Koira hihnassa oikealla vai vasemmalla?

nniin..

Elikkäs kun lähdetään lenkille, niin kummalla puolella pidätte koiraanne, teidän oikealla vai vasemmalla puolella? Koira kirjoissa (niissä mitä olen lukenut) lukeee, rttä koiraa tulisi pitää vasemmalla puolella eli tiellä (eikä tien reunassa), miksi näin? Eikö se olisi parempi, että koira olisi siellä ojan puolella, niin ei jäisi muiden jalkoihin ja toisten koirien ohittaminenkin menisi varmaan helpommin? Itselläni ei vielä koiraa ole, mutta mietin vaan miten toimin kuhan pentu tulee ja on aika lähtä lenkille...

25

1704

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tietenkin

siis maantiellä jalankulkija kävelee vasemmalla puolella, eli autoliikennettä vastaan, ja silloin koira on siellä ojan puolella, kun pidetään se vasemmalla. Ja tosiaan ohitukset sujuis paremmin, jos kaikki pitäisi sen siellä vasemmalla. Taas pyöräillessä koira pidetään oikealla puolella, siksi että pyörällä ajetaan tien oikeaa laitaa, ja koira siellä oikealla, eli ojan puolella.

• .jklö.

Joo, tiiän että oikeasti pyörätiellä kävellessä kuljetaan vasenta puolta, mutta ainaki täällä lähes 90% ihmisistä kulkee väärin (kaupungissa), eli tien oikeaa laitaa.. Pitää vissiin lähtä uhmaamaan "oiken" kulkijoita.. :S ? Ainaki saa vihaisia katseita ja mulkaisuja jos vasenta reunaa käyttää.

• edelliseen..
        .jklö. kirjoitti:

Joo, tiiän että oikeasti pyörätiellä kävellessä kuljetaan vasenta puolta, mutta ainaki täällä lähes 90% ihmisistä kulkee väärin (kaupungissa), eli tien oikeaa laitaa.. Pitää vissiin lähtä uhmaamaan "oiken" kulkijoita.. :S ? Ainaki saa vihaisia katseita ja mulkaisuja jos vasenta reunaa käyttää.

anteeks, siis maantiellä on näin, eikä pyörätiellä. Pyörätiellähän ja/tai kävelukadulla saa käytännössä kulkea kumpaa puolta haluaa..? (http://www.finlex.fi)

• Huhhuijaaks
        edelliseen.. kirjoitti:

anteeks, siis maantiellä on näin, eikä pyörätiellä. Pyörätiellähän ja/tai kävelukadulla saa käytännössä kulkea kumpaa puolta haluaa..? (http://www.finlex.fi)

Pyöräteillä on OIKEANPUOLEINEN LIIKENNE, olit sitten kävelijä tai pyöräilijä. Ellei kevyenliikenteen väylällä ole merkintää erillisistä kaistoista jalankulkijoille ja pyöräilijöille.

• jalankulkija
        Huhhuijaaks kirjoitti:

Pyöräteillä on OIKEANPUOLEINEN LIIKENNE, olit sitten kävelijä tai pyöräilijä. Ellei kevyenliikenteen väylällä ole merkintää erillisistä kaistoista jalankulkijoille ja pyöräilijöille.

anteeksi nyt vaan, mutta jalankulkija saa kävellä kevyen liikenteen väylällä kummalla puolella vain, pyöräilijä aina oikealla. Autotiellä jalankulkija kulkee tien vasenta laitaa, pyöräilijä edelleen oikeaa. Näin on, kts. lainsäädäntöä jos et usko

• mennään näin

Vanhempi koira oppi kulkemaan vasemmalla puolen ja nuorempi oikealla. en nähnyt puolissa itsessään mitään hyötyä sillä liikenne sujuu miten sujuu varsinkin täällä kaupunkialueella. Kumpikin tietää sanan reuna, ja tasan sillä reunalla kävelevät, millä puolen itsekin kävelen. ei siis yritä ylittää tietä sinne toiselle puolelle. Olen kyllä alkanut pitämään koiria viime aikoina enemmän oikealla puolella sillä siellä kävelevät metsän puolella (kävelyreittimme on sellainen), saavat siis nostaa jalkaansa pusikkoon, eikä tarvitse "pelätä" että ohi kiitävään autoon ruikkasee. Oikeaakätinen kun olen niin tuntuu luonnollisemmalta ohjata koiraakin sillä.

• harrastajaa

vasemmalla puolella eli tien laidassa ojan puolella ja treenaillaan tottelevaisuutta, joten edelleen vasemmalla ja jää oikea käsi vapaaksi muuhun.
      Ja, kyllä kuljen tien vasenta laitaa kevyenliikenteenväylälläkin.

• arjessa

Oikealla koira kulkee aina ojanviertä tai talonreunoja (kaupunki) myöden ja näin minä jään myös koiran ja ohittavien ihmisten/toisten koirien väliin. Myöskään takaa suhaavat pyörät, rullaluistelijat jne. eivät ole vaaraksi, kun ohittavat minun eikä koiran puolelta. Toimii ehdottomasti parhaiten!

Tokossa KILPAILLAAN koiran kulkiessa vasemmalla puolella, ja koira kyllä osaa silloin kulkea myös tätä puolta. Silloinhan koira myös ns. seuraa -lenkillä koira (toivottavasti!) saa olla vapaa käskyn alla olemisesta. Riittää, kunhan remmi on löysällä eli koira ei vedä tai muuten rieku.

Tilanteen mukaan siis, ja riippuu tietenkin aiotko tähdätä pitemmällä vaikkapa tokossa vai riittääkö sujuva arki ja hyvällä mielellä harrastaminen.

• ...

...koiran tulisi olla tottunut olemaan jokapuolella omistajaansa omistajan ohjattavissa. Eli oikealla ja vasemmalla, edessä ja takana...

Fikusinta siis totuttaa koira kulkemaan tilanteen mukaan, eihän lenkillä ole väliä missä koira menee, pääasia on,e ttä se pyydettäessä ottaa kontaktin oli se missä tahnsa. Varsinainen seuraaminen vasemmalla puolella on erikseen, silloin koira työskentelee ja on kontaktissa koko ajan.

• pozz

vasemmalla tietenkin, kun kuljet vasentapuolta tietä niin koira on silloin ojanpuolella. Pätee myös pyörätiellä jollei liikennemerkki toisin määrää. Oppia ikä kaikki

• Jarkko80

Joo meillä ollaan kans kuljettu tien vasenta reunaa. Näin ollen pimeässä huonossa säässä auton kohtaaminen on aina turvallisempi vaihtehto. Muutenkin vastaantulevien kanssa helpompaan koska koira on Bokseri.. ja kaikki lajin tuntien tietää että olis kaikkia haistelemassa/leikkimässä jatkuvasti.

Kukaan täällä ei ole "pöhlö" tommoset kommentit ei kuulu tähän keskusteluun. Samoin vanhemmat ihmiset ja koirien pelkääjät näkevät koiran ja väistävät.

Onko asiasta lakia?? Toiset menee oikealla ja toiset vasemmalla. Koira on tottunut aina kävelemään minun vasenta puolta joten se tuntuu "fiksummalta"..

Mutta tapoja on monia ja täälläkin se näkyy. Hyviä vinkkejä neuvoja.

• Nolona kerran

Älä opeta vain yhdelle puolelle, opeta se kulkemaan siellä missä milloinkin haluat. Minä opetin koirani aikoinaan kulkemaan vain oikealla, mutta kun sitten ylitettiin kapeaa siltaa, se pysäytti koko liikenteen, koska ei suostunut millään ilveellä siirtymään vasemmalle puolelleni! Se oli niin oppinut kulkeamaan oikealla, että varasi autoille tarkoitetun kaistan (ainoan autoille varatun kaistan), ja autot jonottivat ihan hiilenä milloin pääsevät yli, kun koira tukki reitin. Hävetti! Enkä voinut edes torua sitä, koska sehän teki jääräpäisesti tasan sen, mitä olin opettanut tekemään!

• Syyllinen

Itse en oppaita lueskele. Minulla on elämänmittainen kokemus koirista ja monen koiran mittainen kokemus koiran yhteiskuntakelpoiseksi kasvattamisesta, ja olen oppinut kantapään kautta, että koiran on osattava varautua muutoksiin. Sitä ei saa opettaa liian robottimaiseksi, muuten muu yhteiskunta joutuukin yhtäkkiä muokkautumaan koiran käytöksen mukaan, eikä toisin päin. On kohtuutonta, että pitää kehoittaa muuta maailmaa käyttäytymään tietyllä tavalla, koska koirani ei osaa käyttäytyä kuin yhdellä (opetetulla) tavalla. Moni täällä ei varmaan ymmärrä mitä tällä tarkoitan, mutta olen itse liian tiukalla kouluttamisella PILANNUT yhden koiran, enkä anna ikinä sitä itselleni anteeksi. Siitä tuli suorastaan neuroottinen, pakko-oireinen, eikä se osannut enää käyttäytyä niin kuin koiran kuului.

