Miksi te nimitätte ihmisten kirjoittamaa kertomuskokoelmaa jumalan sanaksi?
Kysymys
25
477
Vastaukset
- jumalan sanasta
"Miksi te nimitätte ihmisten kirjoittamaa kertomuskokoelmaa jumalan sanaksi?"
Olepa tarkkana. En tiedä, missä puhutaan jumalan sanasta, mutta kristillisissä kirkoissa puhutaan Jumalan sanasta ja Jumalan Sanasta. Jumalan sana tarkoittaa usein miltei samaa kuin Pyhä Raamattu. Vanhan ja Uuden testamentin kirjoitusten ytimenä ovat Jumalan ilmoitukset, joita profeetalliset henkilöt julistivat.
Jumalan sanaa on myös se Raamattuun perustuva opetus ja julistus, jota annetaan kristillisessä kirkossa. Raamattu ja sen mukainen julistus ja opetus ovat Jumalan sanaa nimenomaan siinä merkityksessä, että ne ovat todistusta Jeesuksesta.
Jeesus Kristus on Jumalan Sana. Isolla kirjoitettaessa Sana ( kr. Logos ) tarkoittaa siis Kristusta.- sitten
luterilaiset uskovaiset kirjoittavat Raamatun aina hyvin huolellisesti pienellä alkukirjaimella. Miksi he eivät ymmärrä, että Raamattu pitää kirjoittaa isolla alkukirjaimella, koska kaikkien kirjojen nimet kirjoitetaan aina isolla alkukirjaimella. Muita esimerkkejä kirjojen nimistä ovat mm. Väinö Linnan Tuntematon sotilas, Heikki Turusen Simpauttaja ja Yrjö Kokon Laulujoutsen.
Haluavatko luterilaiset aliarvioida Raamattua kirjana? - hyvänsä
sitten kirjoitti:
luterilaiset uskovaiset kirjoittavat Raamatun aina hyvin huolellisesti pienellä alkukirjaimella. Miksi he eivät ymmärrä, että Raamattu pitää kirjoittaa isolla alkukirjaimella, koska kaikkien kirjojen nimet kirjoitetaan aina isolla alkukirjaimella. Muita esimerkkejä kirjojen nimistä ovat mm. Väinö Linnan Tuntematon sotilas, Heikki Turusen Simpauttaja ja Yrjö Kokon Laulujoutsen.
Haluavatko luterilaiset aliarvioida Raamattua kirjana?kirjoittaa jonkin kirjan nimen pienellä alkukirjaimella, niin se tarkoittanee sitä, että hän ei ole kovin tarkkaan seurannut opetusta äidinkielen tunneilla tai että sanojen oikeinkirjoitus ei ole hänelle mikään tärkeä asia. Voi olla myös niin, että joku on vain kirjoittanut mielipiteensä nopeasti eikä viitsinyt tarkistaa, miten tuli kirjoittaneeksi.
Miksi sinä muuten käytit pientä alkukirjainta virkkeen alussa, kun aloitit näin:" no miksi sitten luterilaiset..."? - mukavaa..
alkaa saivarrella isoista ja pienistä kirjaimista, ettei tarvitse vaivata pientä päätään itse asialla, joka oli, että miksi uskovaiset pitävät Raamattu-nimistä kertomuskokoelmaa Jumalan ilmoituksena.
Varmaan löydät tästäkin viestistä jotain saivarreltavaa, jotta voit ohittaa itse asian, ja onhan tämä s24 tunnetusti huonotasoinen keskustelupalsta, joten saivartele sinä vaan aivan sivuseikoista, jottei keskustelu vahingossakaan paranisi laadultaan. - vastattu kysymykseesi,
mukavaa.. kirjoitti:
alkaa saivarrella isoista ja pienistä kirjaimista, ettei tarvitse vaivata pientä päätään itse asialla, joka oli, että miksi uskovaiset pitävät Raamattu-nimistä kertomuskokoelmaa Jumalan ilmoituksena.
Varmaan löydät tästäkin viestistä jotain saivarreltavaa, jotta voit ohittaa itse asian, ja onhan tämä s24 tunnetusti huonotasoinen keskustelupalsta, joten saivartele sinä vaan aivan sivuseikoista, jottei keskustelu vahingossakaan paranisi laadultaan.mutta et tainnut viitsiä lukea sitä. Oikeinkirjoituksella on väliä. Jos kirjoittaa Jumalan Sana, niin silloin tarkoittaa Jeesusta Kristusta. Jos kirjoittaa Jumalan sana, niin tarkoittaa Raamattua. Jos kirjoittaa jumalan sana, niin voi tarkoittaa minkä hyvänsä pakanajumalan sanaa. Jos ei mielestäsi oikeinkirjoituksella ole väliä, niin onko sinun mielestäsi silloin täysin sama, ketä tai mitä tarkoittaa?
