Hei!
Olen ostamassa pientä osakeyhtiötä, jolla on hyvä idea mutta joka ei pysty saamaan rahoitusta toiminnalleen. Yritys on vastikään rekisteröity.
Pitääkö kaupparekisteriin ilmoittaa uusi omistaja? Vanha omistaja jää hallitukseen, mutta toinen hallituksen jäsen vaihtuu. Miten tämä ilmoitetaan, ja vaatiiko hallituksen pöytäkirjan?
Entä miten pankkitilien käyttöoikeus muutetaan? Riittääkö uuden hallituksen pöytäkirja?
Kiitos jos jaksatte vastailla tyhmälle, tulevalle yrittäjälle :)
Osakeyhtiön ostaminen
3
2506
Vastaukset
- täytyy tietää
mitä olet ostamassa ja ettei firmalla ole velkoja tai velvoitteita, jotka aiheuttavat sinulle jatkossa ongelmia. Ja kaikki paperille kun teette kauppoja sekä purkupykälät jos tulee yllätyksiä. Eli hanki yritysvälittäjä tai juristi tekemään paperit.
Yrityksen hallitus vaihdetaan varsinaisessa yhtiökokouksessa tai ylimääräisessä yhtiökokouksessa. Kokouksesta on laadittava pöytäkirja.
Hallitus pitää järjestäytymiskokouksen (valitsee puheenjohtajan) sekä antaa valtuudet pankkitilejä varten. Jos toimitusjohtaja on mainittu yhtiöjärjestyksessä tulisi sellainen nimittää.
Kaupparekisteriin toimitat muutosilmoituksen sekä kaikkien vastuuhenkilöiden suostumuksen tehtävään.
Omistajuusmuutoksista ei tarvitse ilmoittaa, ellei ne perustu esim. osakeantiin, sulautumiseen tai muuhun yritysjärjestelyyn. Osakeyhtiön on pidettävä osakasluetteloa joka on julkinen asiakirja. - Paperinpyörittäjä
Osakeyhtiön osakkeiden kaupasta ei tarvitse ilmoittaa kaupparekisteriin mutta verottajalle täytyy käydä esittämässä varainsiirtoveron maksusta ilmoitus ja kuitti, lomakkeet löytyvät netista (www.vero.fi).
Hallituksen valitsee osakeyhtiössä yhtiökokous joten yhtiökokouksen pöytäkirja tarvitaan. Muutos tehdään kaupparekisteriin lomakkeella joka, samoin kuin ohjeet löytyy netistä osoitteesta www.ytj.fi
Pankkitilien käyttöoikeuden muuttamiseen riittää pöytäkirjaote hallituksen kokouksesta.
Tervetuloa yrittäjäksi.- Epäileväinen
Ettei tule yllätyksiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k222441- 622374
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1062270- 321537
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2381532- 321510
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt371422- 281220
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201176- 951171