Siis kysymykseni:
Voiko tai pitääkö vuorimäntyä leikata? Se on kasvanut valtavasti kesän aikana ja oksat taipuvat alaspäin enkä ole onnistunut tukemalla saamaan niiden suuntaa ylöspäin. Jos leikataan, niin syksyllä vai keväällä?
vuorimännyn leikkaus?
5
2273
Vastaukset
- jo juhannuksena
Minulla on 15 vuotta vanhat vuorimännyt, joista olen juhannuksena leikannut aina puolet pois uudesta kasvusta vuosikasvu kerrallaan. Ovat tuuheita ja vajaa parimetrisiä. - Ovat raja-aitana, kun kallion halkeamiin ei muuta saanut.
Naapuri on leikannut samaan aikaan aitasaksilla muotoillen ja pitänyt vähän matalampana (noin metrin korkuisia). Hyvän näköisiä ovat niinkin.
Molempien männyt ovat "levinneet" aika laajalle. - miriam
leikata, jos haluaa vuorimäntyjen pysyvän kauniina ja tuuheina yksilöinä. Ennen juhannusta typistetään puolet vuosikasvaimista. Toisin sanoen jokaisen havuoksan päässä kasvavista "pötkylöistä" kärjet pois puolivälin kohdalta. Toinen vaihtoehto on ottaa niistä pötkylöistä kaksi keskimmäistä kokonaan pois.
Muunlainen oksien katkaiseminen ei tuota samaa lopputulosta koska havut eivät uusiudu leikatulta kohdaltaan kuten lehtipuut.- puutarhuri.
Ei siis keväällä, eikä syksyllä, vaan nimen omaan juhannuksen alla. Jos haluaa vuorimännystään kauniin, on vuosikasvaimet leikattava riittävän nuorina. Loppukesällä on jo liian myöhäistä.
- Lusiina1
Minä olen leikannut kääpiövuorimännystä vuosikasvaimet kokonaan juhannuksen paikkeilla. Eipä tuo ole ainakaan kuollu :-). Pitänee ensi juhannuksena jättää sitten puolet jäljelle.
- tavoitteistasi.
Lusiina1 kirjoitti:
Minä olen leikannut kääpiövuorimännystä vuosikasvaimet kokonaan juhannuksen paikkeilla. Eipä tuo ole ainakaan kuollu :-). Pitänee ensi juhannuksena jättää sitten puolet jäljelle.
Jos haluat mäntysi pysyvän tasan sen korkuisena, kuin se nyt on, voit leikata ne kokonaan pois. Ainut asia mikä kannattaa ottaa huomioon, on se että leikkaat vain sitä uutta ksvua, etkä katkaise oksaa alempaa, siis sieltä "vanhasta" puusta :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan1313099- 2232971
En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.791926Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va771559Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k2391427- 481148
- 991041
- 114972
- 58968
- 11880