nyt kun olette menestyksellisesti opastaneet tekemään maukasta ja rapeaa RUISLEIPÄÄ,(nami nami!) tarvitsisin ohjeen siitä miten teen maukkaan GRAAVILOHEN, sen ihanan ruisleivän päälle....!!!!!
(sitten alkaa oleen tuo ruokapuoli kunnossa täälläkin......)hih!
ps. tarjolla on VAIN pakastettua lohta
etukäteiskiitokset kaikille kokkimestareille
graavilohi
19
5787
Vastaukset
- patu
Ensinnäkin sulla pitäs olla tuoretta lohta tai siikaa.
minä laitan graavikalan näin:
karkeaa merisuolaa (määrää en osaa sanoa)
sokeria varovasti
sitruunapippuria aika reilusti
ja valkosipulia varovasti (missä hyvänsä muodossa)
sitten vuorokaudeksi kylmään peiteltynä.
tuore tilli jäi pois ohjeesta. sitä voi panna jo graavaus vaiheessa tai sitten tarjolle pannessa. - _J_
No niin, ensinnäkin graavaaminen on helppoa, toiseksi, unohda pippurit ja muut sotkut.
Osta File tai mielummin kokonainen kala, jotta voit kiduksista ja silmästä katsoa että tavara on tuoretta. Fileeraa kala ja poista näkyvä rasva.
Jos et ole varma suolan määrästä, hyvä nyrkkisääntö on, että kun painat kalan filepuolelta leviteltyyn suolakasaan, niin siihen tarttuu kiinni sopiva määrä. Lisäksi ripottelet sokeria(alle puolet suolan määrästä) ja ehdottomasti tilliä. Itse riivin koko puntin kahden fileen väliin.
Astiaan siis pohjalle hieman suolaa, päälle file nahka alaspäin. Merisuolaa, sokeria ja nippu tuoretta tilliä. Toiselle fileelle sama homma ja laitetaan vasten alempaa. Annetaan olla jääkaapissa yön yli.
Jos haluat nopeasti graavikalaa, lisää suolan määrää reilusti ja laita paino fileen päälle. Muutama tunti riittää.
Suolan poistamisen jälkeen minä ainakin anna kalan vetäytyä tunteja. Aika tasaa suolaisuutta.
Siika on paras graavikala, sanoi kuka tahansa mitä tahansa. ;-)
P.S. Muista käyttää ruisleivän ja graavikalan kanssa aitoa voita, eikä mitään keinotaleja!- linda
kiitos vinkeistä, mutta täällä ei todellakaan ole mahdollista ostaa TUORETTA lohta-pakastettua vai ja sekin kallista. JOten kertoilkaapa vielä miten onnistun PAKASTETUSTA lohesta tekemään tämän herkun?mieluusti ottaisin vielä ihan konkreettisia ohjeita suolan sokerin määrästä esim per puoli kiloa kalaa jne.....
- amatörköksa
linda kirjoitti:
kiitos vinkeistä, mutta täällä ei todellakaan ole mahdollista ostaa TUORETTA lohta-pakastettua vai ja sekin kallista. JOten kertoilkaapa vielä miten onnistun PAKASTETUSTA lohesta tekemään tämän herkun?mieluusti ottaisin vielä ihan konkreettisia ohjeita suolan sokerin määrästä esim per puoli kiloa kalaa jne.....
Minä olen monet vuodet ostanut aina tarjouksessa olevaa pakastelohta ja graavannut ne puoliksi sulaneina. Jos sinulla on kokonainen kala, niin poista pää ja tee kalasta fileet, poistamalla selkäruodon. Keittokirjat aina suosittelevat keskipalan graavaamista, minä olen graavannut koko kalan.
Määrät kiloa kohden:
2 tl valkopippuria, murskattuna
4 rl suolaa
3-4 rl sokeria
reilusti tilliä
puolijäisestä kalasta saa helposti pois ruotoja, jotka onkin paras nyppiä pois, kun valmiissa lohessa ovat vain harmina. Hiero kalafileitä suola/sokeri/pippuri seoksella, pane tillit väliin ja fileet päällekäin, suomupuolet ulospäin.
Ja pane pakastepussiin (=on vahvempaa muovia). Pistä vadissa jääkaappiin ainakin vuorokaudeksi, kääntele välillä.Fileen paksuun määrää graavausajan, mitä paksumpi kala, sitä kauemmin.
Kaada pois pussiin muodostunut neste. Muuten kalasta tulee liian suolaista. Säilyy jääkaapissa noin viikon verran. Jos tarvetta ei ole, pakasta ylimääräinen lohi sopivankokoisina annoksina. Säilyy pakastimessa kuukauden-pari.
Graavilohesta saa valtavan hyvää lohilaatikkoa! - linda
amatörköksa kirjoitti:
Minä olen monet vuodet ostanut aina tarjouksessa olevaa pakastelohta ja graavannut ne puoliksi sulaneina. Jos sinulla on kokonainen kala, niin poista pää ja tee kalasta fileet, poistamalla selkäruodon. Keittokirjat aina suosittelevat keskipalan graavaamista, minä olen graavannut koko kalan.
Määrät kiloa kohden:
4 rl suolaa
3-4 rl sokeria
reilusti tilliä
puolijäisestä kalasta saa helposti pois ruotoja, jotka onkin paras nyppiä pois, kun valmiissa lohessa ovat vain harmina. Hiero kalafileitä suola/sokeri/pippuri seoksella, pane tillit väliin ja fileet päällekäin, suomupuolet ulospäin.
Ja pane pakastepussiin (=on vahvempaa muovia). Pistä vadissa jääkaappiin ainakin vuorokaudeksi, kääntele välillä.Fileen paksuun määrää graavausajan, mitä paksumpi kala, sitä kauemmin.
Kaada pois pussiin muodostunut neste. Muuten kalasta tulee liian suolaista. Säilyy jääkaapissa noin viikon verran. Jos tarvetta ei ole, pakasta ylimääräinen lohi sopivankokoisina annoksina. Säilyy pakastimessa kuukauden-pari.
Graavilohesta saa valtavan hyvää lohilaatikkoa!tietoa jota /janosin/! kiitos.täytyypi heti viikonloppuna koittaa. ja jos jaksat niin kertoisitko jossain vaiheessa sen lohilaatikonreseptinkin? kiitokset ja kumarrukset jo etukäteen.....
- _J_
amatörköksa kirjoitti:
Määrät kiloa kohden:
4 rl suolaa
3-4 rl sokeria
reilusti tilliä
Graavilohesta saa valtavan hyvää lohilaatikkoa!mikä on keskipala? Ja poistatko todellakin pään ensimmäisenä? Ja miten teet kalasta fileet poistamalla selkäruodon? Taisin ymmärtää jotakin ihan väärin.
- amatörköksa
_J_ kirjoitti:
mikä on keskipala? Ja poistatko todellakin pään ensimmäisenä? Ja miten teet kalasta fileet poistamalla selkäruodon? Taisin ymmärtää jotakin ihan väärin.
Keskipalan voit pyytää kaupasta. Se on kalan tasapaksuin, ja kallein pala. Minä graavaan aina koko kalan.
Ja fileet tehdään pistämällä veitsi selkäruodon päälle ja irroittamlla ensin yksi file ja seuraavaksi veitsi selkäruodon alle ja toinen file. Kaikissa keittokirjoissa on kuvakertomus siitä, miten kala fileoidaan.
Päistä, selkäruodoista ja muista ruodoista sekä pyrstöstä että evistä keitän soppaa. Kerään pari annosta pakastimeen ja keitän enemmän kerralla. On vain syytä muistaaa, että kidukset on poistettva päästä, ennen keittämistä. - amatörköksa
linda kirjoitti:
tietoa jota /janosin/! kiitos.täytyypi heti viikonloppuna koittaa. ja jos jaksat niin kertoisitko jossain vaiheessa sen lohilaatikonreseptinkin? kiitokset ja kumarrukset jo etukäteen.....
Minun keittokirjani väittää, että graavisuolattua lohta tai kirjolohta olisi pidettävä vedessä yön yli aina vettä vaihtaen. Minä en ole sitä tehnyt koskaan. Ehkäpä loheni ei ole ollut liian suolaista.
250-300 g graavilohta
8-10 keskikokoista raakaa tai keitettyä perunaa
1 sipuli
3 kananmunaa
4 dl maitoa
(pippuria maun mukaan)
Leikkaa kala siivuiksi. Kuori ja viipaloi perunat ja sipuli. Pane laajaan, voideltuun vuokaan kerroksittain perunoita, sipulia ja lohta. Minä laitan peunat alle, sipulin ja lohen keskelle ja peitän vuuan lopuilla perunoilla.
Kaada päälle munamaito, jota mausta ripauksella pippuria.
Tarjotaan voisulan kera.
Uunin lämpötila 225 astetta. paista uunin alaosassa. Munamaidosta näkee, milloin laatikko on valmis. Raakojen perunoiden kanssa 50-60 minuutia, keitettyjen 30-40 minuuttia.
Paras lohilaatikko tulee raakojen perunoiden kanssa. - amatörköksa
amatörköksa kirjoitti:
Keskipalan voit pyytää kaupasta. Se on kalan tasapaksuin, ja kallein pala. Minä graavaan aina koko kalan.
Ja fileet tehdään pistämällä veitsi selkäruodon päälle ja irroittamlla ensin yksi file ja seuraavaksi veitsi selkäruodon alle ja toinen file. Kaikissa keittokirjoissa on kuvakertomus siitä, miten kala fileoidaan.
Päistä, selkäruodoista ja muista ruodoista sekä pyrstöstä että evistä keitän soppaa. Kerään pari annosta pakastimeen ja keitän enemmän kerralla. On vain syytä muistaaa, että kidukset on poistettva päästä, ennen keittämistä.Tältä sivulta löytty fileointi oppia:
http://kampanja.expert.fi/teno2003/pdfs/lohen_fileointi.pdf - linda
amatörköksa kirjoitti:
Minun keittokirjani väittää, että graavisuolattua lohta tai kirjolohta olisi pidettävä vedessä yön yli aina vettä vaihtaen. Minä en ole sitä tehnyt koskaan. Ehkäpä loheni ei ole ollut liian suolaista.
250-300 g graavilohta
8-10 keskikokoista raakaa tai keitettyä perunaa
1 sipuli
3 kananmunaa
4 dl maitoa
(pippuria maun mukaan)
Leikkaa kala siivuiksi. Kuori ja viipaloi perunat ja sipuli. Pane laajaan, voideltuun vuokaan kerroksittain perunoita, sipulia ja lohta. Minä laitan peunat alle, sipulin ja lohen keskelle ja peitän vuuan lopuilla perunoilla.
Kaada päälle munamaito, jota mausta ripauksella pippuria.
Tarjotaan voisulan kera.
Uunin lämpötila 225 astetta. paista uunin alaosassa. Munamaidosta näkee, milloin laatikko on valmis. Raakojen perunoiden kanssa 50-60 minuutia, keitettyjen 30-40 minuuttia.
Paras lohilaatikko tulee raakojen perunoiden kanssa.kuulostaa hyvältä ja helpolta! KIITOS!
- _J_
amatörköksa kirjoitti:
Päistä, selkäruodoista ja muista ruodoista sekä pyrstöstä että evistä keitän soppaa. Kerään pari annosta pakastimeen ja keitän enemmän kerralla. On vain syytä muistaaa, että kidukset on poistettva päästä, ennen keittämistä.Luulin jo että viestisi oli kryptisempi mitä olikaan. Itse satoja kaloja graavanneena teen homman näin: Suolista poistettu ja putsattu kala makoilee edessäni pää vasemmalle, maha minuun päin. Työnnän veitsen mahapuolelta läpi niskasta selkärangan yläpuolelta ja kuljetan veistä selkärankaa pitkin kohti pyrstöä. Tämän jälkeen leikkaan fileen irti etuevän takapuolelta aloittaen selkärangasta itseeni päin. Sama homma alemmalle fileelle. Sitten vaan kylkiruodot irti ja liiat evät/rasvat.
Pataan jää nätti ruoto päineen, josta puuttuvat vain fileet(siis kaikki lihat). Tietenkin ilman kiduksia.
Graavikalassa aivan pyrstön kärki on muuten kaikkein heikoin osuus. Liha on jotenkin tiheämpää siellä.
Graavilohen jäljellejääneistä nahoista saa muuten näppärän aamiaslisän kun ne suikaloi ja paistaa sellaisenaan pannulla rapeiksi. - amatörköksa
_J_ kirjoitti:
Luulin jo että viestisi oli kryptisempi mitä olikaan. Itse satoja kaloja graavanneena teen homman näin: Suolista poistettu ja putsattu kala makoilee edessäni pää vasemmalle, maha minuun päin. Työnnän veitsen mahapuolelta läpi niskasta selkärangan yläpuolelta ja kuljetan veistä selkärankaa pitkin kohti pyrstöä. Tämän jälkeen leikkaan fileen irti etuevän takapuolelta aloittaen selkärangasta itseeni päin. Sama homma alemmalle fileelle. Sitten vaan kylkiruodot irti ja liiat evät/rasvat.
Pataan jää nätti ruoto päineen, josta puuttuvat vain fileet(siis kaikki lihat). Tietenkin ilman kiduksia.
Graavikalassa aivan pyrstön kärki on muuten kaikkein heikoin osuus. Liha on jotenkin tiheämpää siellä.
Graavilohen jäljellejääneistä nahoista saa muuten näppärän aamiaslisän kun ne suikaloi ja paistaa sellaisenaan pannulla rapeiksi.Sinä olet fileoinnissa ainakin minua paljon parempi ekspertti. Minä käsittelen muutaman lohen ja kirjolohen vuodessa, ja teen aina juuri niin kuin keittokirja käskee tekemään. Ja minun keittokirjassani määrättiin poistamaan pää ihan ekaksi.
Sama kai se on onko pää selkäruodossa kiinni vai ei. Ainakin minun kohdallani, kun samaan kattilaan menevät molemmat.
Lohen nahkat minä olen käyttänyt paistaessani lohifileitä uunissa kokonaisena. Peittelen fileen muutamalla lohennahkalla ja saan näin mielestäni maistuvampaa lohta kuin mitä saan jos peittelen kalan foliolla. - _J_
amatörköksa kirjoitti:
Sinä olet fileoinnissa ainakin minua paljon parempi ekspertti. Minä käsittelen muutaman lohen ja kirjolohen vuodessa, ja teen aina juuri niin kuin keittokirja käskee tekemään. Ja minun keittokirjassani määrättiin poistamaan pää ihan ekaksi.
Sama kai se on onko pää selkäruodossa kiinni vai ei. Ainakin minun kohdallani, kun samaan kattilaan menevät molemmat.
Lohen nahkat minä olen käyttänyt paistaessani lohifileitä uunissa kokonaisena. Peittelen fileen muutamalla lohennahkalla ja saan näin mielestäni maistuvampaa lohta kuin mitä saan jos peittelen kalan foliolla.roskikseen. Päästähän on paras pitää kiinni silloin kun kalaa käsitellään. Fileointitapojahan on useita, mutta minä olen juuri tuohon tykästynyt. Helppo ja vaivaton tapa. Kaiken a ja o on kuitenkin on kunnollinen terävä ja taipuisa veitsi.
Paistat uunissa siis nahallista filettä ja lisäät nahan vielä lihapuolen päälle? (siis file nahkapuoli alaspäin oleva file) Saattaa hyvinkin pitää aromeja tallessa paremmin kuin folio.
Kokeile ihmeessä paistaa graavilohen nahat pannulla. Rapea, helppo herkku.
Enkä minä mikään ekspertti ole. Rakastanpahan vain ruoanlaittoa.
P.S. Isältäni opin pikkupoikana, että keitetyn lohen poskilihat ovat herkkua. Kaiva siis keitetystä päästä nuo herkut parempiin suihin, silmän alta kun poskipanssarin tempaisee auki, niin siellä nämä namupalat odottavat ottajaansa. Suosittelen lämpimästi. - Keittiömestari
linda kirjoitti:
kuulostaa hyvältä ja helpolta! KIITOS!
Tulleepi aika kärvähtänyttä lohilootaa tuolla paistolla ja ajalla. Korvaa munamaito kuohukermalla ja lisää myös tilliä, saa olla uunissa noin 60 min. ja 175 astetta alkuun lopuksi noin 150 astetta viimeiset 20 min. Riippuu tietysti kuinka ison lootan teet. Laatikot tulee parhaita hitaasti hauduttamalla.
- Keittiömestari
amatörköksa kirjoitti:
Sinä olet fileoinnissa ainakin minua paljon parempi ekspertti. Minä käsittelen muutaman lohen ja kirjolohen vuodessa, ja teen aina juuri niin kuin keittokirja käskee tekemään. Ja minun keittokirjassani määrättiin poistamaan pää ihan ekaksi.
Lohen nahkat minä olen käyttänyt paistaessani lohifileitä uunissa kokonaisena. Peittelen fileen muutamalla lohennahkalla ja saan näin mielestäni maistuvampaa lohta kuin mitä saan jos peittelen kalan foliolla.Onpas sulla kumma keittokirja. Olen ollut 25 vuotta ravintolassa ja sitä ennen ravintolakoulussa opiskelemassa ja en ole ikinä törmännyt sellaiseen keittokirjaan joka käskee ja määräilee. Ainakin minulla on lukuisia keittokirjoja jotka antaa neuvoja ruuanlaitossa, mutta nekin ovat ohjeellisia joita voi kyllä useimiten muuttaa oman mielen ja maun mukaan. Eriasia on se kun on jokin ruoka jota ei voi muulla tavalla saada onnistuneeksi, silloin on ohjetta noudatettava esim. kohokkaat epäonnistuvat varmasti jos et noudata ohjetta suhteellisen tarkasti.
- amatörköksa
Keittiömestari kirjoitti:
Tulleepi aika kärvähtänyttä lohilootaa tuolla paistolla ja ajalla. Korvaa munamaito kuohukermalla ja lisää myös tilliä, saa olla uunissa noin 60 min. ja 175 astetta alkuun lopuksi noin 150 astetta viimeiset 20 min. Riippuu tietysti kuinka ison lootan teet. Laatikot tulee parhaita hitaasti hauduttamalla.
kuulehan nyt besserwisser, en olisi laittanut tätä ohjetta tälle palstalle, jos en olisi itse tehnyt sen mukaan laatikoita monia vuosia. Eivätkä ole minun uunissani kärähtäneet.
Oma vuokani on noin 5-6 cm:n korkuinen.
Tosin uuneissakin on eroja. Lämpöä voi aina alentaa, jos tuntuu liian kuumalta. Ja loppupäässä laittaa paperin suojaksi päälle, jos liian mustaksi on menossa. Perunathan sen määräävät, milloin laatikko on kypsä.
Kermaa minä en laita ruokiin, jos hyvää tulee ilmankin. Kaloreja on turha kerätä kermasta silloin kun muutenkin selviää. - Keittiömestari
amatörköksa kirjoitti:
kuulehan nyt besserwisser, en olisi laittanut tätä ohjetta tälle palstalle, jos en olisi itse tehnyt sen mukaan laatikoita monia vuosia. Eivätkä ole minun uunissani kärähtäneet.
Oma vuokani on noin 5-6 cm:n korkuinen.
Tosin uuneissakin on eroja. Lämpöä voi aina alentaa, jos tuntuu liian kuumalta. Ja loppupäässä laittaa paperin suojaksi päälle, jos liian mustaksi on menossa. Perunathan sen määräävät, milloin laatikko on kypsä.
Kermaa minä en laita ruokiin, jos hyvää tulee ilmankin. Kaloreja on turha kerätä kermasta silloin kun muutenkin selviää.Ei sitä nyt tarvii ottaa hernettä nenään, en minä ole kirjoittanut etteikö se olisi maukasta ja hyvää anteeksi vaan! Laitoin vain Lindalle minun mielestäni maukkaamman version. Ruoka on hyvää silloin kun se omassa suussa maistuu hyvältä eikä siitä voi kiistellä toisten kanssa. Enkä minä ole besserwisseri vaan alan rautainen ammattilainen, vanha kunnon kokinretale.
- amatörköksa
Keittiömestari kirjoitti:
Ei sitä nyt tarvii ottaa hernettä nenään, en minä ole kirjoittanut etteikö se olisi maukasta ja hyvää anteeksi vaan! Laitoin vain Lindalle minun mielestäni maukkaamman version. Ruoka on hyvää silloin kun se omassa suussa maistuu hyvältä eikä siitä voi kiistellä toisten kanssa. Enkä minä ole besserwisseri vaan alan rautainen ammattilainen, vanha kunnon kokinretale.
näin tuon herneen eka kerran viime keväänä ja olen yrittänyt saada selville, mitä tämä uusi kansaviisaus merkitsee. mutta turhaan.
ja minä en ole alan amhattilainen, kuten nikistäni käy ilmi. kotona kokannut amatööri vain.
- Titta
En nyt ehdi lueskella mitä muut ovat kirjoittaneet, mutta näin minä tekisin:
Sulata se lohi ensin voipaperiin (jos saat) ja sanomalehteen käärittynä HITAASTI jääkaapissa niin, että se ei ole aivan kokonaan sulanut.
Hiero päälle reilusti karkeata merisuolaa, sokeria hiukan (joskus käytän rouhittua musta- tai valkopippuriakin) sekä runsaasti tilliä.
Tee tiivis paketti ja laita se sopivan kokoiseen astiaan, kevyt paino päälle ja vuorokaudeksi kylmään.
Siivotaan "moskat" päältä pois ja leikataaan file vinottain kauniiksi, ohuiksi siivuiksi. Päälle tuoretta tillisilppua ja voi pusertaa myös hiukan sitruunamehua, siitä kala pitää.
Niin jos se kala on kokonainen, niin tietysti fileoit sen ensin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244606- 883714
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313463075- 542657
- 512589
- 2032583
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322390- 1522318
- 311945
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1071521