Hei!
Onko kenelläkään kokemusta tai tietoa lapsen maitoallergiasta? Voiko maitoallergia puhjeta vasta 8-vuotiaana?
Ollaan juostu sairaalassa vuoden päivät, eikä ratkaisua oireille ole löytynyt.... tänään yhtäkkiä tajusin, että oireet ehkä hieman voimistuu maidon nauttimisen jälkeen....voi tietenkin olla että kuvittelen, mutta haluaisin niin löytää syyn lapseni oireiluihin. Oireina on ollut kohta 2 vuotta kestävä yskä, ja atooppinen ihottuma.
Kiitos kaikille, jotka voisivat tietää jotain
Neuvoja kaivataan...
4
433
Vastaukset
- puhjeta
tuon ikäisenä, se kun voi puhjeta ihan minkä ikäiselle tahansa
- werty
Meidän 8-vuotias yskii kun ahdistaa. Vasta ilmeni että se on astmaa, piilevää sellaista. Enpä osannu sitä epäillä. On niin sopeutunut ahdistukseen ettei itse sitä tunnista. On myös atoopikko.
- +++++
On mahdollista. Varmimmin sen saa selville siten, että lapselta jätetään kaikki maitotuotteet pois 2 viikoksi, ja katsotaan helpottaako oireet. Jos helpottavat, kokeillaan palauttaa maito takaisin ruokavalioon, ja jos oireet palaavat sen myötä 2 viikon sisällä, on kyseessä maitoallergia.
8 vuotias tarvitsee maidottomasta ruokavaliosta lääkärintodistuksen kouluruokailuun, mutta kokeiluvaiheessa sitä ei välttämättä vaadita. Mutta maidottoman viikonlopun voi pitää ihan ominpäinkin. Joillakin jo niin lyhytaikainen välttäminen helpottaa oireita.
Täysin maidon ruokavalio tarkoittaa siis sitä, ettei maitoa ole ruoassa missään muodossa. Laktoosittomat maitotuotteet eivät käy, ja kaikki tuoteselosteet pitää lukea, ettei missään ole maitoproteiinia (hera, kaseiini), eikä mitään mikä on maidosta tehty (piimä, jugurtti, voi, juusto). kalsiumin saanti pitää tietenkin turvata maidottoman ruokavalion aikana esim. kalsiunrikastetuilla kasvismaidoilla (soija-, kaura-, riisijuoma. Pitää tarkistaa purkin kyljestä, onko kalsiumia) tai kalkkitableteilla.
Mutta onko poissuljettu sellainen vaihtoehto kuin home teillä kotona? Jos home olisi koulussa, luulisi oireiden helpottavan kesäloman ajaksi, mutta kotona lymyävä home kiusaa koko ajan. - Yskimistä 4 vuotta
ja ihan syntymästä saakka välillä kovemmin
ja välillä vähemmän yskää, yskää ja yskää.
Yöyskä kaikkein ikävintä ja pahinta.
Terveyskeskus>keskussairaala>terveyskeskus>paikallinen yksityinen>keskussairaala jne .
Eikä mitään apua eikä asiallisia tutkimuksia lapselle tehty.
Joku lekuri ihmetteli vain suuressa viisaudessaan
että kuinka te jaksatte kuunnella tuota yskää.
Yskänlääkkeitä pullotolkulla (onneksi sanoin stopin jossain vaiheessa, kun ilmeni että miten ne vaikuttavat lapsen keskushermostoon, nythän niiden kokonaan kieltämistä jo onneksi suunnitellaan),
antibioottikuureja, kitarisan leikkaus jne.
Kunnes sitten välähti, että asiansa hallitsevalle yksityiselle.
Sieltä apua saatiin kahdessa viikossa, lasten allergologilta, lääkityksineen ja muine hoito-ohjeineen.
(siihen aikaan oli vielä onneksi vakuutus
että saatiin kaikki kalleimmat mittaukset ja tutkimukset osittain korvausten kautta)
Nyt aikuinen ja suht koht terve tällä hetkellä, joskus yskii edelleenkin, mutta menee onneksi ohikin ja ilman mitään lääkitystä (allergia lääke on käytössä silloin kun menee oikein tukkoon).
Hyvä lasten allergologi on enemmän kuin satajänistä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kela tukee virallisesti Pride-liikettä
Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k814054Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa
Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k242851Jorma Lind kuollut
Ylen uutisankkurina 40 vuotta toiminut Jorma Lind on kuollut 85-vuotiaana. https://yle.fi/a/74-20230265 ARVl on näet552053Hitaille omat kassat
Kassoilla hidastelevat ärsyttävät. Menee heti loppupäivä pilalle, kun kauppareissu kestää hidastelijoiden takia. Näille2212044- 721446
Mahdatko ymmärtää sitä
Mä en selviä jollei me jutella kunnolla. Tarvitsen sua siihen. Etkä sä voi sitä tietää kun en ole ilmaissut mutta olen761300- 901109
Ensimmäisenä Helluntaina ei uudelleen kastettu KETÄÄN!
Raamattu kertoo, että Helluntaina kastettiin. Mutta vaikka Raamattu ei erikseen kerro tiedän VARMASTI Ettei6911091Mitä yhteistä sinulla
on kaivattusi kanssa? Sama musiikkimaku, tai huumorintaju, tai ehkä työpaikka? Vai ettekö tunne vielä niin hyvin?57945Olisit ollut niin
Minunlaiseni. Ehkä se on helmpompi kun emme kohtaa. Kipeältä se tuntui ettet valinnut minua41906