AD/HD ei ole kantajalleen ilo ja siunaus

nim.

Kaikki kurittomat,levottomat lapset ei ole automaattisesti ADHD-lapsia.Ihan ensiksi olisi syytä tarkistaa lapsen ruokavalio ennenkun menee lääkäriin marisemaan.Jos päivittäiset syömiset koostuu suurimmaksi osaksi karkeista,suklaasta,makeista juomista ja pikkuleivistä sekä pitsoista ja hampurilaisista,on syytä katsoa peiliin.Se EI ole lapsen vika,jos hän syö väärin ja se aiheuttaa ongelmia.Mutta älkää sekoittako sitä neurologiseen sairauteen.Tiedän tapauksia,joissa kyseistä diagnoosia yritetään saada vain sen takia,että "se on jotenkin hienoa ja nykyaikaista,kun meidänkin vilma oli vähän tuhma tänään,niin kyllä hän ihan selvästi on tarkkaavaisuushäiriöinen".Eli ei todellakaan kannata hankkia lapselle sellaisia papereita turhaan.Ja sanon todellakin turhaan,koska koko ajan tehdään turhia diagnooseja,joista tulee olemaan lapselle pelkkää haittaa.Jos olisin itse voinut valita,olisin mielluummin normaali,tavallinen ihminen.

aikuisena diagnosoitu kouluhäirikkö

9

1183

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äippä

      Puhut todellakin asiaa!! Paljon on lapsia, jotka on liian sokerin syönnin ja muiden herkkujen takia ylivilkkaita. Vanhempien todellakin pitäisi katsoa mitä lapselleen antaa ja syöttää. Ja tuosta kun sanoit että haluaisit ja jos pystyisit valitsemaan, olisit normaali, tavallinen ihminen.. olethan sinä normaali,tavallinen ihminen silti, vaikka olisikin ADHD! Ei se muuta sinua ihmisenä yhtään! On se kyllä jännä kun ihmiset puhuu paljon ADHD:sta, vaikka eivät tiedä mitä se oikeasti on. Miehelläni on diagnisoitu ADHD jo kouluikäisenä.

      • "erilainen"

        Minä uskallan kyllä väittää, että ihminen, jolla on ADHD, ei koe olevansa tavallinen eikä normaali, ja ihan vain siksi, että häntä on yritetty koko hänen ikänsä ajan pakottaa "muottiin johon hän ei mahdu".

        Itselläni ei ole ADHD, vaan jostain muusta syystä en "mahdu muottiin".


      • mieltä...
        "erilainen" kirjoitti:

        Minä uskallan kyllä väittää, että ihminen, jolla on ADHD, ei koe olevansa tavallinen eikä normaali, ja ihan vain siksi, että häntä on yritetty koko hänen ikänsä ajan pakottaa "muottiin johon hän ei mahdu".

        Itselläni ei ole ADHD, vaan jostain muusta syystä en "mahdu muottiin".

        "Minä uskallan kyllä väittää, että ihminen, jolla on ADHD, ei koe olevansa tavallinen eikä normaali, ja ihan vain siksi, että häntä on yritetty koko hänen ikänsä ajan pakottaa "muottiin johon hän ei mahdu".

        Itselläni on jo melko varhain diagnosoitu ADHD ja kyllä minä vaan koen olevani normaali ja tavallinen ihminen. Tottakai joskus kouluaikoina oli vaikeaa. En voinut ymmärtää miksi koulussa piti istua paikoillaan, kun silloinhan juuri ei mitään pystynyt oppimaan.
        Mutta normaaliksi sitä ollaan kasvettu. Elän tasaisessa parisuhteessa, jossa on lapsia ja samalla olen kouluttautunut ja tehnyt työtä. Eli asiat mielestäni mennyt kuten "normaaleilla" ihmisillä.


      • ------
        mieltä... kirjoitti:

        "Minä uskallan kyllä väittää, että ihminen, jolla on ADHD, ei koe olevansa tavallinen eikä normaali, ja ihan vain siksi, että häntä on yritetty koko hänen ikänsä ajan pakottaa "muottiin johon hän ei mahdu".

        Itselläni on jo melko varhain diagnosoitu ADHD ja kyllä minä vaan koen olevani normaali ja tavallinen ihminen. Tottakai joskus kouluaikoina oli vaikeaa. En voinut ymmärtää miksi koulussa piti istua paikoillaan, kun silloinhan juuri ei mitään pystynyt oppimaan.
        Mutta normaaliksi sitä ollaan kasvettu. Elän tasaisessa parisuhteessa, jossa on lapsia ja samalla olen kouluttautunut ja tehnyt työtä. Eli asiat mielestäni mennyt kuten "normaaleilla" ihmisillä.

        Sinä olet saanut diagnoosin jo varhain, joten sinua on "aina" kohdeltu sinuna itsenäsi, koska opettajat ja vanhempasi ovat tienneet, miksi olet sellainen kuin olet. Toista on niillä, jotka eivät ole saaneet diagnoosia, kun kukaan ei ymmärrä oireita, ja siksi yritetään pakottaa "muottiin johon ei mahdu". Siitä tulee se "epänormaaliuden" kokemus. Jolla on ADHD, hänellä on se ihan syntymästä asti, riippumatta siitä, saako diagnoosin 4 vuotiaana vai 40 vuotiaana vai ei koskaan.


    • mimissi

      Ennen ei edes haluttu edes puhua AD/HD:n olevan
      sairaus,vaan ennemminkin kurittomuutta.
      Diagnosointi 70-luvun lopus oli viel onnetonta.
      Olen kokenut kaiken koulukiusaamisen ja masennuksen,ilman tukitoimia kunnasta vaikka olin saanut diagnoosin MBD.Muutin pois Suomesta ettei tarvi olla enaan parjauksen alla.

    • ja kivinen tie

      No se AD/HD diagnoosin saaminen lapselle vaatii vähä enenpi ku kerran lekurilla käynnin..
      meillä tutkittiin eskari ikäsestä saakka, koluttiin perhetaustat, ruokarytmit, koulurutiini, kotiasiat, kaikki.. kunnes sitten 2 vuoden jälkeen lääkäri antoi diagnoosin, ja kirjoitti reseptin lääkkeitä.

      Edelleen on tapaamisia, perheterapiaa, ja vaikka mitä.
      AD/HD on paljon muutakin kun ylivilkkautta tai levottomuutta.
      Me käytiin kaikki toi läpi et saatais apua lapselle, ja hieman helpotusta kotiin.
      Mutta lääkkeen vaikutuskin on vain n.8 tuntia joten paras terä niistä lähtee kun tulen töistä kotiin, ja tuntuu ettei se mitään lääkkeitä edes syö.
      koulusta tulee onneksi palautetta että paremmin menee, vaikkei 10 oppilas olekkaan.
      AD/HD lapsen vanhempien pitää jaksaa ja venyä ihan pikkusen enenpi kun normaalin lapsen vanhempien..
      ja vaikiaa se on ku itelläki sama "tauti"..

      Mitäpä mä tässä närästän teitä..Tsemppiä kaikille äideille ja isille joilla on AD/HD muksu kotona.
      Tiiän mitä se on ja mitä se vaatii, ehkä se ois helpompaa jos oisin Super ihminen.

      • Niiiin katkera

        Teillä kuitenkin jaksettiin 2 vuotta tutkia lasta ym.Meillä koko prosessi on kestänyt 2 kk.Tuossa ajassa muutamalla psykologin lausunnolla lääkeresepti ja nyt on Concerta-lääke kaapissa odottamassa..En ymmärrä nyky-yhteiskuntaa,kun lääkkeitä vaan kehiin ja ongelma ratkaistu?Ei yritetä muita tapoja miten luokkaan saadaan rauha.Kaikki pienet koulut hävitetään ja kaupungin koulut täyttyy lapsista ja sitten valitetaan että tarvitaan pienryhmiä, että luokkakoot liian isoja..Kun pienryhmiä ei ole,määrätään vähä lääkettä ja se siinÄ!Meidän luokassa varmaan kohta puolella niistä 19 lapsesta lääke niin kyllä opettajaa jo naurattaa,kun lapset tokkurassa "opiskelee".Mutta jos opettajan taidot ei riitä niin minkäs teet..


    • ...äiti

      Taitaa olla viestisi vähän yleistävä? Harvemmin ne lapset esim. päiväkodissa syövät karkkia ja limuja ym. ja silti ovat sielläkin omia itsejään. Meillä diagnoosi 5-vuotiaan vanhemmille merkitsee vihdoinkin mahdollisuutta oppia neuvojen kautta oikealla tavalla hoitamaan lastamme ja luottamusta siihen, että myös kouluaikaan tulee tukea. Vihdoinkin osaamme erottaa kunnolla neurologin avulla oman kultaisen lapsen pienestä riiviöstä.

      Teemme kaikkemme, että lapseltamme ei odotettaisi lapsuudessa liikoja ja sitä kautta masentuisi ja syrjääntyisi. Edistys on jo pienessä ajassa nyt ollut huomattava, kun häntä pidetään oikeasti adhd lapsena eikä vain villinä. Kehotan kyllä vilpittömästi kaikkia vanhempia hakemaan apuja, jos tuntuu, että jokin asia on pielessä. Sitä paitsi, nyt ymmärrän myös miestäni, jolla sama juttu, mutta ilman diagnoosina. (suku täynnä elämässään epäonnistuineita ihmisiä).

    • epäjärjestelmällistyttämätt...

      Imekää tappia, se auttaa, ainakin minua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      1083
    2. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      966
    3. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      850
    4. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      751
    5. Mitä teet mies

      Tälleen vappuaattona? Mietityttää, että onkohan sulla joku nainen, jonka kanssa vietät vapun? 😔
      Ikävä
      20
      750
    6. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      77
      748
    7. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      12
      744
    8. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      15
      740
    9. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      47
      728
    10. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      4
      714
    Aihe