Mitä lakia rikon?

Lappu pois

Mitä lakia rikon, jos otan tuulilasinpyyhkimen alle pujotetun pysäköintivirhemaksukehoituksen taskuuni?

En omista tai hallinnoi tai muutoinkaan liity millään tavalla ko. autoon josta lapun poistan.

Minulla on nimittäin tapana napata "pikavoittoja" taskuuni aika usein. Sakotettu (termi sallittaneen) autoilija (sen haltija/omistaja) joutuu nimittäin maksamaan korotetun (20 euroa) maksun, koska ei tietenkään voi virhemaksua ajoissa maksaa, jos lappu on poissa.

Nappaan lappuja mukaani vain öky-autoista, en koskaan köyhemmännäköisistä kaaroista, koska ne voivat olla jonkun opiskelijan, työttömän tai muuten jo (raha)vaikeuksissa olevan autoja.

Rikonko mitään asetusta tai lakia jos vien luvatta tuulilasista tuon lapun? En koske autoon millään tavoin, en edes niihin pyyhkimiin.

9

674

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voiko joku hemmo olla oikeasti noin sekaisin ja kuitenkin pistää kerjaimia peräkkäin niin että niistä selvää......ellei tämä sitten ole provo

    • yhtä lakia

      Ainakin syyllistyt varkauteen. Tai paremminkin näpistykseen, koska tavaran arvo on vähäinen.

      • varkauteen

        Kuka sen pysäköintivirhemaksulapun omistaa?

        Sehän ei ole kirje, koska se on osoitettu autolle rekisterinumeron perusteella. Ei auto voi omistaa mitään???

        Minusta se lappu on roska ikkunassa, jonka kuka tahansa voi sanktioitta poimia.


    • Vahingonteko

      Vahingonteko

      Joka oikeudettomasti hävittää tai vahingoittaa toisen omaisuutta, on tuomittava vahingonteosta sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi.

      Vahingonteosta tuomitaan myös se, joka toista vahingoittaakseen oikeudettomasti hävittää, turmelee, kätkee tai salaa tietovälineelle tallennetun tiedon tai muun tallennuksen.

      Edellä 2 momentissa tarkoitetun vahingonteon yritys on rangaistava. (11.5.2007/540)

      • Jaa että silleen

        Milenkintonen heitto lakitekstiin. Ei taida kyllä millään tavalla sopia "lappuvarkaan" tapaukseen. Nooh, täällä yleensäkin vedotaan enimmäkseen vääriin lainkohtiin, joten menköön toikin.

        Kyllä laki tuntee ihan oikeankin kohdan tommosen tapauksen käsittelyyn. Koitas ettiä...


      • omistaja lapulle?
        Jaa että silleen kirjoitti:

        Milenkintonen heitto lakitekstiin. Ei taida kyllä millään tavalla sopia "lappuvarkaan" tapaukseen. Nooh, täällä yleensäkin vedotaan enimmäkseen vääriin lainkohtiin, joten menköön toikin.

        Kyllä laki tuntee ihan oikeankin kohdan tommosen tapauksen käsittelyyn. Koitas ettiä...

        Kuka sen lapun omistaa?

        Auton haltija, auton omistaja, pysäköintivalvontaviranomainen?

        Auto sitä lappua ei omista, eikä se ole autoon kuuluva osa tms.


      • ...
        omistaja lapulle? kirjoitti:

        Kuka sen lapun omistaa?

        Auton haltija, auton omistaja, pysäköintivalvontaviranomainen?

        Auto sitä lappua ei omista, eikä se ole autoon kuuluva osa tms.

        En osaa sanoa muuta kuin sen, että JOKU sen lapun omistaa, mutta se joku et ole sinä.


      • ei oo tiedon väärtti
        ... kirjoitti:

        En osaa sanoa muuta kuin sen, että JOKU sen lapun omistaa, mutta se joku et ole sinä.

        Minäpä väitän, että laki ei tunne tällaista vaihtoehtoa. Eli lapun napannutta ei voida tuomita mistään, koska lapulla ei ole tosiasiallista omistajaa, se ei ole kirje kirjesalaisuuden piirissä, sitä ei koske mikään toimitussopimus tms.


      • luulo ei TOD tiedon väärti
        ei oo tiedon väärtti kirjoitti:

        Minäpä väitän, että laki ei tunne tällaista vaihtoehtoa. Eli lapun napannutta ei voida tuomita mistään, koska lapulla ei ole tosiasiallista omistajaa, se ei ole kirje kirjesalaisuuden piirissä, sitä ei koske mikään toimitussopimus tms.

        Lapun anastamisesta tuomitaan tietenkin tuon kakkosmomentin mukaan. Eli virhemaksu on tietenkin tietovälineelle tallennettua tietoa tai "muu tallennus", jonka oikeudeton hävittäminen/kätkeminen vahingontekotarkoituksessa täyttää vahingonteon tunnusmerkistön.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      127
      1306
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      99
      987
    3. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      934
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      25
      907
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      297
      789
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      95
      758
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      656
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      34
      648
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      50
      591
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      140
      589
    Aihe