Tien liukkaus.

Redness

Mistä tiedätte tiellä liikkuessa, että onko tie liukas vai ei?

Varsin usein huomaa kuinka autoilijat luottavat autonsa renkaisiin ja niiden pito-ominaisuuksiin. Usein uusilla renkailla onkin varsin hyvät kitkaominaisuudet, mutta se johtaa myös siihen, että kun liukumiskitka pienenee vierimiskitkaa pienemmäksi on nopeus jo sitä luokkaa, että pappi saat jälleen kahvinsa.

Itse jos epäilen tien olevan liukas, niin testaan autoni renkaiden pitävyydet lähtiessä risteyksestä kaasun reilummalla painalluksella kuin myös risteystä lähestyessä reilummin jarruttamalla.
Jos löytyy muita asiallisia vinkkejä, niin kerro toki muillekin.

6

7794

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mittari

Ostamalla semmoisen lämpömittarin jossa on hälytin,se siellä nollan tietämissä hälyttelee,oli semmoinen aikoinaan,kun hälytti kilkautti pari kertaa(kil,kal)ja kun taas oli muutama aste plussalla kilkautti kerran eri äänellä,ihan hyvä oli tunnistaan koska anturi oli etupuskurin takana,alhaalla semmoisessa paikassa johon ei koneen hohto vaikuttanut

• autossani

vakiona. Ajotietokoneen varoittaa liukkaasta tiestä. Siine ilmestyy sellainen varoituskolmio. Voin sanoa, että ei ole mikään turha ominaisuus, tuli todettua viime talvena ;)

• Stilo
        autossani kirjoitti:

vakiona. Ajotietokoneen varoittaa liukkaasta tiestä. Siine ilmestyy sellainen varoituskolmio. Voin sanoa, että ei ole mikään turha ominaisuus, tuli todettua viime talvena ;)

Voi taivas sentään, jos todellakin ajatte jonkin ajotietokoneen ilmoituksen varassa!!!! Ei oo mikään ihme, että talvella on ojat täynnä näitä abs ja esp autoja kun kuskit luottavat liikaa järjestelmiinsä.

Itse ainakin tunnen tien liukkauden ihan pers tuntumalla mm. ohjaustuntuman ja auton käyttäytymisen kautta ja havainnon voi varmistaa kaasun painamisella tai kevyellä jarrutuksella.

Niin autossani on myös abs:t ja ajotietokone, muttei tulisi mieleenkään tuudittautua niiden tuomaan "turvaan"!

• Kyselijä
        Stilo kirjoitti:

Voi taivas sentään, jos todellakin ajatte jonkin ajotietokoneen ilmoituksen varassa!!!! Ei oo mikään ihme, että talvella on ojat täynnä näitä abs ja esp autoja kun kuskit luottavat liikaa järjestelmiinsä.

Itse ainakin tunnen tien liukkauden ihan pers tuntumalla mm. ohjaustuntuman ja auton käyttäytymisen kautta ja havainnon voi varmistaa kaasun painamisella tai kevyellä jarrutuksella.

Niin autossani on myös abs:t ja ajotietokone, muttei tulisi mieleenkään tuudittautua niiden tuomaan "turvaan"!

Siis Stilon ohjaustuntumalla? Oot aika fakiiri.

• Köpö

mutta perseessä sen tuntee.
      Toisin sanoen, tuntuma on se ns. perstuntuma.
      Voihan sitä kokeillakin, liikkeellelähdössä, jarruttaessa. Sensijaan sitä ei kannata kokeilla kuinka lujaa voi kurviin ajaa, tuota jarrutustakin varovaisesti.
      Ei se liukkaus koskaan yllätä kuin huolimattomat, varomattomat.

• qwerty

Niinpä jotkut ajaa tietokoneen mukaan jotkut ajaa perstuntumalla mut kyl sen huomaa yleeensä ku kattelee tuulilasista ulos jos sataa lunta niin saattaa olla liukasta tai on muuten pakkasta suoja kelin jälkeen ja jos oikein olen ymmärtänyt niin suomessa on ollut talvi joka vuosi siitä lähtien ku täällä on autoilla ajettu ja PALJON sitä ennen ja aina sanotaan talvi ja liukas keli yllätti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      97
      1968
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1380
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1153
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1047
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      121
      1042
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      893
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      811
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      802
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      761
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      713
    Aihe