Sää ja mää

Ruuneperi

Selvyyden vuoksi kerron, että säällä tarkoitan säätä ja määllä määtä, eli itseäni Ruuneperiä.

Meillä kaikilla taitaa olla lempivuodenaika. Useimmille se taitaa olla kevät tai kesä, talvikin kelpaa ilmeisesti.

Syksy tuo sanana mieleen rankat sateet ja synkät illat, aamut ja yöt.

Annas olla kun syksyn "ulkonäköä" vähän tarkemmin "syynää".

Tuolla ulkonäöllä tarkoitan lyhyttä ruska-aikaa.

Kun luonto on pukeutunut kauneimpiin syysväreihinsä ja kirkas syysaurinko paistaa kuin ylikirkkaana! Sateet ovat pesseet ilman puhtaaksi.

Mikäs on kulkijan kulkea ja katsella, ei ole kesän hellettä ei pakkasen kylmää kiusana. Hirvikärpäsiä ei oteta lukuun!

Aika moni myöntää syksyssä tämän kauneuden.

12

750

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuoksuvattu*

Olin lähdössä lenkille, syksyiseen säähän, sade kun poikkeuksellisesti on muuttunut poudaksi.

Syksyssä on oma viehätyksensä ja sade kuuluu syksyyn. Maa kaipaa vettä, vaikka näin sateisen kesän jälkeen se tuntuu olevan turhaa, mutta aina on luonto mittansa tiennyt.
      Pesusienikään ei ime vettä enempää kuin siihen mahtuu, samoin tämä meidän humuksemme, ylimäärä virtaa aina jonnekin.

Kaikkea kuolevaa uusi elämä käyttää luonnossa hyväkseen.
      Kaikki kesän värit muuttuvat, osa häviää, osa saa kauniimman värityksen.
      Vihreälle nurmikolle sataa jo keltaisia ja punaisia lehtiä, värien kirjo hivelee silmää.

Ainoa asia joka minua syksyssä ei viehätä, on lintujen katoaminen, laulujen loppuminen, koska vain harvat linnut enää konsertoivat koivikoissa.
      Tuolla lenkkipolulla on niin äänetöntä. Hiljaisuus viehättää minua, sateen ropina vaikka vain ikkunapellille, tuulen humina puissa ja värit polkujen reunoilla, mikä sen rauhoittavampaa. Syksy vie talveen, pakkanen ei pelota, ja kevät tuo kaiken takaisin...

Kynttilän valo pimeässä syysillassa, pehmoinen peitto harteille, kirja käteen ja nautinto on siinä.

Mää oon kesän lapsi,kaksonen, mutta elän syksyssäkin taysin rinnoin sateestakin nauttien.

• Ilman viiletessä alkaa myös kodin luonnollinen ilmanvaihto toimia. Kun sisällä on lämpöisempää kuin ulkona, niin pystyvirtaus hormeissa panee sähkötuulettimien propelit pyörimään ilman sähköä.
        Kesän kosteus poistuu asunnosta ja koko kesän takerrellet ovet menevät kiinni ja auki kuin itsestään.
        Myös ulkoillessa vaatteiden ilmastointi toimii. Varsinkin sen huomaa pyöräillessä. Pyöräilyasun sisällä on lämmintä ja kuivaa.
        Syksyinen sää on niin raikas.
        Minä tykkään syksystä, vaikka kivaan kevääseen onkin niin turkasen pitkä aika.
        Onneksi on netti ja kivat kaverit siellä loskaisen talven varalle.

