NARU KAULASSA

ELÄMÄSTÄ LUOPUNUT

Tässä teille hyvä esimerkki siitä, miten ei pitäisi päästää asioita repsahtamaan.

Alamäki alkoi jo muutama vuosi sitten, kun jäin yksinhuoltajaksi eikä rahat meinannut riittää mihinkään, vaikka tein kahta työtä. Sain pankista joustoluottoa, jotta pystyin saamaan talouden kuntoon. Sitten sairastuin burn outiin ja masennukseen, ja sairaspäivärahan pienuuden takia taas otin lisää joustoa jokapäiväisen leivän saamiseksi. Olin saikulla 3kk, jonka johdosta sain potkut ja jouduin odottamaan rahattomana liki puoli vuotta korvauksia laittoman irtisanomisen korvaamisesta. Tietenkään en saanut liitolta tältä ajalta mitään työttömyyspäivärahaa vaan revin kaiken irti luottokorteista ja pikalainoista, minkä vain sain. Korvaukset meni sitten täysin lainojen maksuun ja jouduin ottamaan vielä lisää lainaakin, jotta sain talouden balanssiin.

Muutin yhteen miehen kanssa ja hetki meni hienosti. Sitten isäni kuoli ja jouduin täysin surun valtaan eli taas saikulla 2kk. Siihen päälle selittämättömät ahdistus-kohtaukset, migreeni, virustaudit ja lapsen sairastelu - eli töistä olin taas pois. Sairauspäiväraha ei taaskaan riittänyt mihinkään ja kerroin tilanteesta miehelle, joka totesi asian olevan omani ja pyysi hankkimaan rahat yhteiseen talouteen keinolla millä hyvänsä. Kävelin eri pankkeihin ja pyysin apua, mutta kun sitä ei annettu niin vippasin eri paikoista sen minkä ehdin ja otin lainoja mm. Halensilta, Cellbesilta, Nordaxilta, Extra-lainasta ja Ostosrahaa. Lopulta huomasin seinän tulevan vastaan ja itkin asiaa puolisolle, joka pitkin hampain lainasi minulle säästöistään useita tonneja, jotta pääsin jaloilleni. Aika pian tämän jälkeen selvisi, että miehelläni oli toinen nainen ja hän jätti meidät kuin nalli kalliolle. Samalla hän vaati lainaamiaan rahoja heti maksettavaksi korkojen kera, johon sitten hain Sammosta käyttölainaa ja sen sain jostain kumman syystä. Pääsin irti miehestä ja pääsin uuteen paikkaan töihin, jossa viihdyin ja rupesin ansaitsemaan ihan hyvin joten hetken talous oli kohdallaan ja kaikki ok.

Sitten lapsellani todettiin silmäsairaus, joka aiheutti paljon päänsärkyä. Joten taas olin paljon pois töistä ja selittäessäni asian työnantajalle sain kerrankin rohkaisua ja ymmärrystä. Lääkärissä rampattiin ja lopulta lapsen silmä leikattiin ja nyt kaiken pitäisi olla ok. Tämän kaiken ohella sairaspäiväraha ei tahtonut riittää kaikkiin laskuihin, joten kipitin pankista lisälainaa ja sain maksettua
laskut. Vihdoin kun pääsin takaisin töihin, palkka alkoi taas normalisoitumaan ja tilanne palautui vähitellen niin, että rahat riittivät ja viimeinkin uskalsin taas hengittää.

Meni muutama kuukausi ja sitten sairastuin keuhkokuumeeseen. Jouduin sairaalaan vajaaksi viikoksi, kun kuume nousi 41:een ja kävin tiedottomuuden rajoilla. Samalla lähti ääni totaalisesti ja lääkäri käski työkiellon, jotta ääni saataisiin joskus kuntoon ja pääsisin takaisin töihin. Jouduin poskiontelo-tulehduksen vuoksi punkteeraukseen ja sitten tulehdus siirtyi korviin. Olin kaikkiaan 2kk saikulla ja taas sama juttu, eli rahat finito ja laskut rästissä. Soitin pankkeihin, mutta koska en saanut enää joustoa enkä siirrettyä päivämääriä, niin otin pikavippejä ja lainasin sukulaisilta ja kavereilta.

Nyt pitäisi maanantaina päästä takaisin töihin ja romahdin täysin. Laskin rahani seuraavaan tilipäivään eikä ne riitä millään. Laskuja on taas iso pino maksamatta ja ottamani vipit tulee jo korkojen kera perintätoimistoilta. Kaikkiin olen jo soittanut ja sopinut maksuista, vaikka tiedän ettei rahani enää riitä niihin. Tämän lisäksi auto meni rikki ja korjaaminen maksaa kuulemma joku 400-500e, jota minulla ei todellakaan ole. Autosta olisin luopunut jo kauan sitten, mutta kun siitä on enemmän lainaa mitä arvo on, niin yritän vain maksaa sitä ja heitän sen sitten pois, kun ei tarvi maksaa mitään ylimääräistä. Pitäis ostaa lapselle silmälasit ja vaatteita eikä lapsen isä pysty kuulemma maksamaan elatustaan kuin vasta kuukauden päästä :(

