Kuvitellaan tilanne:
Helluntaiseurakuntaan haluaa tulla uskovaksi jäseneksi pysyvästi pyörätuolissa oleva vammainen. Miten suhtaudutte? Autatteko vaikeita rappusia sisään kokoussaliin? Teettekö pian aloitteen, että olisi rakennettava luiskat salin eteen, jotta vammaisetkin uskovat pääsevät sisään saliin? Hyväksyttekö uskovaksi siinä missä ilman purätuolia liikkuvankin? Vihittekö avioliittoon toisen pyörätuolia käyttävän kanssa?
Miten on?
Liikuntavammainen seurakunnassa?
20
494
Vastaukset
- halleluja!
Kyllä autetaan ja otetaan mutta kauaa ei ramman tarvitse rullatuolissa olla kun Herra parantaa vuorenvarmasti raajarikkoisetkin, HALLELUJA, Hän on totisesti voimallinen parantaja!
- todé
helluntaikirkkorakennuskin on rakennettu vuosikymmeninä, jolloin ei esteettömyysmääräyksiä ollut olemassakaan.
Harva rakentaja on siis toimitilaa tehdessään ajatellut vammaisten asiaa.
Jopa nykyäänkin uudet rakennukset voivat olla hankalia pörätuolilla liikkuvalle.
Viime viikolla paikallisesta suuresta marketista tullessani ulko-ovella ähelsi 2 naista pyörätuoliasiaakkaan kanssa. Juuri uusitun marketin ulko-oven kynnys oli bygattu niin paljon korkeaksi, etteivät mummelit saaneet kolmatta osapuolta lykättyä yli.
"Huonojalkainen mummeli" oli jo noussut ylös tuolistaan, jotta tyhjä tuoli olisi ollut helpompi nakata kynnyksen yli.
Näytin mummoille, kuin tuoli takaperin kääntämällä nakkaus onnistuu paremmin. Sinne jäivät mummot manailemaan "joka paikassa olevia töyssyjä ja kynnyksiä. Mukulakivi-katukin piti tuohon rakentaa...!".
Kynnys ry.:llä on siis tekemistä muuallakin, kuin helluntaikirkoissa.
Omassa tsöötsissäni tilanne on hyvin tyypillinen: WC sijaitsee kerrosta alempana, kuin kirkkosali. Juuri alkavassa remontissa inva-WC:lle on varattu paikka salin kupeelta. Hissiäkin ollaan mietitty, jotta alakerran tiloihin olisi helpompi päästä myös lastenvaunuilla ja -rattailla. Ei tarvitsisi kiertää koko kirkkoa ulkopuolelta päästäkseen alakertaan....
Olen sattuneesta syystä tietoinen, kuinka hämillään vammaiset ovat siitä, että heitä "joutuu" auttamaan. Ei nimittäin ole mukavaa olla jatkuvasti silmätikkuna kerjäämässä apua meni minne meni.
On merkillistä, että esim. luiskia ei löydy läheskään kaikkien liikehuoneistojen sisäänkäynneistä. Vammaisen liikkuessa yksin auttavia käsiä löytyy kyllä, mutta se avun kerjääminen on tosi vaikeata, sen tiedän.
Nuo vammaisten pelastumista ja avioitumista koskevat kysymykset ohittaa. Teit ne varmaankin ihan vain kiusallasi.- 123..
Eihän niitä luiskia tarvi..koska kuolleetkin virkoaa helluntaikirkos ja rammat kävelee!Tyhmiäkö ootte kaikki tyynni.Ja tätä vastaustahan Poikalapsi halusi,eikö totta.Rukoilkaa samalla kultapaikat ramman hampaisii..et tällee..Mohis voi sen tehä...
- Jeesuksen palvelija.
ainakin aluksi.Jos hän saa "Puhtaat paperit",kehoitamme häntä katkaisemaan väärän suhteen.Sitten ohjaamme hänet sinne,minne hän kuuluukin,eli ulos,koska Herran sana sanoo:-"Sokeat ja rammat eivät pääse sisälle pyhäkköön".
- todé
porttikieltolistaan pitää tietysti lisätä homot.
- todé
mukaan (tuli kirjootusvirhe).
Nytkytietämys on paholaisesta. - Jeesuksen palvelija.
todé kirjoitti:
porttikieltolistaan pitää tietysti lisätä homot.
Vaikka minulla onkin aika vähän tietämystä siitä...nytkymisestä.
- Jeesuksen palvelija.
todé kirjoitti:
mukaan (tuli kirjootusvirhe).
Nytkytietämys on paholaisesta.Käsitin sitten aivan väärin.
rakennettu monien seurakuntien rappusten viereen, että siitä on liikuntarajotteisten hyvä ajaa körötellä pyörätuolilla sanankuulolle seurakunnan saliin. Ja kun ovella on lisäksi porukkaa auttamassa kärryn kanssa sisälle tulevaa, niin jo vain asiat lutviutuvat kondikseen vammaistenkin elämässä..
sanotaan, etteivät vammaiset saa lähestyä alttaria...
- Laupias S.
Taitaa olla Vanhan Testamentin puolella. Islaminuskossa uskotaan, että vammaiset ovat Allahin hylkäämiä.
mukaan sydämen ymmärryksen sokeus ja sydämen ymmärryksen rampuus on Jumalan edessä paljon pahempi vamma kuin lihan ruumiin sokeus ja ramppuus.
