## Käsitys siitä, että myös ei-juutalaisilla olisi velvollisuus maksaa kymmenykset (juutalaisethan tosin lopettivat kymmenysten maksamisen sen jälkeen, kun Jerusalemin temppeli hävitettiin; VT:ssa kymmenyksethän päätyivät temppeliin). Vastaus kysymykseen, mistä ne 10 % lasketaan, on useimmiten ollut: bruttotuloista! Lisäksi jäsenille on ajoittain muistutettu, että jos ihminen maksaa kymmenykset kaksin- tai kolminkertaisina, se olisi Jumalalle erityisen otollista. Kirkon ja sen jäsenten välisen rahaliikenteen ei oleteta jäävän pelkästään kymmenysten maksamiseen, vaan jäseniltä edellytetään sen lisäksi runsaita uhrilahjoja ja mielellään myös kirkon muistamista testamenteilla ja lahjakirjoilla. ##
Onko sinua
14
301
Vastaukset
- kukaan ei ole
käskenyt maksamaan moninkertaisia kymmenyksiä.
Kymmenykset olen palauttanut bruttotuloista jo 13 vuoden ajan eikä ole koskaan ollut pula mistään. Kyllä Herra on sanojensa mittainen.
advari- kuultavaa
Tottakai yksinkertaiselle riittää kusetukseksi yksinkertaisten kymmenysten maksu, mutta todellinen jumalan lapsi maksaakin kolminkertaiset kymmenykset.
Kenelle ja minkä takia sinä kymmenyksiä rahana palauttelet?
13:12 Ja koko JUUDA toi kymmenykset jyvistä, viinistä ja öljystä varastohuoneisiin.
3:6 Sillä minä, Herra, en muutu, ettekä te, JAAKOBIN LAPSET, herkeä:
3:10 Tuokaa täydet kymmenykset varastohuoneeseen, että minun huoneessani olisi RAVINTOA, ja siten koetelkaa minua, sanoo Herra Sebaot: totisesti minä avaan teille TAIVAAN AKKUNAT ja vuodatan teille siunausta ylenpalttisesti.
Onko nyt taivaan akkunat aukaistu??
- voitu kusettaa
koska minä en ole antanut adventtikirkolle ropoakaan enkä anna.Ennemmin olen ottanut.Olen käynyt heidän ilmaisilla aterioillaan ja vetänyt mahani täyteen.Olen myös sullonut evästä taskuihini ja hattuuni ja sitten vienyt ne kotia kissoilleni ja koirilleni.Harmi vain ettei koirani suostunut niitä potaskoja syömään.Turhaan kannoin monta kiloa.
- auni-mari
puheista voi päättää sitten ettet ole uskovainen, eihän joka pitää itseään uskovaisena voi tuommoista tehdä, olenhan minä kuullut siitäkin että ruokajonoihin menee varakkaat ihmiset, mutta minä en hyväksy sitä, kun on niin paljon kovassa puutteessa olevia ihmisiä, paremminkin pitäisi olla antamassa eikä ottamassa jos ei ole itsellä puutetta.
- nämä adventistien
auni-mari kirjoitti:
puheista voi päättää sitten ettet ole uskovainen, eihän joka pitää itseään uskovaisena voi tuommoista tehdä, olenhan minä kuullut siitäkin että ruokajonoihin menee varakkaat ihmiset, mutta minä en hyväksy sitä, kun on niin paljon kovassa puutteessa olevia ihmisiä, paremminkin pitäisi olla antamassa eikä ottamassa jos ei ole itsellä puutetta.
ruokakekkerit ovat olleet sellaisia johon ei köyhiä ole kutsuttu.Ne on tarkoitettu lääkäreille,opettajille ja muille isokenkäisille pullistelijoille.Ensimmäistä köyhää siellä ei ole ollut.Siksi pieni "piruilu" moisille elvistelijöille tekee hyvää.
nämä adventistien kirjoitti:
ruokakekkerit ovat olleet sellaisia johon ei köyhiä ole kutsuttu.Ne on tarkoitettu lääkäreille,opettajille ja muille isokenkäisille pullistelijoille.Ensimmäistä köyhää siellä ei ole ollut.Siksi pieni "piruilu" moisille elvistelijöille tekee hyvää.
Mistä ruokakekkereistä sinä oikein puhut? Seurakunnissa on joskus ruokailu jumalanpalveluksen jälkeen, johon kaikki ovat tervetulleita. Ei ole maksua, mutta vapaaehtoisen maksun voi antaa "kirstuun". Sitten on ollut työttömien joulujuhlia tarjoiluineen ja EU-ruokakasseineen ja Iloinen mieli -tapahtumat, joihin kutsutaan n.300 perhettä ja siellä on ruokailun ja ruokakassin lisäksi vaatteita, kenkiä ym. mukaan otettavaa. Ei siellä mitään isokenkäisiä pullistelijoita ole ollut, etenkin kun sossun kautta menee osa kutsuista.