• Tuoksuvattu*
        Jopel kirjoitti:

Ilman viiletessä alkaa myös kodin luonnollinen ilmanvaihto toimia. Kun sisällä on lämpöisempää kuin ulkona, niin pystyvirtaus hormeissa panee sähkötuulettimien propelit pyörimään ilman sähköä.
        Kesän kosteus poistuu asunnosta ja koko kesän takerrellet ovet menevät kiinni ja auki kuin itsestään.
        Myös ulkoillessa vaatteiden ilmastointi toimii. Varsinkin sen huomaa pyöräillessä. Pyöräilyasun sisällä on lämmintä ja kuivaa.
        Syksyinen sää on niin raikas.
        Minä tykkään syksystä, vaikka kivaan kevääseen onkin niin turkasen pitkä aika.
        Onneksi on netti ja kivat kaverit siellä loskaisen talven varalle.

Hikisenä mutta onnellisena, 8 km sauvalenkki takana. Kuntosalilla poikkesin ovella, väkeä oli tuvan täydeltä, joten jatkoin kotiin.

Ei tuuli mennyt puseroni alle, hiki pinnassa, sauvoja käyttäessäni käytän ohuita hanskoja kädessä, mutta ihan märkänä nekin. Ainoa kuiva paikka lienee jalkani, koska käytän kesälläkin ihan ohuita villasukkia tossussa, ihme ja kumma, jalka ei yhtään hikoa.

Minulla ei parvekkeen ovi meinaa tulla kiinni, mutta lohduttaudun sillä, että kunhan ilma kuivuu ovikin pienenee aukkoon sopivaksi. Kosteusmittari näyttää huoneilman kosteuden olevan lähes 65% ( 24,1 on sisälämpötila, ulkona 11,1 ) joten ei ihme jos ovetkin ovat turvonneet.

Syksyn iloja ja oloja kaikille.

• Satu*

vaikka nykyisin olenkin lyhyesti vaan 'mä', niin se täällä päin Suomea kuuluu, ja siihen sitten on sopeutunut.

Siis tarkoitin: "..kesän lapsi mä oon, villi luonteeni on..."

Kesä on aina kesä, mutta kyllähän syksyn kypsyys ja väriloisto myös elämyksiä antavat, kauempana tuikkii lupaavasti joulu ja talvi , - ja sitten se kevät: uusi syntyminen elämään.

• Satu*
        Satu* kirjoitti:

vaikka nykyisin olenkin lyhyesti vaan 'mä', niin se täällä päin Suomea kuuluu, ja siihen sitten on sopeutunut.

Siis tarkoitin: "..kesän lapsi mä oon, villi luonteeni on..."

Kesä on aina kesä, mutta kyllähän syksyn kypsyys ja väriloisto myös elämyksiä antavat, kauempana tuikkii lupaavasti joulu ja talvi , - ja sitten se kevät: uusi syntyminen elämään.

...mutta ei sillai pahasti, koska uudistuminen
        edellyttäkin vanhan kuolemista.

Siksi kai se kevään kohina tuntuu ihmisessä niin voimakkaana.

• Katicat2

Olen syntynyt oikeaan paikkaan maapallolla, sillä pidän vaihtelusta. Siihen sisältyy myös vuodenaikojen vaihtelu ja ilmojen/ säiden/kelien vaihtelu. Ja koskaan ei oikeastaan ole etukäteen varmasti tiedossa millainen talvi tai kesä on tulossa. On siis pientä jännitystä ja arvailua ja ennustelua. Tämä kaikki puuttuu joillain leveysasteilla.

Tervetuloa syksy, lehahtakoon luonto ruskaan hetkeksi ennen lepoon vaipumistaan. Minunkin on sitten pakko alkaa näitä sisätöitä tekemään. Paljon on kesältä rästiin jäänytkin, kun pääasiassa ulkoilmassa on tullut liehuttua.

Olen omaksunut asenteen, etten valita ilmoista. Eihän sillä mitään voita. Mutta iloni tuon ilmi ihanasta auringonpaisteesta ja lämmöstä. Valolla on iso merkitys minulle ainakin. Joudunpa kirkasvalolla paikkaamaan auringonvalon vähäisyyttä pimeään aikaan.

• Satu*

tuli mieleeni teidän kaikkien kolmen viesteistänne!

Sävellys on myos kaunis.

• Satu* kirjoitti:

tuli mieleeni teidän kaikkien kolmen viesteistänne!

Sävellys on myos kaunis.

On omat kivat puolensa. Syksykin on -omalla tavallaan- mukava. en kuulu niihin joita se masentaa ,päinvastoin. Metsä on syksyllä parhaimmillaan, ja sen antimet.
        Runsaan sateen vuoksi tuskin näemme kaunista ruskaa,eikös ne viisammat sano niin !
        Ja eihän se maakaan tolkuttomasti sitä vettä ime, tulvaa ja lätäkköä on siellä sun täällä.

Anteeksi, kun noin realistisia puolia asioista kaivoin esille. Yhdyn kuitenkin edellisiin noista ihanista kynttilä illoista ja lukuhetkistä. Monta kivaa asiaa on joita voi tehdä, vaikka sataisi, ja nauttia tekemisistään ja siitä ropinasta ikkunalaudalla.

• Hintriika*
        meri-kukka98 kirjoitti:

On omat kivat puolensa. Syksykin on -omalla tavallaan- mukava. en kuulu niihin joita se masentaa ,päinvastoin. Metsä on syksyllä parhaimmillaan, ja sen antimet.
        Runsaan sateen vuoksi tuskin näemme kaunista ruskaa,eikös ne viisammat sano niin !
        Ja eihän se maakaan tolkuttomasti sitä vettä ime, tulvaa ja lätäkköä on siellä sun täällä.

Anteeksi, kun noin realistisia puolia asioista kaivoin esille. Yhdyn kuitenkin edellisiin noista ihanista kynttilä illoista ja lukuhetkistä. Monta kivaa asiaa on joita voi tehdä, vaikka sataisi, ja nauttia tekemisistään ja siitä ropinasta ikkunalaudalla.

Kun ulkona sataa ja myrskyää, voi ajatella: "Olen minä sentään onnellinen, että minulla on katto pääni päällä."

Joskus kyllä harmittaa, että kesä ei aina olekaan kesä eikä talvi ole talvi, kuten ennen oli. Muutoin minäkin tykkään, että vuodenajat vaihtuvat (edes almanakassa).

• Mallamargareetta

Joka vuodenajassa on oma kauneutensa, odotellaan nyt värikylläistä, kuulasta syksyä.
      En vain myönnä, että se olisi vielä käsillä : koko tienoo on kuin yhtä vehreää golfviheriötä!

Terv. Mallamargariini ;)
      (ja minä kun pullankin voilla leivon)

• ullapulla*

tykkään syksystä ,kaikissa vuodenajoissa on kaunista ,täällä vaan talvi tuppaa oleen kuraa,ja aina vaan kuraa. se vähä lumi mitä tulee sulaa kohta.

Siellä Suomessa sentään taitaa lumikin pysyä maassa.

• pongailija

Luontovoittoisia nuo jutut täällä. Minä koitan pongailla enemmän tekemisiä ja muuta. Mutta meillä on tuo sää niin määräävä tekijä. Miten onkii, vaikka aina on satanut ja kylmä ollut, ettei ole keksitty ratkaisua. Ulkoilmaan on kova kaipuu. Ja hyvä sää on harvinaista herkkua. Vai onko vaatimukset liian kovat?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      201
      1631
    2. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      58
      1061
    3. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      140
      964
    4. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      85
      922
    5. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      61
      916
    6. Tumman vihreä mercedes

Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,
      Hyrynsalmi
      11
      810
    7. Martinan tarve valehdella.

Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t
      Kotimaiset julkkisjuorut
      268
      795
    8. Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?

"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol
      Maailman menoa
      75
      765
    9. Olisitko oikeasti valmis rikkomaan

Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk
      Ikävä
      61
      732
    10. Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla

Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä
      Maailman menoa
      342
      731
    Aihe