Jeesus sanoi lihan hyödyttömäksi:
Johanneksen evankeliumi:
6:63 "Henki on se, joka eläväksi tekee; ei liha mitään hyödytä. Ne sanat, jotka minä olen teille puhunut, ovat henki ja ovat elämä."
Filippiläiskirje:
2:5 "Olkoon teillä se mieli, joka myös Kristuksella Jeesuksella oli",
Hebrealaiskirje:
3:1 "Sentähden, pyhät veljet, jotka olette taivaallisesta kutsumuksesta osalliset, kiinnittäkää mielenne meidän tunnustuksemme apostoliin ja ylimmäiseen pappiin, Jeesukseen",
2.Pietarin kirje:
3:1 "Tämä on jo toinen kirje, jonka minä kirjoitan teille, rakkaani, ja näissä molemmissa minä muistuttamalla herätän teidän puhdasta mieltänne",
2.Korinttolaiskirje:
11:2 "Sillä minä kiivailen teidän puolestanne Jumalan kiivaudella; minähän olen kihlannut teidät miehelle, yhdelle ainoalle, asettaakseni Kristuksen eteen puhtaan neitsyen.
11:3 Mutta minä pelkään, että niinkuin käärme kavaluudellaan petti Eevan, niin teidän mielenne ehkä turmeltuu pois vilpittömyydestä ja puhtaudesta, joka teissä on Kristusta kohtaan.
11:4 Sillä jos joku tulee ja saarnaa jotakin toista Jeesusta kuin sitä, jota me olemme saarnanneet, tai jos te saatte toisen hengen, kuin minkä olette saaneet, tai toisen evankeliumin, kuin minkä olette vastaanottaneet, niin sen te hyvin kärsitte."
Kolminaisuusopin "toinen evankeliumi" on saanut teidät kumartamaan Pedon kuvaa".
- Eroe
Olen puhunut tilaisuudessa, jossa pyörätulissa oleva nainen meni kasteelle. Luonnollisesti häntä avustettiin.
Yksi minun ystäväni on pyörätuolissa.
Eli pyörätulissa matkustaa vain tämän ajan,
ja taivaassa ei ole enään pyörätuoleja. - poikalapsi
Tähän mennessä on selvinnyt, että liikuntavammaista ei siis vaadita eheytymään käveleväksi, jotta hän ei enää olisikaan syntinen. Häntä autetaan ja toivotaan seurakuntaan. Kysymys kuuluu nyt: MIKSI kaikkia erilaisia ihmisiä ei kohdella samalla tavalla kunnuioittavasti lahkossanne? Miksi mm. homoja on lupa potkia, kiusata, syytellä, murskata, uhkailla ja vaatia héiltä totaalisen mahdottomia.
Toden viestissä oli paljon Kynnys-liikeen hyvää asiaa. Kunpa nekin asenteet laajenisivat koskemaan MYÖS setalaisia, joita joukoissanne on mutta jotka joutuvat salaamaan kaksoisjäsenyyden. Tiedän, vaikken itse setalainen olekaan koskaan ollut. kerrotaan mikä asema heillä on Herran silmissä!
Siinä kuule pieni homoseksuaalisuus ei ole mitään, siinä julistuksessa!
Jumalan ilmoittaa sanassaan ettei vammaiset saa lähestyä Herran huonetta.hyväksytään liikuntarajoitteinen pyörätuolilla liikkuja siinä missä kahdella jalalla käveleväkin, mutta avioliittoon vihkimistä kahden pyörätuolilla liikkuvan tai pyörätuolilla liikkuvan ja kävelijän kanssa saattaa moni seurakunta jotenkin karsastaa..
- todé
Kirjoitat, että "moni seurakunta", aivan kuin pyörätuolilla liikkuvaa kihlapari olisi yleinen näkymä ylipäätään. Kummallisia arveluja tuollaiset "saattaa moni seurakunta jotenkin karsastaa"!
- justiinsa
todé kirjoitti:
Kirjoitat, että "moni seurakunta", aivan kuin pyörätuolilla liikkuvaa kihlapari olisi yleinen näkymä ylipäätään. Kummallisia arveluja tuollaiset "saattaa moni seurakunta jotenkin karsastaa"!
kun ei noita pyörätuolilla liikkuvia kihlapareja seurakunnissamme näy, se karsastus..
on tulossa ramppi pyörätuolille.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi on sekaisempi - Koskenniemi vai Trump?
Koskenniemi haukkui Trumppia A-studiossa, niin että räkä lensi suusta. Sen sijaan Trump puheessaan sanoi, että Grönlant1312727Ukraina, unohtui korona - Grönlanti, unohtu Ukraina
Vinot silmät, unohtui Suomen valtiontalouden turmeleminen.262724- 1531450
- 2051445
"Pähkähullu ruhtinas" sanoi a-studiossa maailmanpolitiikan professori...
...Martti Koskenniemi Trumpista ja hänen toimintatavoistaan, vertasi 1600-luvulla eläneeseen Aurinkokuninkaaseen Ludwig3101351- 941311
Riikka Purra perustelee hallituksen leikkauspolitiikkaa
Odotukset ovat kovat, mutta puhe on poikkeuksellisen onttoa jopa hallituksen omalla mittapuulla. Vastuu työnnetään alas,551133Toivottavasti myös pysyy häkissä
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011754428.html 😡😡😡 tommosia saastoja sitä näyttää Suomussalmen suunnalta sikiävän �141084Martina ja Matias
Mahtaako Martina yrittää saada Matiasta uudeksi sulhaseksi, niin saisi ne prinsessa häät, mitkä jäi pitämättä, kun Aussi2111009- 68988