Jaatko ruokasi?

Bubastis.tm

Anteliaat apinat

Apinat kokevat antamisen iloa ihan siinä missä ihmisetkin, kertoo tuore amerikkalaistutkimus. Emory Universityn testit osoittivat Atlantassa, että kapusiiniapinat jakoivat ruokansa muiden apinoiden kanssa aina, kun siihen tarjottiin mahdollisuus. Ihmislapsetkin voisivat itsekkyydessään ottaa näistä apinoista oppia.

ILTALEHTI TÄNÄÄN

23

475

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • >>>>Jaatko ruokasi?
      Bubastis.tm 28.8.2008 klo 10.54
         Anteliaat apinat

      Apinat kokevat antamisen iloa ihan siinä missä ihmisetkin, kertoo tuore amerikkalaistutkimus. Emory Universityn testit osoittivat Atlantassa, että kapusiiniapinat jakoivat ruokansa muiden apinoiden kanssa aina, kun siihen tarjottiin mahdollisuus. Ihmislapsetkin voisivat itsekkyydessään ottaa näistä apinoista oppia.

      ILTALEHTI TÄNÄÄN

      • Bubastis.tm

        mutta kysymys kuului: jaatko ruokasi?


      • Bubastis.tm kirjoitti:

        mutta kysymys kuului: jaatko ruokasi?

        >>>Niin käyt syömässä
        Bubastis.tm 28.8.2008 klo 11.09
           mutta kysymys kuului: jaatko ruokasi?


      • Bubastis.tm kirjoitti:

        mutta kysymys kuului: jaatko ruokasi?

        >>>Niin käyt syömässä
        Bubastis.tm 28.8.2008 klo 11.09
           mutta kysymys kuului: jaatko ruokasi?


      • "Tällä paikkakunnalla paikalliset hellarit järjestävät ilmaisia ruokailuja seisovine pöytineen kaikille halukkaille syömämiehille ja naisille ikään, sukupuoleen, siviilisäätyyn, rotuun katsomatta, tai varakkuuteen katsomatta."

        Tekevätkö he samalla käännytystyötä? Jakelevat lappuja, saarnaavat ruokailun aikana, ehkä Joel Hallikainen kitaransa kanssa laulamassa ns. "hengellisiä" lauluja?


      • Bubastis.tm
        Jumalanhullu kirjoitti:

        >>>Niin käyt syömässä
        Bubastis.tm 28.8.2008 klo 11.09
           mutta kysymys kuului: jaatko ruokasi?

        Eli kutsutko ihmisiä syömään kotiisi?

        En ajanut takaa kenenkään hyväntekeväisyys tai rekrytointipuuhia, vaan sitä että tykkäätkö jakaa ruokasi kun syöt, vai syötkö aina yksin?


      • jason_dax kirjoitti:

        "Tällä paikkakunnalla paikalliset hellarit järjestävät ilmaisia ruokailuja seisovine pöytineen kaikille halukkaille syömämiehille ja naisille ikään, sukupuoleen, siviilisäätyyn, rotuun katsomatta, tai varakkuuteen katsomatta."

        Tekevätkö he samalla käännytystyötä? Jakelevat lappuja, saarnaavat ruokailun aikana, ehkä Joel Hallikainen kitaransa kanssa laulamassa ns. "hengellisiä" lauluja?

        >>>>
        Tekevätkö he samalla käännytystyötä? Jakelevat lappuja, saarnaavat ruokailun aikana, ehkä Joel Hallikainen kitaransa kanssa laulamassa ns. "hengellisiä" lauluja?


      • Bubastis.tm kirjoitti:

        Eli kutsutko ihmisiä syömään kotiisi?

        En ajanut takaa kenenkään hyväntekeväisyys tai rekrytointipuuhia, vaan sitä että tykkäätkö jakaa ruokasi kun syöt, vai syötkö aina yksin?

        >>>>Eli kutsutko ihmisiä syömään kotiisi?

        En ajanut takaa kenenkään hyväntekeväisyys tai rekrytointipuuhia, vaan sitä että tykkäätkö jakaa ruokasi kun syöt, vai syötkö aina yksin?


    • Bubastis.tm

      Niille jotka asuvat puiston vieressä.

      "Jos kotisi viereisessä puistossa kokoontuu häiritsevää nuorisoa, levitä nurmelle salaa kanankakkaa. Saat rauhalliset koti-illat ilman örvellystä. Ja nurmikkokin kukoistaa!"

      NiksiPirkka

    • Kadun*Nainen

      Jos ihmisissä asuisi rakkaus sisällä, niin lahjan jakamisen ilosta muodostuisi paljon miellyttävämpi kokemus kuin lahjan saamisesta.
      Apinatkin ovat toisistaan huolehtivia, ei varmasti kaikki rodut, osa on yhtä itsekästä
      poppoota kuin ihmisetkin. Ruokaa kyllä riittäisi tässä mailmassa jokaiselle, jos vain sydämen tila olisi kohdallaan ja avoin. Mutta vaikka ruoka ja rahat jaetaan meilläkin ihmisten ja eläinten kesken, ompa vähän ruokittu hädässäkin olevia, niin enemmän pitäisi tehdä. Suomessakin heitetään paljon ruokaa kaatopaikalle kaupan ja tuottajien toimesta, nyt pitäisi hoksata, että vaikka ruuassa on päiväys lähellä, se on edelleen syömäkelpoista ja sen voi pakastaa.. OLIPAS joku kauppias hoksannut asian ja jakanut rekkalastillisen ruokaa ilmaiseksi ihmisille. Kuin kapusiiniapina, yhtä fiksu.. (hi)

      • "Suomessakin heitetään paljon ruokaa kaatopaikalle kaupan ja tuottajien toimesta, nyt pitäisi hoksata, että vaikka ruuassa on päiväys lähellä, se on edelleen syömäkelpoista ja sen voi pakastaa.."

        Minun muistaakseni laki tulee tuossa asiassa vastaan.

        Holhousyhteiskunta pitää huolen, ettei kukaan saa vahingossakaan päiväyksen ylittänyttä tuotetta.

        Sairasta ja typerää kyllä.

        Ihan yhtä hyvin kauppias voisi pistää kyseiset tuotteet erilliseen tilaan. Jos asiakas päättää päiväyksen ylittäneen tuotteen ottaa, niin se vapaus hänelle sallikoot. Mutta kun useiden mielestä ihmiset eivät ole tarpeeksi päteviä tekemään omia valintoja.


      • Bubastis.tm

        Eli kun syöt, kutsutko jonkun paikalle jakamaan aterian kanssasi, vai syötkö yksin?

        Kyse ei ole hyväntekeväisyydestä, eikä ilmaisjakeluista, vaan siitä että jaatko ruokasi?

        Vaikea vastata vai?


      • Kadun*Nainen
        jason_dax kirjoitti:

        "Suomessakin heitetään paljon ruokaa kaatopaikalle kaupan ja tuottajien toimesta, nyt pitäisi hoksata, että vaikka ruuassa on päiväys lähellä, se on edelleen syömäkelpoista ja sen voi pakastaa.."

        Minun muistaakseni laki tulee tuossa asiassa vastaan.

        Holhousyhteiskunta pitää huolen, ettei kukaan saa vahingossakaan päiväyksen ylittänyttä tuotetta.

        Sairasta ja typerää kyllä.

        Ihan yhtä hyvin kauppias voisi pistää kyseiset tuotteet erilliseen tilaan. Jos asiakas päättää päiväyksen ylittäneen tuotteen ottaa, niin se vapaus hänelle sallikoot. Mutta kun useiden mielestä ihmiset eivät ole tarpeeksi päteviä tekemään omia valintoja.

        On olemassa -viimeinen myyntipäivä- joka on ehdoton, mutta Best Before, eli parasta ennen, jolloin esim säilykkeitä voidaan vielä syödä terveyttä vaarantamatta. Ruokaahan menee kaatomapaikalle jo ennenkuin ko. päivät ovat käsillä, tästä oli nyt kyse, ei päiväyksen yli menevistä, joita ei saa jakaa


      • Kössönöm
        jason_dax kirjoitti:

        "Suomessakin heitetään paljon ruokaa kaatopaikalle kaupan ja tuottajien toimesta, nyt pitäisi hoksata, että vaikka ruuassa on päiväys lähellä, se on edelleen syömäkelpoista ja sen voi pakastaa.."

        Minun muistaakseni laki tulee tuossa asiassa vastaan.

        Holhousyhteiskunta pitää huolen, ettei kukaan saa vahingossakaan päiväyksen ylittänyttä tuotetta.

        Sairasta ja typerää kyllä.

        Ihan yhtä hyvin kauppias voisi pistää kyseiset tuotteet erilliseen tilaan. Jos asiakas päättää päiväyksen ylittäneen tuotteen ottaa, niin se vapaus hänelle sallikoot. Mutta kun useiden mielestä ihmiset eivät ole tarpeeksi päteviä tekemään omia valintoja.

        laittavat syömäkelpoiset ruokatavarat helposti saataville, mutta eivät suinkaan kaikki. On paljon mm. opiskelijoita ja muita vähävaraisia, jotka koluavat öisin näitä kauppojen takapihan roskiksia.


      • Kadun*Nainen
        Bubastis.tm kirjoitti:

        Eli kun syöt, kutsutko jonkun paikalle jakamaan aterian kanssasi, vai syötkö yksin?

        Kyse ei ole hyväntekeväisyydestä, eikä ilmaisjakeluista, vaan siitä että jaatko ruokasi?

        Vaikea vastata vai?

        jonkun ylimääräisen ? en kutsu, vakioasetelma on ruokapöydässä ja lattialla, lienee ihan tavanomaista

        Jos kissat ovat herättäneet anteliaaksi

        hyvä näin


      • Kadun*Nainen
        Kössönöm kirjoitti:

        laittavat syömäkelpoiset ruokatavarat helposti saataville, mutta eivät suinkaan kaikki. On paljon mm. opiskelijoita ja muita vähävaraisia, jotka koluavat öisin näitä kauppojen takapihan roskiksia.

        eräs 80-kymppinen kauppiaspariskunta ilmoitti
        liikkeen loppuessa; Tuoretavara loppu, mutta takaa saa vielä kuivaa tavaraa


      • Bubastis.tm
        Kadun*Nainen kirjoitti:

        jonkun ylimääräisen ? en kutsu, vakioasetelma on ruokapöydässä ja lattialla, lienee ihan tavanomaista

        Jos kissat ovat herättäneet anteliaaksi

        hyvä näin

        ala-asteella jo kutsuin kavereita koulun jälkeen syömään ja jos ei ollut kaapissa mitään, tein hernesoppaa :D

        Nautin siitä että saan jakaa ruokani jonkun kanssa ja varsinkin silloin jos olen loihtinut jotain erikoisen hyvää.

        Ravintolassakin syödessä ehdotan että tilataan monta erilaista ateriaa ja jaetaan niin että kaikki pääsevät maistamaan. Inhottaa aina jos joku haluaa tilata oman yksityisen aterian jota ei jaeta.


      • Kadun*Nainen
        Bubastis.tm kirjoitti:

        ala-asteella jo kutsuin kavereita koulun jälkeen syömään ja jos ei ollut kaapissa mitään, tein hernesoppaa :D

        Nautin siitä että saan jakaa ruokani jonkun kanssa ja varsinkin silloin jos olen loihtinut jotain erikoisen hyvää.

        Ravintolassakin syödessä ehdotan että tilataan monta erilaista ateriaa ja jaetaan niin että kaikki pääsevät maistamaan. Inhottaa aina jos joku haluaa tilata oman yksityisen aterian jota ei jaeta.

        Vahinko etten ehdi syömään kanssasi, aamulla olen Hki:ssä käväisemässä.

        Tuo ruuan jako on kristillinen tapa, muistatko
        miten leipä jaettiin, samalla todistat Jeesuksen teoista, ruuan jakaminen on siunattu teko.

        Me olemme kuitenkin aina elämäntilanteen vietävinä ja siksi pöydässä istuukin usein vakiokaarti. Onneksi vapaa-aikoina on mahdollisuus tähän hyvään, pisteitä Bubikselle


    • Bubastis.tm

      aina kun siihen on tilaisuus. Minä polveudunkin suoraan apinasta, ehkä se johtuu siitä.

      Eikä johdu kotikasvatuksesta, sillä äitini oli tosi pihi ruoan suhteen.

      Nykyään ystäväni ovat tottuneet siihen että mun luona syödään, eivätkä enää vaivautuneina kiemurtele sen pelossa että jäisivät jotain velkaa.

    • olen lukenut myös tällaisen sitaatin: "millään muulla ei saada tappelua aikaan yhtä varmasti, kuin heittämällä tarpeeksi suuri banaaniterttu simpassihäkkiin." Tarpeeksi suurella tässä tarkoitettiin sitä, että siitä varmasti riittää kaikille.:-D)

    • Mielenkiintoinen uutinen, kyllä siinä vanhassa totuudessa on vinha perä että "antaessasi saat".

      • meinaa saada.

        Ja kyllä hihun tavarakin voi suuressa puutteessa hyvältä tuntua!


      • ZORBAST
        Nas.se kirjoitti:

        meinaa saada.

        Ja kyllä hihun tavarakin voi suuressa puutteessa hyvältä tuntua!

        Nasse tuntee kyllä muslimi miehet,mutta oletko suuremman tavaran puutteessa nyt


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1094
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      824
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      609
    4. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      606
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      68
      567
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      95
      552
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      512
    8. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      44
      493
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe