170 asuin neliötä ja yht. 250 talossa.
Kattila uusittu puolivuotta sitten.
Toukokuusta lähtien on ollut käytössä kattilan sisällä olevalla vastuksella. Lähinnä siis lämmitetty käyttövettä.
Olen ymmärtänyt, että kattilan sähköllä lämmittäminen olisi jossain rajoissa taloudellisempaa kuin öljyllä nykyhinnoin.
Pakkaset alkaa lähestyä ja ilmeisesti pitää kytkeä poltin päälle jossain vaiheessa.
En ole noita matikkamiehiä ja välillä olen nähnyt täällä asiallisia laskelmia.
Kysymys:
Missä vaiheessa on taloudellista heittää poltin päälle.
Öljykattila sähkökäytöllä, kuinka pitkään?
7
6684
Vastaukset
- Muulloin sähkö
Siinä vaiheessa, kun suihkuvesi ei enää piisaa ja tuntuu viileältä sisällä. Teho ero on huomattava, 6 kw sähkövastus tai 20 kw öljypoltin.
Edullisuudesta en tiedä. - viime talven
En ostanut enää öljyä lainkaan,lämmitin sähköllä. 6 kW:n vastus riitti aika hyvin, lisäsin lämpöä leivinuunilla.
Lämmitettyä alaa on 160 neliömetriä.
Polttimen voit kääntää päälle sitten, kun alkaa todella pakastaa tai lämmintä vettä tarvitsee paljon. - Jämä.
Tulee varmaan mieleen muillekin!
Kysyt?
>Missä vaiheessa on taloudellista heittää poltin päälle.<
Itse katson tarvetta, sisä että ulkolämpömittarista!
Laitoin Öljylämmityskattilan ( 6 kW vastus ) sähkölle , 25.8-08
Sähkön termostaatti lähtee päälle noin 72° C ja laukeaa noin 82° C
Pannun termostaatti on asetettu noin 68° C
Jouduin kyllä juoksemaan pannuhuoneessa, että sain ”namiskat” kohdalleen
ALLA OLEVAN LASKURIN MUKAAN SÄÄSTÖÄ TULISI NÄILLÄ VOIMASSA OLEVILLA HINNOILLA 477,92 EUR, MUKANA EI OLE ILMALÄMPÖPUMPPUA!
Öljy kalliimpaa: 33,33 %
( uskomattoman suuri säästö lämmityksestä laskurin mukaan, jos olen kasittänyt oikein )
Öljy lähtee päälle käyttövettä reilusti kuluttaessa
Bakteerien tappoon riittää,
Kumpi on halvempaa lämmitykseen tällä hetkellä öljy vai sähkö? Jämä Nova S.
jossa 6kw varasähkö, vuosikulutus noin 1550 litraa.
Öljykattilan vesitila on 170 l
Talo 187 m2 2 henkeä, lämminvesi on riittänyt mainiosti ( 2 h ).
Taidan pitää ainakin toistaiseksi sähkön päälämmönlähteenä kun ostamani öljy maksoi 0,025 €/l ja sähkö 0,1€/kwh.
ILP on hoitanut lämmityksen muina talvina v -03
Kovilla pakkasilla tarpeen mukaan öljylle jos vastus joutuu koville!
Mitä mieltä muut asiasta ovat, kannattaako?
LASKURI:
Lämpöpumput.info.fi
foorumin nimimerkki ”dadogmeat” on tehnyt laskurin:
Vesikeskuslämmitys - öljy versus sähkö.xls (18.5 kilotavua - ladattu 445 kertaa.)
Ota tämä linkin takaa:
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=3664.msg43688#msg43688
Lue muutenkin ko. asiasta keskustelut.
Tähän 3 kW lämminvesivaraajaan voi vähän vaikka verrata ( huom käyttövesi ei lämpöä )
HAATO VEDENLÄMMITIN
3,0 kW / 400 V 3-vaihe Tilavuus 145 litraa 185 litraa 300 litraa
Lämpösisältö lämpötilassa 80 °C 11,8 kWh 15,1 kWh 24,4 kWh Lämmitysaika lämpötilaan 80 °C, teho 3 kW 3,9 h 5,0 h 8,1 h Teho * 2,0 kW / 230 V 1-vaihe
3,0 kW / 400 V 3-vaihe 2,0 kW / 230 V 1-vaihe
Liitäntä (kylmävesi / käyttövesi- Jämä.
Korjaus!
Ei 0,025 €/l Vaan 0,925 €/l - Joku...
Jämä. kirjoitti:
Korjaus!
Ei 0,025 €/l Vaan 0,925 €/lHieman mietityttää onkohan laskelmia tehty hieman turhan hätäisesti, toki yleensä sähkövastusten tuottamasta lämmöstä 100% menee käyttöön, vastaavasti kattiloiden haaskatessa huomattavia osuuksia taivaalle... Mutta se missä mennään metsään on siinä että oletetaan kattila sähkökäytössä yhtä hyväksi kuin ihan tarkoitusta varten tehty "termospullo".
Täytyy kuitenkin ottaa huomioon että kattilan sisäpintoja ei ole eristetty, vaan ne hohkaavat lämpöä tulipesään ja savukanavistoon. Tämä ei eroa öljykattilan normaalista toiminnasta mitenkään, minkä vuoksi tyhjäkäyntihäviöiden pitäisi olla samat. Ja olen melko varma että öljykattilan tyhjäkäyntihäviöt ovat huomattavasti suuremmat kuin sähkölämmitteisellä varaajalla.
100% hyötysuhteella öljylitrasta pitäisi saada muistaakseni noin 10 kWh, eli öljyn kilowattihinta 0,925 litrahinnalla olisi noin 9,3 senttiä, jos sähkö maksaa 10 senttiä, niin öljyllä on siinä mielessä pieni etumatka... Toki käyntihäviöitä esiintyy kuitenkin vain öljykäytössä, joten se tasaa eroja ja voi kääntää erotuksen sähkön puolelle, ehkä jopa todennäköisestikin. Mutta silti epäilisin että ero jää aika marginaaliseksi. Vaikka toki myönnettäkööt, että jos energiaa kuluu paljon, niin se marginaalinenkin ero kWh-hinnoissa voi muuntua ihan mukaviksi summiksi laskun alalaidassa.
- Anonyymi
Jos lämmitetään sähköllä,niin syöpyykö kattilan tulipesä kondenssikosteudesta?
- Anonyymi
Jos hikoilee runsaasti niin voi ruostua puhki tai revetä saumoista kun on kotimaista laatua!!😭🤣😂
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 937838
- 403752
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021886- 241210
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html321053Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,281003Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53837Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31792Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia10750Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa
1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄60749