Raamattu on pyhien kirjojen kokoelma, jonka kristillinen kirkko tunnustaa oppinsa ja elämänsä ohjeeksi. Vanha Testamentti on alkuaan ollut juutalaisten pyhä kirja, joka siirtyi alkuseurakunnan käyttämänä kristilliseen kirkkoon. Uusi Testamentti on kirjoitettu kreikan kielellä. Periaate, jonka mukaan eräät kirjoitukset selitettiin pyhiksi ja yhdistettiin kiinteäksi raamatulliseksi kirjaryhmäksi, on vakiintunut vasta pitkien aikojen kuluessa. - kylläst.
vastattu kysymykseesi, kirjoitti:
mutta et tainnut viitsiä lukea sitä. Oikeinkirjoituksella on väliä. Jos kirjoittaa Jumalan Sana, niin silloin tarkoittaa Jeesusta Kristusta. Jos kirjoittaa Jumalan sana, niin tarkoittaa Raamattua. Jos kirjoittaa jumalan sana, niin voi tarkoittaa minkä hyvänsä pakanajumalan sanaa. Jos ei mielestäsi oikeinkirjoituksella ole väliä, niin onko sinun mielestäsi silloin täysin sama, ketä tai mitä tarkoittaa?
Raamattu on pyhien kirjojen kokoelma, jonka kristillinen kirkko tunnustaa oppinsa ja elämänsä ohjeeksi. Vanha Testamentti on alkuaan ollut juutalaisten pyhä kirja, joka siirtyi alkuseurakunnan käyttämänä kristilliseen kirkkoon. Uusi Testamentti on kirjoitettu kreikan kielellä. Periaate, jonka mukaan eräät kirjoitukset selitettiin pyhiksi ja yhdistettiin kiinteäksi raamatulliseksi kirjaryhmäksi, on vakiintunut vasta pitkien aikojen kuluessa.mistä päättelet, että Raamattuun sisältyy Jumalan viestejä ihmiskunnalle?
- mitä sinua
kylläst. kirjoitti:
mistä päättelet, että Raamattuun sisältyy Jumalan viestejä ihmiskunnalle?
kiinnostavista asioista kerrotaan, niin saat vastauksen juuri niihin kysymyksiin, joihin etsit vastausta. Tässä yksi linkki:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Raamattu - Raamatussa
vastattu kysymykseesi, kirjoitti:
mutta et tainnut viitsiä lukea sitä. Oikeinkirjoituksella on väliä. Jos kirjoittaa Jumalan Sana, niin silloin tarkoittaa Jeesusta Kristusta. Jos kirjoittaa Jumalan sana, niin tarkoittaa Raamattua. Jos kirjoittaa jumalan sana, niin voi tarkoittaa minkä hyvänsä pakanajumalan sanaa. Jos ei mielestäsi oikeinkirjoituksella ole väliä, niin onko sinun mielestäsi silloin täysin sama, ketä tai mitä tarkoittaa?
Raamattu on pyhien kirjojen kokoelma, jonka kristillinen kirkko tunnustaa oppinsa ja elämänsä ohjeeksi. Vanha Testamentti on alkuaan ollut juutalaisten pyhä kirja, joka siirtyi alkuseurakunnan käyttämänä kristilliseen kirkkoon. Uusi Testamentti on kirjoitettu kreikan kielellä. Periaate, jonka mukaan eräät kirjoitukset selitettiin pyhiksi ja yhdistettiin kiinteäksi raamatulliseksi kirjaryhmäksi, on vakiintunut vasta pitkien aikojen kuluessa.(ja missä kohdissa), että koko Raamattu on juuri sellainen kuin Jumala haluaisi sen olevan? Mistä tiedämme, etteivät Raamattua koonneet ihmiset valikoineet sinne sellaisia tekstejä ja painotuksia, jotka sopivat heidän omiin tarkoituksiinsa Jumalaakin uhmaten?
Entä mistä tiedämme, että kaikki Raamatun käännöksetkin vielä ovat oikeanlaisia? Eri käännöksissä kun kuitenkin vihjaillaan erilaisia asioita, ja mm. nykyinen suomenkielinen Raamattu on poliittisesti konservatiivisempi kuin edellinen käännös. - päättämässä
Raamatussa kirjoitti:
(ja missä kohdissa), että koko Raamattu on juuri sellainen kuin Jumala haluaisi sen olevan? Mistä tiedämme, etteivät Raamattua koonneet ihmiset valikoineet sinne sellaisia tekstejä ja painotuksia, jotka sopivat heidän omiin tarkoituksiinsa Jumalaakin uhmaten?
Entä mistä tiedämme, että kaikki Raamatun käännöksetkin vielä ovat oikeanlaisia? Eri käännöksissä kun kuitenkin vihjaillaan erilaisia asioita, ja mm. nykyinen suomenkielinen Raamattu on poliittisesti konservatiivisempi kuin edellinen käännös.Jumala oli Pyhän Hengen ominaisuudessa päättämässä Raamatun kirjojen sisällöstä ja Raamattuun kuuluvista kirjoista, ja ne asiat päätettiin jakautumattoman Kirkon ensimmäisinä vuosisatoina yleisissä kirkolliskokouksissa, joihin kokoutuivat sen ajan kirkon kaikki metropoliitat päättämään, samalla tavalla sai lopullisen muotonsa myös Kirkon uskontunnustus.
Kirkon opillinen ohjeisto tulee nimenomaan näiden yleisten kirkolliskokousten päätöksistä, ja kaikkia nämä asiat päätettiin ennen Lännen katolisen eli roomalais-katolisen kirkon ja paljon ennen luterilaisuuden syntymistä. Luterilaisuudesta en tässä yhteydessä edes käytä kirkko-nimitystä. - Tuomari Hurmio
päättämässä kirjoitti:
Jumala oli Pyhän Hengen ominaisuudessa päättämässä Raamatun kirjojen sisällöstä ja Raamattuun kuuluvista kirjoista, ja ne asiat päätettiin jakautumattoman Kirkon ensimmäisinä vuosisatoina yleisissä kirkolliskokouksissa, joihin kokoutuivat sen ajan kirkon kaikki metropoliitat päättämään, samalla tavalla sai lopullisen muotonsa myös Kirkon uskontunnustus.
Kirkon opillinen ohjeisto tulee nimenomaan näiden yleisten kirkolliskokousten päätöksistä, ja kaikkia nämä asiat päätettiin ennen Lännen katolisen eli roomalais-katolisen kirkon ja paljon ennen luterilaisuuden syntymistä. Luterilaisuudesta en tässä yhteydessä edes käytä kirkko-nimitystä.Hauskaa tekstiä. Ja vielä selvinpäin...
- käyttää
päättämässä kirjoitti:
Jumala oli Pyhän Hengen ominaisuudessa päättämässä Raamatun kirjojen sisällöstä ja Raamattuun kuuluvista kirjoista, ja ne asiat päätettiin jakautumattoman Kirkon ensimmäisinä vuosisatoina yleisissä kirkolliskokouksissa, joihin kokoutuivat sen ajan kirkon kaikki metropoliitat päättämään, samalla tavalla sai lopullisen muotonsa myös Kirkon uskontunnustus.
Kirkon opillinen ohjeisto tulee nimenomaan näiden yleisten kirkolliskokousten päätöksistä, ja kaikkia nämä asiat päätettiin ennen Lännen katolisen eli roomalais-katolisen kirkon ja paljon ennen luterilaisuuden syntymistä. Luterilaisuudesta en tässä yhteydessä edes käytä kirkko-nimitystä.luterilaisuudesta nimitystä kirkko, jos kuitenkin ilmeisesti haluat keskustella luterilaisten kanssa, koska tulet tälle palstalle? Tykättäisiinkö omassa kirkossasi pahaa, jos puhuisit täällä luterilaisesta kirkosta? Luuletko, että luterilaisista olisi miellyttävää kuulla, kun käyttäisit jotain muuta sanaa kirkon tilalla?
- voi varmasti
päättämässä kirjoitti:
Jumala oli Pyhän Hengen ominaisuudessa päättämässä Raamatun kirjojen sisällöstä ja Raamattuun kuuluvista kirjoista, ja ne asiat päätettiin jakautumattoman Kirkon ensimmäisinä vuosisatoina yleisissä kirkolliskokouksissa, joihin kokoutuivat sen ajan kirkon kaikki metropoliitat päättämään, samalla tavalla sai lopullisen muotonsa myös Kirkon uskontunnustus.
