Suomessa on kymmeniä tuhansia järviä ja satoja kilometrejä merenrantava. Voisi kuvitella, että kalaa olisi tarjolla sopuhintaan, mutta eipä ole. Ehkäpä jäähdytyslaitteet ja kalastusvälineet ovat niin kallita, että kalastusammatti ei juuri houkuta.
Onneksi Norjasta tuodaan toisinaan lohta sopuhintaan.
Kala on Suomessa kallista.
10
441
Vastaukset
- kai-man
ainahan nuo pennoset on riittäneet kalan hankintaan.
täytyyhän pyytäjänkin hankkia tulosta salillaan, voidakseen poiketa kaupassa, uusiakseen pyynti välineitä.- Mallamargareetta
Kalastusta ei tueta niin paljon kuin maaaloutta, silti se on varsin edullista. On kova ponnistus mennä säässä kuin sässä pyydyksille, muutenkaan ei aina kalaa tule. Se on vaativa ammatti.
Ihmiset ovat tottuneet saamaan kalaa lähes ilmaiseksi, ja moni kalastaa itse.
Ravintoarvoonsa ja terveellisyyteensä nähden kala on kohtuuhintaista, ja pitäähän ammattikalastajankin elää. Veneet, pyydykset ja polttoaine polttoaine ovat innoissaan, kylmäketju vaatii oman työnsä.Välimeren maissakin kalaruoka on ravintolassa kalliimpaa kuin liharuoka, joten turhat narinat pois ja suhteellisuuden taju mukaan!
Silakka, mainio monipuolinen kala, on ainakin kokonaisena ja tuoreena edullista . Ei muikunkaan hinta päätä huimaa. Kannattaa opetella itse käsittelemän kokonaista kalaa, jos fileet tuntuvat kalliilta. Kaupantiskillä. Vaikka kuinka osaisi itse kalan käsitellä alusta asti, arvokkaalta tuntuu.
Kirjolohta saa välillä halvemmalla, missä lie kasvatettua, altaissa kai.
Mutta kallista on tosiaan ulkomaillakin, vaikka luulisi että merikalaa on runsaasti meressä.
tuttavapiirissäni on muutama "himokalastaja".
Heitä ei säät haittaa,kelikuin keli niin kalalle on mentävä. Talvella pilkille.
Eikä leivän puutteenvuoksi vaan se on mieluinen harrastus.
Sehän on selvää että jos se on elinkeino,omansa on saatava
elääkseen itse.
Mutta nämä harrastelijat jakavat niitä kalojaan
(milloin paljon tulee) kaikille tuttavilleen.
Mikäpä sen kivempi tuliainen kun tuoretta kuhaa tai ahventa,milloin mitäkin.
Ihan hyvä harrastus, ja pitkälle pukeutumiskysymys, vaateet säätä myöten.
siksi varmaan tuntuukin että kala on kallista!!
Mutta kallista on Norjaankin ajaa omalla autolla,
maksaa kalastusluvat joka päivälle ,milloin kalastaa. Mutta harrastuksena maksaa moni muukin harrastus.
- halpaa?
Ei ole!
Että kallista on kala ulkomaillakin,vaikka luulisi meressä kalaa olevan myydä halvemmalakin.
Lihakin on edullisempaa kuin tuore kala.
Riippuu vähän maasta, paikasta, ja mitä kalaa haluaa. Tai mihin lihaan vertaa.
Kokemuksesta puhun!
- Fanni
Citymarketin tarjous: merilohi 5.95 eur/kg. Hinta ihan riittävä kahdesta fileestä yht 17 euroa. Taisi mudan tuoksu leijailla vai onko minun nenässäni ja kielessäni vika.
- tänään ostin
kuusi filettä, hinta 9,5 €. Minusta aika kallista. Taidan vasta pyhänä tarjota, laitoin pakkaseen odottamaan.
- Makriina ek
Ostin lohifilleen halvennuksesta pari päivää sitten. Filee oli vetelä, haalean oranssi.
Aloin oikein ajatella, onko se kala ollenkaan. Liha on pehmeää, piikit taipuvat kuin ohut muovitikku. Nahka on tukeva, senkö varassa kala pysyy koossa.
Tuli mieleeni takavuosien sikanauta, jollaisen jotkut "tiede"-miehet olivt saaneet kehitetyksi, vai oliko se mätäkuun elikko.
Kassikirjolohta ei juuri kalaksi voi sanoa.Kirjolohet, jotka nopeasti altaissa kasvatetaan myyntiin,ihan saa olla tarkkana.
Jollain rehulla niitä ruokitaan,ei tosiaan oikein saa selvää,mitä itse syö.
Se mudan maku on toinen, ja jonkun rehun maku.
Ostaminen on tietenkin vapaaehtoista. Joskus taas saa ihan hyvää kalaa.
SE vapaana kasvava järvikala olisi parasta,, kun sitä vaan saisi.
Rasvaisen kalan liika rasvaisuuskin alkaa tökkiä jos liian usein syö esim,lohta tms.
muutenhan olisi kala terveellistä, olisi omega3,
D:tä ja vaikka mitä.meri-kukka98 kirjoitti:
Kirjolohet, jotka nopeasti altaissa kasvatetaan myyntiin,ihan saa olla tarkkana.
Jollain rehulla niitä ruokitaan,ei tosiaan oikein saa selvää,mitä itse syö.
Se mudan maku on toinen, ja jonkun rehun maku.
Ostaminen on tietenkin vapaaehtoista. Joskus taas saa ihan hyvää kalaa.
SE vapaana kasvava järvikala olisi parasta,, kun sitä vaan saisi.
Rasvaisen kalan liika rasvaisuuskin alkaa tökkiä jos liian usein syö esim,lohta tms.
muutenhan olisi kala terveellistä, olisi omega3,
D:tä ja vaikka mitä.Suuri osa meillä myytävästä norjan lohesta on myös kassikalaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1931422
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän138913- 85872
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?52811- 51758
Martinan tarve valehdella.
Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t253667Tumman vihreä mercedes
Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,9646Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla
Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä330639Olisitko oikeasti valmis rikkomaan
Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk57629- 53594