyy vielä tän päivän ranskanrapeista, saati sitten 30 vuotta vanhoista :D"

        30 vuotta sitten vakiovarusteena oli sitikassa automaattiset pyyhkijät, ajorataa seuraavat valaisimet, itsesäätyvä jousitus, automaattiloota, sähkölasit, ilmastointi, cruise, ruisku, levyt kaikissa 4 pyörissä, korkeapainejarrut, servo, kaikki namut.....

        "Fransmannien automaatit ovat ainakin "kuuluisia" epäluotettavuudestaan ja ja hirveästä korjaushinnasta"

        Njaa, samaa ZF:äähän kuin sakesmannit ranskalaiset käyttävät vanhoissa, paitsi jenkkimarkkinoille tarkoitetuissa joissa käyttivät noi epäonnistuneet amerikkalaiset BorgWarner lootat, varsinaista jenkkiläistä huippulaatua, ZF pidettiin vissiin liian kehittyneeksi jenkkimarkkinoita varten :)


        Ahh, olen aistittavani tuulipuvun havinaa finninaamaisen amispellen jäljiltä, jaksohan alkaa olla lopuillaan kouluissa.


      • Kätsy
        n.n. kirjoitti:

        Oikeastaan olisi pitänyt olla komentoimatta, mutta ...

        "...Kuten mikä? Ajoin tässä hetki sitten kaverin Buickilla, vuosimallia -74. Autossa on vakiovarusteina mm. automaatti-ilmastointi, sähkösäätöiset penkit, sähkölasit, pyyhkijät tihkulla, luonnollisesti automaattivaihteet, keskuslukitus, vakionopeudensäädin...jne. Hyvä kun noitaKAAN löytyy vielä tän päivän ranskanrapeista, saati sitten 30 vuotta vanhoista :D"

        30 vuotta sitten vakiovarusteena oli sitikassa automaattiset pyyhkijät, ajorataa seuraavat valaisimet, itsesäätyvä jousitus, automaattiloota, sähkölasit, ilmastointi, cruise, ruisku, levyt kaikissa 4 pyörissä, korkeapainejarrut, servo, kaikki namut.....

        "Fransmannien automaatit ovat ainakin "kuuluisia" epäluotettavuudestaan ja ja hirveästä korjaushinnasta"

        Njaa, samaa ZF:äähän kuin sakesmannit ranskalaiset käyttävät vanhoissa, paitsi jenkkimarkkinoille tarkoitetuissa joissa käyttivät noi epäonnistuneet amerikkalaiset BorgWarner lootat, varsinaista jenkkiläistä huippulaatua, ZF pidettiin vissiin liian kehittyneeksi jenkkimarkkinoita varten :)


        Ahh, olen aistittavani tuulipuvun havinaa finninaamaisen amispellen jäljiltä, jaksohan alkaa olla lopuillaan kouluissa.

        "Njaa, samaa ZF:äähän kuin sakesmannit ranskalaiset käyttävät vanhoissa, paitsi jenkkimarkkinoille tarkoitetuissa joissa käyttivät noi epäonnistuneet amerikkalaiset BorgWarner lootat, varsinaista jenkkiläistä huippulaatua, ZF pidettiin vissiin liian kehittyneeksi jenkkimarkkinoita varten :)"

        Sehän se syy varmasti on ollutkin :D


    • Pallero

      teinivinkuminen täällä nyt on oikein alkanut?

      On näköjään joillekin vaikeaa ymmärtää, että mielipiteitä on monia. Toinen tykkää äidistä, toinen tyttärestä!

      Että mitäpä siellä itket, veikö äitisi tutin, eikö anna imeä tissiä vai eikö tyttöystävä älynnyt antaa viime yönä, siitäkö noin kauhea poru?

      Tällä palstalla on tullut vierailtua silloin tällöin, koska tämä on niitä harvoja paikkoja, joissa on ollut asiallista keskustelua, mutta teineillä on näköjään paha olo, kun pitää tulla kitaansa aukomaan ihan turhasta. Aikuistu kaveri ja ehkä sitten ymmärrät, että kaikki eivät ole samasta muotista.

    • Roope

      Joo, melkoisia keinutuoleja ne ovat "normaaleihin " verratuna !! Mites noi ruosteongelmat ???

      Roope

      • roope ankka

        voit käydä kyselemässä japsi tai opel palstoilta.


