Keuhkoputken ja kurkun jatkuva kutina???

_mitäihmettä_

Mulla on nytjonkun aikaan ollu sillon tällön keuhkoputken ja kurkun ihmeellistä kutinaa ,mutta nyt se on joka päivästä.. Ja samalla on ulos hengistys vaikeuksia tai siis tuntuu että ei pysty yhtäpaljoo hengittämään ilmaa pois kun sisään...
Nyt on ruvennu pelottaa että onko mulla nyt sitten keuhkosyöpä ... Huomenna aijon mennä lääkäriin,mutta ajattelin kysyä että josko jollain olis ollu samanlaisia oireita?
Mä kyllä tupakoin ja oon tupakoinu n. 8 vuotta.. ja mulla on refluksi tauti .
Mulla ei oo rasituksessa hengenahdistusta...
Mutta ois tosi kiva jos joku viitsit vastata ja sanoo että onko tässä nyt syytä huoleen ...

24

23716

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • _mitäihmettä_

      että vaikka mulla kutiaa kurkunpää ja keuhko putki niin mua ei yskitä sen enempää ku ennenkää ,eli melko vähän yskin.. Huomasin sen myös että mulla kutiaa pahiten kurkku ja keuhkoputkeen aina ulos hengityksen lopussa... Mun toi uloshengittämisen vaikeus on sellasta että ulos hengityksen lopussa tulee ihan niinku seinä vastaan että ei pystykkään hengittää ulos niin paljon .... outoo...

      • Lusiina1

        ... siellä lääkärissä, jos et niin mikset?


      • _mitäihmettä_
        Lusiina1 kirjoitti:

        ... siellä lääkärissä, jos et niin mikset?

        Aijon mennä kyllä maanantaina...


      • Lusiina1
        _mitäihmettä_ kirjoitti:

        Aijon mennä kyllä maanantaina...

        ... jäisi aikomiseksi? Jos kerta noin vaivaam niin mene ihmeessä käväsemään. täältä ei apua löydy.


      • _mitäihmettä_
        Lusiina1 kirjoitti:

        ... jäisi aikomiseksi? Jos kerta noin vaivaam niin mene ihmeessä käväsemään. täältä ei apua löydy.

        ajattelin vain odottaa vähän aikaa että jos on flunssa tulossa tai jotai,mutta eipä tullutkaan...
        Se on kuitenki ihanaa että kutina on melkeimpa kokonaa loppunu,hengen ahdistus kyllä vielä on :/
        Mutta se on huomenna läääkärissä käynti ....
        Kuinkakohan nopeesti röntgenii pääsee jos lääkärin mielestä siihen on tarvetta?


      • _mitäihmettä_
        _mitäihmettä_ kirjoitti:

        ajattelin vain odottaa vähän aikaa että jos on flunssa tulossa tai jotai,mutta eipä tullutkaan...
        Se on kuitenki ihanaa että kutina on melkeimpa kokonaa loppunu,hengen ahdistus kyllä vielä on :/
        Mutta se on huomenna läääkärissä käynti ....
        Kuinkakohan nopeesti röntgenii pääsee jos lääkärin mielestä siihen on tarvetta?

        pahalta?


      • Lusiina1
        _mitäihmettä_ kirjoitti:

        pahalta?

        Sen takia sun pitää mennä lääkäriin :-). Uloshengitysvaikeus voi liittyä vaikka astmaan, onko teillä suvussa sitä?


      • Lusiina1
        _mitäihmettä_ kirjoitti:

        ajattelin vain odottaa vähän aikaa että jos on flunssa tulossa tai jotai,mutta eipä tullutkaan...
        Se on kuitenki ihanaa että kutina on melkeimpa kokonaa loppunu,hengen ahdistus kyllä vielä on :/
        Mutta se on huomenna läääkärissä käynti ....
        Kuinkakohan nopeesti röntgenii pääsee jos lääkärin mielestä siihen on tarvetta?

        riippuu paikkakunnasta, toisissa paikoissa ennemmin, toisissa myöhemmi. Yleisintä varmaan on että joutuu varaamaan ajan ja muutaman päivän päästä pääsee, läälkäri arvioi onko päivystysluonteisesta tarpeesta kyse.


      • _mitäihmettä_
        Lusiina1 kirjoitti:

        Sen takia sun pitää mennä lääkäriin :-). Uloshengitysvaikeus voi liittyä vaikka astmaan, onko teillä suvussa sitä?

        Äidin puolella ei oo mun tietääkseni kenelläkään astmaa ihan sata varma en kuitenkaan oo.. Ja isän puolelta en sitten tiedä yhtään mitään ,joten ihan mahollista on että voi olla astmaa ja kun mulla tosiaan on toi refluksi tauti niin kuulemma refluksilla ja astmalla on joku yhteys ,mutta mene ja tiedä sitte...enemmän mua silti hirvittää et jos on keuhko syöpää, oon kyllä vasta 21 v mutta kyllä nuorillakin syöpää on todettu joten ei ikä mitään kerro...


      • Lusiina1
        _mitäihmettä_ kirjoitti:

        Äidin puolella ei oo mun tietääkseni kenelläkään astmaa ihan sata varma en kuitenkaan oo.. Ja isän puolelta en sitten tiedä yhtään mitään ,joten ihan mahollista on että voi olla astmaa ja kun mulla tosiaan on toi refluksi tauti niin kuulemma refluksilla ja astmalla on joku yhteys ,mutta mene ja tiedä sitte...enemmän mua silti hirvittää et jos on keuhko syöpää, oon kyllä vasta 21 v mutta kyllä nuorillakin syöpää on todettu joten ei ikä mitään kerro...

        Mistäs sulle tommonen pinttymä on tullut keuhkosyövästä? Eiköhän se ole lähinä vanhojen tupakkimiesten ja naisten tauti.


      • _mitäihmettä_
        Lusiina1 kirjoitti:

        Mistäs sulle tommonen pinttymä on tullut keuhkosyövästä? Eiköhän se ole lähinä vanhojen tupakkimiesten ja naisten tauti.

        mä kärsin aikamoisesta syöpä pelosta ,oon kärsiny jo aikas monta vuotta ... mutta nyt mun oireet on tosiaan sellaset että varmasti sille on joku aiheuttaja ja mä aina pelkään kaikista pahinta ...


      • Lusiina1
        _mitäihmettä_ kirjoitti:

        mä kärsin aikamoisesta syöpä pelosta ,oon kärsiny jo aikas monta vuotta ... mutta nyt mun oireet on tosiaan sellaset että varmasti sille on joku aiheuttaja ja mä aina pelkään kaikista pahinta ...

        tilata sinne lääkärille aika.Mutta jos oireet ovat kestäneet jo pidempaan ni kannattaa varmaan tilata aika muualta kuin päivystyksestä, siis oikea aika ajanvarauksella.Siellä ehtivät paneutua hiukka tarkemmin kuin kiireisessä päivystyksessä. Mistä sulle se syöpäpelko on tullut?


      • _mitäihmettä_
        Lusiina1 kirjoitti:

        riippuu paikkakunnasta, toisissa paikoissa ennemmin, toisissa myöhemmi. Yleisintä varmaan on että joutuu varaamaan ajan ja muutaman päivän päästä pääsee, läälkäri arvioi onko päivystysluonteisesta tarpeesta kyse.

        Nyt on käyty lääkärissä verikokeissa ja rontgenissä ,ja seuraavaks on sitten kahelta aika lääkärille vielä että saapi nähdä mikä on tuomio...


      • Lusiina1
        _mitäihmettä_ kirjoitti:

        Nyt on käyty lääkärissä verikokeissa ja rontgenissä ,ja seuraavaks on sitten kahelta aika lääkärille vielä että saapi nähdä mikä on tuomio...

