Kilpirauhasen vajaatoiminta ja laihdutus

neuvoja kaivataan

Sairastuin viimeisessä raskaudessa kilpirauhasen vajaatoimintaan ja ehdin saada melkoisen ylipainon ennen kuin tauti huomattiin. Painonnousu oli noin kilo päivässä. Lääkityksen avulla paino tippui noin 10 kiloa, mutta 14 kiloa jäi. Näitä kiloja olen yrittänyt sinnikkäästi tiputtaa jo 3 vuotta. Painonvartijoiden ohjeilla 4 kk pätkiä, eli niin kauan kunnes paino alkaa hillittömästi nousta ja on pakko lopettaa. Viimeksi oli sinnillä 7 kk tehokuntokuuri, eli 5 kertaa viikossa sauvakävely, kaksi kertaa salilla ja salitreenien päälle 5 km juoksu. Ruokavalio oli tiukka, aamupuuro, salaattikala/kanalounas, hedelmävälipala ja iltapäivällä keitto tai muu ruoka ilman perunaa, iltapalana rasvaton jugurtti ja hedelmä, ei leipää lainkaan. Tämän aikana sain tippumaan vaivaiset 3,9 kiloa, jotka tulivat heti takaisin kun sairastuin vatsatautiin ja makasin 2 víikkoa kipeänä. Painan nyt 78kg ja olen 166cm. Rasvaprosenttini on sairaalloisen korkea(43%) ja tuntuu kuin lihoisin aina kun laihdutan. Palelen herkästi öisin ja nukun 3 peitolla. Verikokeiden mukaan t4 määrä on viitearvojen sisällä (joskin alakantissa). Aloitan nyt omatoimisesti korkeamman thyroxin määrän ja katson miten käy. Onko joku onnistunut laihduttamaan kilppariongelmien kanssa?

7

3255

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyllä voi

Vielä on kiloja pudotettavana, mutta on niitä tippunutkin. Paikkareihin en mennyt, oma menetelmä on ollut Atkins. Siksikin, että kilppari sekoitti verensokerini ja yritän saada sen vaihtelut kuriin.

Käytännössä syön jotenkin näin:
      aamulla jogurttia ja marjoja
      päivällä salaatti (kana tai kala, paljon oliiviöljyä)
      iltapäivällä pähkinöitä, jogurtti, hedelmä... Jokin terveellinen kuitenkin
      urheilua
      illalla lihaa / kalaa / kanaa ja vihanneksia, majoneesia ja oliiviöljyä
      iltapalaksi hieman juustoa ja pähkinöitä

Liikun joka päivä vähintään sen kävelylenkin, käytännössä yleensä paljon enemmän. Alkoholia juon joskus ja jouluna, no ehkä kerran tai pari kuussa.

Periaatteessa kannattaa tarkastuttaa arvot, mutta kun ne ovat kunnossa, laihtumiseen ei pitäisi olla estettä. Mutta niitä pitää tarkkailla.

Oma annos on 0,1mikrogrammaa.

• saisi olla

reilusti yläkantissa eli n. 20,ellei ole liikatoiminnan oireita! Jos sinulla ei ole tarpeeksi kilpparihormoonia,on todella työlästä laihduttaa,rääkkäät vain itseäsi ja ihan turhaan:(
        Nosta varovasti tyroksiinin annosta ja tarkkaile oloasi.TSH saa tippua,se ei ole niin tärkeä kuin T4v,joka siis saisi olla korkeampi mitä nyt sinulla ilmeisesti on.Ja seuraavan kerran ilmoitat lääkärillesi annosnostosta,että et kokenut oloasi hyväksi entisellä annoksella:)

• kokeillut

Itse taistellut saman vaivan kanssa vuosia ja en ole onnistunut.Nyt suositeltu siksi laihdutusleikkausta.Itse nostelin niitä tablettiannoksia sillä seurauksella että sain pahat rytmihäiriöt.Ole siis varovainen ja kysy lääkäriltä paljonko varaa noistaa annosta riskittömästi.Itse otin puoli tablettia enemmän kun määrätty per päivä ja rytmihäiriöt haittasi elämää tosi kauan.Painon olen saanut tippumaan ainoastaan nutrilett dietillä ja niin kauan kun jaksanut syödä niitä paino pysynyt jotenkuten kurissa mutta kun lopettanut taas palannut samaan painoon.Minä en ainakaan jaksa syödä niitä koko aikaa.Olin viimeksi 4 kk ja laihduin yli 30 kg.

• minäkin...

Kyllä se sitkeessä on. :(

Lääkitys ollut kohdillaan (mitä se sitten kenelläkin tarkoittaa?) jo useamman vuoden. Todella vähähiilarisella ruokavaliolla ja Nutriletilla sain kymmenen kiloa pois, mutta siihen on jämähtänyt, kun tiukka dieetti ei tuppaa pysyä lapasessa. Vielä olisi kolmisenkymmentä jäljellä...

Lenkkeillä pitää joka päivä ja herkut saa unohtaa! Jos syö muutamana päivänä leipää ja lipsuu hiukan herkuttomuudestaan, niin heti on pari-kolme kiloa nesteenä kropassa ja taas saa lannistua.

Kuntoilen omaksi ilokseni ja onhan se tietysti muutenkin terveydelle hyväksi, mutta laihdutukseen siitä ei ole.

• Yritystä riittää

Voimia taisteluun painon kanssa. Minulla todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta ja sain lääkityksen, mutta siitä ei juuri ollut apua kilojen kanssa taisteluun. Ei jaksamisen eikä minkään muunkaan suhteen.
      Nyt aivan vasta minulla todettiin melkoisen korkeat kortisoliarvot, ja kortisolihan "kerää läskiä" kehoon. Cushingin oireyhtymää (tmv.) minulla ei korkeista arvoista huolimatta ole, koska lääketesti laski ne normaaleiksi. Nyt on pohdinnan alla, että miten elämä saataisiin sille mallille, että kortisoliarvot laskeutuisivat normaalitasolle, tai edes vähän alemmas. Onko sinun kortisoliarvoja katsottu - voisiko vikaa olla niissäkin?

• Ap.

Kortisoliarvoja ei ole tarkastettu, pitää pyytää seuraavaksi. Toistaiseksi on ihan jees olo, vaikka olen lisännyt thyroksinia. Minulla vajaatoiminta aiheuttaa rytmihäiriöitä (sitä kautta kilppariongelma löydettiinkin) ja minulla on ollut jo kuukausia välillä rytmis-päiviä ja siksi epäilinkin tämän thyroksinin määrän olevan liian pieni. Nyt syke on rauhallinen ja tasainen. Palelen kyllä edelleen, mutta nukun tosi syvää unta. Tänään tunsin myös illalla nälkää kun en ollut ehtinyt syödä 8 tuntiin. Normaalisti en tunne nälkää vaikka olisin 3 päivää syömättä. Jospa tämä tästä. Painoa alan seuraamaan nyt tarkasti.

• NHH
        Ap. kirjoitti:

Kortisoliarvoja ei ole tarkastettu, pitää pyytää seuraavaksi. Toistaiseksi on ihan jees olo, vaikka olen lisännyt thyroksinia. Minulla vajaatoiminta aiheuttaa rytmihäiriöitä (sitä kautta kilppariongelma löydettiinkin) ja minulla on ollut jo kuukausia välillä rytmis-päiviä ja siksi epäilinkin tämän thyroksinin määrän olevan liian pieni. Nyt syke on rauhallinen ja tasainen. Palelen kyllä edelleen, mutta nukun tosi syvää unta. Tänään tunsin myös illalla nälkää kun en ollut ehtinyt syödä 8 tuntiin. Normaalisti en tunne nälkää vaikka olisin 3 päivää syömättä. Jospa tämä tästä. Painoa alan seuraamaan nyt tarkasti.

Hei!

Olen sairastanut kilpirauhasen vajaatoimintaa jo viisi vuotta. Puolitoistavuotta sitten painoin 80kg ja olen 162cm pitkä eli selvästi liikaa kiloja.

Aikaisemmin laihdutin useaankin otteeseen, mutta kilot tulivat aina takaisin kun laihdutus loppui ja yleensä pari kiloa tuli vielä kaupanpäälle.

1,5 vuotta sitten lainasin kirjastosta kirjan joka käsitteli luonnonhygieniaa. Kirjan kirjoittajat oli Harvey ja Marilyn Diamond (en muista nyt kirjan nimeä).

Kirja kehoittaa syömään ihmisen luonnollisen rytmin mukaisesti sekä yhdistelemään ruoka-aineet oikein. Eli vatsahapot nyt vain toimivat niin, että jos syöt esim. pastaa ja lihaa niin vatsa tarvitsee lihan sulattamiseksi hapanta ruoansulatusnestettä ja pasta taas emäksistä ruoansulatusnestettä. Tämähän tarkoittaa sitä, että nesteet kumoavat mahassa toisensa ja näin ruoka jää vellomaan pitkäksi ajaksi vatsaan. Kasvikset taas ovat neutraaleja ja ne sulavat kummassakin nesteessä.

Elimistöhän on aika fiksu ja pitää liikakiloja "sairautena" jota se yrittää poistaa, mutta koska syömme usein "väärin" niin elimistön resurssit menevät vatsassa olevan ruoan sulattamiseen. Eli jos yhditelee ruokansa oikein (esim. liha ja salaatti tai pasta ja kasviskastike) jää elimistölle resursseja poistaa liikakiloja!!!!

Rupesin noudattamaan kyseistä ohjetta ja SE TOIMII!! Kaiken hyvän lisäksi voi syödä mitä vaan jos sen yhdistelee oikein!! Olen laihtunut 1,5 vuodessa 13kg. Nyt siis 67kg 163cm. Vielä olisi siis pari kiloa ihannepainoon (Joka itselläni on rasva-analyysin mukaan 65kg). Laihtuminen on tuntunut turvalliselta ja kohdallani se on ollut myös erittäin pysyvää. Eikä ole tarvinnut kärsiä nälästä.

Tästä on tullut itselleni oikea ruokavalio jota en halua muuttaa. Olen paljon energisempi, masennus on poissa, vaatteet liian isoja ja olo onnellinen!!

Kannattaa kokeilla!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      356
      3045
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      301
      1473
    3. En kadu sitä, että kohtasin hänet

mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      84
      1302
    4. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      108
      1301
    5. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1285
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1245
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      48
      1135
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      79
      1045
    9. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      24
      941
    10. Oot ihana

Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      33
      847
    Aihe