      • Eki

        Xitroenilla ajo on jo tarpeeksi paha rangaistus, kuten vastauksista ja niiden määrästä huomaat !

        Onhan muissakin autoissa vastaavia vikoja, onhan ?

        Eki


      • Jza
        Eki kirjoitti:

        Xitroenilla ajo on jo tarpeeksi paha rangaistus, kuten vastauksista ja niiden määrästä huomaat !

        Onhan muissakin autoissa vastaavia vikoja, onhan ?

        Eki

        Eli kiva nähdä, miten ihmiset reagoivat pieneen provosointiin eri automerkkien kesken.

        Sitikkaosasto on ihan oma lukunsa ja täällä nämä pässit vetävät henkilökohtaisesti herneet nenäänsä, jos joku sanoo, että naapurin sitikassa on surkea alusta! Enpä ole moista ennen tavannut, enkä olisi uskonut, että moisten pällien stereotypiat todella pitävät paikkansa.

        Jotain Audi, Volvo ja bemukavereita haukutaan itsekeskisiksi **sipäiksi, mutta kyllä tämä ranskan osasto vetää ehdottomasti pohjat tässäKIN asiassa!


      • XANTIA
        Jza kirjoitti:

        Eli kiva nähdä, miten ihmiset reagoivat pieneen provosointiin eri automerkkien kesken.

        Sitikkaosasto on ihan oma lukunsa ja täällä nämä pässit vetävät henkilökohtaisesti herneet nenäänsä, jos joku sanoo, että naapurin sitikassa on surkea alusta! Enpä ole moista ennen tavannut, enkä olisi uskonut, että moisten pällien stereotypiat todella pitävät paikkansa.

        Jotain Audi, Volvo ja bemukavereita haukutaan itsekeskisiksi **sipäiksi, mutta kyllä tämä ranskan osasto vetää ehdottomasti pohjat tässäKIN asiassa!

        NÄPPÄRÄNÄ JAPSIKUSKINA OSASIT KOPIODA TÄMÄN VIESTISI JOPA TOISEENKIN PAIKKAAN TÄSSÄ SAITISSA,VAIHDA OSASTOA TAI MYY MOPOSI JA OSTA KUNNON AUTO ELI CITIKKA.
        T: EX MERSU KUSKI


      • shakal
        Jza kirjoitti:

        Eli kiva nähdä, miten ihmiset reagoivat pieneen provosointiin eri automerkkien kesken.

        Sitikkaosasto on ihan oma lukunsa ja täällä nämä pässit vetävät henkilökohtaisesti herneet nenäänsä, jos joku sanoo, että naapurin sitikassa on surkea alusta! Enpä ole moista ennen tavannut, enkä olisi uskonut, että moisten pällien stereotypiat todella pitävät paikkansa.

        Jotain Audi, Volvo ja bemukavereita haukutaan itsekeskisiksi **sipäiksi, mutta kyllä tämä ranskan osasto vetää ehdottomasti pohjat tässäKIN asiassa!

        Tämä palsta oli täysin asiallinen ennenkuin sinunlaisesi provopellet tämän löysivät. Nykyään tämä on toisaalta äärimmäisen hauska seurattava kun täällä väittelevät keskenään henkilöt joilla ei kummallakaan ole edes mitään hajua mistä puhuvat.

        Ja toisaalla, rekisteröitymisen vaativalla palstalla jonne se järkevä keskustelu täältä siirtyi, nauretaan edelleen sille miten Citikkapalsta vetää väkeä puoleensa ... kateus, kateus ;)

        P.S. Kaikissa sitikoissa joissa on hydraulinen alusta, on automaattinen tasonsäätö kuorman mukaan. Ja ne muut asennot ovat muunmuassa sen takia, ettei tuo tasonsäätö vedä rengasta sisään kun nostetaan tunkilla. Jolloin se rengas saadaan vaihdettua. Ja se ala-asento tarvitaan niinkin yksinkertaiseen asiaan kuin paineiden laskemiseen ennen paineenalaisten komponenttien irroitusta. Ai niin, ja se ajettavuus on muuten testeissä siellä sun täällä todettu ylivertaiseksi. Tiedän kyllä että toisten mielestä mukavuus ja ajettavuus on sama asia kuin 80mm madallus ja 20mm joustovarat. Mun mielestä tuontyyppinen kidutus piti loppua jo kun keskitysleirit suljettiin.