        ... toimintaa. Tuskin mitää vakavaa kuiteskaan.


      • _mitäihmettä_
        Lusiina1 kirjoitti:

        ... toimintaa. Tuskin mitää vakavaa kuiteskaan.

        Keuhkoista ei löytyny mitään vikaa,eikä tulehdustakaan ole,lääkäri sano että ois joku virus ja sit ehkä mun refluksista johtuvaa,mene ja tiedä sitten mutta onneks ei keuhkoissa ollu mitään :)


      • Lusiina1
        _mitäihmettä_ kirjoitti:

        Keuhkoista ei löytyny mitään vikaa,eikä tulehdustakaan ole,lääkäri sano että ois joku virus ja sit ehkä mun refluksista johtuvaa,mene ja tiedä sitten mutta onneks ei keuhkoissa ollu mitään :)

        Ruokatorven refluksisairaus–ohje potilaalle:

        Apua kotikonstein

        Monenkirjavat oireet
        Polttava kipu rintalastan takana, karvasveden nousu suuhun ja erilaiset nielemishäiriöt vaivaavat joka toista refluksisairaudesta kärsivää.
        Palan tunne kurkussa, krooninen yskä, äänen käheys tai toistuvat keuhkoista johtuvat infektiot ovat myös tavallisia.
        Kiilteen kuluminen hampaista tai punoittava kurkku voi kieliä siitä, että hapan ruokasula nousee suuhun.
        Äkillinen kova rintakipu voi nuorella olla merkki refluksitaudista. Kipu voi tuntua myös selässä.
        Vanhuksilla taudista voi kieliä laihtuminen.

        Apua kotikonstein
        Nosta sängyn pääpuolta vähintään 15 cm.
        Vältä ateriointia kolmen tunnin ajan ennen nukkumaanmenoa, äläkä muulloinkaan käy pitkällesi, ennen kuin ateriasta on kulunut
        Lopeta tupakointi.
        Vältä ruokatorven alasulkijan painetta vähentäviä ruokia, eli rasvaa, suklaata ja piparminttua.
        Suojaa limakalvoasi ärsytykseltä, jota aiheuttavat ainakin sitrushedelmät, väkevät alkoholijuomat, kahvi ja tomaatti.
        Vältä suuria aterioita. Tihennä ruokailuväliä ja nauti pieniä aterioita useammin.
        Tietyt lääkkeet (nitrovalmisteet, kalsiuminsalpaajat, antikolinergit, teofylliinijohdokset) voivat pahentaa refluksisairauden oireita. Keskustele lääkkeistä lääkärisi kanssa.
        Refluksisairauden parantamiseen tai sen uusimisen estämiseen määrättyä lääkehoitoa on syytä käyttää säännöllisesti.


        Nyt ei sitten muuta kuin huoletonta syksynjatkoa :-)!


      • _mitäihmettä_
        Lusiina1 kirjoitti:

        Ruokatorven refluksisairaus–ohje potilaalle:

        Apua kotikonstein

        Monenkirjavat oireet
        Polttava kipu rintalastan takana, karvasveden nousu suuhun ja erilaiset nielemishäiriöt vaivaavat joka toista refluksisairaudesta kärsivää.
        Palan tunne kurkussa, krooninen yskä, äänen käheys tai toistuvat keuhkoista johtuvat infektiot ovat myös tavallisia.
        Kiilteen kuluminen hampaista tai punoittava kurkku voi kieliä siitä, että hapan ruokasula nousee suuhun.
        Äkillinen kova rintakipu voi nuorella olla merkki refluksitaudista. Kipu voi tuntua myös selässä.
        Vanhuksilla taudista voi kieliä laihtuminen.

        Apua kotikonstein
        Nosta sängyn pääpuolta vähintään 15 cm.
        Vältä ateriointia kolmen tunnin ajan ennen nukkumaanmenoa, äläkä muulloinkaan käy pitkällesi, ennen kuin ateriasta on kulunut
        Lopeta tupakointi.
        Vältä ruokatorven alasulkijan painetta vähentäviä ruokia, eli rasvaa, suklaata ja piparminttua.
        Suojaa limakalvoasi ärsytykseltä, jota aiheuttavat ainakin sitrushedelmät, väkevät alkoholijuomat, kahvi ja tomaatti.
        Vältä suuria aterioita. Tihennä ruokailuväliä ja nauti pieniä aterioita useammin.
        Tietyt lääkkeet (nitrovalmisteet, kalsiuminsalpaajat, antikolinergit, teofylliinijohdokset) voivat pahentaa refluksisairauden oireita. Keskustele lääkkeistä lääkärisi kanssa.
        Refluksisairauden parantamiseen tai sen uusimisen estämiseen määrättyä lääkehoitoa on syytä käyttää säännöllisesti.


        Nyt ei sitten muuta kuin huoletonta syksynjatkoa :-)!

        paljon että oot viittiny kirjotella munkaa :)
        Hyvää syksyn jatkoa sullekkin :)


      • sda
        _mitäihmettä_ kirjoitti:

        mä kärsin aikamoisesta syöpä pelosta ,oon kärsiny jo aikas monta vuotta ... mutta nyt mun oireet on tosiaan sellaset että varmasti sille on joku aiheuttaja ja mä aina pelkään kaikista pahinta ...

        varmasti lopettaisit tupakoinnin , jos olisi syöpäpelko, tupakointihan vain lisää syöpävaaraa.


      • Anonyymi
        Lusiina1 kirjoitti:

        ... toimintaa. Tuskin mitää vakavaa kuiteskaan.

        Kuivuus hitaasti tekee tuota. Juokaa vettä. Se haihtuukeuhkoista ja jos ei ole haihtuvaa niin alkaa kutittaa. Ei jaksanu lukea kaikkea. Suuri syy moneen on USEIN nestehukka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuivuus hitaasti tekee tuota. Juokaa vettä. Se haihtuukeuhkoista ja jos ei ole haihtuvaa niin alkaa kutittaa. Ei jaksanu lukea kaikkea. Suuri syy moneen on USEIN nestehukka.

        Kyllä kyllä..
        Kuivuus, ja käsidesin katku.


    • jo pitkään

      Mulla on ollut 8 vk yskä. Nyt ei enää keuhkot rohise,mutta putkia ja kurkkua kutittaa ja sitten on kuiva yskä. Limaa tulee paljon.Keukoklamydia- ja mykoplasmakeukokuume on todettu. Astmaksi tällä viikolla määritelty myös. Ei kuumetta eikä tulehdusarvot ole koholla.Selvisikö sulla syy? Olisi kiva jos vastaisit.

      • _mitäihmettä_

        No siis periaatteessa ei selvinny mutta noi kutinat ja hengenahistus on loppunu kuitenki.. Multa otettiin keuhko kuvat ja verikokeet ja mitään syytä ei löytyny ,mutta mulla on refluksi ja lääkäri sitten epäili että johtuis siitä kun oon ollu syömättä siihen lääkettä jo aika kauan,ni lääkäri sitten käski syödä päivittäin somacia ... et kaippa se sitten mun refluksista johtu...


    • Anonyymi

      Onko nyt parempi olo?

    • Anonyymi

      Mulla myös refluksitauti yms...
      Eilen kutitti keuhkoja ja iltaa kohden alkoi polttelemaan keuhkoja ja kurkkua ,jatkunut tänkin päivän.
      Mietin lääkäriin menoa...kun ei millään viitsisi päivystykseen lähtä😑
      Onko muilla poltellut keuhkoja?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1545
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1174
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1016
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      937
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      852
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      684
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      650
    Aihe