En kykene nukkumaan, en syömään, itken vain ja mietin, kuinka lähteä tästä maailmasta mahdollisimman nopeasti. Rakastan lastani yli kaiken ja se asia onkin monesti ollut se ainoa asia, jonka vuoksi olen vielä yrittänyt ja jaksanut järjestellä ja toivoa parasta. Nyt en enää jaksa, en kertakaikkiaan. Olen täysin voimaton ja lyöty, en jaksanut edes laittaa meille ruokaa vaan lapseni itse laittoi itselleen leipää ja teki kaakaota. En enää tiedä, mitä sanoa tai tehdä kun kaikki on jo sanottu ja tehty. Pumppu hakkaa tuhatta ja sataa, ja kuulen jo, kuinka haastemiehet kolkuttelee ovella. En näe enää mitään keinoa, miten voisin tästä suosta vielä nousta ja tehdä elämästä elämisen arvoista. Olen korviani myötä lainoissa ja enemmänkin, mistään en voi enää saada apua, ens kuun palkka on taas pieni sairaspäiväraha eikä se riitä senkään verran. Soitin äidilleni ja itkin, kerroin kaiken ja pyysin neuvoa, mutta sain haukut ja kovat sanat siitä että olen mennyt ottamaan lainoja ja kuinka tyhmä voin olla :( Että jos en pysty maksamaan niin sittenpähän ansaitsen ulosoton...näin varmaan onkin, mutta tuntui pahalta kuulla se ihmisen suusta, jolta en osannut odottaa kovaa kritisointia vaan henkistä apua. Tuntuu niin yksinäiseltä, tyhmältä, onnettomalta ja voimattomalta.

Mietin koko ajan, että kun lapsi on viikonlopun isällänsä, niin ajanko rekkaa päin vai otanko tuon koko helvetin purkillisen unilääkkeitä ja lähden nukkumaan ikuisiksi ajoiksi. Ja ainoa asia mikä enää mietityttää on se, että mitä kirjoitan tyttärelleni että en pilaa hänen elämäänsä lähdölläni! Miksi teen näin ja toivon ymmärrystä. Naru on siis jo kaulassa ja itken vain, kun näen tyttäreni viimeistä kertaa...

Älkää hyvät ihmiset joutuko samaan tilanteeseen vaan tehkää niitä oikeita valintoja!

27

4152

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • virne

Ei elämä lopu siihen jos talous on kuralla. Jos menee luottotiedot niin sitten menee ei ne henkeä vie ja perus toimeentulo taataan. Vaikka nyky yhteiskunta pyörii rahan ympärillä silti kannattaa muistaa että parhaat asiat ovat ilmaisia. Lapset, ystävät, vanhemmat, terveys jne. Suomessa on monia kaltaisellasi toiminnalla ylivelkaantuneita et ole yksin. Velkaneuvojalle ja ahdistuksen kanssa lääkärille. Rahan takia ei kannata itseään tappaa ja ahdistuskseen löytyy keinot. Älä enää ota velkaa, rauhota tilanne ja itsesi keskity olennaiseen(tilanteen tasaaminen, lapsesi, mielenterveytesi jne.) Kyllä hommat siitä suoristuu vaikkakaan ei samantien.

• mike/78

Joo parempi sitä on ulosottoon olla velkaa kun ottaa jotain kova korkoisia pien lainoja ympärinsä.
      Ne sit ulosmittaa sun palkast siivun, millä sit lyhennellään lainoja ajankanssa. Sit kun pääsee töitä jatkamaan.
      Tai sopii sinne jonkun maksu järjestelyn.
      Ei ne sulta mitään irtaimistoa tuu kotoa hakemaan tai vastaavaa.

Ja kyllä sossusta pitäis toimeen tulotukea saada, et eläneeks tulee.
      Et ei muuta kun rennosti vaan, ja nauti elämstä. :)
      Turha rahojen takia on liikoja jännitellä.

• samaan sanon

Sanon sinulle samaa kuin edellisetkin.
        Sinulla on ollut paljon vastoinkäymisiä.
        Mutta kylläa sia on niin kuin nuo muutkin sanoi, että ei se raha tai sen puute ole syy tehdä mitään itselleen.
        Yksi neuvo on että tilaat ajan velkaneuvontaa, vaati kyllä voimia selvitellä velkoja mutta tulos voi olla hyvä, eli saat järjesteltyä velkoja niin että teille jää rahaa elämisene, joko velkajärjestely tai takuu-säätiön takaama laina.
        Toinen mitä voisi kysyä on sosiaalinen luotto, jos sinun kotikunnassasi sellaista myönnetään.
        Näissä kummassakin on kovat kriiterit, on jäätävä tarvpeeksi maksuvaraa lainojen lyhennykseen.
        Jos taas jätät vaan velkasi maksamatta, menee ne ulosottoon, suojaosan jälkeen otetaan palkastasi osa sinne, sinulla on oikeus toimeentulotukeen.
        Elämä ei ole leveetä toimeentulotuella, mutta helpottavaa kun ei tule karhuja mistään perinnästä.
        Perustoimeentulo taataan sos.virastosta, samoin lääkärikulut, vuokra, sähkö ja jotain voi saada muutakin, harkinnanvarasta.
        Ymmärrä täysin epätoivosi, olen itsekin olla samankaltaisessa tilanteessa. Se ei kuitenkaan ole syy tehdä itselleen mitään, elämä jatkuu. Ja sinulla on lapsesi.