• Tuutikki

Meillä koira menee vasemmalla puolella ja myöskin kuljetaan tien vasenta reunaa, oli se sitten oikeaoppista tai ei. Turvallisempaa ja helpompaa on, että koira on reunassa ja omistaja siinä välissä. Koirien ohittaminen sujuu paremmin eikä koira pääse tekemään äkkisyöksyjä keskelle tietä esimerkiksi pyörän eteen kovinkaan helposti.

• 2 koiran omistaja

Pyöräteillä kuljen oikeaa laitaa & koirat ovat tällöin oikealla puolellani.Ajoteillä (maalla/jaatamassa) kuljen vasenta laitaa & koirat ovat tällöin vasemmalla puolellani.Jos taas kuljen pyörällä kummassa tahansa,niin pyöräilen oikeaa laitaa & koirat ovat oikealla puolellani.

• vasen on oikea

Vasenta laitaa aina,koska laki sanoo niin.Jos välkky kyttä se voi sakottaa piruuttaan jos kuljet jalankulkijana tien oikealla puolella.Samoin potkukelkkan,pyörätuolin ja rollaattorin kanssa aina vasenta puolta myös.

• nasse-tante

Meillä mennään myös vasenta laitaa, tiellä kun tiellä ja koira aina vasemmalla puolella. Poikkeuksen tekee se jos koira tulee vastaan samalla puolella, vaihdetaan me tien toiselle puolelle eli oikeelle käskyllä "oikee" mut ohituksen jälkeen takas tien vasemmalle puolelle. Ohitustilanteissa siis aina niin et olen rontin ja vastaan tulevan koiran välissä.

Mulle tullessaan rontti ei ymmärtäny oikeella puolella kulkemista ollenkaan (ei tuntunu ymmärtävän montaa muutakaan asiaa x)))), mut on helposti opetettu ja helpottaa elämää kun koira osaa tarpeen vaatiessa kulkee kummalla puolella tahansa

• canis.familiaris

Ihan jo käytännöllisyyden ja tavan mukaan vasemmalla. Se helpottaa kaikin puolin, jos asiaa vaivautuu hieman miettimään. Jos vastaani tulee "oikean" puolen taluttaja kohtikäveyssä, niin hän on sitten valinnut ja itse päättänyt. En väisty.

On aina järkevää, kun koirat ohittavat toisensa vastakkaisilta reunoilta ja että tämä on ennakoivasti tiedossa. Minä kävelytän kahta vasemmalla sivulla ja yhtä edessä, jonka otan tarvittaessa siihen vas.sivuun (useimin ei tarvitse.) Yhtäkättä on ihan hyvä pitää vapaanapitää, jos ja kun sattuu sitä tatvitsemaan.

• nasse-tante

Näitä "väärää kaistaa ajelevia" vaan sattuu tulemaan vastaan harmittavan usein enkä sillon jaksa tehä siitä mitään numeroo kun oikeella puolella kulkeminen onnistuu ongelmitta.

Oman jännityksensä sit tekee nää ketkä kävelyttää koiraansa keskellä jalkakäytävää ja ite tallustelee tien sivussa, noille kyllä yleensä mainitsen et koira tien sivuun ja ite keskelle tietä kulkemaan. Kerran vaan sain niin tyhjentävän vastauksen et menin melkein sanattomaks. Tämä täti ihminen puolusteli omaa paikkaansa tien laidassa sillä et ei koskaan tiedä onko vastaan tuleva koira vihainen, siks pitää koiraa keskellä tietä ja ite kävelee reunassa. Koira oli siis tätin kilpi... Että kaikenlaisia löytyy =)

• canis.familiaris
        nasse-tante kirjoitti:

Näitä "väärää kaistaa ajelevia" vaan sattuu tulemaan vastaan harmittavan usein enkä sillon jaksa tehä siitä mitään numeroo kun oikeella puolella kulkeminen onnistuu ongelmitta.