      • olevan
        roope ankka kirjoitti:

        voit käydä kyselemässä japsi tai opel palstoilta.

        pajoilla hitsattavana sitikoitakin vähän väliä!!


      • Arto Mustajärvi
        roope ankka kirjoitti:

        voit käydä kyselemässä japsi tai opel palstoilta.

        Minulla on uudehko (n1500 km ajettu) Berlingo ja olisin kiinnostunut tietämään kyseisen laitteen ruostesuojauksesta jotakin TODELLISTA tietoa. Olen saanut hyvin ristiriitaista informaatiota massauksesta ja sinkityksestä. Netistäkään ei tunnu löytyvän tietoa. Kertokaa minulle! Tästä palstasta muuten, aikalailla hauskoja ja huvittavia viestejä. Olemme vaimon kanssa nauraneet tänään todella paljon. Auto on näköjään suomalaiselle pyhä kapistus.


    • Horst

      ..että tämä kaveri on joku säälittävä Opelin, Bemarin, Fordin tms. omistaja. Ja kaveria vituttaa armottomasti, kun Citikka valtaa alaa ja Citikan ylivertainen tekniikka hakkaa haukotuttavan tylsien saksalais- tms. autojen puistattavan tylsän tekniikan mennen tullen! kuinkas monta esim. puuduttavan haukotuttavaa saksalaisautoa pärjää hyvin rallin mm-sarjassa, missä tosiautot punnitaan haukotustavarasta? Eipä taida niitä pahemmin löytyä... :) saksassa työttömyys kasvaa ja tavaran laatu senkuin huononee. onneksi ranskalaiset ovat aina olleet innovaativisia ja citikan menestys on siitä tulosta. tätä tuulipukumiestähän tämä tietysti vituttaa, mutta ei kai enempää voi odottaa saksalaisen pelleauton omistajalta.... voi voi sinua luuseria...

      • Jape

        "puuduttavan haukotuttavaa saksalaisautoa pärjää hyvin rallin mm-sarjassa, missä tosiautot punnitaan haukotustavarasta?"

        Voi voi voi
        Montakohan ilahduttavanpirteän sitikan tai pösön osaa WRC autosta mahtaa löytyä??Tiedät itekin ettei yhtään, joten aika perseestä revitty vertaus puolustamaan ranskalaisia TUOTANTOAUTOJA.


      • Jussi
        Jape kirjoitti:

        "puuduttavan haukotuttavaa saksalaisautoa pärjää hyvin rallin mm-sarjassa, missä tosiautot punnitaan haukotustavarasta?"

        Voi voi voi
        Montakohan ilahduttavanpirteän sitikan tai pösön osaa WRC autosta mahtaa löytyä??Tiedät itekin ettei yhtään, joten aika perseestä revitty vertaus puolustamaan ranskalaisia TUOTANTOAUTOJA.

        Niin, tässä kisassa riittää vain yksi ilahduttavanpirteä sana.
        Se riittää.
        Se on merkki.
        Ja se merkki on... arvaa

        Citroen.

        PS. Ennen kuin tartut suurella asiallisuudella kirjoitukseeni, pyydän anteeksi ettei näppikseni tue kaikkia merkkejä, tai en hallitse täysin tätä.
        Kiitos.


      • WRC
        Jape kirjoitti:

        "puuduttavan haukotuttavaa saksalaisautoa pärjää hyvin rallin mm-sarjassa, missä tosiautot punnitaan haukotustavarasta?"

        Voi voi voi
        Montakohan ilahduttavanpirteän sitikan tai pösön osaa WRC autosta mahtaa löytyä??Tiedät itekin ettei yhtään, joten aika perseestä revitty vertaus puolustamaan ranskalaisia TUOTANTOAUTOJA.

        osat on sitikoissa sitikan osia ja pösöissä pösön osia, vai meinasitko ett olisivat haukotusautojen osista kasattu?


      • Eetu
        Jape kirjoitti:

        "puuduttavan haukotuttavaa saksalaisautoa pärjää hyvin rallin mm-sarjassa, missä tosiautot punnitaan haukotustavarasta?"

        Voi voi voi
        Montakohan ilahduttavanpirteän sitikan tai pösön osaa WRC autosta mahtaa löytyä??Tiedät itekin ettei yhtään, joten aika perseestä revitty vertaus puolustamaan ranskalaisia TUOTANTOAUTOJA.