• lienee mahdollista toimeentulotukea saada - velallinenhan ei aina pysty vaikuttamaan siihen, jääkö ulosoton jälkeen minimitoimeentuloon riittävä määrä rahaa. Kuulemma ulosottoviranomaisen kanssakin voi neuvotella mutta joka tapauksessa ratkaisuun pääseminen riippuu viranhaltijan joustavuudesta. Kovin järkevältähän ei kuullosta se, että velalliselta ensin ulosmitataan tuloista sinänsä lain sallima määrä mutta hänelle joudutaan sitten maksamaan toimeentulotukea, koska jäljelle jäänyt osuus ei riitä elämiseen esimerkiksi asumiskustannusten takia.
        Velallisen kannalta kannattavinta tietysti on sopimus, jota noudattaen hän voi hiljalleen maksaa velkojaan niin, että velat myös lyhenevät tai ainakaan korot eivät niitä enää kartuta.
        Luoton maksaminen uudella luotolla on ainakin minun mielestäni arveluttava ratkaisu - lukuunottamatta ns. järjestelylainaa, jota käsittääkseni haetaan velkaneuvonnan avuin.

• Koeta pärjätä!

Ei tuo maailmanlopulta vielä kuulosta. Velkaneuvojalla käynti ensi alkuun ja siitä sitten katselemaan eteenpäin.

Loppujen lopuksi kaikki suomalaiset ovat maailmassa Hannu Hanhia. Yhteiskunta pitää sen verran huolta että kyllä täällä selviää vaikka miten huonosti menisi...

Neljäsosa maailman ihmisistä elää alle 0,80 eurolla päivässä ja jos rotanlihakin maksaa 0,90 euroa niin SE on jo vaikeampaa elämää kuin kellään meistä.

• ...

"Autosta olisin luopunut jo kauan sitten, mutta kun siitä on enemmän lainaa mitä arvo on, niin yritän vain maksaa sitä ja heitän sen sitten pois,"

Eihän tuossa ole mitään tolkkua? My auto, maksa sillä lainaa minkä voit ja jäljelle jää vähemmän maksettavaa = vähemmän korkoja. Ja säästät samalla verot, vakuutus-, katsastus-, huolto- ja polttoainekulut.

• Lapsi tarvitsee äitiään!

Ajattele nyt lastasi! Lapsi tarvitsee äitiään!
      Älä jätä lasta loppuelämäksi liriin. Talousasiat ovat talousasioita, mutta lapsi tarvitsee äitiään vielä pitkään! Raha on rahaa, ja ne asiat on jotenkin viime kädessä selvitettävissä. Älä nyt tee mitään hölmöjä päätöksiä, keskity siihen, mitä sinulla on. Nauti lapsestasi, yhteisestä ajastanne.

• vastauksia

Raha on rahaa jne. Näinhän se on, mutta jos haluat vielä jonain päivänä saada elämäsi hallintaan, niin sinun täytyy ottaa itseäsi niskasta kiinni. Asiat eivät itsekseen hoidu.

Ensimmäiseksi kaivat kunnan/kaupungin talous- ja velkaneuvojan puhelinnumeron. Soitat sinne ja kerrot, että olet taloudellisessa umpikujassa ja tarvitset apua velkojesi selvittelyssä.
      Tämän teet heti... sillä heille on yleensä kuukausien jonot. Tämä on verorahoilla maksettua palvelua ja jonot kertovat siitä, että myös muilla on sinne asiaa. Eli... tämä ei ole se asia, mitä kannattaa hävetä.

Sitten otat ruutupaperia. Laitat ylös kaikki tulot (lapsilisät yms.) ja niiden maksupäivät. Sen jälkeen teet saman menoille. Yksi kerrallaan ja lasket paljonko on mihinkin paikkaan. Sitten lasket maksuvarasi. Eli lasket paljonko tarvitset ruokaan yms. pakollisiin menoihin (vaatteet, tv, yms. eivät ole pakollisia menoja). Jäljellä oleva on se, millä lyhennät lainoja.
      Sitten soitat järjestyksessä jokaiselle velkojalle. Suurimman velan velkojalle ensin ja kerrot tilanteesi. Haluat maksaa velkasi ja saada asiasi ajantasalle, mutta juuri nyt on todella tiukkaa. Kysyt voitko maksaa vain korkoja jonkin aikaa tai pienintä mahdollisa lyhennyserää.
      Muista laskea, että kaikille velkojille (myös viimeisenä listalla oleville) pitää jäädä vähintään korkojen verran maksuvaraa.

Vaikka se vaikealta tuntuukin,niin sinun on tässä tilanteessa mentävä töihin. Se on ainoa tapa, jolla saat lainasi maksettua ja tilannettasi paremmaksi. Lainat lyhenevät vain maksamalla.

Tiedän, miltä henkinen romahdus taloudellisen tilanteen takia tuntuu. En todellakaan vähättele asiaa, mutta pääset tilanteestasi vain tsemppaamalla. Ahdistus helpottaa, kun saat asiasi järjestykseen. Jos vain annat asian olla ja toivot sen katoavan, niin se ahdistus vain kasvaa (velkojen mukana). Muutos parempaan tapahtuu hitaasti, mutta varmasti. Jonain päivänä sinulla on paperilla se päivämäärä, jolloin olet täysin velaton. Se päivä tulee, jos jaksat nyt tsempata.

