Karjalanpaisti

en osaa

Ostinpas suojakaasuun pakatun rasian jossa luki karjalanpaistia ja laitoin sen kippoon ja uuniin, mutta en saa niitä lihapalaisai millään kypsäkis. Olivat ainakin kolme tuntia. No siihen niiden lihapalsien sekaan kaadoin vettä, että ne juuri ja juuri peittyivät ja sitten suolaa ja sipulia ja pippureita sekaan ja uuniin 175 asteiseen ja tunnin päästä maistoin ja sitkeitä olivat ja taas tunniksi uuniin ja maistoin ja sitkeitä ja sitten tunniksi vielä uuniin ja sitten uuni kiinni ja siellä jälkilämmössä annoin hautua, mutta en niitä saa kypsäksi sitte millään. Yritettiin niitä sitte ukon kans syödä kun muusikin oli jo valmista mutta sinne ne lihanrekaleet jäi lautaselle ja loput on vielä kupissa, Nakkaanko tunkiolle vai miten ne sais kypsennettyä. Mikä menee vikaan mun sörsseleissä ?

47

24998

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vanha kokki

      Sikäli kuin ymmärsin, laitoit lihat veteen ja mausteet mukaan, kääntäen uunin lämmön 175.
      Tunti siinä lämmössä ja sen jälkeen voi lämpöä alentaa reilusti, eli 125:n, jolloin ruoka alkaa hautumaan. Alempikin lämpö riittää, mutta aika pitenee ja silloin kannattaa laittaa peite vuoan päälle, ettei kaikki liemi haihdu.
      Kolme tuntia pitäisi riittää säällisen tuloksen saamiseksi, tosin nuo uunin luukun avaamiset saattoivat hieman vaikuttaa kypsymis prosessiin, mutta ei kuitenkaan niin paljon, että sillä olisi merkitystä.
      Lopputuloksena voisin päätellä ostamasi lihat jokseenkin ala-arvoisiksi, sillä sikaa ja nautaahan nuo kuutiosi olivat, lammas siitä varmaan puuttui. Suuret ruokatalot ovat nykyään keskittyneet näköjään vain maksimoimaan tuottonsa asiakkaan kustannuksella, välittämättä siitä paljon puhutusta laadusta. Kannattaa siis ostaa lihat oikealta lihakauppiaalta, jos sellaisen vielä jostain löytää, hän osaa palvella, koska on alansa ammattimies.

      • jaannu

      • uutuudet

        En laita koskaan vettä mukaan, koska porsaanlihoista irtoaa kuitenkin sen verran nestettä.

        Pidän koko kannen päällä. Alusta asti.

        Kyllä se onnistuu kaupan kuutoilla.

        Eivätkö ne kauppahallien lihakauppiaiden lihat kuitenkin maksa paljon enemmän?



        alkaa hautumaan

        po.

        alkaa hautua


    • näin:

      Ollaan paistettu lihat ennenkö laittaa uuniin. Tulee nopeempaa ja siit saa vähän makuakin.

      • vanha kokki

        Estä noinkin tekemästä ja kyllähän lihakeittoonkin jotkut ruskistavat lihat ensin samoin palapaistiin, näin saadaan hieman enemmän makua liemeen, mutta perinteisessä karjalanpaistissa ei näin menetellä.
        Pitkä haudutusaika on tuolle ruokalajille ominaista, joten kaikki makuaineet irtoavat kyllä ilman ruskistustakin. Toisaalta pintalihat liemen yläpuolelta ruskistuvat joka tapauksessa.
        Tarkoitin tuolla edellisessä vastauksessani, että nuo lihakuutiot naudasta ja siasta ovat jotain osaa ruhosta, joka jää auttamatta sitkeäksi joko jänteisyytensä vuoksi tai jostain muusta syystä.
        Valmispakkauksia tulisikin välttää. Olettaisin joka huushollissa olevan ainakin yhden terävän veitsen,jolloin paloittelu sujuu kyllä omalla leikkuulaudallakin. Toinen tapa on leikkauttaa
        lihakauppiaalla palaset, palveleviakin kauppiaita kait vielä jossain on?


      • vanha kokki kirjoitti:

        Estä noinkin tekemästä ja kyllähän lihakeittoonkin jotkut ruskistavat lihat ensin samoin palapaistiin, näin saadaan hieman enemmän makua liemeen, mutta perinteisessä karjalanpaistissa ei näin menetellä.
        Pitkä haudutusaika on tuolle ruokalajille ominaista, joten kaikki makuaineet irtoavat kyllä ilman ruskistustakin. Toisaalta pintalihat liemen yläpuolelta ruskistuvat joka tapauksessa.
        Tarkoitin tuolla edellisessä vastauksessani, että nuo lihakuutiot naudasta ja siasta ovat jotain osaa ruhosta, joka jää auttamatta sitkeäksi joko jänteisyytensä vuoksi tai jostain muusta syystä.
        Valmispakkauksia tulisikin välttää. Olettaisin joka huushollissa olevan ainakin yhden terävän veitsen,jolloin paloittelu sujuu kyllä omalla leikkuulaudallakin. Toinen tapa on leikkauttaa
        lihakauppiaalla palaset, palveleviakin kauppiaita kait vielä jossain on?

        >>Tarkoitin tuolla edellisessä vastauksessani, että nuo lihakuutiot naudasta ja siasta ovat jotain osaa ruhosta, joka jää auttamatta sitkeäksi joko jänteisyytensä vuoksi tai jostain muusta syystä.>Valmispakkauksia tulisikin välttää.>Toinen tapa on leikkauttaa
        lihakauppiaalla palaset, palveleviakin kauppiaita kait vielä jossain on?