        >>Voi voi voi
        >>Montakohan ilahduttavanpirteän sitikan tai >>pösön osaa WRC autosta mahtaa löytyä??Tiedät >>itekin ettei yhtään, joten aika perseestä >>revitty vertaus puolustamaan ranskalaisia >>TUOTANTOAUTOJA

        Teksti (lainasin toiselta palstalta) kertoo BX 16valven moottorista.

        Moottorissa on mm. magnesiuminen kansi, koko lohko alumiinia, natriumtäytteiset venttiilit, ultrakevyet männät, huippuunsa kehitetty 4-venttiilikansi, tehokkaat jäähdytyskanavat jne. Koneesta on saatu 300heppaa ulos vapaastihengittävänä ja turbon kanssa vielä enemmän. Tiesitkö että peugeotin 206 WRC autossa on kyseinen moottori lievästi muunneltuna.


      • Äijä
        Eetu kirjoitti:

        >>Voi voi voi
        >>Montakohan ilahduttavanpirteän sitikan tai >>pösön osaa WRC autosta mahtaa löytyä??Tiedät >>itekin ettei yhtään, joten aika perseestä >>revitty vertaus puolustamaan ranskalaisia >>TUOTANTOAUTOJA

        Teksti (lainasin toiselta palstalta) kertoo BX 16valven moottorista.

        Moottorissa on mm. magnesiuminen kansi, koko lohko alumiinia, natriumtäytteiset venttiilit, ultrakevyet männät, huippuunsa kehitetty 4-venttiilikansi, tehokkaat jäähdytyskanavat jne. Koneesta on saatu 300heppaa ulos vapaastihengittävänä ja turbon kanssa vielä enemmän. Tiesitkö että peugeotin 206 WRC autossa on kyseinen moottori lievästi muunneltuna.

        Vitussa tuo ihmekone liittyy tavalliseen citikkaan, häh? Saanko mä tuolla koneella varustetun super-citikan veholta alle jos ostan vaikka xsara 1.6 16v farkun?


      • shakal
        Äijä kirjoitti:

        Vitussa tuo ihmekone liittyy tavalliseen citikkaan, häh? Saanko mä tuolla koneella varustetun super-citikan veholta alle jos ostan vaikka xsara 1.6 16v farkun?

        Sun pitää silloin ostaa Xsara VTS 2.0 16V. Eikä se mikään ihmekone ole, onpahan vaan helvetin hyvä. Se tavallinen auto johon se alunperin tuli oli BX 19GTi 16 valve, ellen nyt ihan väärin muista niin vuonna 1987. Samaa konetta oli myös Peugeotin mi16-malleissa.


      • Eetu
        Äijä kirjoitti:

        Vitussa tuo ihmekone liittyy tavalliseen citikkaan, häh? Saanko mä tuolla koneella varustetun super-citikan veholta alle jos ostan vaikka xsara 1.6 16v farkun?

        ..Et todellakaan saa kun kyse ei oo 1.6 16v koneesta vaan 1.9/2.0 16v!

        BX Gti 1.9 16v (vakiona 160hv.)
        ZX 2.0 16v SP3 (vakiona 155hv.)
        Xsara 2.0 16v VTS (vakiona 167hv.)
        ..nuo ovat tavallisia sitikoita


      • Nipa
        Eetu kirjoitti:

        >>Voi voi voi
        >>Montakohan ilahduttavanpirteän sitikan tai >>pösön osaa WRC autosta mahtaa löytyä??Tiedät >>itekin ettei yhtään, joten aika perseestä >>revitty vertaus puolustamaan ranskalaisia >>TUOTANTOAUTOJA

        Teksti (lainasin toiselta palstalta) kertoo BX 16valven moottorista.

        Moottorissa on mm. magnesiuminen kansi, koko lohko alumiinia, natriumtäytteiset venttiilit, ultrakevyet männät, huippuunsa kehitetty 4-venttiilikansi, tehokkaat jäähdytyskanavat jne. Koneesta on saatu 300heppaa ulos vapaastihengittävänä ja turbon kanssa vielä enemmän. Tiesitkö että peugeotin 206 WRC autossa on kyseinen moottori lievästi muunneltuna.

        Ja mitähän ihmettä tällä pösön 206:lla on tuotantositikan kanssa tekemistä?

        Yhtä paljon, kuin Joe Amaton Nitrodragsterilla ladan kanssa! Toisessa huipputekniikkaa ja toisessa jämäpaloja sotilaskoneista.

        Olkoon vaikka kuinka helvetin huipputekniikkaa siinä WRC pösössä ja sitikassa, niin tuotantomallien kanssa kummallakaan vehkeellä ei ole mitään tekemistä! Vai väitätkö, että rallissa autoissa on käytössä tämä "kuuluisa" hydropneumaattinen jousitus" ?

        ...Ketut sanon minä. Kyseinen jousitus on lähinnä vitsi ja siitä pidetään kiinni vain ja ainoastaan sen vuoksi, että sitikka ei voi myöntää muun maailman olevan oikeassa.


      • shakal
        Nipa kirjoitti:

        Ja mitähän ihmettä tällä pösön 206:lla on tuotantositikan kanssa tekemistä?

        Yhtä paljon, kuin Joe Amaton Nitrodragsterilla ladan kanssa! Toisessa huipputekniikkaa ja toisessa jämäpaloja sotilaskoneista.

        Olkoon vaikka kuinka helvetin huipputekniikkaa siinä WRC pösössä ja sitikassa, niin tuotantomallien kanssa kummallakaan vehkeellä ei ole mitään tekemistä! Vai väitätkö, että rallissa autoissa on käytössä tämä "kuuluisa" hydropneumaattinen jousitus" ?

        ...Ketut sanon minä. Kyseinen jousitus on lähinnä vitsi ja siitä pidetään kiinni vain ja ainoastaan sen vuoksi, että sitikka ei voi myöntää muun maailman olevan oikeassa.

        Edes viestin johon vastaat. Kun se on nimenomaan aivan samasta koneesta tuo WRC-Pösön mylly tehty jota PSA-yhtymä on käyttänyt tuotantomalleissa jo 80-luvun lopulta asti. Ei ole montaa päivää kun tuli katseltua yhtä 405 Pugia jossa tuosta koneesta oli otettu turbotettuna 330hv. Ja kestää päivittäisessä käytössä. Sattuu vaan olemaan niin loistava aihio tuo kone etteivät ole luopuneet.

        P.S. Hydraulinen jousitus on ollut rallikäytössä, kalustona tuolloin oli BX 4 TC evo. Sittemmin tuo hydrauliikka jäi isompien mallien herkuksi, joten myös rallikäytöstä pois. Ranskan rallicross-sarjaa on tosin hallittua joitakin vuosia Citroën Xantialla.

        P.P.S. Samaa jousitusta ovat lisensoineet Citroënilta mm. Mercedes Benz ja Rolls Royce. Mersu yritti kehittää omaa 60-luvulla mutta eivät onnistuneet. Ja on sitä ennenkin muu maailma väittänyt Citroënin olevan väärässä, mm silloin kun Citroën otti ensimmäisenä maailmassa käyttöön etuvedon, itsekantavan korin, riippupolkimet ja viiksikytkimet. Parhaillaan muuten esim MB esittelee suurena uutuutena kääntyviä ajovaloja, ovat olleet tosin Citroënilla ties kuinka kauan.


      • bigT
        shakal kirjoitti:

        Edes viestin johon vastaat. Kun se on nimenomaan aivan samasta koneesta tuo WRC-Pösön mylly tehty jota PSA-yhtymä on käyttänyt tuotantomalleissa jo 80-luvun lopulta asti. Ei ole montaa päivää kun tuli katseltua yhtä 405 Pugia jossa tuosta koneesta oli otettu turbotettuna 330hv. Ja kestää päivittäisessä käytössä. Sattuu vaan olemaan niin loistava aihio tuo kone etteivät ole luopuneet.

        P.S. Hydraulinen jousitus on ollut rallikäytössä, kalustona tuolloin oli BX 4 TC evo. Sittemmin tuo hydrauliikka jäi isompien mallien herkuksi, joten myös rallikäytöstä pois. Ranskan rallicross-sarjaa on tosin hallittua joitakin vuosia Citroën Xantialla.

        P.P.S. Samaa jousitusta ovat lisensoineet Citroënilta mm. Mercedes Benz ja Rolls Royce. Mersu yritti kehittää omaa 60-luvulla mutta eivät onnistuneet. Ja on sitä ennenkin muu maailma väittänyt Citroënin olevan väärässä, mm silloin kun Citroën otti ensimmäisenä maailmassa käyttöön etuvedon, itsekantavan korin, riippupolkimet ja viiksikytkimet. Parhaillaan muuten esim MB esittelee suurena uutuutena kääntyviä ajovaloja, ovat olleet tosin Citroënilla ties kuinka kauan.

        Vuonna 91 tai 92 (?) lanseerattua MB:n S-sarjaa kehitettäessä MB:n tj kertoi tehtaalla olevan vertailupuuna Citroën XM, jossa heidän mielestään oli maailman paras jousitus.

        Juttu on suoraa lainausta äijän haastattelusta, joka ilmestyi suomeksikin mm. TM:ssä 90-luvun alussa.

        Eikös tässä väyrystä ennen olleessa manne-mersussa ollut taka-akselilla jousituksen tasonsäädössä Citikan tekniikka lisenssillä?


      • ja vakio...

        taitaapi olla ranskalaisissakin ne tylsistyttävän puuduttavat rautajouset kun rallipuolelle mennään...
        toki on hyvä että peräpukamista kärsiville on oma automerkkinsä...


      • ajovalo
        shakal kirjoitti:

        Edes viestin johon vastaat. Kun se on nimenomaan aivan samasta koneesta tuo WRC-Pösön mylly tehty jota PSA-yhtymä on käyttänyt tuotantomalleissa jo 80-luvun lopulta asti. Ei ole montaa päivää kun tuli katseltua yhtä 405 Pugia jossa tuosta koneesta oli otettu turbotettuna 330hv. Ja kestää päivittäisessä käytössä. Sattuu vaan olemaan niin loistava aihio tuo kone etteivät ole luopuneet.

        P.S. Hydraulinen jousitus on ollut rallikäytössä, kalustona tuolloin oli BX 4 TC evo. Sittemmin tuo hydrauliikka jäi isompien mallien herkuksi, joten myös rallikäytöstä pois. Ranskan rallicross-sarjaa on tosin hallittua joitakin vuosia Citroën Xantialla.

        P.P.S. Samaa jousitusta ovat lisensoineet Citroënilta mm. Mercedes Benz ja Rolls Royce. Mersu yritti kehittää omaa 60-luvulla mutta eivät onnistuneet. Ja on sitä ennenkin muu maailma väittänyt Citroënin olevan väärässä, mm silloin kun Citroën otti ensimmäisenä maailmassa käyttöön etuvedon, itsekantavan korin, riippupolkimet ja viiksikytkimet. Parhaillaan muuten esim MB esittelee suurena uutuutena kääntyviä ajovaloja, ovat olleet tosin Citroënilla ties kuinka kauan.

        oli jo tuckerissa,(keskimmäinen). kyllä muut matkia osaavat.


      • ajovalo

      • shakal
        ajovalo kirjoitti:

        oli jo tuckerissa,(keskimmäinen). kyllä muut matkia osaavat.

        Kyllä Prestonin tuote ja elämäntyö on tuttua. Tuo tuotanto vain jäi niin pieneksi ettei oikein voi sanoa että olisvat sen saaneet varsinaiseen sarjatuotantoon.


      • Jza

        Kuka on väittänyt, että kehun saksalaisia autoja?

        Jos sitikat ovat mielestäni alustaltaan perseestä, niin sitten ovat. Saksalaiset saavat olla mitä hyvänsä, mutta nyt oli puhe ranskanrapeista!

        Jos haluaa ajaa halvalla ja epämukavasti, niin sitten sitikka on varmasti varteenotettava vaihtoehto.
        Jos taas pitää laadusta, tyylistä ja ennenkaikkea muotoilusta (mitä ranskanpellet eivät ole koskaan oppineet), niin sitten ajaa jollain muulla.


    • puhut

      vain "erilaista" esittävä tasaisen tyhmä keskinkertaisuus ostaa ruostekiikkuranskalaispaskan. Täysjärkinen kiertää mokomat rimpulat kaukaa.

    • Ile

      ...tu mitä ääliöitä. Sä varmaan lähet sillä koslallas ylittään Saimaata ja ilman rintaliivejä???