Ja tästä eteenpäin et laske elämääsi yhdenkään miehen varaan. Aina mietit, mihin SINULLA on varaa. Ja keskityt nyt tekemään omasta ja tyttäresi elämästä mukavaa. Usko pois, haluat olla näkemässä, kun tyttäresi pääsee ylioppilaaksi, menee naimisiin. Haluat olla tukemassa, jos hänellä on vaikeaa, sillä tiedät, että vaikeuksista selvittyä olet entistä vahvempi ihminen. Jos nyt lähdet tästä maailmasta, niin tyttärelläsi ei ole sinun kokemuksia elämänsä turvana.

Tuosta kaikesta voi selvitä... minä olen siitä elävä esimerkki :)

• ahdistuksesi mutta...

En huomannut tekstistäsi että olisi kertaakaa hakenut oikeasti apua tilanteeseesi. Kuten edellisissä vastauksissa,mikset ole jo aikoja sitten mennyt velkaneuvojalle? Itse elän myös todella vähillä rahoilla (tosin erilaista elämäni on siinä suhteessa että olen saanut olla terve). Laina eitulisi mieleenikään ottaa vaikka rahat loppuukin. Minä siis olen olen opiskelija, tulot 230e/kk, mies työtön, tulot n. 500e/kk, ja meillä on 2 lasta,joista lapsilisät 220e/kk, eli koko perheen yhteistulot alle 1000e/kk. No opintolainaa on ollut pakko ottaa vajaat 2000, se on meidän ainut velka. Autoa meillä ei tietenkään ole, sen ylläpito olisi todella typerää vähävaraisena. Kulut menee aika tasoihin tulojen kanssa joka kuukausi. Vuokra n. 300e, siihen päälle sähkö, vesi,puhelin, internet ja monen sadan ruokaostokset kuukausittain.
      Vaikka välillä stressaa ja ja syödään omatekoista leipää margariinin kanssa usean päivän ajan kun ei ole rahaa ostaa ruokaa niin kertaakaan en ole miettinyt elämän päättämistä,millainen äiti olisin jos sellaisen tempun tekisin lapselleni, todella raukkamaista, pilata nyt oman lapsen elämärahan takia!! Kymmenen vuotta eteenpäin voin katsella taaksepäin näitäpäiviä ja miettiä että tulipahan taas siitäkin selvittyä, asioilla kun on aina tapana järjestyä! Hyvänä esimerkkinä omat vanhemmat, kun heillä oli minut ja veljeni, he asuivat kerrostalo kaksiossaja vaikka molemmat kävi töissä niin 80-luvulla palkat kai oli niin pienet ettei lainanlyhennysten jälkeen paljon jäänyt käteen, äiti kertoi että vei meitä lapsia usein vanhemmilleen syömään kuin he eivät itse pystyneet ostamaan meille ruokaa. No sitten he ostivat omakotitalon ja taas oli rahat tiukoilla, meni vajaat 20 vuotta ja elämä alkoi kai sujua paremmin mitä rahaan tulee, no sitten isäni joutui työttömäksi ja kuten kaikki tietää lähes keski-ikäisen miehen ei ole enää niin helppo löytää töitä, etenkin kun ei ole kouluja käynyt. Hän murehti ja ahdistuikun ahkerana työmiehenä joutuikin vaan lojumaan kotona tyhjänpanttina ja elämään äitini elätettävänä, vihdoin hän kyllästyi ruikuttamaan ja päätti perustaa oman yrityksen ja nyt vuosiamyöhemmin hän on onnensakukkuloillakun saa tehdä työtä jota rakastaa ja kaikki raha tulee itselleen, töitäkin on riittänyt enemmän kun ehtii tehdä. Asuntolaina maksettu ja onpa ostanut kalliin auton, veneen, asuntovaunun, mönkijän jne jne. Hänkin usein muistelee miten heilläoli joskus yhtä tiukkaa kun meillä nyt ja kertoo että kyllä ne asiat voi muuttua parempaan päin hyvinkin nopeasti ja yllättäen. Ehkä syy miksi kuitenkin pärjäämme näillä rahoilla on se etten ota typerä pikavippeja hurjillakoroilla vaan vien lapset vanhemmille syömään jos ruokakotoonta loppuu ja usein isä antaa muutaman kympin että saan ostettua ruokaa kotiinkin.

Tulipa pitkä tarina,pointti on se että vaikka nyt tuntuu ettei valoa ole tunnelin päässä niin muutaman vuoden kuluttua voi olla tilanne aivan toinen. Sinun olisi hyvä myös kuulla miten muut samanlaisessa tilanteessa olevat ovat selvinneet velkakierteestään. Kuten monet ovat täällä sanoneet, niin Suomesaon valtava määrä kaltaisiasi, jope pahemmassa liemessä olevia, mitä jos kaikki heti tappaisivat itsensä??

Toivon lapsesi takia että riuhtaiset itsesi irti tuosta itsesäälistä ja haet apua ja hoidat asiat kuntoon, koska se ei ole mahdotonta.

• Maikki35

Miten kehtaat elää noin, kuin loinen, viedä
        perheesi vanhempiesi luo syömään, et ole kovin itsenäinen ihminen, jokaisen aikuisen pitäisi tulla omillaan toimeen, eikä ruikuttaa apua vanhemmilta.

• vanhemmat siitä ilahtuvat
        Maikki35 kirjoitti:

Miten kehtaat elää noin, kuin loinen, viedä
        perheesi vanhempiesi luo syömään, et ole kovin itsenäinen ihminen, jokaisen aikuisen pitäisi tulla omillaan toimeen, eikä ruikuttaa apua vanhemmilta.