Kirkon opillinen ohjeisto tulee nimenomaan näiden yleisten kirkolliskokousten päätöksistä, ja kaikkia nämä asiat päätettiin ennen Lännen katolisen eli roomalais-katolisen kirkon ja paljon ennen luterilaisuuden syntymistä. Luterilaisuudesta en tässä yhteydessä edes käytä kirkko-nimitystä.ajatella, mutta sanotaanko se Raamatussa?
- huvittavat
Tuomari Hurmio kirjoitti:
Hauskaa tekstiä. Ja vielä selvinpäin...
tietenkin Raamatun erikieliset käännäkset. Raamatun tekstithän ovat erittäin runollisia, lisäksi ne kuvastavat sitä yhteiskuntaa, jonka vaikutuspiirissä ne kirjoitettiin. Usein on vaikea edes osittain ymmärtää, mitä tekstit tarkoittavat, sillä meillä ei ole vastaavia kokemuksia elämästä.
Kielen kääntäminen on aina vaikeaa, eikä käännös voi koskaan olla täysin uskollinen alkutekstille. Kännös on omalta osaltaan tulkintaa ja lisäksi asian on jo tulkinnut tekstin alkuperäinen kirjoittaja. Tästä johtuu, että Raamatun tekstejä lakikirjana pitävä syyllistyy mitä todennäköisimmin suuriin virheisiin, jos hän kohdistaa käännösten perusteella vielä tuomioita, hän syyllistyy ehkä suureenkin syntiin. - säilyttänyt
voi varmasti kirjoitti:
ajatella, mutta sanotaanko se Raamatussa?
tämänkin tiedon omassa perinteessään. Protestantit ovat tietenkin tässä suhteessa poikkeus, sillä he ovat hylänneet Kirkon perinteen, siksi heidän luomiaan omia oppisuuntia ei voidakaan kutsua kirkoiksi. Sitä paitsi kirkkoja ei ole useita tuhansia kuten erilaisia lahkoja on olemassa. On vain yksi Kirkko, nykyaikana se on jakautunut idän ja lännen katoliseen perinteeseen.
- selvästikin
mitä sinua kirjoitti:
kiinnostavista asioista kerrotaan, niin saat vastauksen juuri niihin kysymyksiin, joihin etsit vastausta. Tässä yksi linkki:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Raamattuolet ihan taukki, kun kuvittelet että Raamatussa kerrotaan sinun omia mielipiteitäsi joita kysyin.
Vai luuletko olevasi joku Raamatun tekijöistä?
Mistähän laitoksesta olet karannut? - helppoa
huvittavat kirjoitti:
tietenkin Raamatun erikieliset käännäkset. Raamatun tekstithän ovat erittäin runollisia, lisäksi ne kuvastavat sitä yhteiskuntaa, jonka vaikutuspiirissä ne kirjoitettiin. Usein on vaikea edes osittain ymmärtää, mitä tekstit tarkoittavat, sillä meillä ei ole vastaavia kokemuksia elämästä.
Kielen kääntäminen on aina vaikeaa, eikä käännös voi koskaan olla täysin uskollinen alkutekstille. Kännös on omalta osaltaan tulkintaa ja lisäksi asian on jo tulkinnut tekstin alkuperäinen kirjoittaja. Tästä johtuu, että Raamatun tekstejä lakikirjana pitävä syyllistyy mitä todennäköisimmin suuriin virheisiin, jos hän kohdistaa käännösten perusteella vielä tuomioita, hän syyllistyy ehkä suureenkin syntiin.tervejärkisen ihmisen ymmärtää, että Raamattu on suurelta osin sepitteellinen eepos, jonka yliluonnollisia kertomuksia ei kukaan tervejärkinen enää nykyään ota todesta.
Menestyvä liikeyritys kirkko on edelleenkin, kuolleet eivät tule vaatimaan korvauksia petoksesta, vaikkeivat luvattua ikuista elämää saaneetkaan. - konservatiivisempi!
Raamatussa kirjoitti:
(ja missä kohdissa), että koko Raamattu on juuri sellainen kuin Jumala haluaisi sen olevan? Mistä tiedämme, etteivät Raamattua koonneet ihmiset valikoineet sinne sellaisia tekstejä ja painotuksia, jotka sopivat heidän omiin tarkoituksiinsa Jumalaakin uhmaten?
Entä mistä tiedämme, että kaikki Raamatun käännöksetkin vielä ovat oikeanlaisia? Eri käännöksissä kun kuitenkin vihjaillaan erilaisia asioita, ja mm. nykyinen suomenkielinen Raamattu on poliittisesti konservatiivisempi kuin edellinen käännös.kaikenlaiset bimbot esittää täällä käsityksiään Raamatusta. on tää surkeeta.