Minusta tuollaisten kymmenysten pakkovaatimuksen moni ottaa turhanki raskaasti.
Jokainen antakoon sydämestään.
""Antakoon kukin, niinkuin hänen sydämensä vaatii, ei surkeillen eikä pakosta; sillä iloista antajaa Jumala rakastaa."" 2 Kor. 9
""Kunkin viikon ensimmäisenä päivänä pankoon jokainen teistä kotonaan jotakin talteen, säästäen menestymisensä mukaan, ettei keräyksiä tehtäisi vasta minun tultuani."" 1 Kor. 16
..eli niinkuin sydämessään kokee ja menestymisensä mukaan , iloisesti antaen; ei pakolla;))- Maruan-ne
eikä kukaan ole pakottanut maksamaan kymmenyksiä.
Kun tulin uskoon, päätin, että rupean maksamaan kymmenyksiä myöskin. Ja arvatkaa mitä tapahtui? Minun palkkani nousi juuri sen verran, kuin kymmenyksiin tuli menemään kuukaudessa! Ja olin vasta tehnyt henkisesti sen päätöksen tykönäni.
Olen ollut välillä maksamatta, eikä kukaan ole sanonut mitään. Nyt viimeksi kun maksoin, olikohan viikko sen jälkeen, sain kuulla, että eräs henkilö lahjoittaa perheellemme rahaa, niin että saan varmaan puolitoista kertaa sen, minkä maksoin kymmenyksiin. Maruan-ne kirjoitti:
Kun tulin uskoon, päätin, että rupean maksamaan kymmenyksiä myöskin. Ja arvatkaa mitä tapahtui? Minun palkkani nousi juuri sen verran, kuin kymmenyksiin tuli menemään kuukaudessa! Ja olin vasta tehnyt henkisesti sen päätöksen tykönäni.
Olen ollut välillä maksamatta, eikä kukaan ole sanonut mitään. Nyt viimeksi kun maksoin, olikohan viikko sen jälkeen, sain kuulla, että eräs henkilö lahjoittaa perheellemme rahaa, niin että saan varmaan puolitoista kertaa sen, minkä maksoin kymmenyksiin.Hyvää toteutumaa kohdallasi "iloista antajaa Jumala rakastaa." Ja haluat olla uskollinen asiassa. Jumala sinua palkitsee.
(Mutta?)
Adventtikirkolle annetut kymmenyksesi. Meneekö ne USA:n adventtikirkon johdon käyttöön vai teidän oman paikallis seurakunnan tarpeisiin?
Mietitkö koskaan, tuetko oikeaa kirkkokuntaa ja sen pyrkimyksiä?- sulla
Maruan-ne kirjoitti:
Olen ollut välillä maksamatta, eikä kukaan ole sanonut mitään. Nyt viimeksi kun maksoin, olikohan viikko sen jälkeen, sain kuulla, että eräs henkilö lahjoittaa perheellemme rahaa, niin että saan varmaan puolitoista kertaa sen, minkä maksoin kymmenyksiin.Mikä ihmeen siunaus minua on seurannut koko ateistisen elämäni aikana. Rahaa tulee ovista ja ikkunoista, etten pysty millään niin paljon kuluttamaan, eikä kukaan lähipiirissäni enää rahaa ota vastaan. Pitäisikö minunkin maksaa kymmenyksiä, jos se vaikka hillitsisi tuota rahantuloa.
Utulila kirjoitti:
Hyvää toteutumaa kohdallasi "iloista antajaa Jumala rakastaa." Ja haluat olla uskollinen asiassa. Jumala sinua palkitsee.
(Mutta?)
Adventtikirkolle annetut kymmenyksesi. Meneekö ne USA:n adventtikirkon johdon käyttöön vai teidän oman paikallis seurakunnan tarpeisiin?
Mietitkö koskaan, tuetko oikeaa kirkkokuntaa ja sen pyrkimyksiä?Kymmenykset
"Paikallinen seurakunta ei käytä kymmenysvaroja, vaan tilittää ne edelleen piirikuntaan. Näin kymmenykset kaikista seurakunnista kerääntyvät piirikunnan taloustoimistoon. Piirikunta lähettää kymmenennen osan saamistaan kymmenyksistä unionille. Unioni vuorostaan toimittaa pääkonferenssille tai sen osastolle kymmenykset kaikista vastaanottamistaan kymmenyksistä. Näin piirikunta, unioni ja pääkonferenssi saavat varoja, joilla ne voivat ylläpitää palveluksessaan olevia työntekijöitä ja kattaa Jumalan työstä aiheutuvat kustannukset omilla työ- ja vastuualueillaan. Unionille tilitettävien kymmenysten lisäksi piirikunnat toimittavat unionin kautta pääkonferenssille tai sen osastolle näiden johtokunnan päättämän prosenttiluvun suuruisen ylimääräisen määrärahan kymmenyksistään kirkon toiminnan tukemiseen.Nämä ohjeet on laadittu ohjaamaan varojen keräämistä ja käyttöä kaikkialla maailmassa sekä ohjaamaan yhdyskunnan taloudenhoitoa. Toimintamme taloudenhoitoa koskevat asiat ovat hyvin tärkeitä. Niitä ei voi erottaa pelastussanoman julistamisesta, vaan ne ovat sen oleellinen osa."Stork kirjoitti:
Kymmenykset
"Paikallinen seurakunta ei käytä kymmenysvaroja, vaan tilittää ne edelleen piirikuntaan. Näin kymmenykset kaikista seurakunnista kerääntyvät piirikunnan taloustoimistoon. Piirikunta lähettää kymmenennen osan saamistaan kymmenyksistä unionille. Unioni vuorostaan toimittaa pääkonferenssille tai sen osastolle kymmenykset kaikista vastaanottamistaan kymmenyksistä. Näin piirikunta, unioni ja pääkonferenssi saavat varoja, joilla ne voivat ylläpitää palveluksessaan olevia työntekijöitä ja kattaa Jumalan työstä aiheutuvat kustannukset omilla työ- ja vastuualueillaan. Unionille tilitettävien kymmenysten lisäksi piirikunnat toimittavat unionin kautta pääkonferenssille tai sen osastolle näiden johtokunnan päättämän prosenttiluvun suuruisen ylimääräisen määrärahan kymmenyksistään kirkon toiminnan tukemiseen.Nämä ohjeet on laadittu ohjaamaan varojen keräämistä ja käyttöä kaikkialla maailmassa sekä ohjaamaan yhdyskunnan taloudenhoitoa. Toimintamme taloudenhoitoa koskevat asiat ovat hyvin tärkeitä. Niitä ei voi erottaa pelastussanoman julistamisesta, vaan ne ovat sen oleellinen osa."Kiitos vastauksesta!
eli..varat menee piirikuntaan, unioniin ja pääkonferenssiin. Monitahoinen organisaatio. Ja valitettavasti muruset menee paikalliseurakuntien tarpeisiin, jos ollenkaan. Mutta ehkä pärjäätte, kun tyydytte vaatimattomuuteen.
:)Utulila kirjoitti:
Kiitos vastauksesta!
eli..varat menee piirikuntaan, unioniin ja pääkonferenssiin. Monitahoinen organisaatio. Ja valitettavasti muruset menee paikalliseurakuntien tarpeisiin, jos ollenkaan. Mutta ehkä pärjäätte, kun tyydytte vaatimattomuuteen.
:)Minun käsityksen on, etten ole koskaan havainnut kenenkään Adventtikirkossa jahtaavan jäseniltä kymmenyksiä. Käytännössä tilanne on ihan sama kuin vaikkapa Helluntaiseurakunnassa, jossa on jonkunverran kymmenyksiä maksavia jäseniä.
Adventtikirkon aktiivijäsenistäkin vain pieni osa maksaa täydet kymmenykset. Eli olkoot kaikki, jotka missä yhteisössä jotakin Herran työhön antavat, iloisia antajia.
Ja kymmenyksistä 90% menee piirikuntaan pastorien palkkaan, 9% Suomen unionille, 0,9% Englantiin osastoon pastorien palkkoihin (mukaanluettuna osaston lähetyskentillä toimivien pastorien palkkoihin) ja todella mahtavat 0,1% pääkonferenssiin (ja sekin vain pastorien palkkoihin tai vastaavaan) eli kannattaa tuosta pääkonferenssiin osuudesta todellakin melua pitää...
Olisipa mukava tehdä pieni akateeminen tutkimus, jossa selvitettäisiin ovatko kymmenyksistä valittajat yhtä iloisia kuin niitä palauttavat.
:) Kai
- VARMASTI
Hyvin pienenä ja jos ikää riittä tuonne vaipphoitolaan, niin sielläkin.
Eikös sinuakin ole kusetettu?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1531923
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu131856Joensuun (kaupungin) kiusaamisongelma
Syrjitään, savustetaan ulos ja kiusataan. Pieneen piiriin ei kaikki mahdu. Tehdään elämästä mahdotonta, jolloin ainoa va391704- 1181297
- 901256
Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa
Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu1961228Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä
Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta4251155- 62899
- 50846
- 49841