He rakastavat lapsiani enemmän kuin mitään muuta ja saan aikamoisen saarnan jos he kuulevat jotain muuta kautta että meillä on rahat ollut lopussa enkäole heiltä käynyt pyytämässä. En todellakaan halua pyytää heiltä rahaa mutta heidän mielestä kohtelen lapsiani kaltoin jos en viel heille syömään tai pyydä rahaa silloin kun on tiukkaa. Sitäpaitsi he arvostavat suuresti sitämiten paljon raadan koulussa saaden kiitettäviä arvosanoja, ja haluavat että suoritan koulun loppuun ennenkuin menen johonkin paskaduuniin. Ja vielä se että vanhemmillaon raha-asiat aikahyvin, jos äiti tekee 10 lihapullaa enemmän kuin normaalisti, ei se vaikuta heidän talouteensa mitenkään.
        JA EI OLE MINUN VIKAJOS SINULLA EI OLE VANHEMPIA JOILTA PYYTÄÄ APUA, ITSE HALUAN TEHDÄ AIKANAAN SAMAN OMILLE LAPSILLE, AUTAN JOS HEILLÄ ON TIUKKAA! tAIDAT OLLA KATEELLINEN JA KATKERA JOS OMAT VANHEMPASI OVAT JUOPPOJA JOTKA JUOVAT KAIKKI RAHAT EIKÄ KIINNOSTA PALJON TARJOTA TUKEA OMALLE LAPSELLE!

• romahda

rahaan,vaan sairauteen,josta ei ole mitään toivoa parantua;silloin vasta loppu häämöttää.

Minäkin olin yh. 2 lapseni kanssa aikoinaan(ovat nyt jo työelämässä) ja onneton menin takaamaan erään ihmisen lainaa.
      Tämä henkilö kuoli -90 liikenneonnettomuudessa ja sain kutsun oikeuteen,jossa yksiselitteisesti luettiin maksutuomio.
      Maksoin miltei 15v. nimikirjoitustani ja vasta vuonna 2005 olin vihdoinkin velaton.

Sain Takuu-Säätiön takauksen vuonna-99 koska ulosotossa minun ansioillani ei valka juuri lyhentynyt.
      Siis tajusin -99 mennä velkaneuvojalle ja apua tuli.

Nykyiset olosoton €-määrät ovat:suojaosuus=itelle kk:ssa jäävä raha 597€ ja lapsestasi joka päivälle 7,15€ kuukaudessa.Tämän ylimenevästä ansiosta(eläkkeestä tms.tulosta)ulosmitataan 2/3.

Eli Sinulla varmaankin on vuokr-asunto,joten kipinkapin tilaat ajan velkaneuvojalle ja viet kaikki maksamattomat laskusi sinne ja Hän ihan ilmaiseski hoitaa tilanteesi järkevälle tasolle.

On turha sanoa,että teit virheitä ottaessasi lainoja eri paikoista,sillä varmasti oletit voivasi ne maksaa,mutta sairastumiset eivät kysele maksukykyä ja toimeentuloluukullekin on todella iso kynnys mennä,joskin olisit varmasti saanut sieltä apua näihin jo olleisiin tilanteisiisi.
      Nyt on nyt ja asiasi voidaan selvittää ilman itsemurha-ajatuksia (joita niitäkin useahko velkainen harkitsee jossain vaiheessa,ainakin minä sitä mietin silloin)ja tulet saamaan taloutesi kuntoon,sekä sitä myöten elämänilosikin takaisin.
      Velat,joista ei tunnu näkyvän mitään ulospääsykainoa stressaavat niin,että unet ja elämisenhalu katoavat,mutta kun näihinkin on apua saatavilla,niin soitappa velkaneuvojalle sitä aikaa ja älä hermostu,vaikka se kestää (kesti itsellänikin n. 1/2 vuotta,kunnes sinne saakka pääsin.)
      Tsemppiä Sinulle ja tyttärellesi,et todellakaan ole yksin ja ainoa,joka on tuossa tilanteessa.Mekin olemme selviytyneey,mikset siis Sinä?

• samassa sopassa

Luin tarinasi, mutta älä luovuta ihan vielä!
      Viikonloppu on tulossa joten voit hetken
      hengähtää. Sovi itsesi kanssa pienestä ajattelutauosta ja yritä ottaa rauhallisesti.
      Itse olen ihan samassa tilanteessa, en yhtä enkä edes kahta kertaa, tiedän tunteen sydämen hakkaamisesta, pelosta; yhteen aikaan heräsin keskellä öitä kun luulin että ovikello soi ja velkojat odottavat. Positiivista tilanteessasi on että et ole menettänyt luottotietojasi, ne ovat tässä maassa kultaakin kalliimmat.Ehdotan että maanantaina soitat kaikkiin paikkoihin mihin olet velkaa ja sovit uudestaan järkevistä maksuaikatauluista, yleensä ne saa sovittua vaikka vähän pienemmästäkin summasta. Toimistot voivat vähän pullikoida, mutta älä välitä siitä!
      Tiesitkö että sosiaalitoimistosta saa myös apua tällaisiin tilanteisiin. Tiedän että sinulla on raskasta, mutta jos yrittäisit puristaa vielä kerran. Itse olen ollut tekemässä itsemurhaa raha-asioiden takia, mutta olen vielä täällä. Jokainen tekee virheitä elämässään ja sehän on vaan kaikki rahaa. Tärkeintä on että sinulla ja tyttärelläsi on joka päivä ruokaa pöydässä ja vuokra maksettuna, kaikki muu voi odottaa.