      • välipalat
        vanha kokki kirjoitti:

        Estä noinkin tekemästä ja kyllähän lihakeittoonkin jotkut ruskistavat lihat ensin samoin palapaistiin, näin saadaan hieman enemmän makua liemeen, mutta perinteisessä karjalanpaistissa ei näin menetellä.
        Pitkä haudutusaika on tuolle ruokalajille ominaista, joten kaikki makuaineet irtoavat kyllä ilman ruskistustakin. Toisaalta pintalihat liemen yläpuolelta ruskistuvat joka tapauksessa.
        Tarkoitin tuolla edellisessä vastauksessani, että nuo lihakuutiot naudasta ja siasta ovat jotain osaa ruhosta, joka jää auttamatta sitkeäksi joko jänteisyytensä vuoksi tai jostain muusta syystä.
        Valmispakkauksia tulisikin välttää. Olettaisin joka huushollissa olevan ainakin yhden terävän veitsen,jolloin paloittelu sujuu kyllä omalla leikkuulaudallakin. Toinen tapa on leikkauttaa
        lihakauppiaalla palaset, palveleviakin kauppiaita kait vielä jossain on?

        Niin tekevät. Usein kun ei viitsi käännellä niitä paistamisen aikana, niin ruskistuminen on selkeästi voimakkaampaa pinnalla.

        re: pintalihat liemen yläpuolelta ruskistuvat joka tapauksessa.



        Tosi helppo ruokalaji, sen kun työntää uuniin ja takuuvarmasti onnistuu.




        Eikä pidä. Ei asioita voi tehdä liian hankaliksi.

        re: Valmispakkauksia tulisikin välttää


    • Goya

      Suurin virhe oli ostaa valmispakkaus karjalanpaistilihoja. Ne voivat olla mitä sattuu, joskus vähän parempia, useimmiten paljon huonompia. Valmislihat ovat myös useimmiten liian pieniksi paloiteltuja kestääkseen pitkää haudutusta.

      Useimmiten ei auta ostaa lihakauppiaan itse paloittelemiakaan lihoja, koska hänkin on saattanut valita paloiteltavakseen liian kuivaksi kypsyvää lihaa (= paistia). Näin oli kerran, kun jouduin delegoimaan vaimolle karjalanpaistilihojen oston.

      Karjalanpaistiinhan ei missään nimessä sovi paistiliha (ruokalajin nimestä huolimatta!) - sen enempää naudan- kuin sianlihankaan osalta. Lihan pitää olla sellaista, että se kestää pitkää kypsytystä/haudutusta.

      Itse valitsen karjalanpaistiini aina naudan etuselkää tai lapaa (kauppanimi usein "keittoliha") ja sianlihana sopivan rasvaista kassleria. Ostan puolen kilon kimpaleen kutakin, josta saa kolmelle hengelle sopivan määrän lopputuotetta. Harvoin, kun lammasta sattuu olemaan saatavilla samassa ostopaikassa, jatkan vähän silläkin. Olen myös pari kertaa "maustanut" munuaislihalla, mutta se ei kestä pitkää kypsytystä menemättä kumimaisen kuivaksi, joten kannattaa lisätä ruskistettuna vasta kymmenen minuuttia ennen ruoan valmistumista.

      On tärkeää, että lihoissa on kalvoja ja rasvaa; ne takaavat lopputuloksen maittavuuden ja mehevyyden. Liian "hieno" liha (kuten paistit) juuri kuivuvat selluloosaksi pitkään kypsennettäessä.

    • Käytän itse luista paistia ja paloittelen itse. Minulle on käynyt jokusen kerran noiden valmispakkausten kanssa samoin kuin aloittajalla ja mielestäni syy on juuri tuo vanhan kokin mainitsema - liha on jostain muualta kotoisin kuin sieltä, mistä pitäisi olla.

      En tarkoita, että joka purkki sisältäisi samaa mättöä, mutta niille on kaikilla yksi yhtäläinen piirre ja se on se lillu, mitä jokaisen toosan pohjalla on - ja sitä en oikein siedä. Vaikka siellä se tamppooni onkin, niin kyllä se lihan kelluminen siinä liemessä aina mättää.

      Lihan ostaminen palana ja paloittelemin itse takaa myös sen, että palat ovat juuri sellaisia kuin haluan, oikein leikattuja ja oikein kokoisia. Lisäksi saan luun mukaan pätsilihaani antamaan oman makunsa.

      • Goya

        Unohdinkin erikseen korostaa, että myös minä paloittelen lihan karjalanpaistiin aina itse - joskin se ehkä oli pääteltävissä siitä, että kirjoitin ostavani puolen kilon lihakimpaleita.

        Luista lihaa ostaisin minäkin kernaasti, mutta marketeissa se on äärimmäisen harvinaista. Pitänee mennä halliin, kuten usein teenkin. Eipä jostakin syystä vain ole sieltä nimenomaan karjalanpaistiin tullut ostetuksi lihoja, vaan muihin liharuokiin.


      • vanha kokki
        Goya kirjoitti:

        Unohdinkin erikseen korostaa, että myös minä paloittelen lihan karjalanpaistiin aina itse - joskin se ehkä oli pääteltävissä siitä, että kirjoitin ostavani puolen kilon lihakimpaleita.

        Luista lihaa ostaisin minäkin kernaasti, mutta marketeissa se on äärimmäisen harvinaista. Pitänee mennä halliin, kuten usein teenkin. Eipä jostakin syystä vain ole sieltä nimenomaan karjalanpaistiin tullut ostetuksi lihoja, vaan muihin liharuokiin.

        Kyllä itse hallista tai tilalta ostamiani lihoja ja karjalanpaistiini laitan tasapuolisesti lammasta, etuselkää tai lapaa luineen. Porsaasta samoin etuselkää tai lapaa, luineen, sekä nautaa etuselkää tai lapaa, mutta ei luita. Minulla on vannesaha jolla pienin luiset kohdat, muuten veitsellä. Palasten koot 4-6 sm. kanttiinsa. Mausteina vain merisuola ja maustepippurit. Haudutus leivinuunissa.
        Aina on tullut erinomaisen muhevaa hissuksiin haudutetusta "potista". En ole eläissäni kajonnut noihin teollisesti pakattuihin lihoihin, enkä varmasti tule kajoamaankaan niin kauan kuin veitsi pysyy hyppysissäni.


      • Goya
        vanha kokki kirjoitti:

        Kyllä itse hallista tai tilalta ostamiani lihoja ja karjalanpaistiini laitan tasapuolisesti lammasta, etuselkää tai lapaa luineen. Porsaasta samoin etuselkää tai lapaa, luineen, sekä nautaa etuselkää tai lapaa, mutta ei luita. Minulla on vannesaha jolla pienin luiset kohdat, muuten veitsellä. Palasten koot 4-6 sm. kanttiinsa. Mausteina vain merisuola ja maustepippurit. Haudutus leivinuunissa.
        Aina on tullut erinomaisen muhevaa hissuksiin haudutetusta "potista". En ole eläissäni kajonnut noihin teollisesti pakattuihin lihoihin, enkä varmasti tule kajoamaankaan niin kauan kuin veitsi pysyy hyppysissäni.

        Lienemme ihan samaa mieltä kaikista mainitsemistasi asioista.

        Leivinuunia minulla vain ei ole. Mutta lämmönlähde mikä lämmönlähde, pääasia on, miten kulloistakin tarjolla olevaa lämmönlähdettä käyttää hyväkseen.


    • aatluli1

      Itse en osta suojakaasuun pakattua lihaa ,vaan ostan lihatiskiltä ja sieltä saa myös hyvät ohjeet kunhan vaan kysyy! Ps. K.paistiin tulee yleensä kahta eri lihaa itse käytän hirveä ja possua.

      • jk

        ruskista liha ensi kuumalla pannulla nopeasti niin lihan nesteet eivät mene harakoille


      • Mie oon kivennavalt
        jk kirjoitti:

        ruskista liha ensi kuumalla pannulla nopeasti niin lihan nesteet eivät mene harakoille

        Karjalanpaistin lihoja kun nyt vaan ei ruskisteta etukäteen, vaan lihat: nauta , lammas ja sika leikataan kohtalaisen kokoisiksi kuutioiksi ja ladotaan uunivuokaan tai saviruukkuun ja kaadetaan vettä kunnes päällimmäiset lihat juuri ja juuri näkyvät. Sekaan heitetään suolaa ja ja jokunen maustepippuri.
        Laitetaan mietoon uunilämpöön yöksi ja lihat ja liemi ovat ihanasti toisiansa täydentävinä hyvän perunamuusin ja puolukkahillon kanssa!
        Karjalanpaistia ei tehdä kuten pihviä, höntti!


      • elliivo
        Mie oon kivennavalt kirjoitti:

        Karjalanpaistin lihoja kun nyt vaan ei ruskisteta etukäteen, vaan lihat: nauta , lammas ja sika leikataan kohtalaisen kokoisiksi kuutioiksi ja ladotaan uunivuokaan tai saviruukkuun ja kaadetaan vettä kunnes päällimmäiset lihat juuri ja juuri näkyvät. Sekaan heitetään suolaa ja ja jokunen maustepippuri.
        Laitetaan mietoon uunilämpöön yöksi ja lihat ja liemi ovat ihanasti toisiansa täydentävinä hyvän perunamuusin ja puolukkahillon kanssa!
        Karjalanpaistia ei tehdä kuten pihviä, höntti!

        On näemmä monta tapaa tehdä karjalanpaistia. Itse en koskaan ruskista eikä äitinikään ruskistanut mutta serkkuni joka oli käynyt emäntäkoulun joskus -50-60-lukujen vaihteessa neuvoi ruskistamaan lihat ennen uuniin laittoa.


      • Savo-karjalainen
        Mie oon kivennavalt kirjoitti:

        Karjalanpaistin lihoja kun nyt vaan ei ruskisteta etukäteen, vaan lihat: nauta , lammas ja sika leikataan kohtalaisen kokoisiksi kuutioiksi ja ladotaan uunivuokaan tai saviruukkuun ja kaadetaan vettä kunnes päällimmäiset lihat juuri ja juuri näkyvät. Sekaan heitetään suolaa ja ja jokunen maustepippuri.
        Laitetaan mietoon uunilämpöön yöksi ja lihat ja liemi ovat ihanasti toisiansa täydentävinä hyvän perunamuusin ja puolukkahillon kanssa!
        Karjalanpaistia ei tehdä kuten pihviä, höntti!

        Kyllä ne lihat voi ruskistaa pannullakin. Jos laitat karjalanpaistin esim. leivinuuniin jälkilämmölle vaikka
        yön yli kypsymään, niin siinä vaiheessa uuni on jo niin paljon jäähtynyt ettei ne enää uunissa ruskistu.
        Ruskistamisen tarkoitushan on sulkea lihassyyt, ettei liha kuivu. Ja onhan se tietenkin näkö- ja makuasiakin.
        Ei ole olemassa yhtä ja ainutta oikeata tapaa valmistaa jotain ruokaa. Taitaa se höntti olla siellä kivennavalla.


      • ,,,,,,,,,
        Savo-karjalainen kirjoitti:

        Kyllä ne lihat voi ruskistaa pannullakin. Jos laitat karjalanpaistin esim. leivinuuniin jälkilämmölle vaikka
        yön yli kypsymään, niin siinä vaiheessa uuni on jo niin paljon jäähtynyt ettei ne enää uunissa ruskistu.
        Ruskistamisen tarkoitushan on sulkea lihassyyt, ettei liha kuivu. Ja onhan se tietenkin näkö- ja makuasiakin.
        Ei ole olemassa yhtä ja ainutta oikeata tapaa valmistaa jotain ruokaa. Taitaa se höntti olla siellä kivennavalla.

        Jos lihat kuivuvat vaikka ne lilluvat liemessä! Tuolla edellä jo kerrottiin totuus, ei karjalanpauistia tehdä kuten pihviä!


      • Savo-karjalainen kirjoitti:

        Kyllä ne lihat voi ruskistaa pannullakin. Jos laitat karjalanpaistin esim. leivinuuniin jälkilämmölle vaikka
        yön yli kypsymään, niin siinä vaiheessa uuni on jo niin paljon jäähtynyt ettei ne enää uunissa ruskistu.
        Ruskistamisen tarkoitushan on sulkea lihassyyt, ettei liha kuivu. Ja onhan se tietenkin näkö- ja makuasiakin.
        Ei ole olemassa yhtä ja ainutta oikeata tapaa valmistaa jotain ruokaa. Taitaa se höntti olla siellä kivennavalla.

        Itärajan uunipaistille on yhtä monta reseptiä kuin Karjalassa oli pitäjiä. Siksi tästä asiasta voi kinastella maailman syrjään asti, mikä on oikea ja mikä väärä tapa.

        Sitävastoin onko lihoja aikanaan ruskistettu vai ei ja jos on niin miksi, ansaitsee kyllä kommentin.

        Ruskistaminen ei sulje sisäänsä mitään lihan nesteitä eikä estä sen kuivumista vaan sen tarkoituksena on karamellisoida lihan pinta ja tuottaa kemiallisen prosessin avulla lisää makuaineita lihaan. Melko absurdia olisikin ajatella, että nesteessä lilluvaa lihaa täytyisi jotenkin ruskistaa, jotta neste pysyisi sisällä. Kyllä se pysyy sisällä sopassa muutenkin.

        Parasta karjalanpaistissa onkin padan liemi, johon makuaineet ovat liuenneet. Itse jäännösliha onkin nykyään sitä tavallista selluloosaa, jos et ole ollut tarkka ja ahkera valiten uunipastiin luisia ruhonosia, joiden maku on toista luokkaa kuin näiden "arvokkaampien" proteiinien. Lapsena paistin liemeen topattiin pyöreitä perunapiirakoita rullalle käärittynä. Lihaa syötiin, mutta kyllä se liemi oli tärkein asia.

        Ja tokkopa uunipaistin lihoja on erikseen ruskistettu, koska liemen haluttiin pysyvän kirkkaana ilman, että lihasta tihkuva veri tai valkuaisaineet olisivat heti sitä päässeet samentamaan. Ruskistettu liha menettää sitäpaitsi aina pannulla nestettä ja rasvaa ja myös makua siinä mielessä. Karamellisoinnin myötä saadaan tietysti lisäaromeja takaisin.

        Siksi monessa ohjeessa neuvotaan lihat panemaan kylmään veteen ja lämpöä nostetaan potissa sitä mukaa kuin sitä uunista löytyy. Uunipottihan on pitkään kypsytettävä, jälkilämpöä hyödyntävä tuote.

        Tuossa muualla oli mielenkiintoinen esitys siitä, miksi juuri Karjalassa on näin paljon tällaisia, pitkään haudutettavia ruokia. Asuintalossa sisällä oleva iso uuni, jota käytettiin myös lämmitykseen, tarjosi tietysti mahtavat mahdollisuudet ruoan haudutukseen kun taasen Länsi-Suomessa leipä leivottiin pakarituvissa ja ruokaa tehtiin ammoisina aikoina avotulella hellan päällä. Länsi-Suomi on siksi paistien maakunta kun taas Itä-Suomessa liha pilkottiin pieneksi ja pantiin pottiin ja uuniin haudutukseen.


      • itte halusit
        crudo kirjoitti:

        Itärajan uunipaistille on yhtä monta reseptiä kuin Karjalassa oli pitäjiä. Siksi tästä asiasta voi kinastella maailman syrjään asti, mikä on oikea ja mikä väärä tapa.

        Sitävastoin onko lihoja aikanaan ruskistettu vai ei ja jos on niin miksi, ansaitsee kyllä kommentin.

        Ruskistaminen ei sulje sisäänsä mitään lihan nesteitä eikä estä sen kuivumista vaan sen tarkoituksena on karamellisoida lihan pinta ja tuottaa kemiallisen prosessin avulla lisää makuaineita lihaan. Melko absurdia olisikin ajatella, että nesteessä lilluvaa lihaa täytyisi jotenkin ruskistaa, jotta neste pysyisi sisällä. Kyllä se pysyy sisällä sopassa muutenkin.

        Parasta karjalanpaistissa onkin padan liemi, johon makuaineet ovat liuenneet. Itse jäännösliha onkin nykyään sitä tavallista selluloosaa, jos et ole ollut tarkka ja ahkera valiten uunipastiin luisia ruhonosia, joiden maku on toista luokkaa kuin näiden "arvokkaampien" proteiinien. Lapsena paistin liemeen topattiin pyöreitä perunapiirakoita rullalle käärittynä. Lihaa syötiin, mutta kyllä se liemi oli tärkein asia.

        Ja tokkopa uunipaistin lihoja on erikseen ruskistettu, koska liemen haluttiin pysyvän kirkkaana ilman, että lihasta tihkuva veri tai valkuaisaineet olisivat heti sitä päässeet samentamaan. Ruskistettu liha menettää sitäpaitsi aina pannulla nestettä ja rasvaa ja myös makua siinä mielessä. Karamellisoinnin myötä saadaan tietysti lisäaromeja takaisin.

        Siksi monessa ohjeessa neuvotaan lihat panemaan kylmään veteen ja lämpöä nostetaan potissa sitä mukaa kuin sitä uunista löytyy. Uunipottihan on pitkään kypsytettävä, jälkilämpöä hyödyntävä tuote.

        Tuossa muualla oli mielenkiintoinen esitys siitä, miksi juuri Karjalassa on näin paljon tällaisia, pitkään haudutettavia ruokia. Asuintalossa sisällä oleva iso uuni, jota käytettiin myös lämmitykseen, tarjosi tietysti mahtavat mahdollisuudet ruoan haudutukseen kun taasen Länsi-Suomessa leipä leivottiin pakarituvissa ja ruokaa tehtiin ammoisina aikoina avotulella hellan päällä. Länsi-Suomi on siksi paistien maakunta kun taas Itä-Suomessa liha pilkottiin pieneksi ja pantiin pottiin ja uuniin haudutukseen.

        joulunodotus, olisit vaan pyörinyt niissä lainaresepteissäsi ja ollut pois palstalta. Sinulle pahaa joulua.


      • ja sitten keittää
        itte halusit kirjoitti:

        joulunodotus, olisit vaan pyörinyt niissä lainaresepteissäsi ja ollut pois palstalta. Sinulle pahaa joulua.

        ylimääräisistä lihoista liemestä lihakeiton tulee muuten hyvänmakunen keitto.


      • wienerleike 132,5 g
        elliivo kirjoitti:

        On näemmä monta tapaa tehdä karjalanpaistia. Itse en koskaan ruskista eikä äitinikään ruskistanut mutta serkkuni joka oli käynyt emäntäkoulun joskus -50-60-lukujen vaihteessa neuvoi ruskistamaan lihat ennen uuniin laittoa.

        Todellakaan karjalanpaistilihoja ei ensin ruskisteta, se on sitten aivan joku toinen ruokalaji!

        Se, kuinka suuria palasia sipulia joukkoon viskataan, se sitten taas on eri asia.


      • haulla löytyi
        Savo-karjalainen kirjoitti:

        Kyllä ne lihat voi ruskistaa pannullakin. Jos laitat karjalanpaistin esim. leivinuuniin jälkilämmölle vaikka
        yön yli kypsymään, niin siinä vaiheessa uuni on jo niin paljon jäähtynyt ettei ne enää uunissa ruskistu.
        Ruskistamisen tarkoitushan on sulkea lihassyyt, ettei liha kuivu. Ja onhan se tietenkin näkö- ja makuasiakin.
        Ei ole olemassa yhtä ja ainutta oikeata tapaa valmistaa jotain ruokaa. Taitaa se höntti olla siellä kivennavalla.

        Ei mitään jälkilämpöjä, vaan ihan normaaliin uuniin vaan.


      • Uusavuton!
        haulla löytyi kirjoitti:

        Ei mitään jälkilämpöjä, vaan ihan normaaliin uuniin vaan.

        Jaahas ja mikä olikaan se normaali lämpö? Jos neuvoo jotain niin pitäisi sitten antaa myös selkeät ohjeet! Toope!


      • Kauppakatu
        ja sitten keittää kirjoitti:

        ylimääräisistä lihoista liemestä lihakeiton tulee muuten hyvänmakunen keitto.

        A'vot kyllä tulee maukasta.Minä olen tuossa syksyn aikana ajatellut valmistaa "Karjalanpaistia",aladoopista sulattamalla,.jotakin maustetta lisäten.Joillakin mr tehtailla on isoja "hyviä lihanpaloja".Paisti ja Karjala on katoamassa mielistämme?(Eihän tuta Lrannasta saanut paistia ilman ennakkotilausta).Vähän hävetti matkamiestä?


    • heze1

      uusavuttomuus

    • 1 ½ tuntia / 1. kilo

      Nyt on ihan pikkuisen vaikea uskoa, missä vika voisi olla.

      En paista koskaan yhtä pakettia kerralla, vaan ainakin kaksi - voisiko siinä olla se ero.

      Ihan hiukkasen liian pitkä paistoaika?


      Hyvä paistosääntö:

      1 ½ tuntia ensimmäiselle kilolle ja

      1 tunti lisää jokaiselle seuraavalle kilolle.



      Oliko Sinulla kansi päällä uunissa?

    • paras liha edullisin

      osta parasta naudan paistia ja porsaan ulkofilee . Leikkaa n.2kertaa 2 sentin kuutioiksi. Ruskista kuutiot pannulla joka kantilta . kaada uunikulhoon. Muutama porkkana paloina mukaan . sipulirenkaat päällimmäiseksi,2sipulia. Pippureita maun mukaan. 2lihaliemikuutiota ,muutama laakerin lehti. hippunen karkeaa suolaa, karkeaa siksi kun se sitoo lihan omia nesteitä pysymään lihassa samoin kuin se ruskistaminenkin. kansi päälle ja uuniin.250astetta puolituntia 200 astetta 1 tunti ja 2tuntia 175astetta. AI NIIN, vettä niin paljon että melkein peittyvät . Riittää 2hengelle 3päivää, jos muutama lihan pala jää niin nypi pieniksi ja pakasta. Tulee hyvä pyttipannu jälkeenpäin. ONHYVÄÄ JA EDULLISTA itse en pidä rasvaisesta lihasta joten käytän paisti lihoja.EN voi sietää mitään rasvapalloja tai jänteen riekaleita ,jotka ei uunissa pehmene vaan pyörii syödessä suussa. Valmis paketit on kaikki leikattu siten että ne huonot osat on piilossa sen kuution sisällä ja tuntuvat sitten siltä ettei kypsy.

      • Mie oon kivennavalt!

        Olet käsittänyt karjalanpaistin ihan väärin! Tuo tekemäsi on ihan jotain muuta kuin perinteinen karjalanpaisti. Miksi ensinnäkin ruskistat lihat? Eiväthän ne kuivu koska ovat liemessä jo muutenkin. Lihaliemi on täysin tarpeeton ja laakerinlehti kuuluu johonkin muuhun ruokaan kuin karjalanpaistiin, samoin porkkanat ja sipulit! Lempeä lämpö uunissa ja pitkä haudutusaika on oikean karjalanpaistin ehdoton edellytys ja lihaksi valitaan, ei suinkaan paistia eikä filettä, vaan lapaa, tai etuselkää ja mielellään luineen. Mausteiksi riittää mainiosti suola ja muutama pippurinmarja. Ainoa oikea teesi jonka litaniassasi esitit on se, että nuo valmiiksi leikatut lihat eivät ole hyvää raaka-ainetta kunnolliseen karjalanpaistiin!
        Älä kutsu ruokaasi karjalanpaistiksi sillä sitä se ei todellakaan ole!
        Mutta mikäs siinä jos itse tekeleestäsi pidät, tuskin kuitenkaan sellainen henkilö sitä arvostaa joka on karjalanpaistia aikaisemmin syönyt.


      • Aiga Briha

        Täh... karjalanpaistiin porkkanaa, sipulirenkaita,lihaliemikuutioita, laakerinlehtiä ? Naudan paisti ja porsaan ulkofile 2x 2 sentin paloina?
        No ei hyvää päivää, tuon ruoan nimi ei kyllä ole karjalanpaisti.

        Oikeaan karjalanpaistiin lihat , eli halvemmat ruhon osat leikataan reilun kokoisiksi kuutioiksi. Ne ladotaan kerroksittain uunivuokaan,
        väleihin ripotellaan karkeata suolaa ja kokonaisia pippureita. Päälle vettä
        EIKÄ MITÄÄN MUUTA. Vanha kansa käytti tässä myös munuaisia, niitä vaan enää harvemmin saa mistään.

        Potti uuniin, lämpöä alkuun 225 jota allennetaan sitten sitä mukaa kun paisti kypsyy. Lihoja täytyy hämmentää säännöllisesti niin että pinnalla olevat ruskistuvat. Loppuhaudutus- pitkä semmoinen (riippuu lihan määrästä) vähintään tunti-pari miedolla (n 150) uuninlämmöllä. Vettä voi lisätä tarvittaessa tietenkin.
        Kun lihoista on irronnut rasva pinnalle, haarukalla kokeillessa liha on murenevan pehmeää, alkaa paisti olla valmis.

        Ja höpön höpöä taas tuo huonojen kuutioiden piilottaminen paketin silääe, luuletko tosiaan että siellä joku erottelee huonot palat ja
        jemaa ne sisimmäksi. Salli mun nauraa. Taas on luulotauti huipussaan, samoin taitamattomuus.


    • kasino kakkonen

      RIIPPUU MISSÄPÄIN MAAILMAA ON OLLUT. KAIKKI EI VOI NIITÄ HUONOMPIA LIHAN OSIA SIETÄÄ, JOTKA MULJUAVAT SUUSSA JA JÄÄVÄT HAMPAITTENVÄLIIN, JA SE LIHASTA IRTOAVA HARMAA KLÖNTTINEN VESI NYT EI AINAKAANRUOKAHALUJA HERÄTÄ mitä tulee jos ei ruskista. meilläkin tehdään samalla lailla kuin' paras liha ewdullisin' kirjoittaja. JOKAINEN TEKEE TAVALLAAN, JOKA TAPA ON OIKEA, kunhan syöjät tykkää.NIMESTÄ VIIS'

    • EiPi

      Tässä nyt mainittu monta erilaista ruokalajia ja eri aineksista tehtyä väittäen niitä kaikkia karjalanpaistiksi. Joukossa on aito karjalaista paistia ja sekalaisia, sinänsä aivan syötäviä, mättöjä.
      Kaikkien nimittäminen yhdellä nimellä on samaa kuin jos sanottaisiin mansikkahilloa -kiisseliksi ja päinvastoin.

    • aika hyvää

      Minä laitan karjalanpaistiin porkkanaa ja munuaisia, meillä tosin lapset ja ukko ei syö sitä , mutta minusta ne munuaiset on ihania kun hautuvat uunissa 3 tuntia
      lihojen kanssa.

    • ainut oikea tapa

      Oikein valmistettu karjalanpaisti, ekana klöntit huuhdellaan kevyesti verestä, ruskistetaan kevyesti paistinpannulla, uunikippoon lisätään paloiteltua porkkanaa, pippureita, pari laakerinlehteä ja muita mausteita maun mukaan, nestettä että juuri ja juuri peittyvät.
      Paistetaan reilusti alle kahdensadan (170-180) lämmössä kolmisen tuntia, välillä möyhien.

      • Mie oon Koivistolt.

        Höpsistä! Sie et taia kuule oikista karjalanpaistista titää ko nimen ja senkii veärin. Myö karjalaiset ko loahimme uunpottii, nii siihehä ei lihhoi huolj pessä, ei liio rusettaa pannul. Myö ei ikkää lykät pottii muut ko suoloi ja pippuroi, niitki kohtuuvel, kourakaupal.
        Ei myö myöskää markoffii (porkkanii), ei liio laakerlehtii lisät, anovastaa raikast kylmää vettä jott lihat juur näkkyy pinnalt. Myö hauvutettaa pottii leivinuunis jälkilämmös ussein yön ylikkii. Kolomes tunnis kuule sie et saa muut ko hammassärkyy ja nuukan maineen ko lihat siu karjalapaistissas ovat ko purukummii, eikä pehmiit niinko ois meininki!
        Jote jätä mainitemata ainua oikia tapa, sitä siun sähellykses ei oo meijän karjalaisten mielestä.
        Miun maamo tek uunpotin siasta lehmästä lampaasta ja suoloista ja pippuroista ja veestä ja hartauvella sitä ryysti koko tuvan väk, olj se vaan makiaa syyvä!


      • ainut oikea tapa
        Mie oon Koivistolt. kirjoitti:

        Höpsistä! Sie et taia kuule oikista karjalanpaistista titää ko nimen ja senkii veärin. Myö karjalaiset ko loahimme uunpottii, nii siihehä ei lihhoi huolj pessä, ei liio rusettaa pannul. Myö ei ikkää lykät pottii muut ko suoloi ja pippuroi, niitki kohtuuvel, kourakaupal.
        Ei myö myöskää markoffii (porkkanii), ei liio laakerlehtii lisät, anovastaa raikast kylmää vettä jott lihat juur näkkyy pinnalt. Myö hauvutettaa pottii leivinuunis jälkilämmös ussein yön ylikkii. Kolomes tunnis kuule sie et saa muut ko hammassärkyy ja nuukan maineen ko lihat siu karjalapaistissas ovat ko purukummii, eikä pehmiit niinko ois meininki!
        Jote jätä mainitemata ainua oikia tapa, sitä siun sähellykses ei oo meijän karjalaisten mielestä.
        Miun maamo tek uunpotin siasta lehmästä lampaasta ja suoloista ja pippuroista ja veestä ja hartauvella sitä ryysti koko tuvan väk, olj se vaan makiaa syyvä!

        Ole vaikka koiviston takkaa mutta ainut oikea paistin teko-ohje oli juurikin ainut ja oikea, ei ole meillä eikä kulmakunnilla mitään leivinuunia olemassakaan jotenka ohje on tänäpäivänä ainut ja oikea.


      • aitokarjalainen
        Mie oon Koivistolt. kirjoitti:

        Höpsistä! Sie et taia kuule oikista karjalanpaistista titää ko nimen ja senkii veärin. Myö karjalaiset ko loahimme uunpottii, nii siihehä ei lihhoi huolj pessä, ei liio rusettaa pannul. Myö ei ikkää lykät pottii muut ko suoloi ja pippuroi, niitki kohtuuvel, kourakaupal.
        Ei myö myöskää markoffii (porkkanii), ei liio laakerlehtii lisät, anovastaa raikast kylmää vettä jott lihat juur näkkyy pinnalt. Myö hauvutettaa pottii leivinuunis jälkilämmös ussein yön ylikkii. Kolomes tunnis kuule sie et saa muut ko hammassärkyy ja nuukan maineen ko lihat siu karjalapaistissas ovat ko purukummii, eikä pehmiit niinko ois meininki!
        Jote jätä mainitemata ainua oikia tapa, sitä siun sähellykses ei oo meijän karjalaisten mielestä.
        Miun maamo tek uunpotin siasta lehmästä lampaasta ja suoloista ja pippuroista ja veestä ja hartauvella sitä ryysti koko tuvan väk, olj se vaan makiaa syyvä!

        Mitä kieltä tuo mie oon koivistolt puhuu? ei ainakaa karjalan murretta.


    • Se Koivistlainen

      Ka mitäpä mie siun kanssais väittelemäh, pie sie mielipittees, mut elä kehtova pajattaa jot siun resettis ois se oikia, sitähä se ei toenkkaa olj. Mutta siulle se on ja sillä hyvä, myö tehhää periteisel taval sie omal taval ja kumpanenki olj tyytyväisii vai mitä?

      • 0305

        Leivinuuni vaan puuttuu... Kyllä uskon sinun reseptiin ja tosiaan tekisin karjalanpaistin leivinuunissa, mutta kun semmosta ei satu olemaan. Eikä mitään ruskistuksia. Minä käytän savipataa, missä lihat on ensin ilman kantta ja vettä justiinsa niinkuin neuvoit. Sitten kansi päälle haudutusvaiheessa joka voi kestää useitakin tunteja. Ihan takuuvarmasti hyvää tulee.


      • Se Koivistolainen
        0305 kirjoitti:

        Leivinuuni vaan puuttuu... Kyllä uskon sinun reseptiin ja tosiaan tekisin karjalanpaistin leivinuunissa, mutta kun semmosta ei satu olemaan. Eikä mitään ruskistuksia. Minä käytän savipataa, missä lihat on ensin ilman kantta ja vettä justiinsa niinkuin neuvoit. Sitten kansi päälle haudutusvaiheessa joka voi kestää useitakin tunteja. Ihan takuuvarmasti hyvää tulee.

        Ka ku satunki olemah paikal ko sie pakiset uunpoti tekemisest! Ei huolj hermostuu ensinkää. Siul ko on se sähköl ropottava uun. Paa kuule potti uuniis ja keännäh nappuloihe avul lämmöks 175 ja puotah parin tiiman peästä 125 ja unoha potti vaik kuuveks kaheksas tunniks hautumaa jot hyö pehmiäks rupiavat. Soatatha tok vällee kurkistaa uunii jot lihhoin kera vettä on astiassas.
        Lempiä lämpö on tarpee ko tehhää hyvvää uunpottii!


      • 0305
        Se Koivistolainen kirjoitti:

        Ka ku satunki olemah paikal ko sie pakiset uunpoti tekemisest! Ei huolj hermostuu ensinkää. Siul ko on se sähköl ropottava uun. Paa kuule potti uuniis ja keännäh nappuloihe avul lämmöks 175 ja puotah parin tiiman peästä 125 ja unoha potti vaik kuuveks kaheksas tunniks hautumaa jot hyö pehmiäks rupiavat. Soatatha tok vällee kurkistaa uunii jot lihhoin kera vettä on astiassas.
        Lempiä lämpö on tarpee ko tehhää hyvvää uunpottii!

        Jo vain... Teen taas lähipäivinä, kun mökkikausi alkaa, tätä myös osana tuvan lämmittämistä. Se savipata on muuten veikeä otus, pitää nesteet tosi hyvin ja siinähän on se idea, että pataa liotetaan pitkähkö aika, ennen uuniin laittoa.
        Uunipotti on lempiruokaani. Ihan "must" jo lapsuudesta, jolloin se oli usein sunnuntaiherkkuna. Kiitos kovasti.


      • Karjalasta kajahtaa.
        Se Koivistolainen kirjoitti:

        Ka ku satunki olemah paikal ko sie pakiset uunpoti tekemisest! Ei huolj hermostuu ensinkää. Siul ko on se sähköl ropottava uun. Paa kuule potti uuniis ja keännäh nappuloihe avul lämmöks 175 ja puotah parin tiiman peästä 125 ja unoha potti vaik kuuveks kaheksas tunniks hautumaa jot hyö pehmiäks rupiavat. Soatatha tok vällee kurkistaa uunii jot lihhoin kera vettä on astiassas.
        Lempiä lämpö on tarpee ko tehhää hyvvää uunpottii!

        Elä virka mittää, jo vot tulloo hyvvee....


    • ruskistanpas...

      kaikki ohjeet ovat oikeita ,turha niistä on riidellä, yksi tekee näin ja toinen noin, jos syöjille kelpaa niin on oikein tehty, oli laji mikä vaan.

      • karjalanpaistiko?

        aivan niin, kuka mistäkin tykkää. Tällä kertaa en ruskistanut, ensi kerralla saatan ruskistaa.

        Laitoin myös porkkanaa, sipulia ja pippuria suolaa.

        Itse aion ainakin syödä, toivottavasti kelpaa muillekin.

        Hyvää Joulua!


    • täpä

      Osta sian-ja naudanlihaa.

      Laita kuutioidut sian-ja naudanliha uunivuokaan ja ja vettä.(niin paljon että lihat peittyvät)

      Laita sekaan myös mustapippuria,sekä lihaliemikuutio.

      Paista 1 1/2-2h. 175-195c

      Muista lisätä vettä aika-ajoin.

      (jos haluat laittaa sekaan porkkanaa tms.. kyseessä ei ole karjalanpaisti,vaan ihan muuta)

    • dsdfsfdsfdssd

      itelläni ainakin onnistuu tällä ohjeella: pannulla ensin paistetaan värit lihaan ja samalla siis paistuu lihan pinta kiinni, pysyy mehut paremmin sisällä. pannulla siis käännellään vaan sen verran että on ehkä hitusen väriä ja lihan pinta paistunu kiinni. sitten uunivuokaan, sekaan sipulia isoina paloina ja porkkanaa, muutama laakerinlehti ja lihalientä (kattilassa lihaliemikuutiosta tehty liemi)sen verran että lihat just peittyy. uuniin 200c ekat puol tuntia ja loppu aika joku 2,5h 175c. välillä tarkastellaan josko tarttee lisätä lientä.

      aina on tullut hyvää ja mureeta tällä ohjeella. sulla ehkä on mureus hävinny siinä vaiheessa kun et paista lihan pintaa kiinni. se että ne lihamehut pysyy lihassa, saa siitä mureeta

    • Chef!

      Hei spedet, jos ymmärsin oikein niin ei tuo ollu laittanut vettä heti vaan paistoi kuivana klimppinä ekat 3 tuntia, ja jos pistää ilman vettä niinkuin spede nro 2 niin irtoaa porsaasta nesteet joo, joka tekee siitä saharaakin kuivempåå, lihat mausteet ja vedet uuniin ja 2-3 tuntia niin se on siinä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3120
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2111
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1885
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      72
      1587
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1346
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1242
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1241
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1201
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe