Biologia/kemia, millä alalla töitä?

Kiitos neuvoista!

Suunnittelen biologian/biotekniikan/kemian opintoja - millä alalla on tulevaisuudessa parhaiten töitä? Etenkin julkisen puolen työt kiinnostaa, ei kuitenkaan tutkijan ura.

Mihin koulutusohjelmaan siis hakisin, kaikki nuo kiinnostavat, työtilanne siis ratkaisee...

5

2722

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minäpä vaan

Jos sua biologian osalta kiinnostaa ihmis biologia niin lääkishän olis loistava.. Lääkäreistä on pulaa, olis varmasti töitä.. Lisäksi ainakin opiskelu aikana tarvitaan kemiaa paljon ja työ ei olisi tutkimus työtä.. en sitten tiedä haetko tällaista mutta...

• alkup.

Meinasin ihan biologian, kemian tai biotekniikan koulutusohjelmaa. Lääkäriksi en jaksa yrittää, tekee varmaan liian tiukkaa pääsykokeissa... eikä ehkä muutenkaan ole mun ala.

Joku mikrobiologia sen sijaan olisi kiinnostava, mutta onko mikrobiologeille töitä?

• biotieteilijä
        alkup. kirjoitti:

Meinasin ihan biologian, kemian tai biotekniikan koulutusohjelmaa. Lääkäriksi en jaksa yrittää, tekee varmaan liian tiukkaa pääsykokeissa... eikä ehkä muutenkaan ole mun ala.

Joku mikrobiologia sen sijaan olisi kiinnostava, mutta onko mikrobiologeille töitä?

Lääkiksestä sen verran, että totuus on se, ettei lääkiksessä paljoa kemiaa opiskella (2 ov:n edestä), kuten joku tuossa harhaanjohtavasti kommentoi aikaisemmin.

Biotekniikka on ehdottomasti tulevaisuuden ala ja vieläpä mitä mielenkiintoisin sellainen. Työllistymismahdollisuudet ovat laajat, tutkijasta julkisen hallinnon kautta erilaisiin yrityksiin. Biotekniikan alla voi erikoistua molekyyli- ja geenibiotekniikkaan, ravitsemustieteeseen, kasvi-agrobiotekniikkaan tai sitten vaikka erikoiseläintuotantoon. Joten jokaiselle löytyy aivan varmasti jotain kiinnostavaa! Erona ehkä perinteisiin biologian opintoihin on tuossa se hieman tarkempi suuntautuminen vain tiettyyn 'biologian osa-alueeseen' sekä laajemmat pakolliset kemianopinnot...

Sinua saattaisi ehkä kiinnostaa biokemia myöskin? Se tarjoaa osaltaan paljon erilaisia vaihtoehtoja, kuitenkin ehkä valmentaen enemmänkin tutkijaksi, kuin muihin toimiin.

Perusbiologiakin on varsin mielenkiintoista ja työllistymismahdollisuuksia ovat mm. tutkija, opettaja tai vaikka yritykset.

• alkup. kysyjä
        biotieteilijä kirjoitti:

Lääkiksestä sen verran, että totuus on se, ettei lääkiksessä paljoa kemiaa opiskella (2 ov:n edestä), kuten joku tuossa harhaanjohtavasti kommentoi aikaisemmin.

Biotekniikka on ehdottomasti tulevaisuuden ala ja vieläpä mitä mielenkiintoisin sellainen. Työllistymismahdollisuudet ovat laajat, tutkijasta julkisen hallinnon kautta erilaisiin yrityksiin. Biotekniikan alla voi erikoistua molekyyli- ja geenibiotekniikkaan, ravitsemustieteeseen, kasvi-agrobiotekniikkaan tai sitten vaikka erikoiseläintuotantoon. Joten jokaiselle löytyy aivan varmasti jotain kiinnostavaa! Erona ehkä perinteisiin biologian opintoihin on tuossa se hieman tarkempi suuntautuminen vain tiettyyn 'biologian osa-alueeseen' sekä laajemmat pakolliset kemianopinnot...

Sinua saattaisi ehkä kiinnostaa biokemia myöskin? Se tarjoaa osaltaan paljon erilaisia vaihtoehtoja, kuitenkin ehkä valmentaen enemmänkin tutkijaksi, kuin muihin toimiin.

Perusbiologiakin on varsin mielenkiintoista ja työllistymismahdollisuuksia ovat mm. tutkija, opettaja tai vaikka yritykset.

Missä yliopistossa opiskelet? Itse olen suunnitellut Helsingin yliopistoa ja olisin kiinnostunut tietämään millaista biotieteiden opiskelu siellä käytännössä on. Onko rankkaa, millaisia päiviä/viikkoja on? Onko mahdollista käydä töissä opintojen ohella? Onko kovin koulumaista vai pystyykö opiskelemaan eri vuosikurssien opintoja omaan tahtiin opintojen silti viivästymättä?

Minulla on jo yksi tutkinto alla (josta saattaisi saada jonkun verran hyvitystä), joten todennäköisesti minun olisi käytävä aika paljon töissä tai sitten puristettava opinnot mahdollisimman lyhyeen aikaan.

Kiitos, jos viitisit vastata, myös muiden biotieteilijöiden kommentit ovat tervetulleita!

• viikkiläinen
        alkup. kysyjä kirjoitti:

Missä yliopistossa opiskelet? Itse olen suunnitellut Helsingin yliopistoa ja olisin kiinnostunut tietämään millaista biotieteiden opiskelu siellä käytännössä on. Onko rankkaa, millaisia päiviä/viikkoja on? Onko mahdollista käydä töissä opintojen ohella? Onko kovin koulumaista vai pystyykö opiskelemaan eri vuosikurssien opintoja omaan tahtiin opintojen silti viivästymättä?

Minulla on jo yksi tutkinto alla (josta saattaisi saada jonkun verran hyvitystä), joten todennäköisesti minun olisi käytävä aika paljon töissä tai sitten puristettava opinnot mahdollisimman lyhyeen aikaan.

Kiitos, jos viitisit vastata, myös muiden biotieteilijöiden kommentit ovat tervetulleita!

No, meitsi ei ainakaan jaksa töissä käydä opintojen ohella, mutta sehän on kiinni siitä miten tiukan aikataulun itse itsellesi rakennat! Nykyäänhän suosittelevat, että valmistuisimme maistereiksi viidessä vuodessa. Itselläni riittää kemian, biofysiikan ja -kemian, tilastotieteen, molekyylibiologian yms. opiskeluissa sevverta kiirettä ja aivotyötä, että en töihin tahdo samaan aikaan. Hyvä että ehdin tehdä kotiläksyt ja lukea kirjat, saati vielä muistaa jotain lukemastani. Ystäväni jotka opiskelevat ja työskesntelevät, valitettavasti hyppäävät yli tentin sieltä ja kurssin täältä, ja vuodessakin kertyy jo aika kasa niitä "no mä teen ton myöhemmin" -asioita. Mutta suosittelen kyllä Helsingin yliopistoa, biotekniikka siellä ainakin on mielenkiintoista ja haastavaa ja kampusaluekin ihan mukava!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      29
      2835
    2. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      95
      1079
    3. Koetko sä mitään

Syyllisyyden tunteita siitä mitä teit mulle?
      Ikävä
      58
      921
    4. Mies muistatko kun näit

Mut ensimmäisen kerran? Missä se oli? Hyvää yötä.
      Ikävä
      66
      885
    5. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      6
      867
    6. olet kaiken rakkauden arvoinen

Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy
      Ikävä
      26
      857
    7. Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?

Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.
      Ikävä
      65
      814
    8. Olisi kiva

Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä
      Ikävä
      37
      810
    9. Oot mun koko maailma

Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹
      Ikävä
      75
      744
    10. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      136
      739
    Aihe