Goog Tanakhissa?

En muista oliko tästä puhetta mutta minusta tämä Aikakirjojen kohta toimii avaimena pohdittaessa sitä, kuka on tuo Hesekielin manitsema mystinen GOOG:

1.Aikakirja:
5:4 Jooelin pojat olivat: hänen poikansa Semaja, tämän poika GOOG, tämän poika Siimei.

Tulkitsen siis, että Goog on osa Israelia, sen suvun eräs sivuhaara. Edustanee Hesekielillä hengellisessä mielessä siis jonkilaista luopiosukukuntaa, lainrikkojia, jotka kääntyvät niitä vastaan, joista aikoinaan erkaantuivat.

Mitä sanoo tähän "Rasismia Vastaan", "Tinotito" tai muut...

13

563

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eräs joka ei kirjautunut

      Goog ja Maagog Hesekielin kirjan ulkopuolella

      Nimet Goog ja Maagog ovat kehittyneet traditioissa heijastaen voimakkaasti Septuagintassa (VT:n kreikannos) ja samarialaisessa pentateukissa ilmenevää Googin ja Maagogin käyttötapaa (niiden myöhäisissä tekstimuunnelmissa esiintyy Googin nimi).

      Merkittävä tekstihavainto on, että vaikka Maagog mainitaan Genesiksen 10. luvun luettelossa kansoista, ei Goog esiinny siinä lainkaan, mikä merkitsee sitä, että Googin täytyy olla peräisin erilaisesta tai vaihtoehtoisesta käsikirjoituksien lukutavasta.

      Näitä vaihtoehtoisia lukutapoja ovat:
      4 Mooseksen kirjan 24:7, jossa Goog on Oogin asemasta,
      Esterin 3:1, jossa Goog on Agagiten tilalle sekä 1 Aik.1:5, missä sukuluettelo heijastaa Genesiksen kansojen luetteloa sekä vielä saman kirjan 5. luvun jakeessa 4 (jossa on vaihtoehtoinen lukutapa Goug).

      Septuagintassa on lisäksi vielä erikoinen Googin nimen esiintymä Aamos 7:1, missä on vastaavuussuhde kulkusirkkamotiiviin Jooelin kirjassa.

      Aamoksen ja Jooelin kuvaukset valtaisista kulkusirkkojen armeijoista ja niiden aiheuttamista tuhoista viittaa voimakkaasti siihen, että Goog on myyttinen hahmo.

      Ilmestyskirjan kirjoittaja - joka ei ole apostoli Johannes raamatuntutkimuksen yleisen kannan mukaan - käyttää samalla myyttisellä tavalla Goog ja Maagog- motiivia symbolina valtaville armeijoille ja niiden vaelluksille kulkusirkkojen tavoin pyrkimättä samastamaan Googia ja Maagogia tiettyyn henkilöön tai kansaan.

      Testamenttien välisenä aikana, kaanoniin kuulumattomassa uskonnollisessa kirjallisuudessa kuten pseudeipigrafisissa (valenimisissä, muinaisten pyhien suurmiesten nimiin laitetuissa kirjoituksissa) Goog ja Maagog esiintyvät useimmin targumeissa, jossa ne nähdään viimeisinä suurina Israelin lopunajallisina vastustajina.

      Tässä targumilaisessa perinteessä Goog ja Maagog eivät ole enää vain apokalyptisiä hahmoja, vaan nimityksiä käytetään vaihtelevammin.

      lisää sivulla www.argumentti.fi

      • foorum

        Se on asiallisen, moderoidun, perustelevan ja järkevän keskustelun areena, ei mikään Suomi24:n, käytännöllisesti katsoen moderoimattoman Tiede-foorumin tai Jippiin foorumien kaltainen häiriköiden temmellyskenttä, joissa ilmeisesti viestien määrä on tärkeämpää kuin niiden laatu ja keskusteluympäristön miellyttävyys. Keskustelu voi ja saa silti olla myös hauskaa eikä huumoria ole kielletty.

        Keskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä.


      • ..kumpi heista hyokkaaa Isr...
        foorum kirjoitti:

        Se on asiallisen, moderoidun, perustelevan ja järkevän keskustelun areena, ei mikään Suomi24:n, käytännöllisesti katsoen moderoimattoman Tiede-foorumin tai Jippiin foorumien kaltainen häiriköiden temmellyskenttä, joissa ilmeisesti viestien määrä on tärkeämpää kuin niiden laatu ja keskusteluympäristön miellyttävyys. Keskustelu voi ja saa silti olla myös hauskaa eikä huumoria ole kielletty.

        Keskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä.

        on yksi yleinimitys;
        VASEMMISTO!

        mm. Putin on heidan mukanaan. v.-82 raamattu.

        1 Aikak.2,53
        Jer 46,9
        Hes 27,10
        Hes 30,5
        Hes 38,5


        http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible


      • linkki.....

      • vaihtoehtoja

      • mutta ilman
        foorum kirjoitti:

        Se on asiallisen, moderoidun, perustelevan ja järkevän keskustelun areena, ei mikään Suomi24:n, käytännöllisesti katsoen moderoimattoman Tiede-foorumin tai Jippiin foorumien kaltainen häiriköiden temmellyskenttä, joissa ilmeisesti viestien määrä on tärkeämpää kuin niiden laatu ja keskusteluympäristön miellyttävyys. Keskustelu voi ja saa silti olla myös hauskaa eikä huumoria ole kielletty.

        Keskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä.

        kirjoittajia:

        -Käyttäjämme ovat kirjoittaneet yhteensä 63 viestiä
        Meillä on 20 rekisteröityä käyttäjää.-


    • puusilimä

      kärsivät ovat melko sairasta porukkaa.. vittu mitä sherwood media hulluja :D:D:D

      ihan alkaa hymyilyttää :)

    • rasismiavastaan

      hallitsija jos puhutaan Hesekielistä jolla ainoana on Gog Magog yhdistelmä. Lyydian kuningas Gyges on ilmeisesti ollut Gogin esikuvana. Rubenin suvun jälkeläisen nimi Gog on ollut tuossa muodossa mutta Hesekielissä Lyydian kuninkaan nimi on vääntynyt.

      • tinotito


      • tinotito(ei-kirjautunut
        KTS kirjoitti:

        Ja kaikki mihin Kroisos koski muuttui kullaxi.

        vai oliko Kroisoskin sellainen?


      • myös....
        tinotito(ei-kirjautunut kirjoitti:

        vai oliko Kroisoskin sellainen?

        TPS:n entinen jääkiekkovalmentaja JORTIKKA!
        jos muistatte?


      • tinotito(ei-kirjautunut kirjoitti:

        vai oliko Kroisoskin sellainen?

        Midas oli tosiaan tuo mytologinen hahmo, jonka kultainen kosketus tuotti lopulta ongelmia hänelle itselleen.

        Kroisoskin oli rikas mutta ei ehkä ihan sipaisemalla saanut kultaa aikaiseksi. :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1094
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      824
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      606
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      605
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      68
      567
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      95
      552
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      512
    8. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      44
      493
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe