Mitä helvettiä???

Alffa-Omega

Törmäsimpä sattumalta tälläiseen.

http://www.youtube.com/watch?v=r5dSHFerBV4&feature=related

Ai niin sattuuko täällä kirjottavat kristillistä uskoa kannattavat henkilöt uskomaan helvetin olemassa oloon?

Niin ja mitenköhän sinne oikein joutuu?
Riittääkö se ettei usko vai määrittääkö ihmisen persoonallisuus ja teot ensisijaisesti sen mihin kukin kuoltuaan joutuu/pääsee?

Itse olen sattumoisin puhunut kristittyjen kanssa jotka eivät usko helvetin olemassaoloon, pitävät tekoja uskoa tärkeämpänä, ovat sanonneet että jos kerran on kastettu ( pelastettu: mitä se nyt sitten ikinä tarkoittaakaan) taivaspaikka on taattu, ja monia muita.

Elikkä jos minä tässä ,ateistina, kuolen vaikka tietokoneeni ylijännityksestä johtuvasta sahköiskusta niin joudunko minä helvettiin vaiko enkö?

26

670

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oikea vastaus

Helvetti oli pitkään olemassa 100% faktana, mutta nykyään se ei enää ole tavallaan niin paljon olemassa kuin ennen. Siis vaikka se onkin ikuinen juttu, noin niinkuin periaatteessa. Oli miten oli, nykyajan kristityt ovat pitkälti korvanneet Helvetin käsitteellä "kadotus", joka on olevinaan sama asia kuin entisaikojen Helvetti, vaikka käytännössähän kyse on aivan eri asiasta. Ikuinen olemattomuus ei ole sama asia kuin ikuinen kärsimys, eihän?

Helvettiin joutumisen kriteerit vaihtelevat suuresti. Riippuu täysin siitä, keneltä asiaa kysyt. Joidenkin mielestä sinne menevät suurin piirtein kaikki, joidenkin mielestä ei kukaan. Nyrkkisääntö on, että mitä imelämpi hymy uskovaisen naamalla on, sitä varmempi hän on omasta pelastumisestaan. Sinun pelastumisestasi hänen hymynsä ei kerro mitään.

Raamattua lukemalla saat tästä kuviosta vielä sekavamman. Yhdessä evankeliumissa Jeesus sanoo "Joka ei ole meidän puolella, on meitä vastaan." Ja toisessa evankeliumissa Jeesus sanoo "Joka ei ole meitä vastaan, on meidän puolella." Että silleen...

• helvetti on erossa jumalasta olemista (äärimmilleen kesytetty versio), joten tuon mukaan kaikki hihhulit jutuvat helvettiin.

Ateistihan siellä jo on :D

• Helvetti käsitykseen kuului myös pilvenreunalta tirkisteleminen kuinka syntiset ihmiset kärsivät ikuisesta kidutuksesta.
        On se kumma kuinka joitakin perinteitä jätetään pois kokonaan.

>> Oli miten oli, nykyajan kristityt ovat pitkälti korvanneet Helvetin käsitteellä "kadotus",> Ikuinen olemattomuus ei ole sama asia kuin ikuinen kärsimys, eihän? > Nyrkkisääntö on, että mitä imelämpi hymy uskovaisen naamalla on, sitä varmempi hän on omasta pelastumisestaan. Sinun pelastumisestasi hänen hymynsä ei kerro mitään. > Raamattua lukemalla saat tästä kuviosta vielä sekavamman.

• e.k.v_

Kristinuskovaiset eivät pysty edes keskenään päättämään miten se heidän uskontonsa oikein menee niin miten helvetissä luulet heidän jotain tolkkua sulle siitä saavan?

• Bubastis.tm

saanut mitään tolkkua kristinuskoon. Epäilenkin että kristinusko on se raamatun baabelintorni. Ei kiipeämällä taivaaseen pääse, eikä ruskealla kielellä. Asiaa tukee vielä se, että kaikki kristityt ovat eri mieltä uskosta, uskonnosta, raamatusta ja kaikesta kristinuskoon liittyvästä.

Mistään ei olla yksimielisiä.

• Saahan sitä kysyä, eikö totta?

