Mulla on Tristan 820 ja siinä on moottorin jäähdytysnesteellä toimiva defrosteri sekä tuulilasille että kabiiniin.
Kun deforsterin pistää päälle vaikka kuinka kuivalla kelillä, alkaa tuulilasi huurtua heti eli defrosterin vaikutus on juuri päinvastainen. Defrosteri ottaa ilmansa ulkoa, joten senkään takia ei siellä pitäisi olla kosteutta.
Onko kellään muulla vatsaavaa havaintoa tai korjausehdotusta?
Tristanin defrosteri
17
1973
Vastaukset
- Katsastusmies-1
Minulla on sama ongelma Norjalaisessa veneessäni. Tuulilasille tulevat putket ovat samaa putkea kuin lämmityslaitteessa = pahvi sisäpuolella ja metalli ulkopuolella. Kun laitteen käynnistää irrottaa lämmin ilma kaiken kosteuden tuosta pahvista joka sitten höyrystyy kylmälle lasille. Kun laite on ollut päällä riittävän kauan, ovat ”linjat” kuivuneet ja tuulilasi pysyy kuivana. Tuo putkien kuivatus vaan kestää vähintään puoli tuntia.
Laitetta tarvitaan eniten nyt syksyllä, esimerkiksi kylminä kasteisina aamuina. Laiturissa ei saa moottoria lämmitettyä ja kylmän ilman puhaltaminen putkien läpi ei auta. Olen miettinyt että pitäisi vaihtaa putket kokometallisiin, mutta . . . niin kuin tiedät, ei kaikkea kerralla.- Tristan820
Kuulostaa todella hyvältä selitykseltä, koska mulla on juuri samat oiraat. Mulla myös puhalluksen voimakkuus on luokkaa lehmän henkäys, joka myös edesauttaa huurun pysyvyyttä. Olen ajatellut pistää puhaltimen putkeen sarjaan uuden lisäpuhaltimen, jotta saisin edes enemmän tuult. Liekö tuo auttaisi.
- Katsastusmies-1
Tristan820 kirjoitti:
Kuulostaa todella hyvältä selitykseltä, koska mulla on juuri samat oiraat. Mulla myös puhalluksen voimakkuus on luokkaa lehmän henkäys, joka myös edesauttaa huurun pysyvyyttä. Olen ajatellut pistää puhaltimen putkeen sarjaan uuden lisäpuhaltimen, jotta saisin edes enemmän tuult. Liekö tuo auttaisi.
Putkista tulee yleensä väkisinkin pitkät, kun moottori on perälaudassa kiinni ja lämmityslaite on mahdollisimman lyhyillä letkuilla kiinni moottorin jäähdytysjärjestelmässä. Pitkän ja sisäpuolelta ”ryppyisen” putken virtausvastus lienee suuri. Sileän metallisen tai muovisen putken käyttö varmasti pienentää virtausvastusta.
Putken halkaisija vaikuttaa varmasti myös vastukseen.
En tiedä mitä tuollainen ”buuster” puhallin välissä auttaa. Luulen että kun asennat uudet riittävän avarat puhallusputket, paranee tilanne riittävästi.
Yksi puhallin lisää ja vikamahdollisuus kasvaa. Onko puhallin veistämön alkuperäisin asentama? Mikä on sen sähköinen ottoteho ja mitä sille luvataan tehoksi m3/min tai vastaavaa? - ituville
Katsastusmies-1 kirjoitti:
Putkista tulee yleensä väkisinkin pitkät, kun moottori on perälaudassa kiinni ja lämmityslaite on mahdollisimman lyhyillä letkuilla kiinni moottorin jäähdytysjärjestelmässä. Pitkän ja sisäpuolelta ”ryppyisen” putken virtausvastus lienee suuri. Sileän metallisen tai muovisen putken käyttö varmasti pienentää virtausvastusta.