    • Peppi

      Kyllä se on niin että ranskalaiset ei osaa tehdä autoja...tehkööt perunoita kun niitä osaa. Sitikkaa voi verrata ladaan...samalainen roppana mihin ei kehtaa yleisellä paikalla mennä kyytiin. hihii!

      • Hihiiii

        Rakkaudesta se hevonenkin potkii! Näit varmaan kosteita unia maailman parhaasta jousituksesta ja ihanan edistyksesllisestä autosta - Citroënista! Hih! Paljastuit!


    • ammattilainen

      ..ei oo tullu muuta kestävää kuin tippuri ja kuppa. nämä romut loistaa poissaolollaan vikatilastojen yläpäästä. kehukaa niitä romujanne mutta ei se niistä parempia tee.

    • Citikkamies...

      elikkäs siis hankkikaa ny jo elämä ja citikka tai edes citikka että ymmärtäisitte citikka-ihmisiä ja niitä jotka välittävät vanhoista kunnon autoista ja niistä jotka ymmärtävät ajaa oikeilla autoilla eikä esim niistä jotka ajavat jollakin turhalla merkillä esim mersu tai BMW tai VOLVO.

      KIITOS

    • !!!!

      ..naurettava provosointiyritelmä!

      Meikäläisen sirompi 46 numeron kenkä mahtuu HYVIN Citikan polkimille!

      • Citikkamies

        kyllä mulla ainaki mahtuu 44numeron kenkä citikkaan!


      • Nipa
        Citikkamies kirjoitti:

        kyllä mulla ainaki mahtuu 44numeron kenkä citikkaan!

        Jos sun kanoottisi mahtuu siihen kippoon, niin aika kapea mela täytyy olla. Itsekin olen saman todennut, että fransmannit ovat 170 sentin keskipituudellaan aika paljon pienempiä, kuin me täällä suomessa. Ja siihen ei auta edes patonginpurijan vittuilut.

        Jos auto on ahdas ja epämiellyttävä jonkun mielestä, niin siihen ei mahda edes rättärin omistaja mitään :D

        Jos auto on susi jonkun käyttäjän mielestä, niin tuskin siitä kannattaa henkilökohtaisesti suuttua. Toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä...ja kolmas riipputissisestä ranskalaisesta :-)


    • miekii

      Koeajoin tuon saman sitikan. Ensin istuin lattialla. Näkyvyys oli huono ja polkimiet liian lähellä. Seuraavaksi istuin niskatuen päällä ja nyt näkyvyys oli parempi, mutta ristiseläntuki puuttui ja jalat eivät yltäneet polkimille. ajaminen oli tosi hankalaa.

      Kyllä sitikka on huono auto. En enää ikinä aja millään autolla. Mun tuunattu mopo on paljon parempi. Siinä voi valita istumapaikan vapaasti ja amisviiksetkin tuulettuvat kivasti.

    • Mekaanikko Veholta

      Sie se karkasit miun Citikalla ja jätin miut itkemään tään siun johtotähtes kanssa? Kui sie sillee teit, miulle joka on siun Mersuus huoltana päivittäin jo kolme vuotta? Silt varalta, jotta tään luet, nii tuu hyvä mies hakemaa tää pois ja tuo miun Xantia takas. Piti näet jo muut verstaan autot kyljistä rasvata, jottei siun kampurastas ruoste tartu. Mie siihe vaihtelin lootan, moottorin ja hitsailin kolme neliöö peltii pohjaa, kyl sie sil taas muutaman tonnin pääset. Mut tuu ny hakemaa se pois, jotta mie pääsen mukuloiden kanssa kauppaan, eukkoko se ei peräpukamiesa kansa voi siunkaan pelliis istua, tulloo kuulemma lissee niitä ja viel mustelmii persiiseen.

      Jotta tuu ny hakemaa se pois ja pallauta miu auto.

      Saa Messees ilmaset öljynlissäykset saan kilometrin piästä, jos nyt tuot sen miun auton takasii.

    • Järkyttynyt

      Olipahan samankaltaiset fiilikset, oma Accord oli huollossa viime talvena, sain siksi aikaa Veholta muistaakseni pari vuotta vanhan Xantian
      lainaksi.
      Aivan tajuton laite, kyllä muuttui kerrasta kuljettaja matkustajaksi , liukas keli vielä pahensi tuntemuksia.
      Jätin ajamatta suurimman osin asioista mitä olin ko.päivälle suunnitellut..

      Sitten kun vielä kuuli asentajilta juttuja Citikoiden kaikista muista ongelmista ja omituisuuksista ja kaiken kukkurana vielä viime talven pakkasten niille aiheuttumista ongelmista.
      Yhden Vehon hyvin pitkäaikaisen asentajan sanoin;"Ja minä pidin vielä aikoinaan Fiiaattia kaikkein kurjimpana tekeleenä, mutta näköjään sekin taso vielä pystytään alittamaan Ranskanmaalla".

      • Ulle

        Kauhistunut = Jza = Järkyttynyt

        Iloinen veikko.


      • Järkyttynyt
        Ulle kirjoitti:

        Kauhistunut = Jza = Järkyttynyt

        Iloinen veikko.

        No ei osunut oikeaan "Ullen" arvaus, satuin huomaamaan tämän ketjun tänään ensi kerran ja päätinpähän kirjoittaa omasta kokemuksesta ja tuntemuksesta.


        Siinä "Ulle" kyllä oikeassa, että nuo yhdet ja samat tyypit kirjailevat vähän joka osastolle nickiä vaihdellen, mutta ovat mielestäni kyllä tunnistettavissa.


    • kysymys

      Mitä eroa on ranskalaisilla sokeilla ja suomalaisilla sokeilla?

      Suomalaiset sokeat tekee harjoja mutta ranskalaiset "autoja"!!!!

      • Jusu

        olen kuullut opelista saman murjaisun.
        Mene ja tiedä.


    • PeeJ

      Mikäs auto se on niin pitkään huollossa että kolme eri citikkaa kerkesit särkee siinä ajassa?

    • Ännäläinen

      Voi suakin ännäläinen. Hanki kuule fillari. Ja sitten jos tämä on suuri ongelmasi niin pyydä vielä mamia silittämään sua, ettei tule isompi poru. Kai valitit tästä julmuudesta kuluttajaviranomaisille?

    • MaV

      Xantian jousituksen ääriasennot on tarkoitettu renkaanvaihtoon.

      Xsarassa on normaalit rautajouset.

      Ja kumma juttu että meikäläisen vielä sirompi 46 numeroinen jalka kenkineen mahtuu vallan mainiosti ainakin Xantian kaasupolkimelle, ilman mitään vääntelyitä.

    • Timo

      Jotain auton arvioijasta kertoo se, että yrittää löytää jousituksen säätövipua Xsarasta (rautajouset). Enempiä kommenteja arvostelut eivät kaipaa.

      • Zombie

        Timo tiivisti asian oivallisesti.


      • EPS
        Zombie kirjoitti:

        Timo tiivisti asian oivallisesti.

        Itse ostin Xsara breakin vm. 2000 n. kuukausi sitten ja kyllähän se poljintila tuntui ahtaalta entiseen autooni verrattuna. Tähän tosin tottui jo muutaman kymmenen kilometrin ajelun jälkeen... joten en voi ymmärtää miten siitä voi tulla jollekin niin iso ongelma?


    • johntarvola

      Nyt on hyvä ottaa tähän keskusteluun kantaa kun on jo jokunen vuosi aikaa vierähtänyt. Vaihdoin mersun sitikkaan ihan kokeeksi. Mersu oli sellainen pettymys etten enää toista osta. Berlingo on ollut positiivinen yllätys. Robotti vaihtaa pehmeästi ja jousitus on maantiellä ok ja mökkitiellä erinomainen. Miinusta on tuuliherkkyys suuresta purjepinta-alasta johtuen, mutta sen taas korvaavat erinomaisen isot tilat pienessä autossa. Poljintilaa on isollekin patiinille. Ei enää ikinä manuaaliaskia. Samoin kuin muihinkin automerkkeihin saa sitikkaankin huolenpitosopimuksen. Eli ei isommin haittaa vaikka vikoja ilmaantuisikin. Tuli niitä vikoja mersuunkin. Yhteenvetona voin sanoa että siinä kun mese on mennyt huonompaan suuntaan on sitikka muuttunut paremmaksi ainakin Berlingon osalta. Ja Berlingo on reilut pari kymppiä edullisempi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 104
      1959
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      54
      1887
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1865
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1657
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1573
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      10
      1370
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1320
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1306
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1291
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1252
    Aihe