Kysyvä ei tieltä eksy jos opas ei valehtele.

Kyllähän nyt jokaisella kristityllä on jonkinlainen henkilökohtainen mielipide taikka käsitys helvetistä/ kadotuksesta, miksi sitä sitten ikinä haluaa kutsua. Vai eikö olekkaan?

• Huhahhhei

Oli kyse mistä tahansa uskonnosta, sen suuntauksesta tai lahkosta, on enemmistö uskovista aina sitä mieltä, että tuo lahko, oli se siis mikä tahansa, kannattajineen on matkalla helvettiin. Ja naapurilahko on tasan samaa mieltä kaikista muista lahkoista. Jne.

Tästähän ei voida vetää kuin yksi johtopäätös: Ihan kaikki ovat menossa helvettiin. Ei paha juttu oikeastaan, kuvitelkaapa minkä bändin sikäläisistä saa kasaan! Laulussa Bon Scott, kitarassa Jimi Hendrix, rummuissa John Bonham, bassossa Cliff Burton... Perkele, vetäiskö ittensä kiikkuun että vois ruveta manageroimaan tuota porukkaa?

• Meidän vihollisemme vihollinen on ystävämme jos uskotte niinkuin mekin uskomme?

• jeesusteleva kiihkohihhuli ...

"Ai niin sattuuko täällä kirjottavat kristillistä uskoa kannattavat henkilöt uskomaan helvetin olemassa oloon?"

Kyllä, asia riippuu kuitenkin paljon siitä, mitä sanalla helvetti tarkoitetaan. Danten helvetti on vähän eri juttu kuin se, mistä Raamattu puhuu.

Koska halusit selvitystä tästä asiasta, toivon, että sinulla on kärsivällisyyttä, koska tästä tulee kohtalaisen pitkä juttu, jonka olisit voinut kyllä lukea itsekkin Raamatusta.

On itseasiassa mielenkiintoista, että 1938 käännöksessä helvetti mainitaan aika harvassa kohdassa. Koska asiayheyksiä on vähän, lainaan tähän ne kohdat:

Matt. 5:22. Mutta minä sanon teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion; ja joka sanoo veljelleen: 'Sinä tyhjänpäiväinen', on ansainnut suuren neuvoston tuomion; ja joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen

Matt. 5:29. Jos sinun oikea silmäsi viettelee sinua, repäise se pois ja heitä luotasi; sillä parempi on sinulle, että yksi jäsenistäsi joutuu hukkaan, kuin että koko ruumiisi heitetään helvettiin.

Mark. 9: …heitetään helvettiin,
      48. jossa heidän matonsa ei kuole eikä tuli sammu.

Jaakobin kirje 6:6. Myös kieli on tuli, on vääryyden maailma; kieli on se meidän jäsenistämme, joka tahraa koko ruumiin, sytyttää tuleen elämän pyörän, itse syttyen helvetistä.

Evankeliumeissa on suurinpiirtein samat asiat mainittu ja yllättäen ainoastaan Jaakobin kirjeessä mainitaan helvetti sana. Paljon yleisempää on kadotus-sanan käyttö.

Raamatussa ei siis näiden kohtien perusteella kovinkaan tarkasti sanota, kuka joutuu helvettiin tai edes se, mitä helvetti oikeastaan tarkoittaa. Näyttäisi kuitenkin, että kadotus olisi sama asia, vaikka sitä ei suoraan mainita Raamatussa.

Selkeämpää on se, miten voi pelastua tuomiolta, tai menettää pelastumismahdollisuuden. Tuomio on hiukan epäselvä asia, koska ei määritellä selkeästi, että ainoa tuomio on kadotustuomio. Voisi kuvitella, että on eritasoisia tuomioita.

Vaikuttaisi kuitenkin, että Jumalattomat ihmiset, jotka rakastavat valhetta/vääryyttä/pahuutta enemmän kuin totuutta/rakkautta/hyvyyttä, joutuisivat kadotukseen.

Helpompaa olisi sanoa, kuka pelastuu:

Mark. 16:16. Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.

(Huom. tärkeä kysymys on, mihin uskoo. Ei vain johonkin Jeesushahmoon, vaan siihen mtä Jeesus edustaa).

Luuk. 6:37. Älkääkä tuomiko, niin ei teitäkään tuomita; älkää kadotustuomiota lausuko, niin ei teillekään kadotustuomiota lausuta. Antakaa anteeksi, niin teillekin anteeksi annetaan.

Noita kahta selventää mielestäni hyvin seuraava Johanneksen Evankeliumin kohta:

3:17-21. Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi. Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen. Mutta tämä on tuomio, että valkeus on tullut maailmaan, ja ihmiset rakastivat pimeyttä enemmän kuin valkeutta; sillä heidän tekonsa olivat pahat. Sillä jokainen, joka pahaa tekee, vihaa valkeutta eikä tule valkeuteen, ettei hänen tekojansa nuhdeltaisi. Mutta joka totuuden tekee, se tulee valkeuteen, että hänen tekonsa tulisivat julki, sillä ne ovat Jumalassa tehdyt."

"Itse olen sattumoisin puhunut kristittyjen kanssa jotka eivät usko helvetin olemassaoloon"

Aika erikoista, kun Raamattu kuitenkin selkeästi mainitsee helvetin olevan todellinen asia.

"pitävät tekoja uskoa tärkeämpänä, ovat sanonneet että jos kerran on kastettu ( pelastettu: mitä se nyt sitten ikinä tarkoittaakaan) taivaspaikka on taattu, ja monia muita."

Aika epäRaamatullista.

"Elikkä jos minä tässä ,ateistina, kuolen vaikka tietokoneeni ylijännityksestä johtuvasta sahköiskusta niin joudunko minä helvettiin vaiko enkö?"

Mitä luulet? Minä voin sanoa vain, Jeesuksen kautta voit pelastua, jos uskot, siihen mitä Raamattu sanoo hänestä. Jos uskoo Jeesukseen, katuu syntejään, haluaa tehdä parannuksen ja antaa elämän Jeesukselle. Muutenha anteeksianto valuu hukkaan. Jeesus sanoo odottaa myös parannuksen tekoa, koska ei Jumala säästä ihmisiä, jotka eivä ole hänen valtakuntaan kelvollisia. Jos siis uskoo Jeesuskseen, on myös järkevää uskoa parannuksen tekoon.

Huom. pelkästään UT:ssä on vähän yli parisataa sivua, joten ei kannata luulla, että tässä vajaan sivun kokoelmassa on kaikki mahdollinen tieto asiasta. Todennäköisesti tämä vain näyttää ateistin mielestä sekavalta, mutta toivottavasti henkilöt, jotka oikeasti haluavat löytää totuuden, ovat kärsivällisiä ja lukevat mielellään lisää Raamatusta ja vaikka rukoilevat Jumlalta ymmärrystä.

• Kuten jo jossakin aikaisemmassa kirjoituksessa sanoin olen sattumalta lukennut Raamattua, eikä itsellenikään oikein selvinnyt mistä tämä ko. asian ristiriitaisuus johtuu.
        Toisaalta en myöskään ymmärrä kristittyjen erimielisyyttä ja ristiriitaisia käsityksiä "uskon todellisesta olemuksesta" vaikka jokainen niistä perustuu samaan teokseen.

Ei ota selvää.

Mitä tulee helvettiin taikka sinne joutumisesta niin kysyin kristittyjen mielipidettä siitä mikä tai miten helvetti ilmentyy heidän henkilökohtaisessa uskossaan.
        Minä olen ateisti mutta olen myös naturalisti ja materialisti eli ei ole olemassa mitään yliluonnollista tai olemassaolon muotoa joka olisi fyysisen maailman ulkopuolista.
        Minulle siis helvetti, taivas, yksisarviset, lampunhenget, allah, lentävät teekupit ja psyykkiset voimat ovat yhtä todellisia.

• mukaan kaikki pääsevät taivaaseen. Olen lukenut sen nimisen kirjan. Ajattele nyt! Minäkin, joka en ikinä ole uskonut jumaliin, ja joulupukkiinkin lakkasin uskomasta 5 vuotiaana.

• Milian***

Tässä kysymys, mitä olen esitellyt uskovaisille ja eri lahkolaisille muutaman aikaa ja perään vastauksia, joita olen saanut.

Kysymys:

Sillä hetkellä, kun ihminen valitsee alkaa uskomaan raamattuun ja sen tarinaan, jeesukseen ja omaan paratiisiin pääsyyn, hän valitsee myös uskon helvetin olemassaoloa kohtaan. Sillä sekunnilla hän valitsee myös sen, että tuomitsee kaikki ei-uskonnolliset ja eriuskoiset lähimmäisensä (ja vieraat) menemään helvettiin. Miltä tällaisen päätöksen tekeminen tuntuu ja kuinka moni uskoontuleva sellaista tajuaa edes ajatella?

Vastauksia:

Niitä on lähes yhtä monta, kuin on uskovaistakin. Jokainen mielensä mukaan, miten huvittaa...raamatulle pääasiallisesti näytetään kintaita ihan surutta.

Erään yhteneväisyyden löysin helvettiin uskovista.
      He olivat tavanomaista kiihkomielisempiä, kirjoitusasuiltaan hyökkääviä ja manipuloivampia, itseriittoisia ja kuvittelevat itsestään huomattavan paljon enemmän.
      Ne, jotka vastasivat kysymykseen "se tuntuu ikävältä" pyrkivät välittömästi sen jälkeen vaihtamaan puheeaihetta muuksi. Niin niin läpinäkyvää....mutta selvästi heille itselleen myös aika kova paikka joutua myöntämään, että Vain uskomalla Omaan pelastukseen tuleekin tuominneeksi kokonaisia kansakuntia ja läjäpäin sukulaisia ikuisiin kidutuksiin...jonne minä esim. en mielessäni voisi koskaan toivoa edes pahinta vihollistani kärsimään.
      Helvettiin uskovista ei pahemmin löydy inhimillisiä tapauksia.

Ps. Läppäristäni on jostain syystä äänet hukassa, en saanut kuunneltua linkin juttua lainkaan. Ellei ole suuri vaiva, niin kerrotko lyhyesti, mitä siinä sanottiin?

• Itse en juuri ole tähän nimenomaiseen kysymykseen saanut minkäänlaista vastausta.
        Minusta tuntuu että uskovat joiden kanssa olen uskosta puhunut uskovat ainoastaan siitä syystä että se saa heidät itsensä tuntemaan hyvälle. Puhuminen helvetistä käsitteenä taikka sen olemassaolosta uskonnolliselta kannalta vaikuttaa olevan aihe josta ei edes haluta puhua.

Ihmiset jotka uskovat että uskomalla pääsee ikuiseen paratiisiin eivät halua uskoa että he samalla uskomalla paratiisiin tuomitsevat kaikki muut ikuiseen kidutukseen.
        Mikä sinänsä on varsin humanistinen näkökulma ja piirre jota tulisi edistää.
        Ongelman ratkaisemiseksi on muodostunut erillaisia lievempiä versioita helvetille, tarkoituksena vähentää ajatuksen epämoralistisia puolien vaikutusta ja pyrkimys oikeuttaa oma usko siten ettei se ole ristiriidassa henkilön käsityksen kanssa siitä mitä nykyisessä yhteikunnassa pidetään oikeutettuna taikka moraalisena.

Tuossa linkissäni soitetaan melodista ja varsin positiivis sävytteistä musiikkia, jazia aiheesta: Mitä jos kuoltuasi löydät itsesi helvetistä.
        Kuolema itse esitetään ikään kuin metaforana ihmisen todelliselle olemassaololle.
        Mitään mitä ihmiset luulevat saavuttaneensa ja mitä he pitävät arvokkaina ei merkitse kuoltua mitään sillä päästäkseen mahdollisimman lähelle sitä utopiaa jossa he haluavat päästä ihmiset tuomitsevat oman itsensä.
        Kuolema on tässä suora vertaus elämälle joka kilpailun, oman hyvinvoinnin ja onnellisuuden tavoittelemisen johdosta on helvettiä ei sitä utopiaa jossa me kuvittelemme elävämme.
        Ja taustalla soi kokoajan tämä positiivis henkinen musiikki joka on täysin ristiriidassa sanoman kanssa, sanat on humoristisia ja oivaltavia ehkä hieman ironisetkin.
        Tai niin minä ainankin sen ymmärsin.

• Kyllä uskon helvetin olemassaoloon, Jeesus itse siitä puhui. Tosin Raamattu ei paljon kuvaa, että millainen helvetti on.
      Raamatun mukaan ihminen pelastuu yksin armosta uskomalla Jeesukseen Kristukseen, ei teoilla ja suorituksilla. Eihän se armoa olisikaan jos se pitäisi itse ansaita.
      Ja kaste yksin ei pelasta, tarvitaan se usko ennenkaikkea.
      Raamattu myöskin kieltää antamasta kadoitustuomioita toisille, se on yksin ja ainostaan Jumalan käsissä ja onneksi näin. Jumala tutkii ihmissydämmet, eihän siihen edes toinen ihminen pysty ja hyvä niin.

• Kössönöm

ei ole jessestä kuulleetkaan, joutuvat helvettiin??? Uskotko sinä todella tuollaiseen?

• jukkeli1960

Raamatun hyvä ja rakastava kaikkivaltias jumala haluaisi pelastaa ihan kaikki ihmiset, mutta ei vaan millään pysty tähän, vaikka on siis ehdoton kaikkivaltias (aika kumma kaikkivaltias kun ei yhtään mitään mahda?).

Hihhulit toteavat että se on ainoastaan jumalan käsissä, eli jumala siis nimenomaan tahtoo lähettää ihmisiä ikuisesti kidutettaviksi. Ja kaikkivaltias siis haluaa näin, lähettää yli 90% ihmiskunnasta eli ainakin 6 miljardia ihmistä helvettiin. Kun kaikki vääräuskoiset ja ateistit ja ne kuuluisat väärät kristityt otetaan pois, niin jäljelle ei jää edes 5% koko ihmiskunnasta.

Tosin kaikkivaltias jumala voisi aina halutessaan pelastaa ihan kaikki, koska tämä asia ja kaikki sen ehdot ovat jumalan itsensä säätämiä ja kaikkivaltias voi säätää ihan millaiset ehdot tahansa eli myös pelastaa kaikki, jos vain haluaisi. Mutta sen sijaan että haluaisi pelastaa kaikki tämä kaikkivaltias nimenomaan haluaa, että kuutta miljardia ihmistä kidutetaan ikuisesti helvetissä ilman armahdusta.

Ja tätä kristityt kutsuvat rakkaudeksi.

• Kuinka armollista on se että tämä jumala ei kerro mikä on oikein ja mikä on väärin, ei kerro kuinka ihmisen tulee toimia mutta kuitenkin rankaisee siitä mitä he ovat tehneet tietämättömyyttään. Kuinka oikeudenmukaista on se että kun henkilöt jotka ovat rikokseen syyllistyneet ovat kuolleet heidän jälkeläisesä joutuvat kärsimään saman rangaistuksen kuin vanhempansa loputtomien sukupolvien päähän.
        Kuinka hyvä tämän olennon täytyykään olla jotta hän voi armahtaa rikoksen jonka hän on itse asettanut, itse määrännyt vaikka rikoksen tekijällä ei ollut ymmärrystä oikeasta taikka väärästä teon hetkellä, tuomita kaikki ihmiset jotka näiden jälkeen tulevat ikuiseen kidutukseen mikäli he eivät nöyrry, anele armoa ja osoita pelkoa ja kunnioitusta tätä olentoa kohtaan joka heidät mielivaltaisesti tuominnut ilman syytä taikka perustetta.
        Mikä tässä konseptissa on armoa?

• --GG---
        Kössönöm kirjoitti:

ei ole jessestä kuulleetkaan, joutuvat helvettiin??? Uskotko sinä todella tuollaiseen?