Putken halkaisija vaikuttaa varmasti myös vastukseen.
En tiedä mitä tuollainen ”buuster” puhallin välissä auttaa. Luulen että kun asennat uudet riittävän avarat puhallusputket, paranee tilanne riittävästi.
Yksi puhallin lisää ja vikamahdollisuus kasvaa. Onko puhallin veistämön alkuperäisin asentama? Mikä on sen sähköinen ottoteho ja mitä sille luvataan tehoksi m3/min tai vastaavaa?Menee toki veneen modaamiseksi, mutta eikö ole järkevää siirtää lämmityslaitteen kennoa lähemmäksi keulaa ja vetää siitä lyhyillä putkilla lämmitetty ilma haluttuihin paikkoihin. Putki on paljon pienempi ja helpompi kuljettaa ympäri venettä.
Vai onko siinä joku muu ongelma?
Autoissa tällaiset asiat on ratkaistu jo 60-luvulla. - ituville
ituville kirjoitti:
Menee toki veneen modaamiseksi, mutta eikö ole järkevää siirtää lämmityslaitteen kennoa lähemmäksi keulaa ja vetää siitä lyhyillä putkilla lämmitetty ilma haluttuihin paikkoihin. Putki on paljon pienempi ja helpompi kuljettaa ympäri venettä.
Vai onko siinä joku muu ongelma?
Autoissa tällaiset asiat on ratkaistu jo 60-luvulla.Vesiputki on siis helpompi kuljettaa ympäri venettä kuin paksut ilmaputket.
Ja puhaltimia löytyy monen tehoisia. - Katsastusmies-1
ituville kirjoitti:
Vesiputki on siis helpompi kuljettaa ympäri venettä kuin paksut ilmaputket.
Ja puhaltimia löytyy monen tehoisia.Venemoottorin vesipumppu ei jaksa pumpata vettä pitkiä matkoja. Makeavesipumppu on aivan samanlainen kuin autonmoottorissakin, ja sen ensisijainen tehtävä on kierrättää jäähdytysnestettä moottorissa.
Autossa matkaa vesipumpulta lämmityslaitteelle on maksimissaan 1 - 1,5 metriä. Veneessä tulee letkuille moottorilta lämmityslaitteelle helposti mittaa useamman metrin verran. Lisäksi pitää huomioida että samassa kierrossa on yleensä vielä kuumavesivaraaja.
Eli ei kuuma vesi kierrä kunnolla pitkissä letkuissa. Siksi on helppoa olla maissa viisas kun merellä on ongelmia - ja pienempi nopeus riittää.
Katsastusmies-1 kirjoitti:
Venemoottorin vesipumppu ei jaksa pumpata vettä pitkiä matkoja. Makeavesipumppu on aivan samanlainen kuin autonmoottorissakin, ja sen ensisijainen tehtävä on kierrättää jäähdytysnestettä moottorissa.
Autossa matkaa vesipumpulta lämmityslaitteelle on maksimissaan 1 - 1,5 metriä. Veneessä tulee letkuille moottorilta lämmityslaitteelle helposti mittaa useamman metrin verran. Lisäksi pitää huomioida että samassa kierrossa on yleensä vielä kuumavesivaraaja.
Eli ei kuuma vesi kierrä kunnolla pitkissä letkuissa. Siksi on helppoa olla maissa viisas kun merellä on ongelmia Jos on 2 moottoria niin jo pienempi puhallinnopeus riittää ja täysillä puhallusta ei tarvita juuri koskaan.
Katsastusmies-1 kirjoitti:
Venemoottorin vesipumppu ei jaksa pumpata vettä pitkiä matkoja. Makeavesipumppu on aivan samanlainen kuin autonmoottorissakin, ja sen ensisijainen tehtävä on kierrättää jäähdytysnestettä moottorissa.
Autossa matkaa vesipumpulta lämmityslaitteelle on maksimissaan 1 - 1,5 metriä. Veneessä tulee letkuille moottorilta lämmityslaitteelle helposti mittaa useamman metrin verran. Lisäksi pitää huomioida että samassa kierrossa on yleensä vielä kuumavesivaraaja.
Eli ei kuuma vesi kierrä kunnolla pitkissä letkuissa. Siksi on helppoa olla maissa viisas kun merellä on ongelmia Laitoin itselle tuollaisen Peugeotin pumpun 12W vie tehoa eli n. 1 A. Hyvin se on toiminut ,tosin aika vähän tuli kesällä käytettyä. Matkaa n. 4 m yhteen suuntaan ja 19 mm letkua. Jouduin kesken kesän laittamaan tuollaisen "Booster"- puhaltimen ilmaputkeen, kun oli niin vaisu puhallus alunperin. Olen käyttänyt PC:n kotelon 120 mm puhaltimia. Saa nähdä kärsiikö se boosteri puhallusilman lämpimyydestä. Juuri alle 100 euroa siis. http://www.netikka.net/elektroparts/44-61.pdf
- ituville
Katsastusmies-1 kirjoitti:
Venemoottorin vesipumppu ei jaksa pumpata vettä pitkiä matkoja. Makeavesipumppu on aivan samanlainen kuin autonmoottorissakin, ja sen ensisijainen tehtävä on kierrättää jäähdytysnestettä moottorissa.
Autossa matkaa vesipumpulta lämmityslaitteelle on maksimissaan 1 - 1,5 metriä. Veneessä tulee letkuille moottorilta lämmityslaitteelle helposti mittaa useamman metrin verran. Lisäksi pitää huomioida että samassa kierrossa on yleensä vielä kuumavesivaraaja.
Eli ei kuuma vesi kierrä kunnolla pitkissä letkuissa. Siksi on helppoa olla maissa viisas kun merellä on ongelmia Tehdäänhän veneisiin keskuslämmityksiäkin.
Varmaan jätetään hommat keskentekoiseksi juuri tuosta syystä, kun "moottorin pumpun ensisijainen tehtävä on..." Onhan mekaanisia pumppujakin monta eri kokoluokkaa ja ulkoisia pumppujakin löytyy, sekä mekaanisia, että sähkökäyttöisiä. Nostaahan kunnon lisäpumppu hintaa ja siksi ei sitä tehdäkään. Mutta toimimatontakin on turha tehdä. Painolastia se vaan on.
Jo 60-luvulla Minin pumppu sai hädin tuskin lirinää aikaan kun jenkkimoottorista tuli torven täydeltä. No, Minissä olikin lämpöongelmia. - Pentaman 007
Katsastusmies-1 kirjoitti:
Venemoottorin vesipumppu ei jaksa pumpata vettä pitkiä matkoja. Makeavesipumppu on aivan samanlainen kuin autonmoottorissakin, ja sen ensisijainen tehtävä on kierrättää jäähdytysnestettä moottorissa.
Autossa matkaa vesipumpulta lämmityslaitteelle on maksimissaan 1 - 1,5 metriä. Veneessä tulee letkuille moottorilta lämmityslaitteelle helposti mittaa useamman metrin verran. Lisäksi pitää huomioida että samassa kierrossa on yleensä vielä kuumavesivaraaja.
Eli ei kuuma vesi kierrä kunnolla pitkissä letkuissa. Siksi on helppoa olla maissa viisas kun merellä on ongelmia Itsellän Tristan820,Volvo Penta41, lämpöpuhallin moottorin viereisessä tilassa ja lämminvesivaraaja keulapunkan alla, samassa kierrossa, ensin puhallin sitten varaaja. Ei mitään ongelmaa kierrossa.
- Göran
Katsastusmies-1 kirjoitti:
Venemoottorin vesipumppu ei jaksa pumpata vettä pitkiä matkoja. Makeavesipumppu on aivan samanlainen kuin autonmoottorissakin, ja sen ensisijainen tehtävä on kierrättää jäähdytysnestettä moottorissa.
Autossa matkaa vesipumpulta lämmityslaitteelle on maksimissaan 1 - 1,5 metriä. Veneessä tulee letkuille moottorilta lämmityslaitteelle helposti mittaa useamman metrin verran. Lisäksi pitää huomioida että samassa kierrossa on yleensä vielä kuumavesivaraaja.
Eli ei kuuma vesi kierrä kunnolla pitkissä letkuissa. Siksi on helppoa olla maissa viisas kun merellä on ongelmia Tuollainen ongelma voi syntyä, jos käyttää veneessä autonmoottoria. Koneet, joissa on huomioitu lämmön talteenotto pystyvät kyllä pumppaamaan usemman metrin päässä olevan kennon läpi.
Monessa uudessa veneessä on tuo kenno ohjaamon alla, ja hyvin pelaa. - tähän---------
Katsastusmies-1 kirjoitti:
Venemoottorin vesipumppu ei jaksa pumpata vettä pitkiä matkoja. Makeavesipumppu on aivan samanlainen kuin autonmoottorissakin, ja sen ensisijainen tehtävä on kierrättää jäähdytysnestettä moottorissa.
Autossa matkaa vesipumpulta lämmityslaitteelle on maksimissaan 1 - 1,5 metriä. Veneessä tulee letkuille moottorilta lämmityslaitteelle helposti mittaa useamman metrin verran. Lisäksi pitää huomioida että samassa kierrossa on yleensä vielä kuumavesivaraaja.
Eli ei kuuma vesi kierrä kunnolla pitkissä letkuissa. Siksi on helppoa olla maissa viisas kun merellä on ongelmia ..et voi olla edes katsastusmies vaikka nimimerkkisi onkin, ethän?
- Katsastusmies-1
tähän--------- kirjoitti:
..et voi olla edes katsastusmies vaikka nimimerkkisi onkin, ethän?
VOLVOPENTA ei suosittele pitkiä letkuja ja olen samaa mieltä.
Häiriöt (laitteiden ilmaus saattaa olla ongelma) ja epävarmuus pitkien letkujen kanssa on se syy miksen suopsi niit.
Ainoat jäähdytysnestevuodot joita veneessäni on ollut ovat olleet kuumavesivaraajan letkujen vuodot. Letkut hapertuvat todella nopeasti ja niitä saa olla lähes vuosittain uusimassa.
Mutta kuten sanottu, jokainen vetää letkuja niinkuin tykkää. - ituville
Katsastusmies-1 kirjoitti:
VOLVOPENTA ei suosittele pitkiä letkuja ja olen samaa mieltä.
Häiriöt (laitteiden ilmaus saattaa olla ongelma) ja epävarmuus pitkien letkujen kanssa on se syy miksen suopsi niit.
Ainoat jäähdytysnestevuodot joita veneessäni on ollut ovat olleet kuumavesivaraajan letkujen vuodot. Letkut hapertuvat todella nopeasti ja niitä saa olla lähes vuosittain uusimassa.
Mutta kuten sanottu, jokainen vetää letkuja niinkuin tykkää.Toimimattomia laitteita on veneeseen turha ripustaa. Sellainen laite on vain painolastia josta melko harvoin on etua.
Kyllä kunnollista vesiputkea on olemassa. Jos ei kumia, niin terästäkin voi käyttää nesteen kuljettamiseen perän ja keulan välillä. Asenne, jonka mukaan jotakin ei voi tehdä kunnolla, on syvältä. - vuodot
Katsastusmies-1 kirjoitti:
VOLVOPENTA ei suosittele pitkiä letkuja ja olen samaa mieltä.
Häiriöt (laitteiden ilmaus saattaa olla ongelma) ja epävarmuus pitkien letkujen kanssa on se syy miksen suopsi niit.
Ainoat jäähdytysnestevuodot joita veneessäni on ollut ovat olleet kuumavesivaraajan letkujen vuodot. Letkut hapertuvat todella nopeasti ja niitä saa olla lähes vuosittain uusimassa.
Mutta kuten sanottu, jokainen vetää letkuja niinkuin tykkää."kuumavesivaraajan letkujen vuodot"
Minulla on DNV-laatuvene ja ko. letkut 18 vuotiaita ja hyväksyttyjä. - "Ei kierrä"??
Katsastusmies-1 kirjoitti:
Venemoottorin vesipumppu ei jaksa pumpata vettä pitkiä matkoja. Makeavesipumppu on aivan samanlainen kuin autonmoottorissakin, ja sen ensisijainen tehtävä on kierrättää jäähdytysnestettä moottorissa.
Autossa matkaa vesipumpulta lämmityslaitteelle on maksimissaan 1 - 1,5 metriä. Veneessä tulee letkuille moottorilta lämmityslaitteelle helposti mittaa useamman metrin verran. Lisäksi pitää huomioida että samassa kierrossa on yleensä vielä kuumavesivaraaja.
Eli ei kuuma vesi kierrä kunnolla pitkissä letkuissa. Siksi on helppoa olla maissa viisas kun merellä on ongelmia Kyllä kiertää...
Kun järjestelmä on kunnolla ilmattu, vesi kiertää melkein itsestään.
Aikoinaan kun rakentelin veneeseeni Kabola-lämmityksen vesipattereilla, siihen meni putkea lähes 40m.
Kiertovesipumppu jonka siihen laitoin toimi alle 1 Ampeerin virralla ja toden totta .. vesi kiersi.
Samalla tavoin seurakaveri teki keskuslämmityksen omaansa, sai sen verran laskua systeemiin, että vesi kiertää painovoimaisesti, eli ei ole minkäänlaista pumppua
Pitää vaan huolehtia, että putkikoko on riittävän suuri, ettei synny virtausvastusta liikaa, eikä kuristuksia matkalla.
En myöskään koskaan vielä ole tavannut letkuja, jotka alkaisivat vuotamaan läpi kun kyseessä on vesiletku.
Katsastusmiehellä on kyllä nyt hieman huonot tiedot tai asenteet...sori - Tristan820
Katsastusmies-1 kirjoitti:
Putkista tulee yleensä väkisinkin pitkät, kun moottori on perälaudassa kiinni ja lämmityslaite on mahdollisimman lyhyillä letkuilla kiinni moottorin jäähdytysjärjestelmässä. Pitkän ja sisäpuolelta ”ryppyisen” putken virtausvastus lienee suuri. Sileän metallisen tai muovisen putken käyttö varmasti pienentää virtausvastusta.
Putken halkaisija vaikuttaa varmasti myös vastukseen.
En tiedä mitä tuollainen ”buuster” puhallin välissä auttaa. Luulen että kun asennat uudet riittävän avarat puhallusputket, paranee tilanne riittävästi.
Yksi puhallin lisää ja vikamahdollisuus kasvaa. Onko puhallin veistämön alkuperäisin asentama? Mikä on sen sähköinen ottoteho ja mitä sille luvataan tehoksi m3/min tai vastaavaa?Defrosteri on alkuperäinen Tristanin vehje ja teholtaan jotain (näyttää kuvastoista katsottuna noin toiseksi pienimmältä puhaltimelta neljällä lähdöllä).
Boosteripuhaltimeksi ajattelin laittaa moottoritilan tuulettimen joka jäi yli eräästä toisesta projektista. Se kuitenkin ehkä kuivaisi putket nopeammin kuin alkuperäinen lehmän henkäilypuhallin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .563141Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen472901Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631242699Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3541807- 711094
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101081Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.193961- 44819
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että101812Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde26810