• virne

mielestäni luottotietojen menetystä ei kannata alkaa murehtimaan. Aloittaja ei kertonut velkojen suuruutta emmekä tiedä onko kirjoitusta väritetty kuinkapaljon, mutta jos oletetaan tuon infirmation olevan totta ja ahdistuksen jo sillä tasolla että itsemurha on varteenottettava vaihtoehto niin mielestäni ei kannata puristaa luottotietojen takia mitään vaan keskittyä vain kaikkein olennaisimpiin. Lapsi, mielenterveys, velkaantumiskierteen katkaisu jne. turha ottaa lisäpainetta luottotiedoista js velkasummat ovat huomattavat.

• todella hyvin

sinua ja pahaa oloasi, eipä se auta vaikka kuinka yrittää lohduttaa, ainoa asia mikä auttas olisi kun voisi antaa rahaa niin paljon, että saisit velat maksettua heti ja voisit aloittaa puhtaalta pöydältä. Toi on niin kamala tilanne, itsellä joskus ollut kans huonosti raha-asiat tai sillain, että on tosiaan joka hetki ajatellut millä maksan sen ja ton, sitä en halua kenellekkään, ajatukset ei pysy kasassa kun on jatkuva huoli rahasta, eikä pysty nauttimaan mistään edes pienistä jutuista kun ne asiat painaa mieltä ja ajattelee tätäkö tämä on loppuelämä. Vannon, että jos lotossa voitan maksan sun kaikki velat pois ja pääset aloittamaan kaiken alusta : )

• Kokemusta on

Asiat järjestyy, kun niitä alkaa järjestellä.
      Tiedän tilanteesi omakohtaisen kokemuksen pohjalta ja nyt kun hankalatkin asiat on järjestynyt, neuvoni on velkaneuvonta.
      Niinkuin itsekin kirjoitit, tehkää niitä oikeita valintoja, niin hyvät neuvot on nyt tarpeen.
      En tiedä tilannettasi, että montako erillistä velkaa sinulla on ja mikä on niiden rahallinen arvo. Velkaneuvonta voi ohjata sinua velkasaneeraukseen jonka kautta voit yhtä aikaa hoitaa kaikkia velkoja ja sinulle jää tuloistasi kuitenkin suojaosuus elämiseen. Velkojen lyhennyssummat jokaiselle velkojalle tulis olemaan niin pienet, että pystyisit hoitamaan ne tiukalla budjetilla. Jos pystyt noudattamaan tätä ohjelmaa sille määrätyn ajan (ehkä 6 vuotta, en osaa sanoa nykyistä aikarajaa tarkasti), niin vapaudut veloistasi vaikket saa niitä kokonaan maksettua siinä ajassa. Jos taas lähdet sopimaan velkojien kanssa, saat sovittua lyhennyserät pienemmiksi, mutta maksat niin kauan kunnes koko velka on maksettu, vaikka siihen menisi huomattavasti pidempään kuin velkasaneerauksessa. Lainan ottajana tiedät, että kun panee nimen paperiin niin se velvottaa myös tekemään niin kun on sovittu.
      Luottotietojen menettämistä sinun ei kannata surra tässä vaiheessa, se voi olla jopa eduksi, että et voi ottaa lainaa. Toimeentulotuki on tiukassa paikassa paras ratkaisu.
      Eteenpäin katsottuna kaikki näyttää kaaokselta, mutta kun saat järjesteltyä asiat niin, että arki alkaa rullaamaan vaikka niukasti, niin huomaat, että tästä selvitään.
      Voimia sinulle tässä hankalassa tilanteessa.

• Rekkamies 666

niin älä ainakaan aja rekan alle mulle on jo yhesti ajettu meinas itelläki henki lähtä ku auto sytty tuleen ojassa ja oli rekka niin rytyssä että eis saanu ovia ees auki Painakaa ihmiset kalloon jos lähteä haluatte älkää muita ihmisiä ottako mukaan saa sen hengen itekseenki otettua...

• Isä teki vastaavan vuonna -80. Ajattele lastasi (itse näen painajaisia tapahtuneesta ja aikaa on jo 25 vuotta), unohda äitisi kommentit ja soita velkaneuvontaan. Siellä on jono = ei tarvitse hävetä soittoa.

• ALOITTAJA

Kiitos teille kaikille ihanille ihmisille, jotka olette saaneet minut miettimään asioita vielä kerran järkevämmällä tavalla mitä päässäni on pitkään aikaan tapahtunut! Olen itkenyt ja laskenut budjettini, katsonut kaikki lainat ja laskut läpi, miettinyt eri vaihtoehtoja ja kaiken lisäksi katsellut ihania valokuvia tyttärestäni ja päättänyt, että tämä helvetin velkaantuminen on rahaa, joka ei saa minua pois jälkikasvuni elämästä! Ei ainakaan oman käden kautta.

Otin velkaneuvojan numeron ylös ja soitan sinne heti huomenna. Maksoin loppurahoillani tärkeimmät laskut, jotta koti pysyy, saadaan ruokaa, sähkö ja puhelin toimii. Soitin vielä kerran kaikkiin perintätoimistoihin ja yritin neuvotella laskuista, mutta turhaan. Niiden osalta juttu menee eteenpäin.

En ole vieläkään täysin terve mutta ajattelin mennä huomenna töihin. Sitä kautta tienaan enemmän ja saan hoidettua ainakin nuo tärkeimmät kuntoon. Lisäksi ajattelin hakea apua lääkäriltä tähän masennukseen ja unettomuuteen.

Silmäni avautuivat, kun huomasin, kuinka paljon teitä muitakin onnettomia ihmisiä onkaan. Yhdellä jos toisella on velkaa yli varojen, merkintä luottotiedoissa, maksuja ulosottomiehelle jne. Itse en enää jaksa murehtia puhtaista luottotiedoista, sillä ne nyt lähtevät kuitenkin kun en pysty millään kaikkia laskuja maksamaan, mutta minulle tärkein opetus tuli nyt tässä eli raha on rahaa eikä sen takia kannata heittää kirvestä kaivoon, saatika kun on jälkikasvua, jolle osoittaa esimerkkiä.

Toivottavasti siellä velkaneuvonnassa osaavat sitten auttaa minuakin ja ehkäpä pääsen siihen velkajärjestelyyn. Joku päivä voin sitten toivottavasti vielä hymyillä ja hengittää, ja iloita elämästä.

Kiitos vielä kaikille ja tsemppiä hirveästi varsinkin teille, jotka käytte samaa taistelua!

• Olen tässä

koko viikonlopun käynyt katsomassa,josko kirjoittaisit jotain vai jättäisitkö elämäsi kesken.
        On helpottavaa lukea,että sittenkin aiot tehdä monien neuvojen mukaisesti,sillä se on ainoa järkevä tapa selviytyä tilanteestasi.-HYVÄ SINÄ!-

Kunhan pääset velkaneuvojan kanssa keskustelemaan,saat vielä enemmän varmuutta asioitten hoitumisesta;ainakin itselläni oli kerrassaan mukava & auttavainen mies silloin -99 selvittämässä virkansa puolesta,miten kannattaa edetä ja varmasti Sinäkin saat eräänä päivänä huokaista,kuten minä,hei se on ohi!

Paljon lämpimiä ajatuksia ja voimaa perheellesi!

• Lapsi tarvitsee äitiään

Moi,

hyvä! Nyt kuulostaa hyvältä! Tsemppiä Sinulle ja perheellesi!!

• virne

Kuulostaa selviytyjältä! Elämässä on kohtia joissa pitää päättää onko selviytyjä vai heittääkö lusikan nurkkaan. Sinä olet selviytyjä! Virheitä tulee, ne pitää vain niellä, jatkaa eteenpäin ja välttää uusimasta niitä. Saat kaiken maksettua! Se ottaa aikaa mutta elä silti täysillä! sinä et kuollutkaan! sinä selviät!!

• Mä vaan

Hei,
        hienoa että asiat etenee!

Oma kokemus velkaneuvojasta, jopa puhelimitse, on myönteinen. Kävimme läpi tulot (vähän), asunto-asiat ja siihen liittyvät kiinteät menot, autoasiat sekä muut laskut.

Raha ja muu "maallinen" ei ole niin tärkeitä, kuin elämä ja lapsi. Ja nyt on vain keskityttävä olennaiseen, eli perheasioihin, (koti&ruoka&turvallisuus) ja työssä käymiseen.
        Muu hoituu kyllä, usko pois.

Ja huom, mulla velkaa lähes 90 000 euroa, tulot ovat 1400 miinus verot siitä (plus lapsilisät)

Koko homman tärkein asia on se, että pystyy nukkumaan - elämä näyttää huomattavasti valoisammalta unen jälkeen. Ja vähän kun ulkoilee ja unohtaa arkihuolet, kyllä se siitä.

Tsemppiä meille!!

• ALOITTAJA
        Mä vaan kirjoitti:

Hei,
        hienoa että asiat etenee!

Oma kokemus velkaneuvojasta, jopa puhelimitse, on myönteinen. Kävimme läpi tulot (vähän), asunto-asiat ja siihen liittyvät kiinteät menot, autoasiat sekä muut laskut.

Raha ja muu "maallinen" ei ole niin tärkeitä, kuin elämä ja lapsi. Ja nyt on vain keskityttävä olennaiseen, eli perheasioihin, (koti&ruoka&turvallisuus) ja työssä käymiseen.
        Muu hoituu kyllä, usko pois.

Ja huom, mulla velkaa lähes 90 000 euroa, tulot ovat 1400 miinus verot siitä (plus lapsilisät)

Koko homman tärkein asia on se, että pystyy nukkumaan - elämä näyttää huomattavasti valoisammalta unen jälkeen. Ja vähän kun ulkoilee ja unohtaa arkihuolet, kyllä se siitä.

Tsemppiä meille!!

Hei kaikki!
        Mä sain soitettua velkaneuvojalle ja sain ajan 2 kk:n päähän. Puhelimessa oli tosi avuliaan oloinen rouvas-ihminen ja jo tänään tuli kotiin kirje, mitä papereita sinne pitää ottaa mukaan. Soitin vielä kerran kaikkiin paikkoihin, mistä on laskua mutta ei enää auttanut. Pankin kanssa sain sovittua lyhennysvapaasta kuukaudesta ja vakuutusyhtiön kanssa sovittiin uusi eräpäivä auto- ja kotivakuutukselle, jotta eivät mene umpeen.

Menin töihin, mutta pomo passitti työterveyslääkärille, kun aloin itkemään hiljaa omassa työnurkassani ja hän sattui paikalle :( Onneksi pomo oli todella ymmärtäväinen, vaikka en raottanut verhoa kuin vähän - on kuulemma ollut huolissaan ja haluaa minut vain terveenä takaisin töihin, ja siitä jos mistä tuli taas hyvä mieli. Työterveyslääkäri määräsi taas äänilepoon ja ohjasi perheneuvolaan, josta sain jo ajan huomiseksi. Siellä kuulemma osaavat auttaa ja antaa voimia niin, että osaan nauttia perhe-elämästä ja tajuan laittaa rahahuolet vähemmälle arvolle. Sieltä voin saada myös hieman taloudellista apua, että on ainakin rahaa ruokaan ja muihin välttämättömiin asioihin.

Pidän mielessä vain kaksi tavoitetta: että olen hyvä äiti ja pidän huolta lapsestani sekä pääsen takaisin töihin ensi maanantaina, jonka avulla alan kavuta tietä kohti parempaa tulevaisuutta. Joku päivä pääsen teille kaikille sanomaan, että selvisin!

• Mä vaan
        ALOITTAJA kirjoitti:

Hei kaikki!
        Mä sain soitettua velkaneuvojalle ja sain ajan 2 kk:n päähän. Puhelimessa oli tosi avuliaan oloinen rouvas-ihminen ja jo tänään tuli kotiin kirje, mitä papereita sinne pitää ottaa mukaan. Soitin vielä kerran kaikkiin paikkoihin, mistä on laskua mutta ei enää auttanut. Pankin kanssa sain sovittua lyhennysvapaasta kuukaudesta ja vakuutusyhtiön kanssa sovittiin uusi eräpäivä auto- ja kotivakuutukselle, jotta eivät mene umpeen.

Menin töihin, mutta pomo passitti työterveyslääkärille, kun aloin itkemään hiljaa omassa työnurkassani ja hän sattui paikalle :( Onneksi pomo oli todella ymmärtäväinen, vaikka en raottanut verhoa kuin vähän - on kuulemma ollut huolissaan ja haluaa minut vain terveenä takaisin töihin, ja siitä jos mistä tuli taas hyvä mieli. Työterveyslääkäri määräsi taas äänilepoon ja ohjasi perheneuvolaan, josta sain jo ajan huomiseksi. Siellä kuulemma osaavat auttaa ja antaa voimia niin, että osaan nauttia perhe-elämästä ja tajuan laittaa rahahuolet vähemmälle arvolle. Sieltä voin saada myös hieman taloudellista apua, että on ainakin rahaa ruokaan ja muihin välttämättömiin asioihin.

Pidän mielessä vain kaksi tavoitetta: että olen hyvä äiti ja pidän huolta lapsestani sekä pääsen takaisin töihin ensi maanantaina, jonka avulla alan kavuta tietä kohti parempaa tulevaisuutta. Joku päivä pääsen teille kaikille sanomaan, että selvisin!

Todella upeata, että tajusit, mikä on elämässä tärkeintä! Muille asioille (raha) voit antaa piutpaut. Nauti siitä mitä sinulla jo on ja tulee olemaan.

Kahden kuukauden kuluttua tilanne voi olla jo hieman positiivisempi, kun menet velkaneuvojalle. Ensimmäinen askel on jo otettu.

Mulla pankki antoi maksuvapaata ensi vuoden loppuun, maksan vain korot siltä ajalta.
        Mastercardiin laitoin 2 kk: maksuvapaat (syyskuu ja joulukuu) ja pudotin maksua 10 % -> 5 %. Maksoi 17 euroa. Visassa voi tehdä samoin, alentaa pienintä kuukausimaksua.

Nyt on sinunkin tärkeintä vaan pitää itsestäsi hyvää huolta, jotta jaksat. Nukut riittävästi, ulkoilet lapsen kanssa ja syöt terveellisesti.
        Otat vaikka vitamiinipillereitä tupla-annoken, ainakin mulla mieli paranee niiden avulla, kun teen stemppikuukauden.

Ja jos mahdollista, otat oman aikasi viemällä lapsen vaikka kerran kuussa mummolaan tai kummeille. Itsehemmottelu on tosi tärkeää, mä yritän viettää keskiviikkoisn "omaa päivää", joka pyhitetty "kauneudelle" :)

• Sama tarina

Tuohan on melkein kuin olisin itse kirjoittanut! Paitsi että lapsia on kaksi ja velkaa luultavasti helkkarin paljon enemmän eli liki satatuhatta. Mulla lähti merkinnät jo pari vuotta sitten ja pääsin velkajärjestelyyn, joten muutama vuosi olisi jäljellä ja sitten pääsen suurimmista eroon. Nyt onkin uusi elämä alkanut ja oppi otettu kantapään kautta, joten toistamiseen samoja virheitä en tee vaan nautin pienistäkin asioista ja lapset ovat antaneet minulle paljon voimia. Hyvä me!

• yx äiti vaan

mitä teille nykyään kuuluu? saitko apua?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      40
      2989
    2. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      33
      2807
    3. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      48
      2443
    4. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      45
      2111
    5. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      21
      2024
    6. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      58
      1790
    7. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      44
      1697
    8. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      37
      1550
    9. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      45
      1473
    10. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      26