11. Sillä Jumala ei katso henkilöön.
        12. Sillä kaikki, jotka ilman lakia ovat syntiä tehneet, ne myös ilman lakia hukkuvat, ja kaikki, jotka lain alaisina ovat syntiä tehneet, ne lain mukaan tuomitaan;
        13. sillä eivät lain kuulijat ole vanhurskaita Jumalan edessä, vaan lain noudattajat vanhurskautetaan.
        14. Sillä kun pakanat, joilla ei lakia ole, luonnostansa tekevät, mitä laki vaatii, niin he, vaikka heillä ei lakia ole, ovat itse itsellensä laki
        15. ja osoittavat, että lain teot ovat kirjoitetut heidän sydämiinsä, kun heidän omatuntonsa myötä-todistaa ja heidän ajatuksensa keskenään syyttävät tai myös puolustavat heitä -
        16. sinä päivänä, jona Jumala on tuomitseva ihmisten salaisuudet Kristuksen Jeesuksen kautta, minun evankeliumini mukaan.

tuossa vastaus ...

• Kössönöm kirjoitti:

Tässäkin asiassa uskon Jumalan oikeudenmukaisuuteen ja rakkauteen, eli Jumalalla on tähänkin tasapuolinen ja oikeudenmukainen ratkaisu.

• jukkeli1960 kirjoitti:

Raamatun hyvä ja rakastava kaikkivaltias jumala haluaisi pelastaa ihan kaikki ihmiset, mutta ei vaan millään pysty tähän, vaikka on siis ehdoton kaikkivaltias (aika kumma kaikkivaltias kun ei yhtään mitään mahda?).

Hihhulit toteavat että se on ainoastaan jumalan käsissä, eli jumala siis nimenomaan tahtoo lähettää ihmisiä ikuisesti kidutettaviksi. Ja kaikkivaltias siis haluaa näin, lähettää yli 90% ihmiskunnasta eli ainakin 6 miljardia ihmistä helvettiin. Kun kaikki vääräuskoiset ja ateistit ja ne kuuluisat väärät kristityt otetaan pois, niin jäljelle ei jää edes 5% koko ihmiskunnasta.

Tosin kaikkivaltias jumala voisi aina halutessaan pelastaa ihan kaikki, koska tämä asia ja kaikki sen ehdot ovat jumalan itsensä säätämiä ja kaikkivaltias voi säätää ihan millaiset ehdot tahansa eli myös pelastaa kaikki, jos vain haluaisi. Mutta sen sijaan että haluaisi pelastaa kaikki tämä kaikkivaltias nimenomaan haluaa, että kuutta miljardia ihmistä kidutetaan ikuisesti helvetissä ilman armahdusta.

Ja tätä kristityt kutsuvat rakkaudeksi.

Ihmiselle on annettu vapaus valita. Jos ei olisi, ihminenhän olisi robotti,"marionetti".
        Jumala on myös ehdottoman pyhä ja vihaa syntiä. Rikkomuksista seuraa rangaistus, näinhän se menee jo täällä maan päällä ihmisten kehittämissä oikeuslaitoksissa.
        Miksi Jumala on luonut tälläisen pelastusjärjestelmän? Siihen osaa tyhjentävästi vastata vain Jumala. Ja jotkin asiat täällä maan päällä jäävät mysteereiski, lie jokin tarkoitus silläkin.

• Alffa-Omega kirjoitti:

Kuinka armollista on se että tämä jumala ei kerro mikä on oikein ja mikä on väärin, ei kerro kuinka ihmisen tulee toimia mutta kuitenkin rankaisee siitä mitä he ovat tehneet tietämättömyyttään. Kuinka oikeudenmukaista on se että kun henkilöt jotka ovat rikokseen syyllistyneet ovat kuolleet heidän jälkeläisesä joutuvat kärsimään saman rangaistuksen kuin vanhempansa loputtomien sukupolvien päähän.
        Kuinka hyvä tämän olennon täytyykään olla jotta hän voi armahtaa rikoksen jonka hän on itse asettanut, itse määrännyt vaikka rikoksen tekijällä ei ollut ymmärrystä oikeasta taikka väärästä teon hetkellä, tuomita kaikki ihmiset jotka näiden jälkeen tulevat ikuiseen kidutukseen mikäli he eivät nöyrry, anele armoa ja osoita pelkoa ja kunnioitusta tätä olentoa kohtaan joka heidät mielivaltaisesti tuominnut ilman syytä taikka perustetta.
        Mikä tässä konseptissa on armoa?