- taas yrittää
säilyttänyt kirjoitti:
tämänkin tiedon omassa perinteessään. Protestantit ovat tietenkin tässä suhteessa poikkeus, sillä he ovat hylänneet Kirkon perinteen, siksi heidän luomiaan omia oppisuuntia ei voidakaan kutsua kirkoiksi. Sitä paitsi kirkkoja ei ole useita tuhansia kuten erilaisia lahkoja on olemassa. On vain yksi Kirkko, nykyaikana se on jakautunut idän ja lännen katoliseen perinteeseen.
provoilla!!
- näyttää jo
taas yrittää kirjoitti:
provoilla!!
oikeat asiat loppuneen, on pitänyt siirtyä epäasiallisuuteen
- että käyt
selvästikin kirjoitti:
olet ihan taukki, kun kuvittelet että Raamatussa kerrotaan sinun omia mielipiteitäsi joita kysyin.
Vai luuletko olevasi joku Raamatun tekijöistä?
Mistähän laitoksesta olet karannut?henkilökohtaiseen hyökkäykseen, kun et saa mieleistäsi vastausta.
- sanoen
päättämässä kirjoitti:
Jumala oli Pyhän Hengen ominaisuudessa päättämässä Raamatun kirjojen sisällöstä ja Raamattuun kuuluvista kirjoista, ja ne asiat päätettiin jakautumattoman Kirkon ensimmäisinä vuosisatoina yleisissä kirkolliskokouksissa, joihin kokoutuivat sen ajan kirkon kaikki metropoliitat päättämään, samalla tavalla sai lopullisen muotonsa myös Kirkon uskontunnustus.
Kirkon opillinen ohjeisto tulee nimenomaan näiden yleisten kirkolliskokousten päätöksistä, ja kaikkia nämä asiat päätettiin ennen Lännen katolisen eli roomalais-katolisen kirkon ja paljon ennen luterilaisuuden syntymistä. Luterilaisuudesta en tässä yhteydessä edes käytä kirkko-nimitystä.metropoliitat keksivät kirkon opit, ja narrasivat sitten yksinkertaisia ihmisiä, että Pyhä Henki ohjasi heitä opeista päätettäessä.
- noin suhtautuvalle
selvästikin kirjoitti:
olet ihan taukki, kun kuvittelet että Raamatussa kerrotaan sinun omia mielipiteitäsi joita kysyin.
Vai luuletko olevasi joku Raamatun tekijöistä?
Mistähän laitoksesta olet karannut?kertoa omista käsityksistään yleensä mistään asiasta? Ei tarvitse. Kun tuollaisia kirjoittajia on palstalla, niin on viisainta puhua asioista vain yleisellä tasolla. Taukiksi leimaaminen ei kuulu aikuisten väliseen asialliseen kielenkäyttöön.
Raamatuun ovat kirjoitaneet ihmiset Pyhässä Hengessä sen mitä ovat Jumalalta saanet, siksi.
- ............
.............
- Ihmisten kirjoittama Jlan sana
Kristityille Raamattu on Jumalan sanaa. Se on pyhä kirja, koska sen välityksellä Jumala ilmaisee oman tahtonsa. Raamattuun ihmiset ovat kirjoittaneet sen, mitä ovat nähneet, kuulleet ja uskoneet. Näin Raamatussa on sekä jumalallinen että inhimillinen puoli.
Jumalallinen puoli merkitsee sitä, että Jumalan rakastava tahto ihmistä kohtaan kulkee punaisena lankana läpi Raamatun. Tämä näkyy erityisesti Jeesuksen sanoissa, hänen kuolemassaan ja ylösnousemuksessaan. Jeesus on avain Raamatun ymmärtämiseen.
Raamatun inhimillisyys merkitsee sitä, että sen kirjoituksiin on tallennettu myös paljon ihmisten ja kansojen historiaa ja vanhoja tapoja. Niitä ei sellaisenaan voi siirtää meidän aikaamme vaan ne ovat sidottuja omaan aikaansa. Raamatun kirjoittajilla oli oman aikansa kuva maailmasta ja tämä kuva poikkeaa meidän maailmankuvastamme.
Raamattu on kirkon kirja. Sitä luetaan aina jumalanpalveluksessa. Kaste ja ehtoollinen toimitetaan Raamatun ohjeiden pohjalta. Kirkon ja seurakunnan elämän suuntaviivat löytyvät Jumalan sanasta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1131218
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1191062- 134959
- 96802
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten299763Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait81686Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54616Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64592Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist48579- 75514