Oman jännityksensä sit tekee nää ketkä kävelyttää koiraansa keskellä jalkakäytävää ja ite tallustelee tien sivussa, noille kyllä yleensä mainitsen et koira tien sivuun ja ite keskelle tietä kulkemaan. Kerran vaan sain niin tyhjentävän vastauksen et menin melkein sanattomaks. Tämä täti ihminen puolusteli omaa paikkaansa tien laidassa sillä et ei koskaan tiedä onko vastaan tuleva koira vihainen, siks pitää koiraa keskellä tietä ja ite kävelee reunassa. Koira oli siis tätin kilpi... Että kaikenlaisia löytyy =)

Oma lukunsa on myös ne joiden koira "skannaa" laidasta laitaan virvelinpäässä. Näille sitten "siperia" opettaa. (Muut koirat)

Itsellani on ollut jo kauan tapa ilmaista hyvoissä ajoin, esim.lenkkeilijän kohdalla, toisen koiran jne., että huomioitu on. (korjaan otetta tai osoitan selkeästi, että mistä kuljen. Tai jos näen että joku mamma on epävarma tai pelokkaan oloinen, niin vaststaan yleemsä näihinkin. (ojan vierä kulkeviin)

• canis.familiaris kirjoitti:

Oma lukunsa on myös ne joiden koira "skannaa" laidasta laitaan virvelinpäässä. Näille sitten "siperia" opettaa. (Muut koirat)

Itsellani on ollut jo kauan tapa ilmaista hyvoissä ajoin, esim.lenkkeilijän kohdalla, toisen koiran jne., että huomioitu on. (korjaan otetta tai osoitan selkeästi, että mistä kuljen. Tai jos näen että joku mamma on epävarma tai pelokkaan oloinen, niin vaststaan yleemsä näihinkin. (ojan vierä kulkeviin)

Mulla koira saa kohtuullisen hiljaisilla kävelyreiteillä skannata pitkässä hihnassa ja seurailla jälkiä. Sitten jos joku lähestyy edestä tai takaapäin, käsken vierelle ja otan hihnan lyhyelle. Reiteillä, joilla on enemmän kulkijoita, kulkee aina lyhyessä hihnassa vasemmalla puolella.

• nasse-tante
        canis.familiaris kirjoitti:

Joo, seilorit ja muut kalastajat kuuluu merenkulkuun mut kyllä noihin ihan sisämaassakin törmää ;). Ja niitten liikkeitten ennakointiin pitääkin sit olla jo yliluonnollisia kykyjä kun lähes aina se vastaan tuleva koira tuntuu olevan itestä peilikuva ja siinä ei paljoo enää puolenvaihdot helpota. Tulee vaan lisä kilometrejä kun soutaa ja huopaa tietä pitkin.

Kai se on niin et jotkut vaan tykkää elää vaarallisesti...

• canis.familiaris
        putkiaivoinen_kissa kirjoitti:

Mulla koira saa kohtuullisen hiljaisilla kävelyreiteillä skannata pitkässä hihnassa ja seurailla jälkiä. Sitten jos joku lähestyy edestä tai takaapäin, käsken vierelle ja otan hihnan lyhyelle. Reiteillä, joilla on enemmän kulkijoita, kulkee aina lyhyessä hihnassa vasemmalla puolella.

Foxi kävelee suoraan edessä hihnasuorana. Siitä sivulle, jos tarvis -yleensä ei.
        Ei kasojen nuuhkuttamista tai sastaavaa...

• canis.familiaris kirjoitti:

Foxi kävelee suoraan edessä hihnasuorana. Siitä sivulle, jos tarvis -yleensä ei.
        Ei kasojen nuuhkuttamista tai sastaavaa...

Mulla jäi tavaksi viereen käskeminen tuon hirmuisen saalisvietin takia. Kun vielä opeteltiin, ettei kaiken liikkuvan perään rynnätä, oli muutama tilanne, jossa joku sauvakävelijä tai vastaava tuli takaapäin aivan rauhallisesti ja sitten juuri kohdalla syöksähti juoksuspurttiin...

Plus sitten noiden koirapelkoisten takia, joille koira pitkässä hihnassa on kauhistus... skannasi tai ei.

• Taajaman ulkopuolisesta en tiedä yhtään mittään,mutta taajamasta on jotain suosituksia ollut.Tosin käsittääkseni mitään lakisääteistä ei ole jalankulkijalla(saa korjata),kummalla puolta tietä kuuluu kävellä(siis jalkakäytävillä) tiehen nähden tai jalkakäytävään itseensä nähden.
      Polkupyörillä on ainakin joskus ollut,jos siis jalkakäytävä/pyörätiesysteemissä on suuntaa näyttävä nuoli.Itse asiassa joskus aikoinaan keskikaupungilla näin muutaman kerran,kun polliisi jakeli huomautuksia.
      Jalankulkijoitten suositus,"oikea suunta",on oikea puoli kävelytietä(yhdistetty kävelytie/pyörätie tai kävelytie).Eli liikenteensuuntainen oikea puoli.Jos on erotettu erikseen väliviivalla/"materiaalilla",niin silloin jalankulkija meneepi tietenkin jalankulkuun merkityllä,ja fillari sen puolella.Ja taas saman suuntaisesti.
      Aikoinaan,kun suoraan keskikaupungilta muutin tänne sivummalle,niin muutaman kerrankin minuakin opetettiin,kun väärällä puolella kuljin.Sen jälkeen olenkin kulkenut aina kuin pitää,mutta en taatusti väistäkkään,jos joku väärin vastaan tulee :D
      Noh,poikkeuksena mummoset ja papparaiset,kulkekoon missä kulkekoot.

Koiran paikasta taas ei minulla ole ihan vakikäytäntöä puolesta,siis minun nähden.Eli voi olla oikealla tai vasemmalla.Useinmiten toinen toisella ja toinen toisella.Ihan siksikin,ettei tirrit jää röhmelöitten jalkoihin.Ne kun vois tykätä kyttyrää,jos mono aina välillä osuis nassuun...
      Jos/kun on yksi koira,niin saa kävellä kummallakin puolin.Siinä mihin laitan.Mitään risteilyohjusta ei saa leikkiä.Itse vaihdan ihan mielellänikin välillä kättä,koska tuppaa jotenkin oma selän liike tuppaavan huonoa,jos marssin vaan yhdellä.
      Ja toki pelisilmääkin pitää olla.Jos vastaantuleva koira näyttää "epämääräiseltä",niin kapeissa kohdissa siirrän koiran tarvittaessa niin,että olen itse koirien välissä.

ps.Kun tuo koira itseen nähden vasemmassa kädessä on aika luonnollinen "perintötapa",niin itselläni oli aikoinaan melko ongelma agilityssä,kun en osannut ohjata koiraa kuin vasemmalla :D Koira kyllä oppi nopeaan,mutta ohjjaaja ei...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eutanasia - miksi eläimelle sallitaan armokuolema, mutta ihmiselle ei?

Olen pitkään ihmetellyt yhtä asiaa Suomessa. Kun koira kärsii parantumattomasta sairaudesta ja kovista kivuista, eläinlä
      Arvot ja etiikka
      13
      11335
    2. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
      Maailman menoa
      37
      3863
    3. Unisex-vessat

Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu
      Tunteet
      110
      3036
    4. Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman

nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie
      Maailman menoa
      125
      2391
    5. Miksi Seta ja Sofia Virta ei vaadi muslimeita kunnioittamaan priden-arvoja?

Kuten tiedetään niin islam ei hyväksy sitä mitä pride edustaa. Seta-pomo Mikkonen nosti hirveän äläkän kun yksi tepsin
      Maailman menoa
      81
      2045
    6. Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista

Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh
      196
      1761
    7. Sofia Virralle täydet 12 pistettä!

Kun ei jäänyt mukaan vähemmistöjen sortamista epäsuorasti tukevaan joukkueeseen. Urheilijoiden pitäisi olla esikuvia.
      Maailman menoa
      299
      1006
    8. Miksi Hotelli Kainuuta dissataan?

Ihmetyttää tämä jatkuva yhden yrityksen arvosteleminen. Ikäänkuin mikään ei olisi hyvin. Kuitenkin yritys työllistää, ta
      Kuhmo
      17
      790
    9. Toisten elämän moralisointi

Eikö kukin voisi keskittyä lähinnä omaan elämäänsä? Jos jollakulla muulla on tunteita, ajatuksia, tai tekoja oman suhte
      Tunteet
      143
      745
    10. Missä milloin

Missä milloin nähdään?
      Ikävä
      53
      699
    Aihe