Raamatustahan löytyy ihmisen "huolto-ohjeet". Eli kuinka elää oikein ja niin kuin on tarkoitettu. Siellä Jumala on kertonut kuinka kannattaa elää.

Ja jos ajattelemme Aatamin ja Eevan lankeemusta, enpä usko että yskikään ihminen olisi maapallolla heitä parempi, itse en siihen ainakaan usko.

Ja koska rikkomus,synti on hyvitettävä ja ihmisestä ei siihen ollut. Jumala antoi oman Poikansa sovituksesi. Eikä muuta tarvitse kuin ottaa tämä "Armonlahja" anelemata vastaan.

Ja kun sydämmessään ymmärtää että Jumala todella on luoja ja Herra, niin sitä kunnioitusta ja pelkoa osittaa aivan kuin luonnostaan.

• AngryMon
        juhani1965 kirjoitti:

Raamatustahan löytyy ihmisen "huolto-ohjeet". Eli kuinka elää oikein ja niin kuin on tarkoitettu. Siellä Jumala on kertonut kuinka kannattaa elää.

Ja jos ajattelemme Aatamin ja Eevan lankeemusta, enpä usko että yskikään ihminen olisi maapallolla heitä parempi, itse en siihen ainakaan usko.

Ja koska rikkomus,synti on hyvitettävä ja ihmisestä ei siihen ollut. Jumala antoi oman Poikansa sovituksesi. Eikä muuta tarvitse kuin ottaa tämä "Armonlahja" anelemata vastaan.

Ja kun sydämmessään ymmärtää että Jumala todella on luoja ja Herra, niin sitä kunnioitusta ja pelkoa osittaa aivan kuin luonnostaan.

"Ota rakkauteni vastaan ja ylistä minua, tai valelen sinut bensalla ja sytytän tuleen."

"Tarjoamme halpaa suojelurahadiiliä sinulle, ties mitä yrityksellesi voi muuten tapahtua."

• räpsy
        --GG--- kirjoitti:

11. Sillä Jumala ei katso henkilöön.
        12. Sillä kaikki, jotka ilman lakia ovat syntiä tehneet, ne myös ilman lakia hukkuvat, ja kaikki, jotka lain alaisina ovat syntiä tehneet, ne lain mukaan tuomitaan;
        13. sillä eivät lain kuulijat ole vanhurskaita Jumalan edessä, vaan lain noudattajat vanhurskautetaan.
        14. Sillä kun pakanat, joilla ei lakia ole, luonnostansa tekevät, mitä laki vaatii, niin he, vaikka heillä ei lakia ole, ovat itse itsellensä laki
        15. ja osoittavat, että lain teot ovat kirjoitetut heidän sydämiinsä, kun heidän omatuntonsa myötä-todistaa ja heidän ajatuksensa keskenään syyttävät tai myös puolustavat heitä -
        16. sinä päivänä, jona Jumala on tuomitseva ihmisten salaisuudet Kristuksen Jeesuksen kautta, minun evankeliumini mukaan.

tuossa vastaus ...

Minulla kun ei ole tuollaista lakia, niin mikäs tässä sitten on ollessa.

• hehiö
        juhani1965 kirjoitti:

Ihmiselle on annettu vapaus valita. Jos ei olisi, ihminenhän olisi robotti,"marionetti".
        Jumala on myös ehdottoman pyhä ja vihaa syntiä. Rikkomuksista seuraa rangaistus, näinhän se menee jo täällä maan päällä ihmisten kehittämissä oikeuslaitoksissa.
        Miksi Jumala on luonut tälläisen pelastusjärjestelmän? Siihen osaa tyhjentävästi vastata vain Jumala. Ja jotkin asiat täällä maan päällä jäävät mysteereiski, lie jokin tarkoitus silläkin.

Idiootin tekstiä tuo. Katsotaanpa.

Vaihtoehto 1: usko Jumalaan, pelastut. Vaihtoehto 2: älä usko, mene helvettiin.

Eli otsallasi pidetään revolveria ja kysytään, uskotko. Jos uskot, pelastut, jos sanot ei, sinut ammutaan.

Aika helvetin tyhmä täytyy olla, jos uskoo "vapaaseen tahtoon" tuossa tilanteessa. Täysin absurdia, mutta uskikset eivät huomaa mitään outoa...

• tottelematon
        hehiö kirjoitti:

Idiootin tekstiä tuo. Katsotaanpa.

Vaihtoehto 1: usko Jumalaan, pelastut. Vaihtoehto 2: älä usko, mene helvettiin.

Eli otsallasi pidetään revolveria ja kysytään, uskotko. Jos uskot, pelastut, jos sanot ei, sinut ammutaan.

Aika helvetin tyhmä täytyy olla, jos uskoo "vapaaseen tahtoon" tuossa tilanteessa. Täysin absurdia, mutta uskikset eivät huomaa mitään outoa...

Kun tottelet, niin kaikki menee hyvin. Kun teet sen vapaaehtoisesti, niin sinua ei tarvitse pakottaa. Se on kaikkien kannalta helpompaa.

Niinhän se menee autoritäärisyyteen perustuvassa lasten kasvatuksessakin (ja koiran koulutuksessa). Kristinusko ja sen helvettiperinne on hyvin pitkälti vanhanaikaisen kasvatusperinteen ja yhteiskuntarakenteiden hehkuttelua, ei sen enempää.

• Jukkeli1960
        juhani1965 kirjoitti:

Siis ei ketään väkisin pelasteta, mutta väkisin kuitenkin laitetaan helvettiin? Mihinkäs se valinnanvapaus siinä kohtaa unohtuu?

Luuletko todellakin, että maailman sadat miljoonat muslimit ovat valinneet uskontonsa juuri siksi, että he haluavat viettää iäisyytensä helvetissä kidutettavina? Että he pyllistävät viisi kertaa päivässä Mekkaan päin ja rukoilevat moskoijoissaan, että joutuisivat helvettiin? Ovatko he todellakin tietoisesti valinneet helvetin? Mitä mahdollisuuksia jollain Jemenin vuoristokylässä kaukana eristyksessä asuvalla muslimilla on pelastukseen, kun hän ei ole koskaan eläissään edes kuullut jostain kristinuskosta. Amazonin ja Borneon viidakoissa asuu vieläkin tuntemattomia heimoja, jotka eivät ole olleet missään yhteydessä valkoisten kanssa, eivätkä taatusti tiedä mitään Jeesuksesta. Mikä valinnanvara heillä muka on?

Pakotatko sinä vaimosi rakastamaan itseäsi kysyi eräs hihhuli minulta kerran. No en tietenkään pakota - mutta en myöskään lukitse häntä kellariin ja kiduta häntä koko loppuelämänsä ajan, jos hän ei rakasta. Sinun sadistinen ja armoton kiduttajajumalasi taas toimii juuri noin ja se on kyllä tosi helvetin kaukana mistään rakkaudesta

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      73
      4966
    2. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      11
      3369
    3. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      21
      2669
    4. Kerro kaivattusi nimi tai nimikirjaimet

🌠 Tähdenlento! Kirjoittamalla kaivattusi nimen tai nimikirjaimet tähän, saattaa toiveesi toteutua.
      Ikävä
      57
      1727
    5. Miksi pitäisit enemmän

Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      47
      1566
    6. Tämmönen höpsö

Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress
      Suhteet
      44
      1336
    7. Mitä meidän välillä

Tulee tapahtumaan vai tuleeko mitään?
      Ikävä
      94
      1332
    8. Alkuvuodesta poistuu työttömyyskorvaus kaikilta joilla on säästössä rahaa

Tippuu korvaukselta iso määrä työttömiä.
      Maailman menoa
      220
      1129
    9. Hiljaisuus

Tarkoittaa välinpitämättömyyttä, henkistä väkivaltaa ja kiusaamista. Olet valinnut hiljaisuuden.
      Ikävä
      71
      1005
    10. IS Viikonloppu 29.-30.11.2025

Antti Skytältä 3-tasoinen ristikko. Pääkuvassa on harhauttava elementti, mikä saattaa hidastaa myös muiden kuin minun ra
      Sanaristikot
      51
      889
    Aihe